موضوعات داغ

نشانه تمام شدن لنت ترمز

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

به عنوان راننده خودرو، توجه به صداها و علائمی که وسیله نقلیه به شما می‌دهد، ضروری است. ترمزها اساسی‌ترین و حیاتی‌ترین بخش سیستم ایمنی خودرو شما هستند که علائم خرابی آن را نادیده بگیرید، این غفلت می‌تواند منجر به تعمیرات پرهزینه و حتی حوادث ناگوار شود.

لنت‌ها مهم‌ترین قطعه مصرفی سیستم ترمز هستند که به صورت دوره‌ای نیاز به تعویض دارند. نشانه‌های تمام شدن لنت ترمز در ادامه این مطلب آورده شده که لازم است به آنها توجه کنید.

چه زمانی لنت ترمز را عوض کنیم؟

به طور کلی توصیه می‌شود لنت ترمزها بسته به جنس و کیفیت لنت، هر ۴۰ تا ۸۰ هزار کیلومتر و دیسک چرخ‌ها هر ۷۰ تا ۱۲۰ هزار کیلومتر بسته به شرایط و سبک رانندگی، تعویض شوند. اگر هرگونه مشکل در ترمزهای خود مانند سوت کشیدن، سایش، لرزش، زمان توقف بیشتر، روشن شدن چراغ هشداردهنده لنت ترمز یا نازک شدن لنت‌ها را مشاهده کردید، حتما به تعمیرگاه مراجعه‌ کنید. رسیدگی به موقع به این موارد می‌تواند از آسیب بیشتر و تعمیرات پرهزینه جلوگیری کند

با این حال، عدد دقیق بسته به شرایط، جنس لنت ترمز سبک رانندگی می‌تواند متفاوت باشد.

علائمی که نشان می‌دهد لنت ترمز تمام شده است

علائمی که نشان می‌دهد لنت ترمز تمام شده است

هنگامی که لنت ترمز به اواخر عمر خود می‌رسد، نشانه‌هایی بروز می‌دهد و می‌توان با توجه به آنها فهمید که لنت ترمز تمام شده است.

سوت کشیدن یا جیغ کشیدن ترمزها

اگر لنت ترمزهای شما به پایان عمر مفید خود نزدیک شده باشند، اولین علامتی که متوجه آن خواهید شد، صدای سوت یا جیغ کشیدن از ترمزها است. سوت کشیدن لنت ترمز به طور معمول ناشی از ساییدگی بیش از حد لنت‌ها و سایش شاخص فلزی لنت روی دیسک است.

هنگامی که لنت‌ها به اندازه کافی مصرف شدند، صدای سایش را احساس خواهید کرد. در این زمان شروع به آسیب زدن به دیسک چرخ‌ها نیز خواهند کرد و هزینه تعمیر را حتی بیشتر می کنند.پس باید حتما تو تعویض شوند.

البته گاهی اوقات به دلیل بی‌کیفیت بودن لنت ترمز یا لبه داشتن دیسک، احتمال سوت کشیدن ترمزها با وجود نو بودن لنت وجود دارد.

صدای سایش هنگام ترمز کردن

صدای سایش هنگام ترمز کردن

همان‌طور که ذکر شد، اگر هنگام فشار دادن پدال ترمز صدای سایش فلزات را تجربه می‌کنید، لنت ترمزهای شما باید در اسرع وقت تعویض شوند. اکثر لنت ترمزها دارای نشانگرهای سایش فلزی داخلی هستند که برای ایجاد صدای بلند و هشدار به شما در مورد زمان تعویض لنت‌ها طراحی شده‌اند.

اگر اجازه دهید لنت ترمزها به سایش ادامه دهند، ماشین خود را در معرض آسیب‌های بیشتر و هزینه‌های تعمیر بالاتر قرار می‌دهید. چراکه احتمالا دیسک نیز خراب می‌شود و هزینه تعمیر را به شدت بالا می‌برد.

لرزش هنگام ترمز کردن

اگر هنگام فشار دادن پدال ترمز احساس لرزش در خودرو خود می‌کنید، به این معنی است که مشکلی در ترمزها وجود دارد. این احتمالاً به این دلیل است که دیسک چرخ‌هایی که به توقف خودرو کمک می‌کنند دیگر صاف نیستند و باعث کارکرد ناهموار ترمزها می‌شوند. بنابراین این مورد نشانه تمام شدن لنت نیست اما می‌تواند ناشی از اتمام لنت‌ها و به دنبال آن خرابی دیسک باشد. باید حتما برای رفع آن خودرو خود را نزد یک تعمیرکار ماهر ببرید.

زمان توقف بیشتر

یکی دیگر از علائم اصلی که نشان می‌دهد ترمزهای شما نیاز به بررسی دارند، کاهش قدرت توقف خودرو هنگام ترمز کردن است. اگر در هنگام ترمز گرفتن زمان توقف ایدئال را تجربه نمی‌کنید، ممکن است به این معنی باشد که لنت ترمزهای شما تمام شده یا روغن ترمز شما کم ( به دلیل نشتی) کم باشد. برای بررسی وضعیت ترمزها باید در اسرع وقت به یک مکانیک ترمزساز مراجعه کنید تا هرگونه مشکل و نقص ترمز از حمله اتمام لنت‌ها را برطرف کند.

روشن شدن چراغ هشداردهنده لنت ترمز

اکثر وسایل نقلیه مدرن دارای چراغ‌های هشدار ترمز هستند که روی صفحه آمپر شما ظاهر می‌شود. یکی چراغ سیستم ترمز ضد قفل (ABS) و دیگری چراغ هشدار لنت ترمز است. البته چراغ‌ترمز شما همیشه در صورت بروز مشکل روشن نمی‌شود و ممکن است که سیم‌کشی آن ایراد پیدا کرده باشد. اما اگر چراغ هشدار ترمز را می‌بینید و ترمز پارک شما نیز فعال نیست، زمان آن رسیده است که یک متخصص ترمزهای شما را بررسی کند.

لنت ترمزهای شما نازک به نظر می‌رسند

لنت ترمزهای شما نازک به نظر می‌رسند

یکی از راه‌های آسان برای بررسی لنت ترمزها، بررسی چشمی آن‌هاست. برای انجام این کار، به بین پره‌های رینگ‌های خود نگاه کنید و لنت ترمز را پیدا کنید. در غیر این صورت باید چرخ‌ها را باز کنید. اگر به نظر می‌رسد ضخامت آن کمتر از 6.4 میلی‌متر بوده و گردوغبار ترمز روی دیسک جمع شده است، احتمالاً به لنت ترمز جدید نیاز دارید.

زمان بررسی لنت ترمزها

طبق گفته اکثر کارشناسان، هیچ برنامه زمانی مشخصی برای تعویض لنت ترمز شما وجود ندارد. این بدان معناست که باید لنت ترمزهای خود را به طور منظم بررسی کنید تا میزان سایش و خرابی را بررسی کنید. سایش و خوردگی لنت ترمز به نحوه و شرایط رانندگی بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر در مناطق شهری رانندگی می‌کنید، لنت ترمزهای شما ممکن است به دلیل توقف و حرکت در ترافیک شهری سریع‌تر از زمانی که در جاده‌های روستایی یا بین شهری رانندگی می‌کنید، فرسوده شوند.

نحوه بررسی ترمزها

خوشبختانه، لنت ترمزها برای ارائه سیگنال‌های واضحی مبنی بر نیاز به بررسی و احتمالاً تعویض، طراحی شده‌اند. در اینجا چند روش برای بررسی ترمزها ارائه می‌کنیم:

به صدای ترمزهای خود گوش دهید. لنت ترمزها برای ایجاد صدای اولیه هشداردهنده مبنی بر نیاز به تعویض طراحی شده‌اند. این صدا معمولاً مانند ساییدن فلز روی دیسک چرخ‌ها هنگام حرکت خودرو به نظر می‌رسد. صدایی که توسط نشانگرهای اتمام لنت ایجاد می‌شود و معمولاً با افزایش استفاده از لنت ترمزهای صاف‌شده، بلندتر می‌شود. اگر پس از تعویض، همچنان ترمزهای پر سروصدا دارید، ممکن است به تنظیمات یا تعمیرات دیگری نیاز داشته باشید. شاید هم لنت ترمز و دیسک چرخ ایراد دیگری دارد.

به پدال ترمز و فرمان خود توجه کنید. هنگامی که لنت ترمزها فرسوده می‌شوند، اغلب می‌توان لرزش را در پدال ترمز هنگام ترمزگیری احساس کرد. لرزش فرمان هنگام ترمزگیری نیز ممکن است نشانه‌ای از مشکلات لنت ترمز باشد.

توجه داشته باشید که آیا چراغ هشدار ترمز روشن می‌شود یا خیر. اگر چراغ هشدار ترمز روی کیلومترشمار هنگام رانندگی روشن شود، ممکن است روغن ترمز شما کم باشد یا لنت تمام‌ کرده باشید. پس در اسرع وقت ترمزهای خود را بررسی کنید.

اگر در مورد عملکرد صحیح سیستم ترمز خود مطمئن نیستید، باید فوراً ترمزها توسط یک متخصص بررسی شود.

بازرسی بصری لنت ترمزها

بازرسی بصری لنت ترمزها

لنت ترمزهای خود را نگاه کنید تا ببینید آیا علائمی از فرسودگی و تمام شدن لنت‌ها یا خرابی دیسک وجود دارد یا خیر. هنگامی که خودرو به طور ایمن پارک شده و موتور خاموش است، این نکات را برای بازرسی چشمی لنت ترمزهای خود دنبال کنید:

به چرخ‌ها نگاه کنید. تجمع گردوغبار مشکی رنگ ترمز در چرخ‌ها نشانه‌ای از فرسایش طبیعی لنت است. اگر متوجه شدید که رینگ چرخ‌های شما کثیف‌تر یا تمیزتر از حد معمول است، باید ترمزهای خود را بررسی کنید.

ضخامت لنت ترمز را مشاهده کنید. در بسیاری از خودروها می‌توان لنت ترمز را از طریق رینگ چرخ اسپرت مشاهده کرد. اما در رینگ‌های فولادی باید چرخ باز شود.

به هرحال به لنت‌ها نگاه کنید تا ضخامت آن را تشخیص دهید. اگر به نظر می‌رسد لنت بسیار نازک یعنی کمتر از ۶.۴ سانتی‌متر است، احتمالاً نیاز به تعویض دارد. برخی از لنت ترمزها دارای شیاری در مرکز هستند که به عنوان نشانگر سایش عمل می‌کند. پس به شیار نگاه کنید و اگر دید که تقریباً از بین رفته باشد، احتمالاً لنت باید تعویض شود. البته برای این کار باید لنت‌ها از داخل کالیپر بیرون آورده شوند.

چه زمانی باید لنت ترمزها را تعویض کرد؟

برخی از علائم رایج که ممکن است نشان دهد زمان تعویض لنت ترمزهای شما فرا رسیده است عبارتند از:

• لرزش در پدال ترمز

• مسافت توقف طولانی‌تر

• پدال ترمز هنگام ترمزگیری بیشتر از حد معمول پایین می‌آید.

• وسیله نقلیه هنگام ترمزگیری به یک طرف کشیده می‌شود.

با مشاهده این علائم بهتر است تعمیرگاه رفته و ترمزها را بررسی کنید. تعویض لنت ترمزهای فرسوده نه‌تنها به ایمن‌تر شدن خودرو شما کمک می‌کند، بلکه در درازمدت با کمک به جلوگیری از تصادفات قابل اجتناب، در هزینه‌های مالی و جانی شما بسیار موثر خواهد بود.

سخن پایانی

در صورت مشاهده هرگونه نشانه‌های تمام شدن لنت ترمز خودرو، مهم است که در اسرع وقت آنها را بررسی کنید. نادیده گرفتن این مشکلات می‌تواند منجر به آسیب‌های جدی یا حتی تصادف و بروز خسارت جانی شود.

تعویض لنت ترمز یک فرآیند نسبتاً ساده است که می‌توانید خودتان انجام دهید. با این حال، اگر در انجام تعمیرات خودرو تجربه ندارید، همیشه بهتر است برای اطمینان از انجام صحیح کار، آن را به یک متخصص بسپارید.

هزینه تعویض لنت ترمز بسته به نوع خودرو و محل زندگی شما متفاوت است. با این حال، به طور کلی، این فرایند نسبتاً ارزان است که قطعا تفاوت زیادی در ایمنی خودرو شما ایجاد می‌کند. با رعایت این نکات ساده می‌توانید مطمئن شوید که ترمزهای خودرو شما در شرایط خوبی کار می‌کنند و شما و سرنشینانتان در جاده ایمن هستید.

توصیه می‌کنیم هر شش ماه یک‌بار، لنت ترمزها را بررسی کنید. همچنین بهتر است که دفترچه راهنمای خودرو را بررسی یا با یک تعمیرکار حرفه‌ای صحبت کنید تا متوجه شوید چه بازه زمانی برای تعویض قطعات مصرفی از جمله لنت ترمزهای ماشین شما مناسب‌تر است.

شاید مطالب زیر را هم بپسندید:

علت صدای چرخ بعد از تعویض لنت

نشانه های خرابی ترمز

نویسنده: حسین باباپور

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد