موضوعات داغ

نشانه خرابی بلبرینگ چرخ

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

احتمالا تا به حال به نحوه کار تایرهای خود فکر نکرده‌اید. آنها زیر ماشین شما قرار می‌گیرند و به شما کمک می‌کنند تا به جایی که می‌خواهید برسید. اما اجزای زیادی در چرخ خودرو وجود دارد و یکی از مهم‌ترین آنها بلبرینگ چرخ است. خرابی بلبرینگ چرخ می‌تواند مشکلات جدی برای شما و خودروی شما ایجاد کند، بنابراین دانستن اینکه بلبرینگ چرخ چیست و چه مواردی را باید برای جلوگیری از خرابی آن در نظر بگیرید، کاملا ضروری است.

بلبرینگ چرخ چیست؟

بلبرینگ چرخ مجموعه‌ای از گوی‌های فولادی است که توسط یک حلقه فلزی به هم متصل شده‌اند. این مجموعه به طور محکم در وسط توپی یا هاب چرخ قرار می‌گیرد تا حرکت روان چرخ را تضمین کنند. بلبرینگ‌های چرخ برای روانکاری به گریس نیاز دارند و یک کاسه نمد، گریس را داخل بلبرینگ نگه می‌دارد. این کاسه نمد همچنین به عنوان سدی در برابر کثیفی و ناخالصی هایی که می‌توانند باعث خوردگی شوند، عمل می‌کند.

بلبرینگ چرخ یک جزء حیاتی از مجموعه چرخ خودرو است که چرخ و محور را به هم متصل می‌کند. این قطعه از تعدادی توپ فولادی (بلبرینگ‌های ساچمه‌ای) یا مخروطی تشکیل شده است که توسط یک حلقه فلزی در کنار هم نگه داشته می‌شوند. بلبرینگ چرخ امکان چرخش روان تایرها با حداقل اصطکاک را فراهم می‌کند. بلبرینگ‌های چرخ جزو اجزای ایمنی حیاتی هستند که برای تحمل بارهای شعاعی و محوری ناشی از گرانش، شتاب گیری، ترمزگیری و نیروهای وارده پیچیدن خودرو طراحی شده‌اند، بنابراین باید زمانی که به درستی کار نمی‌کنند تعویض شوند.

بلبرینگ‌های چرخ به تایرها اجازه می‌دهند تا بدون اصطکاک زیاد و به سرعت بچرخد. آنها همچنین وزن خودرو را که می‌تواند بیش از ۲ تن باشد، تحمل می‌کنند. یک بلبرینگ چرخ خوب که از فولاد با کیفیت بالا ساخته شده باشد، به طور کلی، باید بیش از ۱۶۰ هزار کیلومتر عمر کند.

دلایل خرابی بلبرینگ چرخ

رانندگی در آب عمیق

• رانندگی در آب عمیق

در حالی که کاسه نمد برای محافظت در برابر گردوخاک، گل و آب روی بلبرینگ چرخ وجود دارد، اما نمی‌تواند در برابر فشار مقدار زیادی آب مقاومت کند. رانندگی در آبی هم‌ارتفاع توپی چرخ یا بالاتر، ممکن است اجازه ورود آب به بلبرینگ چرخ را بدهد. این کار باعث آلودگی روان کننده شده و درنتیجه امکان خرابی بلبرینگ چرخ را به وجود می‌آورد. به همین دلیل است که بلبرینگ‌های چرخ سمت سرنشین زودتر فرسوده می‌شوند، زیرا هنگام پارک شدن بیشتر در آب راکد جوی یا کنار مسیر قرار می‌گیرند. اگر از جاده‌های سیل‌زده یا گودال‌های آب رد شده‌اید، باید بلافاصله بلبرینگ‌های چرخ و کاسه‌نمد آنها را بررسی کنید.

• شرایط بد جاده

اگر به طور مداوم روی جاده‌های ناهموار، خاکی، نمکی یا جاده‌های دارای چاله رانندگی می‌کنید، این امر بر بلبرینگ‌های چرخ شما تأثیر منفی خواهد گذاشت. بلبرینگ‌های چرخ وزن کل خودروی شما را تحمل می‌کنند و در عین حال اطمینان می‌دهند که چرخ‌های شما طبق نیاز به چرخیدن ادامه می‌دهند. به اندازه کافی حین رانندگی روزانه فشار زیادی به آنها وارد می‌کنیم و هنگامی که ضربه‌ای به چرخ‌ها وارد می‌شود، فشار بیشتری بر بلبرینگ‌ها وارد خواهد شد.

خطر دیگر نمک و کثیفی روی جاده است. نمک کاسه نمدها را فرسوده می‌کند و اجازه می‌دهد کثیفی وارد بلبرینگ چرخ شما شود. این آلاینده‌ها می‌توانند کارکرد روان کننده را که برای جلوگیری از اصطکاک زیاد بلبرینگ ضروری است، به خطر بیندازند. با گذشت زمان، این امر باعث خرابی بلبرینگ چرخ می‌شود. اگر به طور مداوم در شرایط جاده‌ای نامناسب رانندگی می‌کنید، باید زودتر از سایر خودروها بلبرینگ‌های چرخ خود را بررسی یا تعویض کنید.

بالانس نبودن لاستیک‌ها

• بالانس نبودن لاستیک‌ها

بالانس کردن منظم لاستیک‌های خودرو به دلایل مختلف امری کاملا ضروری است. یکی از این دلایل محافظت از بلبرینگ‌های چرخ است. اگر لاستیک‌های شما از نظر وزن یا زوایای چرخ تراز نباشند، فشار ناهموار روی برخی لاستیک‌ها وارد شده و باعث می‌شود این بلبرینگ‌ها بیشتر کار کنند و سریع‌تر فرسوده شوند.

• بارهای اضافی

اگر بارهای سنگین حمل می‌کنید، بلبرینگ‌های چرخ شما سریع‌تر فرسوده می‌شوند. بلبرینگی که اغلب فراموش می‌شود، مربوط به تریلرها و کاروان است. بنابراین، فراموش نکنید که این بلبرینگ‌ها را همراه با خودروی خود بررسی کنید. اگر وسیله نقلیه شما دائما بار اضافه حمل می‌کند، باید بلبرینگ‌های چرخ خود را بیشتر تعویض کنید.

• نصب نادرست

متأسفانه، یکی دیگر از دلایل رایج خرابی بلبرینگ چرخ، نصب نادرست آن است. این موضوع می‌تواند در صورت سهل‌انگاری مکانیک یا نصب نکردن بلبرینگ‌های چرخ بر اساس دستورالعمل‌های سازنده رخ دهد. آنها همچنین ممکن است از بلبرینگ‌های چرخ کم کیفیت، تقلبی یا تعمیری استفاده کنند که باعث خرابی زودهنگام خواهد شد.

استفاده از ابزار نامناسب مانند چکش یا آچار ضربه‌ای می‌تواند به قسمت خارجی یا داخلی بلبرینگ چرخ آسیب برساند و باعث خرابی زودرس آن شود. همچنین، استفاده مجدد از لوازم جانبی قدیمی مانند پیچ، مهره، گیره فنری، کاسه‌نمد و غیره به جای تعویض آنها با نو، می‌تواند باعث کارکرد بلبرینگ در شرایط غیرعادی یا ناایمن شود و استهلاک و خطر تصادف را افزایش دهد.

• تغییر در خودرو

نصب رینگ‌های بزرگتر یا پهن‌تر روی ماشین لاماری یا هر خودرو دیگر، لاستیک‌هایی با فاق کوتاه‌تر، کمک‌فنرهای سفت‌تر و تغییر در جلوبندی باعث ایجاد بارهای بیشتر روی بلبرینگ چرخ شده و استهلاک آن را تسریع کنند. برای به حداقل رساندن تأثیر این موارد بر طول عمر بلبرینگ‌های چرخ، از رینگ‌ها، لاستیک‌ها، کمک فنرها و فنرهایی استفاده کنید که توسط سازنده خودرو مشخص شده و استاندارد هستند.

علایم خرابی بلبرینگ چرخ

• رایج‌ترین و ساده‌ترین نشانه خرابی بلبرینگ چرخ صدایی است که ایجاد می‌کند. اگر صدای غرش، لرزش، زوزه و... از سمت چرخ می‌شنوید که با تغییر سرعت رانندگی بلندتر می‌شود یا از بین می‌رود، باید برای بررسی بلبرینگ‌های چرخ خود به مکانیک مراجعه کنید.

• اگر به طور مرتب لاستیک‌های خود را جابجا می‌کنید، اما هنوز آج آنها به طور قابل توجهی ناهموار است، باید بلبرینگ‌های چرخ و کمک فنرها و سیستم تعلیق خود را بررسی کنید.

• اگر در حالت توقف زیر خودرو جک بزنید تا اندازه‌ای که چرخ از روی زمین بلند شود و سپس آن را با دست تکان دهید، نباید لرزشی در چرخ احساس کنید. در صورت لق زدن و وجود لرزش در چرخ‌ها، حتما به مکانیک یا جلوبندی‌ساز جهت بررسی بلبرینگ چرخ‌ها یا دیگر مشکلات احتمالی در مجموعه چرخ مراجعه کنید.

• کشیده شدن خودرو حین رانندگی به یک سمت نیز می‌تواند یکی از علامت‌های خرابی بلبرینگ چرخ باشد.

• گیجی بیش از حد در فرمان، لرزش فرمان که با سرعت خودرو یا هنگام چرخش خودرو تغییر می‌کند و صدای تق‌تق هنگام رانندگی در سطوح ناهموار جادهُ می‌تواند نشانه خرابی بلبرینگ چرخ باشد.

• مشکلات سیستم ترمز ضد قفل ABS ممکن است به عملکرد اشتباه سنسور ABS که در نزدیکی بلبرینگ چرخ قرار دارد، مرتبط باشد. گاهی اوقات خرابی بلبرینگ چرخ و لرزش آن می‌تواند روی سیگنال‌های ارسالی توسط این سنسور تاثیر منفی بگذارد.

نکاتی برای جلوگیری از خرابی بلبرینگ چرخ

نکاتی برای جلوگیری از خرابی بلبرینگ چرخ

با رعایت این نکات ساده می‌توانید عمر بلبرینگ‌های چرخ خود را افزایش داده و از بروز مشکلات جدی و پرهزینه جلوگیری کنید.

1. به طور مرتب لاستیک‌های خود را تراز و بالانس کنید.

2. از رانندگی در آب عمیق یا جاده‌های خاکی و نمکی خودداری کنید.

3. از بارگیری بیش از حد خودرو خودداری کنید.

4. بلبرینگ‌های چرخ خود را به طور مرتب توسط یک مکانیک متخصص یا جلوبندی‌ساز ماهر بررسی کنید.

5. در صورت مشاهده علائم خرابی بلبرینگ چرخ، فورا آن را تعمیر یا تعویض کنید.

سخن پایانی

در صورت خرابی بلبرینگ چرخ، ممکن است چرخ حین رانندگی قفل یا حتی از خودرو جدا شود. در بدترین حالت، قبل از اینکه چرخ جدا شود، بلبرینگ چرخ معیوب می‌تواند به خودروی شما آسیب قابل توجهی وارد کند. بنابراین مراقبت و نگهداری از آنها بسیار مهم است. اگر به خرابی بلبرینگ چرخ مشکوک هستید، رانندگی با آن را ادامه ندهید. بلافاصله ماشین را به مکانیک خود نشان داده و در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد بلبرینگ‌های چرخ خود، در تماس با مکانیک تردید نکنید.

شاید مطالب زیر را هم بپسندید:

دلیل گاز هرز خوردن ماشین

زیباترین طراحی داخلی خودرو ایرانی

ایمن سازی خودرو

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد