موضوعات داغ

فونیکس FX برقی در بازار ایران، رونمایی از کراس اوور تمام برقی فونیکس + عکس

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

در بیست و یکمین نمایشگاه خودروی شیراز که از تاریخ 22 تا 25 خردادماه 1403 در محل دائمی نمایشگاه‌های این شهر برگزار شد، شرکت مدیران خودرو از نسخه برقی کراس اوور فونیکس FX رونمایی کرد. این اولین خودروی تمام الکتریکی برند فونیکس محسوب می‌شود.

فونیکس FX برقی که در واقع همان اومودا E5 است، از یک موتور الکتریکی با قدرت 201 اسب بخار در محور جلو بهره می‌برد. این موتور 340 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که آن را از نسخه بنزینی 1.6 لیتری توربوی این خودرو قوی‌تر می‌کند. بنابر ادعای سازنده، فونیکس FX الکتریکی می‌تواند در 7.2 ثانیه از سرعت صفر به 100 کیلومتر در ساعت برسد.

فونیکس FX برقی رونمایی شد

انرژی موردنیاز این موتور الکتریکی توسط یک باتری 61 کیلووات ساعتی تأمین می‌شود که با هر بار شارژ کامل، امکان پیمودن مسافتی بین 430 تا 500 کیلومتر را فراهم می‌آورد. البته این برد متغیر بسته به شرایط مختلف مانند دمای محیط، سرعت حرکت و سبک رانندگی تغییر خواهد کرد.

در طراحی ظاهری این کراس اوور الکتریکی نسبت به نمونه بنزینی آن تغییراتی صورت گرفته است. مهم‌ترین تفاوت حذف جلوپنجره و بازطراحی دماغه است. در این قسمت، چراغ‌های جلوی دولایه باقی مانده اما در بالا یک نوار مشکی رنگ با نوشته FOWNIX قرار گرفته که چراغ‌های باریک LED را به هم متصل می‌کند. در طرفین دماغه همان چراغ‌های جلوی نسخه بنزینی را می‌بینیم و درگاه شارژ هم در این قسمت تعبیه شده است. در نمای جانبی رینگ‌های جدیدی با طراحی آیرودینامیک دیده می‌شود و در عقب نیز اگزوزهای تزئینی روی سپر حذف شده است.

فونیکس FX برقی در بازار ایران

در فضای داخلی کابین هرچند در نگاه اول همان طراحی نسخه بنزینی را مشاهده می‌کنیم اما با کمی دقت متوجه تغییرات خواهیم شد. صفحه آمپر و نمایشگر مرکزی همچنان یکپارچه باقی مانده اما به شکل خمیده درآمده‌اند. همچنین طرح داشبورد، رودری‌ها و کنسول مرکزی بین صندلی‌ها نیز تغییر کرده است. در کنسول جدید دیگر خبری از شیفتر نیست و این قسمت کاملاً خلوت و ساده طراحی شده است. در مورد امکانات رفاهی و ایمنی، همان موارد نسخه بنزینی از جمله کروزکنترل تطبیقی، سنسورهای پارک، رادارهای کمکی، دوربین 360 درجه، گرمکن صندلی جلو، سانروف و سقف پانوراما روی این مدل نیز ارائه می‌شود.

هنوز از سوی شرکت مدیران خودرو اطلاعاتی در مورد قیمت یا زمان دقیق عرضه فونیکس FX الکتریکی در بازار ایران منتشر نشده است. با این حال رقیب اصلی این خودرو در کشورمان، لاماری ایما برقی خواهد بود که آن هم در همین نمایشگاه شیراز معرفی شد. علاوه بر ایران، قرار است فونیکس FX الکتریکی به زودی در بازار بریتانیا نیز عرضه شود. این کراس اوور الکتریکی که در اصل محصول برند چینی چری است، اولین بار در اوایل سال 2023 در نمایشگاه خودروی شانگهای رونمایی شده بود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد