موضوعات داغ

عیب یابی فنی خودرو با بو کردن

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

اگر بتوانید مشکلات فنی خودرو را با بو کردن تشخیص دهید، آن وقت احتمالا از به بار آمدن صدمات جدی‌تر و ایجاد هزینه‌های اضافی، جلوگیری کرده‌اید. بوی بد داخل خودرو همچون سروصداهای غیرعادی، می‌تواند نشانگر وجود یک ایراد در قسمت فنی یا سایر بخش‌های خودرو باشد. مشکلاتی نظیر بوی بنزین، بوی سوختگی، بوی روغن سوخته و مشابه آن، هرکدام ممکن است بیانگر وجود یک ایراد فنی در ماشین باشد.

بنابراین بهتر است این بوها را بشناسید و با دلایل انتشار آنها آشنا شوید تا از وقوع آسیب‌های جدی‌تر و یا حتی آتش سوزی خودرو جلوگیری کرده باشید.

انواع بوهای خودرو و دلایل و راه‌های رفع آن

در ادامه به شایع‌ترین بوهای غیرعادی که در خودرو به مشام می‌رسد و می‌تواند نشانگر وجود یک ایراد فنی باشد، اشاره می‌کنیم.

بوی بنزین در خودرو

اگر بوی بنزین درون ماشین احساس می‌شود، باید مسئله را جدی بگیرید. خصوصا اگر بوی بنزین از سمت موتور باشد، این موضوع می‌تواند حتی منجر به آتش گرفتن ماشین شود. انتشار بوی بنزین از سمت موتور نشان‌دهنده نشت کردن این مایع اشتعال‌پذیر به بیرون از موتور است.

فرسودگی اورینگ انژکتور، خرابی بست شیلنگ بنزین، پاره شدن یا سوراخ شدن شیلنگ بنزین و...، شایع‌ترین عوامل نشتی بنزین به حساب می‌آیند. همچنین خراب شدن حباب‌گیر باک خودرو و عدم اتصال صحیح درپوش پمپ بنزین باعث می‌شود تا بوی بنزین داخل کابین به طور واضح به مشام برسد. با تعویض حباب‌گیر باک بنزین و بررسی مهره درپوش پمپ بنزین در زیر صندلی ردیف عقب می‌توان این مشکل را حل کرد. تعویض اورینگ انژکتور نیز باعث قطع شدن نشت بنزین از اطراف این قطعه خواهد شد.

بوی روغن سوخته یا روغن داغ

بوی روغن سوخته یا روغن داغ

اگر احساس می‌کنید که بوی روغن داغ داخل کابین یا درون موتور به وضوح پخش شده است، باید احتمال نشتی روغن و سرریز کردن آن روی قطعات داغ موتور را بدهید. این روغن داغ ممکن است از کاسه نمدها، واشر سرسیلندر، شیلنگ بخار روغن، واشر قالپاق سوپاپ و مواردی از این دست به بیرون نشت پیدا کند و در صورتی که مقدار نشتی قابل توجه باشد، احتمالا بوی روغن داغ گهگاه به بینی شما خواهد رسید.

مسلما با تعویض واشرها یا کاسه نمدهای خراب،تعویض شلنگ بخار روغن و محکم کردن بست‌های آن می‌شود، این مشکل را برطرف کرد.

اما اگر بوی روغن سوخته در ماشین خود احساس می‌کنید، اوضاع می‌تواند کمی متفاوت باشد؛ چرا که احتمالاً خودرو به روغن سوزی افتاده و شما بوی آن را می‌شنوید. برای تشخیص دقیق روغن سوزی می‌توانید از یک نفر بخواهید که پشت فرمان بنشیند و دور موتور را به حدود بالا 5000 rpm برساند.

البته باید موتور خودرو گرم باشد تا در این حالت موتور آسیب نبیند. بعد از آن اگر احساس کردید که دود آبی رنگ به همراه بوی روغن سوخته فضا را پر کرد، مطمئن باشید که ماشین دچار روغن سوزی شده است. ضعیف شدن رینگ و پیستون مهم‌ترین و شایع‌ترین دلیل روغن سوزی ماشین به حساب می‌آید.

بویی شبیه به پلاستیک سوخته

اگر از ترمز ماشین خود بیش از حد استفاده کنید، لنت ترمز خیلی زود مستهلک شده و در مواقعی که بیش از حد داغ کرده باشد، بویی شبیه به پلاستیک سوخته از سمت تایرها بلند می‌شود. همچنین در خودروهای مجهز به سیستم کلاچ خشک نظیر اکثر ماشین‌های تولید داخل، هنگامی که راننده فشار زیادی روی ماشین می‌آورد و یا به طور ناگهانی اقدام به شتاب‌گیری شدید می‌کند، بویی شبیه به پلاستیک سوخته در ماشین احساس می‌شود. این بو مربوط به سوختگی لنت صفحه کلاچ است و می‌تواند نشانگر خرابی این قطعه باشد.

بوی بد کولر

اگر سیستم کولر مدت زمان زیادی بدون استفاده بماند، احتمالاً بعد از روشن کردن مجدد آن بوی بد کابین ماشین را پر خواهد کرد. این بوی بد به دلیل رشد نوعی قارچ در سیستم بخارگیر و رطوبت‌زدای کولر است که حالا شما بوی آن را داخل اتاق احساس می‌کنید. به منظور رفع این مشکل بهتر است ماشین را در حالت درجا روشن کرده و شیشه‌های آن را پایین بدهید و بگذارید کولر خودرو مدتی روشن باشد تا به تدریج این بوی بد از بین برود.

ناگفته نماند که کثیف بودن فیلتر کابین نیز یکی از دلایل انتشار بوی بد در خودرو است؛ به ویژه هنگامی که فن تهویه اتاق را روشن می‌کنید و با بوی بد مواجه می‌شوید، باید احتمال کثیف بودن فیلتر اتاق را جدی بگیرید.

بوی تخم مرغ فاسد

شنیده شدن بوی تخم مرغ فاسد به وجود ترکیبات گوگرد درون بنزین ارتباط پیدا می‌کند. این ترکیبات گوگردی در اثر واکنش با اجزای درونی سیستم کاتالیزور به اکسید گوگرد تبدیل شده و بویی شبیه به تخم مرغ فاسد از خود منتشر می‌کنند. برای رفع این مشکل باید از بنزین باکیفیت و فاقد ترکیبات گوگردی استفاده کرد.

عیب یابی فنی خودرو با بو کردن

بوی خاص شبیه به شربت شیرین

این نوع بو معمولاً زمانی به مشام می‌رسد که مایع خنک‌کننده رادیاتور حاوی ضد یخ به بیرون نشر پیدا کند و روی قطعات داغ موتور بریزد. اگر چنین بویی به مشامتان رسید، حتماً عامل نشتی آب رادیاتور را پیدا و رفع کنید؛ چرا که اگر سیستم خنک‌کننده درست عمل نکند، احتمال افزایش دمای موتور، سوختن واشر سرسیلندر و رسیدن آسیب جدی به رینگ پیستون و یاتاقان‌های خودرو وجود دارد.

بوی گاز شهری

امروزه بسیاری از خودروهای موجود در ایران به سیستم سوخت سی‌ان‌جی مجهز هستند. این نوع سوخت مشابه گاز شهری است و اگر به هر طریقی به بیرون نشت پیدا کند، بوی گاز به وضوح داخل خودرو یا اطراف آن به مشام می‌رسد. دلیل آن هم قطعاً به ایراد در سیستم گاز خودرو و بروز نشتی در آن برمی‌گردد. اگر چنین بویی در ماشین دوگانه‌سوز خود احساس کردید، اول شیر اصلی مخزن گاز را ببندید و سپس به یک تعمیرکار متخصص در این زمینه مراجعه کنید تا نشتی سیستم گرفته شود و خطر آتش سوزی از بین برود.

بوی نامطبوع لباس خیس

شاید برایتان اتفاق افتاده باشد که لباس‌های خود را شسته‌اید اما فراموش کرده‌اید آن را از ماشین لباسشویی بیرون بیاورید و روی بند پهن کنید. در این موقعیت اگر لباس‌ها برای مدت طولانی به همان صورت خیس باقی بمانند، بوی بسیار بدی از آنها منتشر می‌شود. اگر احساس کردید چنین بویی داخل اتاق ماشین وجود دارد، احتمالا روی موکت‌های کف خودرو یا سایر قسمت‌های پارچه‌ای کابین آب ریخته و خشک نشده است. بنابراین این بوی نامطبوع دلیل فنی ندارد و صرفاً به دلیل خیس شدن پارچه‌ یا موکت‌های کف خودرو ایجاد شده است.

برای از بین بردن این بو باید شیشه‌های ماشین را پایین بکشید و اجازه دهید که قسمت خیس به مرور خشک شود. اگر عجله دارید می‌توانید با استفاده از سشوار آن را زودتر خشک کنید.

بوی پلاستیک داغ شده

کابین اکثر خودروهای از پلاستیک‌های خشک ساخته شده است و اگر ماشین برای مدت طولانی زیر آفتاب داغ پارک شود، به احتمال قوی بعد از باز کردن درها بویی شبیه به پلاستیک داغ شده بینی شما را اذیت خواهد کرد. این بو نیز دلیل فنی ندارد و صرفاً به علت داغ شدن پلاستیک داشبورد و تودری‌ها ایجاد می‌شود. با پایین کشیدن پنجره‌ها و حرکت خودرو، خیلی زود این بوی نامطبوع برطرف می‌شود.

گاهی اوقات ممکن است بوی پلاستیک سوخته ناشی از ذوب شدن سیم کشی خودرو باشد. پس حتما منشا اصلی این بو را پیدا کنید تا دچار مشکلات بزرگتر نشوید.

سایر بوهای غیرعادی در خودرو

گاهی اوقات احتمال دارد که مقداری از مواد غذایی داخل خودرو جا بماند یا زباله‌های طبیعی مثل پوست میوه که توسط سرنشینان مصرف شده است، داخل روکش صندلی گذاشته شده باشد. این مواد غذایی بعد از مدت کوتاهی فاسد می‌شوند و بوی نامطبوعی از خود انتشار می‌دهند. برای از بین بردن این بو لازم است که کابین خودرو به طور کامل نظافت شده و هرگونه مواد غذایی فاسد از آن خارج شود.

همچنین اگر موادی مثل شیر خوراکی روی قسمت‌های مختلف کابین ریخته شده باشد، بعد از خشک شدن بوی بسیار نامطبوعی منتشر می‌کند. این بو ماندگاری بیشتری دارد و برای رفع آن باید از پاک‌کننده‌های نسبتاً قوی استفاده کرد.

بوهای غیرعادی در خودرو

راه‌های رفع بوی بد خودرو

واضح است که تنها راه رفع بوی غیرعادی خودرو از بین بردن منشا این بو خواهد بود. همانطور که اشاره شد مواردی مثل نشتی روغن، نشتی بنزین، نشتی مایع خنک‌کننده، روغن سوزی و سوختگی صفحه کلاچ از جمله ایرادات فنی هستند که با بوی بد همراه می‌شوند‌. برای رفع این ایرادات باید حتماً به تعمیرگاه مراجعه کرد.

اما برای برطرف کردن بوی بد کابین ناشی از فساد مواد غذایی می‌توان کمی جوش‌شیرین روی صندلی‌ها ریخت و بعد از مدت کوتاهی آن را تمیز کرد. پاک کردن محل ریخته شدن شیر خشک شده توسط محلول جوش‌شیرین و سرکه سفید نیز می‌تواند کاملاً موثر باشد. درنهایت نیز می‌توان با استفاده از اسپری‌های خوشبوکننده تاثیر بوی بد داخل کابین را به حداقل رساند.

سخن پایانی

عیب یابی فنی خودرو با بو کردن نیاز به تخصص بالا ندارد اما به هر حال اگر نمی‌توانید تشخیص دهید که بوی غیرعادی ماشین شما دلیل فنی دارد یا نه، حتما به تعمیرگاه مراجعه کنید. چرا که برخی بوها نظیر بوی بنزین، بوی روغن داغ، بوی روغن سوخته و پلاستیک سوخته شاید دلیل فنی مهمی داشته باشد که اگر منشا آن رفع نشود، احتمال خرابی موتور و یا آتش سوزی خودرو وجود دارد.

سرویس روغن به موقع، تعویض سر موعد لنت‌ها، تمیز کردن دوره‌ای اتاق خودرو، استفاده از بنزین باکیفیت، بررسی اتصالات شیلنگ‌های بنزین، روغن و آب رادیاتور از جمله کارهایی هستند که می‌توان با انجام آنها تا حد امکان از انتشار بوی بد در خودرو جلوگیری کرد. ضمن آنکه بهتر است این امور را در چک لیست خودرو قبل از سفر قرار گیرد تا مسافرتی بدون دردسری را بتوان تجربه کرد.

در صورت علاقه مندی دعوت میکنیم از مطالب دیگر ما در مورد مشخصات ماشین ساینا و بهترین ماشین برای رانندگان تازه کار هم دیدن کنید.

نویسنده حسین باباپور

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد