موضوعات داغ

تارا جدید با پیشرانه سه سیلندر كم مصرف عرضه می شود

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

ایران خودرو در نظر دارد نسخه جدیدی از محصول پرفروش تارا را با موتور سه سیلندر توربوشارژ و مصرف سوخت پایین تر در نیمه دوم سال 1404 عرضه كند. این خودرو كه با نام تارا IK3LB شناخته می شود، برای دستیابی به اهداف كاهش مصرف سوخت و آلایندگی طراحی شده است.

به گفته محمود خادم، مدیر طرح تارا IK3LB، این خودرو نسبت به نسخه فعلی مجهز به موتور TU5، حجم موتور 300 سی سی كمتر و مصرف سوخت 1.2 لیتر در هر 100 كیلومتر پایین تری خواهد داشت. با این حال، توان موتور 10 درصد و گشتاور آن 25 درصد افزایش یافته است. تغییرات در سامانه كلاچ و استفاده از جعبه دنده 6 سرعته دستی نیز شتاب گیری بهتری را برای تارای جدید رقم خواهد زد.

خادم تاكید كرد در این طرح، تغییرات گسترده ای در محفظه موتور از جمله طراحی سیستم های جانبی مانند انتقال قدرت، ترمز، اگزوز، سوخت رسانی، خنك كاری، برق و الكترونیك انجام شده است. قطعاتی جدید همچون اینتركولر نیز در این خودرو نصب می شود تا نسبت به محصول پایه، كارایی و عملكرد بالاتری فراهم آید.

از دیگر ویژگی های تارا IK3LB می توان به پیاده سازی شبكه برق و الكترونیك ایران خودرو (IKBCM)، تجهیز صندلی ها به حسگر سرنشین و سیستم هشدار كمربند ایمنی مطابق استاندارد R16 اشاره كرد. این نخستین محصول ایران خودرو است كه به چنین سیستم هشدار كمربندی مجهز می شود. با توجه به تغییرات فیزیكی و ابعادی موتور و قطعات جانبی، استانداردهای تصادف سرنشین و عابر پیاده نیز برای این خودرو بازنگری و آزمایش خواهد شد.

خادم اعلام كرد نمونه اولیه آزمایشگاهی تارا IK3LB تولید شده و پس از انجام اقدامات مرتبط با كالیبراسیون و اصلاحات نهایی پیشرانه، از تیرماه امسال مرحله نمونه سازی آغاز می شود. آزمون های اعتبارسنجی نیز در انتهای سال جاری برگزار خواهد شد.

پس از تایید نهایی و دریافت گواهی انطباق با استانداردهای 85 گانه، این خودرو در نیمه دوم سال 1404 تجاری سازی و آماده عرضه به بازار می شود. بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، در نخستین سال 10 هزار دستگاه و در سال دوم 35 هزار دستگاه از این محصول تولید خواهد شد. این شمارگان بر اساس میزان تقاضای موجود، قابل افزایش است.

ایران خودرو برای تولید تارا IK3LB، سرمایه گذاری گسترده ای در بخش های طراحی، توسعه و خط تولید انجام داده است. هدف از این طرح، كاهش مصرف سوخت و آلایندگی محصولات و در عین حال افزایش قدرت و شتاب گیری برای رضایت مشتریان است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد