موضوعات داغ

مقایسه جی‌ای‌سی امپو و فونیکس آریزو 6 جی‌تی، وقتی چینی‌ها سدان اسپرت می‌سازند!

23 تیر 1403
عکس نویسنده
آراد فلاح
نویسنده

مقدمه

صنعت خودروسازی چین از دو دهه پیش تاکنون، مسیری طولانی را در زمانی کوتاه طی کرده است. به لطف پیشرفت صنعت خودروسازی چین و البته آزادسازی واردات خودرو به کشور، امروزه شاهد حضور خودروهای اسپرت و جذاب چینی در بازار کشورمان نیز هستیم. یکی از جذاب‌ترین مقایسه‌ها بین تازه‌واردهای بازار، مقایسه جی‌ای‌سی امپو و آریزو 6 جی‌تی است. هر دو خودرو از جمله سدان‌های چینی اسپرت هستند که یکی از آن‌ها به صورت وارداتی در بازار کشورمان عرضه شده است و دیگری توسط مدیران‌خودرو مونتاژ می‌شود. هر دو خودرو از جذابیت‌های بسیاری برخوردار هستند و در این بین، هرکدام نیز طرفداران خاص خود را دارند.

نگاه اولیه

نکته جذاب در خصوص مقایسه جی‌ای‌سی امپو و آریزو 6 جی‌تی، جوان بودن هر دو خودرو است. جی‌ای‌سی امپو برای نخستین بار در سال 2020 میلادی و در جریان نمایشگاه خودرو گوانگژو معرفی شد. تولید و عرضه این خودرو نیز از سال 2021 میلادی آغاز شده است. جی‌ای‌سی امپو براساس پلتفرم جدید این شرکت موسوم به GPMA‌ توسعه یافته است و خودرویی کاملا مدرن به حساب می‌آید. جی‌ای‌سی امپو در سبد محصولات GAC، جایگزین جی‌ای‌سی GA4 شده است.

مقایسه جی‌ای‌سی امپو و فونیکس آریزو 6 جی‌تی

در سوی دیگر، آریزو 6 جی‌تی حاصل تصمیم مدیران چری برای پر کردن فضاهای خالی در بازار خودرو است. این خودرو در سرزمین اصلی با نام آریزو 5 جی‌تی شناخته می‌شود اما ما در ایران آن را با نام فونیکس آریزو 6 جی‌تی می‌شناسیم. این خودرو هم‌اکنون گران‌ترین و مجهزترین سدان در خانواده محصولات مدیران‌خودرو به حساب می‌آید، البته این عنوان تا زمان عرضه آریزو 8 در اختیار آریزو 6 جی‌تی باقی خواهد ماند.

مقایسه طراحی

در ابتدای مطلب باید اشاره کنیم که طراحی ظاهری، موضوعی سلیقه‌ای است. بنابراین ممکن است هر کاربر با توجه به سلیقه خود، یکی از دو خودرو جی‌ای‌سی امپو یا آریزو 6 جی‌تی را زیبا قلمداد کند. البته تفاوت چندانی در اصل طراحی دو خودرو وجود ندارد، هر دو ظاهر اسپرت دارند و تنها رویه پیاده‌سازی این ظاهر اسپرت متفاوت است.

امپو

طراحان چری برای خلق ظاهر آریزو 6 جی‌تی نگاهی به محصولات لکسوس داشته‌اند و این خودرو را شبیه به سدان‌های اسپرت و لوکس آسیایی طراحی کرده‌اند. این شباهت به خصوص در بخش جلوپنجره به شکلی غیرقابل انکار مشاهده می‌شود. در سوی دیگر، جی‌ای‌سی امپو با نگاهی به سدان‌های اسپرت اروپایی طراحی شده است. فرم منظم چراغ‌ها و جلوپنجره، چیزی است که معمولا در خودروهای آئودی می‌بینیم. بنابراین هر دو خودرو براساس یک اصول اما با دیدگاه مختلف طراحی شده‌اند.

تفاوت اصلی جی‌ای‌سی امپو و آریزو 6 جی‌تی در بخش طراحی، به رنگ‌های بدنه مربوط می‌شود. مشتریان می‌توانند جی‌ای‌سی امپو را در رنگ‌های شادی همچون سبز خریداری کنند. در سوی دیگر رنگ‌های مرسوم برای آریزو 6 جی‌تی، مشکی و خاکستری است.

آریزو 6 جی تی

با وجود تفاوت ظاهر خارجی میان جی‌ای‌سی امپو و آریزو 6 جی‌تی، کابین این دو خودرو شباهت بسیاری به یکدیگر دارند. به جز کنسول مرکزی، ظاهر سایر بخش‌های کابین جی‌ای‌سی امپو و آریزو 6 جی‌تی به یکدیگر شباهت دارند. البته جی‌ای‌سی امپو با دارا بودن فاصله محوری 2736 میلیمتر، اندکی کابین بزرگتری نسبت به آریزو 6 جی‌تی با فاصله محوری 2670 میلیمتر دارد.

مقایسه مشخصات فنی

جذاب‌ترین بخش مقایسه جی‌ای‌سی امپو و آریزو 6 جی‌تی، رقابت آن‌ها در بخش مشخصات فنی است. هر دو خودرو به پیشرانه‌هایی کارآمد با راندمان بالا و گیربکس‌های اتوماتیک با عملکرد سریع مجهز شده‌اند. برای مقایسه دقیق‌تر هر دو خودرو، لازم است تا اطلاعات آن‌ها را از طریق یک جدول مورد مقایسه قرار دهیم.

مقایسه مشخصات فنی جی‌ای‌سی امپو و آریزو 6 جی‌تی

خودرو/مشخصه فنی جی ای سی امپو آریزو 6 جی تی
پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر 1.6 لیتری توربوشارژر
حداکثر توان 167 اسب بخار 197 اسب بخار
حداکثر گشتاور 270 نیوتن متر 290 نیوتن متر
جعبه دنده هفت سرعته دوکلاچه تر هفت سرعته دوکلاچه تر
وزن خالص 1400 کیلوگرم 1344 کیلوگرم
شتاب صفرتاصد 7 ثانیه 6.7 ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی 6.9 لیتر در صد کیلومتر 6.6 لیتر در هر صد کیلومتر
حداکثر سرعت 200 کیلومتر برساعت 220 کیلومتر در ساعت

همان‌طور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید، آریزو 6 جی‌تی موتور حجیم‌تر و قوی‌تری‌دارد و سبک‌تر است. علاوه برآن حداکثر سرعت بیشتر و شتاب سریع‌تری دارد. مصرف سوخت این خودرو نیز به دلیل وزن مناسب، اندکی بهتر است. با این حال جی‌ای‌سی امپو نیز رقیب دست و پا بسته‌ای نیست و به خصوص در بخش شتاب، می‌تواند آریزو 6 جی‌تی را به چالش بکشد.

موتور امپو

به نظر می‌رسد دلیل شتاب قابل قبول جی‌ای‌سی امپو با توجه به وزن بیشتر و پیشرانه کوچک‌تر و کم‌توان‌تر، عملکرد متفاوت گیربکس آن باشد. هر دو خودرو از جعبه دنده‌های هفت سرعته دوکلاچه تر (WDCT) بهره می‌برند اما عملکرد بهتر گیربکس جی‌ای‌سی امپو، می‌تواند کمبود ناشی از توان و گشتاور پیشرانه را در رقابت رودررو جبران کند.

مقایسه امکانات و آپشن‌ها

همه می‌دانیم که خودروهای چینی این روزها به سالن‌هایی سرشار از امکانات مختلف تبدیل شده‌اند. جی‌ای‌سی امپو و آریزو 6 جی‌تی نیز به عنوان سدان‌هایی میان‌رده، تجهیزات مناسبی را با توجه به نیاز روز مشتریان در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.

نکته جالب در مورد مقایسه جی‌ای‌سی امپو و آریزو 6 جی‌تی، مجهز بودن هر دو خودرو به بخشی از دستیارهای کمک راننده است. بنابراین هنگام رانندگی با هر دو خودرو، احساس امنیت بیشتری را نسبت به نسل گذشته خودروهای چینی تجربه خواهید کرد. با این حال جی‌ای‌سی امپو برای گروهی از مشتریان، یک آپشن خاص دارد که می‌تواند عامل برتری آن باشد.

آریزو 6 جی تی

جی‌ای‌سی امپو به صورت استاندارد، به کیت اگزوز مجهز شده است. این کیت با توجه به درخواست کاربر، صدای متفاوتی را از اگزوز خودرو خارج می‌کند و برای برخی مشتریان جذابیت خاصی دارد. از این رو می‌توان گفت که برای گروه خاصی از خریداران، جی‌ای‌سی امپو در بخش آپشن نسبت به آریزو 6 جی‌تی برتری دارد. با این حال اگر چنین موضوعی را نادیده بگیریم، هر دو خودرو از نظر امکانات و تجهیزات در یک سطح قرار می‌گیرند.

مقایسه تجهیزات جی‌ای‌سی امپو و آریزو 6 جی‌تی:

خودرو/امکانات جی ای سی امپو آریزو 6 جی تی
تجهیزات ایمنی شش کیسه هوا، کروز کنترل تطبیقی، رادار نگهدارنده بین خطوط، هشدار تعویض خط، هشدار برخورد از جلو، دستیار ترافیک، نور بالای هوشمند، کنترل پایداری و کنترل کشش شش کیسه هوا، کروز کنترل تطبیقی، سیستم هشدار برخورد از عقب، رادار نقطه کور، محدود کننده سرعت، ترمز اضطراری، نگهدارنده بین خطوط، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش
تجهیزات رفاهی سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم صوتی به همراه شش بلندگو و نمایشگر 10.25 اینچی لمسی، چراغ مه شکن، سنسور پارک جلو و عقب، سنسور باران، سیستم تهویه اتوماتیک به همراه فیلتر تصفیه هوا، تنظیم برقی صندلی های جلو، تریم چرمی کابین، کلاستر دیجیتال 7 اینچی، شارژر وایرلس تلفن همراه، سانروف، کیت اگزوز، آینه های جانبی تاشو برقی سنسور نور و باران دو صفحه نمایش 10.25 اینچی، شش کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، دوربین 360 درجه، حالات رانندگی نرمال، اکو (اقتصادی) و اسپرت، روکش چرمی صندلی ها، دوربین 360 درجه، دوربین و سنسور پارک عقب.

قیمت و رقبا

بخش نهایی مقایسه جی‌ای‌سی امپو و آریزو 6 جی‌تی، رقابت این دو خودرو در بخش قیمت است. جی‌ای‌سی امپو به دلیل عرضه از طریق واردات و اعمال عوارض گوناگون، قیمت بالاتری نسبت به آریزو 6 جی‌تی دارد. قیمت جی‌ای‌سی امپو حدود 2.1 میلیارد تومان است، در حالی که آریزو 6 جی‌تی با قیمت 1.6 میلیارد تومان توسط مدیران‌خودرو به فروش می‌رسد. بنابراین اختلاف نیم میلیارد تومانی را در قیمت این دو خودرو شاهد هستیم، در حالی که جی‌ای‌سی امپو و آریزو 6 جی‌تی دو سدان با عملکردی مشابه هستند.

امپو

گروهی از مشتریان هستند که بودجه و شرایط خرید، حرف اول را برای آن‌ها می‌زند. برای این گروه از مشتریان، آریزو 6 جی‌تی گزینه معقول و مناسبی خواهد بود. به ویژه آن‌که مدیران‌خودرو این محصول را با شرایط فروش اقساطی به خریداران واگذار می‌کند. مشخصات فنی آریزو 6 جی‌تی نیز با فونیکس FX و تعدادی دیگر از محصولات مدیران‌خودرو مشترک است، از این رو نگرانی بابت خدمات فنی و قطعات یدکی این خودرو نخواهید داشت.

آریزو 6 جی تی

در سوی دیگر، جی‌ای‌سی امپو گزینه معقول و منطقی برای علاقمندان به خودروهای وارداتی محسوب می‌شود که با بودجه دو میلیارد تومانی، به دنبال خرید یک سدان وارداتی قدرتمند و کارآمد هستند. در این محدوده قیمت، تنها سدان‌های ژاپنی‌ و کره‌ای اقتصادی حضور دارند. از این رو جی‌ای‌سی امپو می‌تواند جذابیت قابل قبولی برای مشتریان ایرانی داشته باشد. مشخصات فنی جی‌ای‌سی امپو نیز با دو مدل دیگر از خودروهای وارداتی GAC‌ مشابهت دارد. امیدواریم با عرضه انبوه این خودروها و گسترش شبکه خدمات پس از فروش راساموتور خاورمیانه، مشتریان بیشتری به خرید این خودرو تمایل پیدا کنند.

60 عکس

نظرات کاربران

0 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد