موضوعات داغ

واردات خودرو به بیش از ۲۵ هزار دستگاه رسید + جدول

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

در هفت ماه نخست سال ۱۴۰۳، بیش از ۲۵ هزار دستگاه خودرو سواری نو وارد کشور شده است. محمد رضوانی‌فر، رئیس کل گمرک ایران و معاون وزیر اقتصاد، ضمن اعلام این خبر تأکید کرد که این میزان واردات نشان‌دهنده افزایش ترخیص خودروهای وارداتی از گمرکات کشور در این دوره زمانی است. وی اشاره کرد که تا پایان مهرماه، در مجموع ۲۵ هزار و ۴۴۸ دستگاه خودرو سواری نو از طریق گمرکات مختلف ترخیص و وارد بازار ایران شده‌اند.

رضوانی‌فر با بیان جزئیات بیشتر، اظهار داشت که ارزش این میزان واردات به ۵۲۵ میلیون و ۴۲ هزار دلار می‌رسد. این افزایش واردات خودرو نشان‌دهنده تحرکات جدید در بازار خودرو ایران است و شرکت‌های مختلفی نقش عمده‌ای در این روند داشته‌اند.

بزرگترین واردکنندگان خودرو در سال جاری

به گفته رئیس کل گمرک ایران، شرکت‌های «معین خودرو ایرانیان»، «سایپا» و «بهمن موتور» به عنوان سه واردکننده اصلی خودروهای سواری نو در سال جاری شناخته می‌شوند. بر اساس آمار ارائه شده، «معین خودرو ایرانیان» با واردات ۶ هزار و ۵۰۹ دستگاه خودرو سواری، در صدر فهرست واردکنندگان قرار دارد. پس از آن، «سایپا» با ۵ هزار و ۴۴۶ دستگاه و «بهمن موتور» با ۲ هزار و ۵۲ دستگاه به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

شرکت واردکننده تعداد خودروهای وارد شده (1403) ارزش واردات (میلیون دلار)
معین خودرو ایرانیان ۶۵۰۹ -
سایپا ۵۴۴۶ -
بهمن موتور ۲۰۵۲ -
مجموع ۲۵۴۴۸ ۵۲۵.۰۴۲

واردات خودرو در هفت ماه سال ۱۴۰۲

رضوانی‌فر در بخش دیگری از سخنان خود به واردات خودرو در سال گذشته اشاره کرد و افزود که در مدت مشابه سال ۱۴۰۲، تنها ۲ هزار و ۹۹۹ دستگاه خودرو سواری نو وارد کشور شده بود که ارزش این تعداد خودرو ۶۰ میلیون و ۴۹۸ هزار دلار بوده است. مقایسه این آمار با واردات سال جاری نشان می‌دهد که واردات خودرو در سال ۱۴۰۳ با رشدی قابل توجه مواجه بوده است.

پیش‌بینی واردات خودرو در سال آینده

در همین حال، سید حمید پورمحمدی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، نیز از برنامه دولت برای واردات خودرو در سال ۱۴۰۴ خبر داد. وی اعلام کرد که دولت برای تأمین درآمدهای عوارضی و گمرکی، قصد دارد سال آینده ۲ میلیارد دلار خودرو وارد کند. این اقدام علاوه بر تأمین بخشی از درآمدهای دولتی، به عنوان یکی از سیاست‌های کنترل مصرف بنزین نیز مطرح شده است.

وی افزود: ورود این خودروها به بازار کشور علاوه بر تأثیر مستقیم بر درآمدهای ارزی دولت، می‌تواند نقش مهمی در تنظیم بازار خودرو، ایجاد رقابت بیشتر و کاهش قیمت‌ها در بخش خودروهای وارداتی داشته باشد. از سوی دیگر، با توجه به تمرکز بیشتر دولت بر واردات خودروهای کم‌مصرف و الکتریکی، این اقدام می‌تواند منجر به کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی در کشور نیز شود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد