موضوعات داغ

فراری F80 معرفی شد، ابرخودرو جدید ایتالیایی با قیمت چهار میلیون دلار

عکس نویسنده
آراد فلاح
نویسنده
عکس مطلب اول

حدود یک دهه پیش، سه ابرخودرو هیبریدی یعنی مک‌لارن P1، پورشه 918 اسپایدر و فراری لافراری غوغایی را در دنیای خودروسازی ایجاد کردند که در مجموعه تلویزیونی تاپ گیر و گرندتور شاهد آن بودیم. اکنون این سه‌گانه در حال تکرار است. پس از رونمایی مک لارن W1، اکنون نوبت به فراری F80 رسیده است تا جایگزین مدل مشهور لافراری شود. پورشه نیز وعده داده است تا چندماه دیگر ابرخودرو هیبریدی جدید خود را ورنمایی خواهد کرد. فراری امیدوار است با معرفی مدل F80، راهی که با فراری لافراری آغاز شده بود را ادامه دهد.

نخستین تفاوت فراری F80 با فراری لافراری، نصف شدن پیشرانه آن است. این خودرو به جای موتور V12 لافراری، یک موتور V6 دارد. در ازای نصف شدن پیشرانه بنزینی، سه موتور الکتریکی به این خودرو اضافه شده‌اند. موتور V6 به تنهایی 900 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند اما با اضافه شدن سه موتور الکتریکی، مجموع قدرت آن به 1184 اسب‌بخار افزایش پیدا می‌کند. فراری F80 با این قدرت خارق‌العاده، به قوی‌ترین محصول فراری تا به امروز تبدیل شده است.

شتاب 0 تا 100 فراری F80 تنها 2.15 ثانیه طول می‌کشد. شتاب صفر تا 200 کیلومتر این خودرو نیز 5.75 ثانیه اعلام شده است. حداکثر سرعت این خودرو 350 کیلومتر است. این ارقام باعث می‌شوند فراری F80 نسبت به مک لارن W1 سریع‌تر باشد و توانایی رسیدن به سرعت بالاتری را نیز ارائه دهد.

فراری F80

موتور شش سیلندر خورجینی سه لیتری فراری F80، از آرایش 120 درجه پیروی می‌کند. این پیشرانه در فراری GTB296 و خودرو مسابقه‌ای فراری 499P لمانز استفاده شده است. راندمان این پیشرانه در فراری F80 نسبت به فراری GTB 296 حدود 237 اسب‌بخار بیشتر شده است اما وزن آن افزایش نیافته است. بنابراین قدرت بیشتری را با همان وزن در فراری F80 تجربه خواهید کرد.

فراری F80 برای انتقال قدرت، از گیربکس هشت سرعته دوکلاچه استفاده می‌کند. توربوشارژرهای الکتریکی تاخیر موجود بین توربین و کمپرسور را به صورت کامل از بین برده‌اند. موتور V6 فراری F80 قادر است تا حداکثر 9000 دوربردقیقه را تجربه کند و البته به صورت الکترونیکی، دور موتور آن روی 9200 قفل شده است.

فراری برای مدل F80، موتورهای الکتریکی جدیدی را ساخته است. دو موتور به همراه مبدل گشتاور و سیستم خنک کننده یکپارچه روی محور جلو قرار گرفته‌اند و موتور سوم روی محور عقب قرار گرفته است.

موتور الکتریکی عقب سه وظیفه دارد که شامل راه‌اندازی موتور درون‌سوز، بازیابی انرژی و اضافه کردن گشتاور اضافی در صورت لزوم هستند. این موتور در مجموع 80 اسب‌بخار به مجموع قدرت خودرو اضافه می‌کند. موتورهای جلو نیز دیفرانسیل جلو را به حرکت در می‌آورند و البته به سیستم بازیابی انرژی مجهز هستند. هر سه موتور از پکیج باتری لیتیوم 800 ولتی با ظرفیت کل 2.3 کیلووات بهره می‌برند. هر سه موتور الکتریکی در مجموع 325 اسب‌بخار قدرت آزاد می‌کنند.

فراری F80

فراری F80 از شاسی مونوکوک نامتقارن ساخته شده است. تمامی بدنه و شاسی این خودرو از جنس فیبرکربن و مواد کامپوزیت هستند. طراحی نامتقارن شاسی به این معنی است که صندلی راننده را می‌توان تنظیم کرد، در حالی که فراری لافراری، مک‌لارن W1 و سایر سوپراسپرت‌های ساخته شده براساس شاسی متقارن، صندلی ثابت دارند. همچنین درب‌های پروانه‌ای فراری F80 ورود به کابین و خروج از آن را آسان‌تر می‌کند.

فراری F80 سه حالت رانندگی دارد که شامل هیبرید، پرفورمنس و کوالیفای هستند. این خودرو حالت رانندگی تمام الکتریکی ندارد اما در وضعیت هیبرید، بازیابی انرژی و بهبود شارژ باتری‌ها در اولویت قرار دارد. در حالت پرفورمنس انرژی بیشتری مصرف می‌شود و حداکثر شارژ باتری 70% خواهد بود. در حالت کوالیفای یا واجد شرایط، تمامی قدرت فراری F80 آزاد می‌شود.

فراری F80

خریداران فراری F80 دو انتخاب برای تایر دارند. آن‌ها می‌توانند از بین تایرهای میشلن پایلوت اسپرت کاپ 2 یا پایلوت اسپرت کاپ R2، یکی را انتخاب کنند. فراری برخی قابلیت‌های رانندگی نیمه خودکار همچون ترمز اضطراری اتوماتیک، هشدار خروج از خط، نگهدارنده بین خطوط، نور بالا خودکار و رادار تابلوخوان را نیز روی این خودرو نصب کرده است.

فراری F80 با قیمت پایه 3.6 میلیون یورو یا 3.9 میلیون دلار به معرض فروش گذاشته خواهد شد. بنابراین فراری F80 علاوه بر آن‌که قوی‌ترین فراری تاریخ است، گران‌ترین فراری در تمام دوران نیز به حساب می‌آید. قیمت فراری F80 در واقع دو برابر قیمت مک لارن W1 است. از این خودرو فقط 799 دستگاه ساخته خواهد شد. تولید فراری F80 از پایان 2025 آغاز می‌شود و تا 2027 ادامه خواهد داشت.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد