موضوعات داغ

علت روشن شدن چراغ ترمز دستی

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

روشن ماندن چراغ ترمز دستی نشانه‌ای واضح برای انجام اقدامات فوری در جهت اطمینان از ایمنی خودرو است. در این مطلب، دلایل روشن شدن چراغ ترمز دستی یا همان ترمز پارک خودرو را بررسی‌ کرده‌ایم. روشن ماندن چراغ ترمز پارک را گاهی اوقات می‌توان به تنهایی برطرف کرد، اما اغلب این امر نشانه‌ای از یک مشکل پیچیده‌تر بوده و بنابراین برای رفع این مشکل بهتر است از کمک یک متخصص کمک بگیرید.

همچنین رانندگی با روشن بودن چراغ ترمز دستی اصلا ایمن نیست، زیرا می‌تواند باعث آسیب به اجزای سیستم ترمز، کاهش توانایی ترمزگیری و افزایش استهلاک خودرو شود، بنابراین حل این مشکل قبل از رانندگی الزامی است.

دلایل روشن ماندن دائم چراغ ترمز دستی

روشن شدن چراغ ترمز پارک ماشین ریسپکت پرایم یا آریزو 6 جی تی و... نشان‌دهنده وجود مشکل است و برای درک دقیق‌تر این مشکلات، باید قبل از شروع فرآیند عیب‌یابی، به بررسی دقیق هر علت و جزئیات بیشتر در مورد آنها بپردازیم.

خرابی فشنگی ترمز پارک

خرابی فشنگی ترمز پارک

علت رایج روشن ماندن چراغ ترمز دستی، خرابی سوئیچ ترمز پارک یا همان فشنگی ترمز دستی است. سوئیچ ترمز پارک جزء مهمی از سیستم ترمز وسیله نقلیه شماست و وظیفه فعال کردن چراغ روی داشبورد را هنگام کشیدن ترمز پارک بر عهده دارد. هنگامی‌که این سوئیچ دچار نقص و اتصالی شود، ممکن است حتی زمانی که ترمز پارک آزاد است، چراغ روشن بماند.

دسته ترمز دستی به طور کامل پایین نیامده است

یکی از دلایل روشن ماندن چراغ ترمز دستی می‌تواند به دلیل نقص در دسته ترمز پارک باشد که به علت مشکلات خاصی به طور کامل پایین نمی‌آید. مسائلی مانند آلودگی یا کاهش سطح روغن، لنت‌های ترمز فرسوده، سیلندر ترمز معیوب و یا حتی خرابی سوئیچ، از جمله دلایلی هستند که مانع از پایین آمدن کامل دسته ترمز پارک می‌شوند.

آزاد نشدن ترمز دستی

در برخی موارد، چراغ ترمز پارک روشن می‌ماند زیرا ترمز پارک به درستی آزاد نمی‌شود. این مشکل ممکن است به دلیل تنظیم نامناسب لنت ترمز، زنگ‌زدگی یا چسبیدن کابل‌هایی که به اهرم و لنت‌های ترمز متصل هستند، ایجاد شود.

تنظیم نامناسب لنت ترمز می‌تواند به مرور زمان و در اثر استهلاک و فرسودگی عادی و یا در حین سرویس ترمز، در صورتی که لنت‌ها به درستی تنظیم نشده باشند، اتفاق بیفتد.

زنگ‌زدگی یا چسبیدن کابل‌ها می‌تواند به دلیل شرایط آب و هوایی نامناسب یا عدم نگهداری مطلوب اتفاق بیفتد. این کابل‌ها اهرم را به لنت‌های ترمز متصل می‌کنند و برای عملکرد صحیح ترمز پارک ضروری هستند. اگر این کابل‌ها زنگ‌زده یا کثیف باشند، می‌توانند مانع از آزاد شدن صحیح ترمز پارک شده و باعث روشن ماندن چراغ شوند.

پایین بودن سطح روغن ترمز

پایین بودن سطح روغن ترمز

اگر روغن ترمز کافی نباشد یا فشار آن در سیستم ترمز کم باشد، شاید چراغ ترمز دستی ماشین آریزو 8 پرو یا سایر خودروها روشن بماند. این مشکل می‌تواند در صورت وجود نشتی یا مشکل در قسمتی از سیستم ترمز رخ دهد. بررسی مکرر روغن ترمز و در صورت نیاز پر کردن آن بسیار مهم است. اگر دائماً مجبور به اضافه کردن روغن ترمز هستید، باید برای بررسی هرگونه مشکل احتمالی خودرو را به مکانیک و ترمزساز نشان دهید.

خرابی سنسور سطح روغن ترمز

خرابی سنسور سطح روغن ترمز یکی دیگر از دلایل رایج روشن ماندن چراغ ترمز پارک است. هنگامی‌که سنسور دچار نقص یا خرابی می‌شود، ممکن است به اشتباه هشدار دهد که سطح روغن ترمز پایین است و باعث روشن شدن چراغ ترمز پارک روی کلاستر شما شود. خرابی سنسور سطح روغن ترمز می‌تواند به دلایل مختلفی مثل. فرسودگی و استهلاک و اتصال کوتاه به وجود آید.

خرابی سیم‌کشی یا مشکلات برقی

سیم‌کشی ضعیف یا سوکت شکسته در مدار ممکن است دلیل روشن شدن چراغ ترمز پارک باشد. برای شناسایی مشکلات سیستم ترمز وسیله نقلیه خود، از یک مولتی متر استفاده کنید و به دنبال هرگونه نوسان سطح ولتاژ در اجزای آن باشید. جدا کردن و اتصال مجدد سیم‌هایی که در سوئیچ به هم متصل می‌شوند نشان می‌دهد که آیا آنها به درستی کار می‌کنند یا خیر.

نقص در سیستم ترمز ضد قفل (ABS)

نقص در سیستم ترمز ضد قفل (ABS)

اگر در سیستم ترمز مشکلی وجود داشته باشد، ممکن است چراغ ترمز پارک و چراغ سیستم ترمز ضد قفل دائماً روشن بمانند. اگر این چراغ‌ها روشن شوند، نشانه‌ای از نقص در ترمزها است. علائمی مانند عدم واکنش مناسب پدال، روشن شدن چراغ‌های هشدار یا رفتار غیرعادی نیز می‌تواند نشان‌دهنده مشکل در سیستم ترمز ضد قفل باشد. برای رفع این مشکل باید فوراً از کمک یک متخصص استفاده شود.

آیا می‌توانم مشکل روشن شدن چراغ ترمز دستی را خودم حل کنم؟

بله، شما می‌توانید برخی از مشکلات مربوط به چراغ ترمز پارک را به تنهایی حل کنید، به خصوص آنهایی که مربوط به کارهای ساده مانند رسیدگی به پایین بودن سطح روغن ترمز هستند. با این حال، هنگامی‌که با یک ترمز پارک معیوب روبرو هستید که به طور کلی نشانه‌ای از مشکلات پیچیده‌تر است، برای تشخیص و تعمیر دقیق، توصیه می‌شود از یک متخصص کمک بگیرید.

آیا رانندگی هنگام روشن بودن چراغ ترمز پارک ایمن است؟

به طور کلی، رانندگی هنگام روشن بودن چراغ ترمز پارک ایمن نیست. رانندگی با چراغ ترمز پارک روشن می‌تواند مشکلات متعددی به دنبال داشته باشد؛ مانند اینکه ترمزها ضعیف‌تر عمل کنند، بیش از حد داغ کنند، لنت‌های ترمز را به طور ناهموار سایش دهند، به سیستم ترمز پارک آسیب برسانند و حتی در مواقع اضطراری شما را در معرض خطر قرار دهند.

مراحل عیب یابی چراغ ترمز دستی

صرف نظر از اینکه چقدر رفع مشکلات خودرو به تنهایی می‌تواند رضایت‌بخش باشد، ایمنی همیشه باید در اولویت قرار گیرد. بنابراین اگر در هر زمانی احساس کردید مطمئن نیستید که چه اقداماتی در مرحله بعدی باید انجام شود، حتما از کمک یک متخصص استفاده کنید.

ترمز پارک را به درستی آزاد کنید

ترمز پارک را به درستی آزاد کنید

برای رسیدگی به مشکل روشن شدن مداوم چراغ ترمز دستی، لازم است مطمئن شوید که ترمز به طور کامل آزاد شده است. این کار باید با احتیاط انجام شود تا از گیر کردن مکانیزم جلوگیری شود. مراقب باشید این مرحله درست انجام شود و هنگام آزاد کردن ترمز عجله نکنید. تمیز کردن منظم دکمه ترمز پارک و یا قسمت زیر اهرم ترمز دست نیز می‌تواند به جلوگیری از مشکلات الکتریکی در آینده کمک کند.

مخزن و لوله‌های روغن ترمز را بررسی کنید

سیستم ترمز وسیله نقلیه شما در راستای نگهداری مناسب به بازرسی مخزن و لوله‌های روغن ترمز نیاز دارد. ابتدا مخزن پمپ ترمز خودروی خود را پیدا کنید و قبل از باز کردن، درب آن را تمیز کنید. سپس بررسی کنید که آیا روغن کافی دارد یا نه. اگر نه، آن را با یک برند تأیید شده تا زمانی که به سطح MAX برسد، پر کنید تا از هرگونه عواقب عملکردی جلوگیری شود. البته پیش از این کار مطمئن شوید که لنت ترمزهای شما بیش از حد فرسوده و ساییده نشده باشد. چرا که اگر لنت‌های شما بیش از حد فرسوده باشند، سطح روغن ترمز در مخزن تا حد زیادی پایین می‌رود و نیازی به اضافه کردن روغن نیست، بلکه باید لنت‌ها تعویض شوند.

فشنگی و سنسورهای ترمز پارک را تست کنید

ترمز پارک به همراه فشنگی و سنسورهای سیستم ترمز، همگی اجزای کلیدی برای رانندگی ایمن هستند. اگر این اجزا معیوب یا فرسوده شوند (مانند لنت‌های ترمز)، ممکن است حتی زمانی که لازم نیست، چراغ هشدار روی داشبورد روشن شود.

برای تست صحیح آنها، ابتدا کنسول مرکزی را برای خاموش کردن چراغ هشدار جدا کنید. سپس از یک مولتی متر دیجیتال برای اندازه‌گیری مقاومت هر سنسور به طور جداگانه استفاده کنید. در نهایت، با رها کردن ترمزهای اصلی می‌توان بررسی کرد که آیا ترمزهای اضطراری در حالی که به آرامی به سمت جلو حرکت می‌کنید (مانند رانندگی در سربالایی بدون عقب‌گرد) به درستی کار می‌کنند یا خیر.

اگر در حین انجام این تست‌ها با هرگونه مشکلی مواجه شدید، آن قطعات معیوب باید تعویض شوند تا دیگر مشکلی وجود نداشته باشد.

بررسی کنید که آیا کابل‌های ترمز گیر کرده یا یخ زده‌اند

بررسی کنید که آیا کابل‌های ترمز گیر کرده یا یخ زده‌اند

در هنگام برخورد با مشکل مداوم چراغ ترمز پارک، مهم است که بررسی کنید که آیا علت اصلی آن می‌تواند گیر کردن یا یخ زدن کابل‌های ترمز باشد. علائم زنگ‌زدگی یا خوردگی روی خود کابل را بررسی کنید و در صورت نیاز اقداماتی مانند روان کاری انجام دهید. اگر فکر می‌کنید ترمزهای شما به درستی کار نمی‌کنند، با یک متخصص تماس بگیرید تا آنها را به درستی ارزیابی و تعمیر کند. حرکت آزادانه این اجزا برای خاموش شدن چراغ‌های ترمز پارک هنگام رها شدن ترمز دستی، ضروری است.

چه زمانی باید از کمک متخصص و تعمیرکار استفاده کرد؟

اگر حتی پس از بررسی کامل و تلاش برای تعمیر، چراغ ترمز پارک همچنان روشن بماند، باید از کمک یک متخصص استفاده کنید. همچنین، اگر در مورد کابل‌ها و اتصالات ترمز، هرگونه ایراد یا عدم انطباقی مشاهده شود، باید توسط متخصصان برای تعمیر مناسب مورد بازدید قرار گیرد. غفلت از چنین مشکلاتی ممکن است به دلیل نشتی احتمالی مایع هیدرولیک سیستم ترمز، به سیستم ترمز وسیله نقلیه شما آسیب برساند. بنابراین ضروری است که در صورت مشاهده هرگونه مشکل در چراغ هشدار ترمز یا عملکرد نادرست سیستم‌های ترمز، در اسرع وقت از متخصصان واجد شرایط برای بررسی و رفع عیب کمک بگیرید.

اقدامات پیشگیرانه برای داشتن یک سیستم ترمز سالم

اقدامات پیشگیرانه برای داشتن یک سیستم ترمز سالم

همان‌طور که ضرب‌المثل قدیمی می‌گوید، پیشگیری بهتر از درمان است و این موضوع در مورد سیستم ترمز خودرو شما نیز صدق می‌کند. بازرسی‌های بصری، معاینات منظم و تعویض مکرر روغن ترمز، برخی از اقدامات نگهداری پیشگیرانه هستند که می‌توانند به جلوگیری از مشکلات مربوط به روشن شدن چراغ‌های ترمز پارک و عملکرد کلی ترمز کمک کنند.

همچنین مهم است که دست کم نگیرید که معاینات ترمز چقدر می‌تواند در جلوگیری از هرگونه مشکل مربوط به چراغ‌های هشدار سیستم‌های توقف خودرو موثر باشد، زیرا اطمینان حاصل می‌شود که خطرات یا خرابی‌های بالقوه مرتبط با آنها قبل از تبدیل شدن به حوادث ایمنی، به موقع برطرف می‌شوند.

سخن پایانی

در مجموع، روشن ماندن مداوم چراغ ترمز پارک می‌تواند هم آزاردهنده و هم نگران‌کننده باشد. با آگاهی از رایج‌ترین علل اصلی این مشکل و آشنایی با نحوه رسیدگی به آنها، اکنون بیشتر اطلاعات لازم را برای حل آن به منظور اطمینان از ایمنی وسیله نقلیه خود دارید. این مشکل می‌تواند ناشی از خرابی فشنگی ترمز پارک، عدم پایین آمدن کامل دسته ترمز ، یا هرگونه نقص در سیم‌کشی یا اجزای الکتریکی و همین‌طور پایین بودن سطح روغن یا نقص در سیستم ترمز ضد قفل (ABS) باشد، که می‌تواند باعث ایجاد چنین مشکلی شود. حال که از این احتمالات آگاه هستید، در صورت نیاز اقدامات مناسب را انجام دهید و اگر در انجام کار مشکل دارید، حتماً به تعمیرگاه بروید تا مشکل ترمز به طور دقیق برطرف شود.

برای اطلاع از جدیدترین تحولات در حوزه خبر خودرو و بررسی اتومبیلهای جدید نظیر بررسی ماشین سهند سایپا یا بررسی فیدلیتی پرستیژ به وبسایت خودروبانک مراجعه کنید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد