موضوعات داغ

علت روشن شدن چراغ ABS

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

سیستم ترمز ضد قفل که به اختصار ABS نامیده می‌شود، از قفل شدن چرخ‌ها جلوگیری می‌کند. قفل شدن چرخ‌ها زمانی اتفاق میافتد که هنگام ترمز گرفتن، فشار زیادی به آنها وارد شود و در نتیجه، چرخ‌ها و محور آنها از چرخیدن بازمی‌ایستند. زمانی که چرخ‌ها از حرکت می‌ایستند اما سرعت خودرو همچنان زیاد است، خودرو دچار لغزش شده و این لغزش باعث می‌شود تا کنترل کامل وسیله نقلیه را از دست بدهید که در سرعت‌های بالا بسیار خطرناک است.

برخلاف تصور عموم، سیستم ترمز ضد قفل در واقع باعث توقف سریع‌تر خودرو نسبت به سیستم ترمز سنتی نمی‌شود و حتی ممکن است باعث افزایش جزیی در مسافت توقف شود. با این حال، به شما این امکان را می‌دهد که کنترل خودرو را حفظ کرده و بتوانید در صورت لزوم، فرمان را بچرخانید تا از تصادف و آسیب جدی جلوگیری کنید. همچنین، با جلوگیری از قفل شدن چرخ‌ها، طول عمر لاستیک‌ها، لنت ترمز، کالیپر ترمز، چرخ‌ها و تقریباً هر قسمت دیگری از خودرو که تحت تاثیر ترمز قرار دارد را افزایش می‌دهد.

دلایل روشن شدن چراغ ABS

روشن شدن چراغ هشدار ABS روی صفحه آمپر نشان می‌دهد که شاید مشکلی در سیستم ترمز ضد قفل خودرو وجود داشته باشد و نیازمند بررسی است. چند دلیل رایج که باعث روشن شدن این چراغ هشدار می‌شوند عبارتند از: خرابی در ماژول ABS، کمبود سطح مایع در مخزن روغن ترمز، خرابی سنسورهای ABS ، خاموش یا قطع بودن سیستم ترمز ضد قفل و ... .

1. خرابی ماژول ABS

سیستم ABS شما در واقع برخی از قطعات مهم را با سیستم کنترل کشش به اشتراک می‌گذارد. سیستم کنترل کشش برای این طراحی شده است که هر چهار چرخ به طور مناسب روی زمین بچرخند و هرزگردی نداشته باشند. اگر این سیستم تشخیص دهد که یکی از چرخ‌ها شروع به چرخش غیرعادی می‌کند، تا زمانی که دوباره کشش ثابتی برقرار شود، نیروی موتور را کم یا ترمز آن چرخ را فعال می‌کند. این کار برای جلوگیری از لیز خوردن خودرو به دلیل اعمال بیش از حد قدرت به چرخ‌ها طراحی شده است. با این حال، از آنجایی که سیستم ABS و کنترل کشش شما هر دو یک ماژول کنترل و سیستم تشخیص خودکار دارند، گاهی اوقات ممکن است یکی بر دیگری تأثیر بگذارد.

گاهی اوقات مشکل در سیستم کنترل کشش خودروی شما نظیر ماشین سهند یا آریزو ۸ می‌تواند باعث روشن شدن چراغ ABS نیز شود، اما در مواقع دیگر مشکل در خود سیستم ABS است. برای اینکه بفهمید دقیقاً چه مشکلی وجود دارد، باید حتما ماشینتان را به طور توسط یک تعمیرکار حرفه‌ای بررسی کنید.

علائم خرابی ماژول ABS

علائم خرابی ماژول ABS

• پدال ترمز به مرور زمان کمتر واکنش نشان می‌دهد، به طوری که برای توقف خودرو باید با قدرت بیشتری روی پدال ترمز فشار دهید.

• چراغ چک موتور روشن می‌شود، زیرا ممکن است خطای خرابی ABS در سیستم کنترل موتور ذخیره و باعث روشن شدن چراغ چک موتور شود.

• صدای تق‌تق یا شکستگی، به خصوص هنگام فشار دادن ترمز.

• قفل شدن ترمزها در هنگام رانندگی معمولی

2. کاهش سطح روغن ترمز

سیستم ترمز شما هیدرولیکی است، به این معنی که از نیروی یک سیلندر که بر روی مایع فشار وارد می‌کند، برای فشردن لنت‌های ترمز روی دیسک و متوقف کردن خودرو استفاده می‌کند. این بدان معناست که شما به سطح ثابت و یکنواخت مایع ترمز در سیستم خود نیاز دارید. با این حال، اگر نشتی جزیی وجود داشته باشد یا مایع تبخیر شود، مقدار مایع کاهش می‌یابد و ترمزها به درستی عمل نمی‌کنند. کامپیوتر خودرو شما معمولاً می‌تواند این مشکل را تشخیص دهد و در صورت شناسایی آن، چراغ ABS را روشن می‌کند.

3. خرابی سنسورهای ABS

سنسورهای سرعت دوران چرخ یا همان سنسور ABS قطعات الکتریکی هستند که به کامپیوتر خودرو شما میگویند هر چرخ به طور مستقل با چه سرعتی می‌چرخد. اگر کامپیوتر ناهنجاری در این سرعت‌ها را تشخیص دهد، سیستم کنترل کشش تنظیماتی انجام می‌دهد یا قدرت را به چرخ‌های دیگر منتقل می‌کند تا این مشکل را جبران کند.

با این حال، اگر یک سنسور کثیف شود یا از کار بیفتد، نمی‌تواند این اطلاعات را به طور دقیق منتقل کند. در معمولاً سیستم ABS و یا کنترل کشش شما را غیرفعال می‌کند و چراغ ABS روشن می‌شود.

4. سیستم ABS خاموش است

شاید برایتان تعجب‌آور باشد، اما در بعضی خودروها ممکن است این امکان را داشته باشید که سیستم کنترل کشش یا ABS را روشن و خاموش کنید. هنگامی که سیستم را خاموش می‌کنید، معمولاً چراغ هشدار روی داشبورد روشن می‌شود تا به شما هشدار دهد که این ویژگی ایمنی مهم کار نمی‌کند.

اگر فقط چراغ کنترل کشش یا ABS شما روشن است، احتمالاً سیستم شما به طور تصادفی خاموش شده است. بررسی کنید که آیا به طور تصادفی به کلید آن ضربه زده‌اید یا نه و اگر مطمئن نیستید کجا قرار دارد، دفترچه راهنمای مالک خودرو را مطالعه کنید.

5. پمپ ترمز معیوب

سیستم ABS سرعت چرخ را از طریق سیستم ترمز هیدرولیک کنترل می‌کند. اگر یکی از لاستیک‌های خودرو با سرعتی متفاوت از سایرین حرکت کند، سنسور سرعت آن را تشخیص داده و به ABS هشدار می‌دهد. سپس پمپ ترمز هیدرولیک را فعال می‌کند تا فشار روغن ترمز را برای متعادل کردن سرعت لاستیک‌ها افزایش دهد تا لاستیک‌ها بتوانند کشش خود را روی سطح جاده حفظ کنند.

با این حال، اگر پمپ یا شیر هیدرولیک ترمز آسیب دیده باشد و به درستی کار نکند، ABS نمی‌تواند کار خود را انجام دهد و باعث روشن شدن چراغ هشدار ABS می‌شود. هر دوی این اجزا معمولاً به دلیل وجود آلودگی یا براده‌های فلزی در روغن ترمز ساییده یا آسیب می‌بینند. به همین دلیل است که همیشه باید هر بار که ترمزهای خودرو را سرویس می‌کنید، سطح و وضعیت روغن ترمز را بررسی کنید.

علائم خرابی پمپ ترمز

• عملکرد ترمز کاهش یافته که می‌تواند به مرور زمان بدتر شود.

• عملکرد ترمز نامنظم - گاهی اوقات خوب و گاهی اوقات بد است.

• نشت روغن ترمز از سیلندر اصلی در محفظه موتور.

• اگر نشتی وجود داشته باشد، هوا وارد سیستم ترمز می‌شود و حس فشار روی پدال ترمز اسفنجی خواهد شد.

6. سوختن فیوز

روشن شدن چراغ ABS نشان‌دهنده وجود خرابی در سیستم است. این موارد شامل سوختن فیوز و آسیب دیدن سیم‌هایی می‌شود که سنسور سرعت و کنترل‌کننده را به هم وصل می‌کنند. ABS مانند هر قطعه الکتریکی دیگر در خودرو دارای فیوز مخصوص به خود است و فیوزها هم مستعد سوختن هستند. اگر فیوز بسوزد، سیستم یک سیگنال هشدار ارسال می‌کند که معمولاً هم چراغ ABS و هم چراغ چک موتور را فعال می‌کند. بنابراین، اگر متوجه شدید که هر دو چراغ هشدار روشن هستند، بهتر است ابتدا فیوز را بررسی کنید.

قبل از اینکه وقت خود را برای بررسی سایر قسمت‌های خودرو یا تعویض قطعات غیرمرتبط صرف کنید، مطمئن شوید که فیوز نسوخته است. در اکثر خودروهای مدرن، جعبه فیوز را در محفظه موتور پیدا می‌کنید.

7. کم بودن سطح روغن ترمز

روغن ترمز نقش اساسی در سیستم ترمز خودرو ایفا می‌کند، به خصوص در کنترل فشار در سیستم ضد قفل ABS. به عنوان مثال، یک سیستم ترمز هیدرولیکی نیرو را از طریق روغن ترمز به لنت‌های ترمز منتقل می‌کند و باعث می‌شود لنت‌های ترمز دیسک‌ها را بگیرند و در نتیجه خودرو متوقف شود.

بنابراین، برای اطمینان از عملکرد صحیح ترمزها به روغن ترمز کافی نیاز دارید. نشت روغن ترمز مشکلی رایج است که می‌تواند دلیل روشن شدن چراغ ABS باشد. کمبود روغن ترمز خطرناک است؛ زیرا قدرت توقف خودرو را کاهش می‌دهد یا باعث می‌شود ترمزها به طور کلی از کار بیفتند.

علائم کم بودن روغن ترمز

• ترمزها کمتر واکنش نشان می‌دهند و باعث می‌شوند خودرو زمان بیشتری برای توقف نیاز داشته باشد.

• شنیدم صدای سایشی یا سوت، شبیه به صدایی که توسط لنت‌های ترمز فرسوده ایجاد می‌شود.

آیا رانندگی با روشن بودن چراغ هشدار ABS ایمن است؟

به طور کلی، حتی اگر چراغ ABS خودرو شما روشن باشد، می‌توانید به رانندگی ادامه دهید. این به این دلیل است که ترمزهای خودرو شما همچنان به طور معمول کار می‌کنند و همچنان می‌توانند سرعت خودرو را کاهش دهند. با این حال، در هنگام ترمز شدید، لاستیک‌های خودرو شما در معرض خطر قفل شدن هستند و این امر مانور شما را در مواقع اضطراری محدود می‌کند. بنابراین، اگر چراغ ABS شما روشن است، همیشه باید در اسرع وقت برای حل مشکل اقدام کنید.

هنگامی که چراغ ABS روشن می‌شود چه باید کرد؟

روشن شدن چراغ ABS نشان‌دهنده مشکلی در سیستم ABS و در برخی موارد سیستم ترمز است. بنابراین، اگر متوجه شدید که چراغ در حین رانندگی روشن می‌شود، باید با احتیاط بیشتری رانندگی کرده و از ترمز شدید خودداری کنید. مکانی امن برای پارک خودرو پیدا کنید و موتور را برای مدتی خاموش نمایید. سپس، موتور را دوباره روشن کرده و به مسیر ادامه دهید. چراکه مانند هر دستگاه الکتریکی دیگری نظیر کامپیوتر یا تلفن همراه، راه اندازی مجدد سیستم اجازه می‌دهد تا تمام سنسورها را دوباره بررسی کند و به آن فرصتی برای تشخیص هرگونه آسیب یا ناهنجاری در ABS می‌دهد.

این روش معمولاً می‌تواند به حل مشکل روشن شدن چراغ ABS کمک‌کننده باشد. با این حال، در برخی موارد ممکن است کار نکند. اگر چراغ بعد از راه اندازی مجدد خودرو شما روشن است، به یک تعمیرگاه مراجعه کنید تا یک مکانیک خودرو شما را بررسی کند و راه حلی برای رفع مشکل روشن شدن چراغ ABS به شما ارائه دهد. به یاد داشته باشید که رانندگی با روشن بودن چراغ هشدار ترمز بسیار خطرناک است و می‌تواند منجر به تصادف شود؛ زیرا ترمزها ممکن است در هر زمانی از کار بیفتند.

در چه شرایطی روشن شدن چراغ ABS طبیعی و غیرطبیعی است؟

روشن شدن چراغ ABS به طور کلی چیز خوبی نیست، اما مواقعی وجود دارد که به طور معمول روشن می‌شود. در اینجا زمان‌هایی که چراغ ABS باید و نباید روشن شود، آمده است:

طبیعی: چراغ ABS بعد از روشن شدن سوییچ خودرو، روشن و خاموش می‌شود. سیستم ABS هر بار که خودرو را روشن می‌کنید یک تست خودکار انجام می‌دهد و چراغ آن پس از مدت کوتاهی خاموش می‌شود. اگر چراغ ABS در ابتدای روشن کردن موتور بیش از حد روشن بماند، احتمالا مشکلی برای آن به وجود آمده است.

روشن شدن چراغ ABS به طور ناگهانی در حین رانندگی

غیرطبیعی: روشن شدن چراغ ABS به طور ناگهانی در حین رانندگی

همانطور که در بالا ذکر شد، روشن شدن چراغ ABS در حین رانندگی اغلب نشان‌دهنده مشکلی در ABS یا سیستم ترمز است. با این حال، شما همچنان می توانید با احتیاط تا تعمیرگاه رانندگی کنید. اگر چراغ ABS به همراه چراغ هشدار ترمز روشن شود، این مورد نشانه مهمی است که مشکلی در ترمزهای شما وجود دارد.

در این صورت، شما نباید به رانندگی ادامه دهید و در عوض باید در مکانی امن پارک کنید و از یدک‌کش برای بکسل کردن خودروی خود به نزدیک‌ترین تعمیرگاه استفاده کنید. رانندگی با روشن بودن چراغ هشدار ترمز بسیار خطرناک است و می‌تواند منجر به تصادف شود، زیرا امکان دارد ترمزها در هر زمانی از کار بیفتند.

نتیجه‌گیری

سیستم ضد قفل ترمز (ABS) جزء مهمی از ایمنی خودروهای مدرن است که به رانندگان کمک می‌کند تا در شرایط اضطراری کنترل بیشتری بر وسیله نقلیه خود داشته باشند. اگر چراغ ABS شما روشن شود، مهم است که در اسرع وقت مشکل را برطرف کنید؛ زیرا این مورد نشان‌دهنده مشکلی در سیستم ABS یا ترمز شما است. رانندگی با روشن بودن چراغ ABS خطرناک بوده و می‌تواند منجر به تصادف شود.

سیستم ضد قفل ترمز یا به اختصار ABS سیستمی است که از قفل شدن چرخ‌های خودرو، به ویژه در شرایط اضطراری، جلوگیری می‌کند. اگر در مواقع اضطراری با فشار زیاد روی پدال ترمز پا بگذارید، ممکن است باعث شود چرخ‌ها و محورها کاملا از چرخیدن بایستند. با قفل شدن چرخ‌ها و همچنان با سرعت بالا حرکت کردن خودرو، شاید کنترل وسیله نقلیه از دست برود، سر بخورد و به جاده یا مسیر مخالف منحرف شود.

هنگامی که راننده پدال ترمز خودرو را فشار می‌دهد، ABS چرخش چرخ‌ها را کنترل می‌کند تا تشخیص دهد که آیا آنها سر خواهند خورد یا نه. اگر سیستم لغزشی را تشخیص دهد، برای جلوگیری از قفل شدن چرخ‌ها، در فواصل زمانی مشخصی روی ترمزها فشار وارد می‌کند و بدین ترتیب خطر لیز خوردن یا سر خوردن خودرو از جاده را کاهش می‌دهد.

به طور کلی، ABS باعث توقف سریع‌تر خودرو یا بهبود عملکرد ترمز نمی‌شود. بلکه، یک سیستم خودکار است که مانع قفل شدن تایرها می‌شود و به ما کمک می‌کند در مواقع اضطراری کنترل بهتری روی ترمز داشته باشیم تا همچنان بتوانیم خودرو را هدایت کرده و از برخورد جلوگیری کنیم.

با درک نحوه عملکرد ABS و دلایل روشن شدن چراغ هشدار، می توانید با اطمینان بیشتری رانندگی کنید و در صورت بروز مشکل، اقدامات لازم را انجام دهید.

برای آگاهی از اخبار خودرو دعوت می‌کنیم به وبسایت خودروبانک مراجعه کنید. شاید مطالب زیر را هم بپسندید:

سیستم ESP چیست؟

ASR چیست؟

مشخصات فنی فیدلیتی پرستیژ

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد