موضوعات داغ

داچیا بیگستر، شاسی بلند اقتصادی و خوش ساخت

عکس نویسنده
آراد فلاح
نویسنده
عکس مطلب اول

داچیا پرقدرت در مسیر پیشرفت می‌تازد. ساندرو با اختلاف زیاد نسبت به فولکس ‌واگن گلف پرفروش‌ترین خودروی اروپا در سال جاری است و داستر برای کسب رتبه ششم با تیگوان می‌جنگد. اکنون زیرمجموعه رنو قصد دارد با بیگستر سهم بیشتری از سگمنت C را تصاحب کند. بزرگترین مدل این شرکت رومانیایی نوید یک موفقیت بزرگ دیگر را می‌دهد.

داچیا آن را یک خودروی کاملاً جدید می‌نامد، اما بیگستر در واقع یک داستر ایکس لارج است. این مدل نسخه تولیدی کانسپت بیگستر ۲۰۲۱ است که به عنوان یک شاسی بلند اقتصادی کاملا زیبا و هوشمند به نظر می‌رسد. قیمت بیگستر هنوز اعلام نشده است، اما محصولات داچیا اغلب ارزان‌ترین خودروها در بخش‌های مربوطه هستند.

بیگستر پنج نفره با طول ۴.۵۷ متر، بسیار بزرگ‌تر و جادارتر از داستر است. عرض آن ۱.۸۱ متر، ارتفاع آن ۱.۷۱ متر و فاصله محوری آن ۲.۷ متر است که آن را به اولین مدل حقیقی داچیا در سگمنت C تبدیل می‌کند.

امکانات بیگستر شامل درب عقب برقی، سانروف پانوراما، شارژر بی‌سیم گوشی هوشمند، کروز کنترل تطبیقی و صندلی راننده با قابلیت تنظیم برقی است. در کابین همچنین یک نمایشگر راننده دیجیتال 10 اینچی، یک صفحه نمایش لمسی ۱۰.۱ اینچی و سیستم تهویه دومنطقه‌ای وجود دارد.

داچیا بیگستر

داچیا چند سال پیش تولید خودروهای دیزلی را متوقف کرد، اما بیگستر به جای آن از یک سیستم هیبریدی کارآمد بهره می‌برد. این در واقع اولین خودرو ساخت گروه رنو است که از پیکربندی هیبریدی ۱۵۵ استفاده می‌کند. این پیشرانه شامل یک موتور درون‌سوز، دو موتور الکتریکی، یک بسته باتری ۱.۴ کیلووات ساعتی و یک گیربکس خودکار با چهار دنده برای موتور درون‌سوز و دو دنده دیگر برای موتورهای الکتریکی است.

موتور بنزینی چهارسیلندر توان 107 اسب بخار و یکی از موتورهای الکتریکی توان ۵۰ اسب بخار اضافی تولید می‌کند. موتور الکتریکی دوم به عنوان استارت/ژنراتور عمل می‌کند. با این پیشرانه، بیگستر همیشه در حالت برقی شروع به کار می‌کند. بدون ارائه ارقام دقیق، داچیا می‌گوید این شاسی ‌بلند جمع‌وجور در ۸۰ درصد مواقع در رانندگی شهری در حالت آلایندگی صفر کار می‌کند.

پیشرانه کمتر پیچیده TCe 140 با موتور ۱.۲ لیتری توربوشارژ سه سیلندر نیز در دسترس است که از یک سیستم هیبریدی خفیف بهره می‌برد. این اولین بار است که داچیا در یک خودرو از یک موتور درون‌سوز با چرخه میلر و سیستم هیبریدی خفیف استفاده می‌کند. این موتور سه سیلندر کوچک به یک گیربکس شش سرعته دستی متصل می‌شود. این مدل به صورت استاندارد دیفرانسیل جلو است، اما به صورت چهارچرخ محرک نیز قابل سفارش است. بیگستر به دستیار پایین آمدن از تپه و حالت‌های رانندگی برفی، گل/شن، آفرود، عادی و اکو مجهز است.

اگر به دنبال کارایی هستید اما مشتاق خرید یک مدل هیبریدی نیستید، یک نسخه از بیگستر با پیشرانه ECO-G 140 با موتور سه سیلندر ۱.۲ لیتری توربو نیز وجود دارد. این موتور با گاز نفتی مایع (LPG) کار می‌کند و حداکثر برد حرکتی آن ۱۴۵۰ کیلومتر است. این رقم به لطف 99 لیتر سوخت، به همراه ۵۰ لیتر بنزین و ۴۹ لیتر LPG ذخیره‌شده در مخزن زیر قسمت بار خودرو ممکن شده است.

بیگستر قابلیت استفاده از چندین لوازم جانبی را دارد، مانند یک تخت دونفره که نصب آن پس از جمع کردن نیمکت عقب کمتر از دو دقیقه طول می‌کشد. این بخشی از یک پکیج خواب اختیاری است که شامل یک میز ذخیره‌سازی و قسمت‌های مخصوص بار نیز می‌شود. اگر ظرفیت بار ۶۶۷ لیتری کافی نباشد، یک باربند با قابلیت حمل 80 کیلوگرم نیز روی سقف قابل نصب است.

داچیا بیگستر

اگر داچیا قیمت مناسبی برای این مدل اعلام کند، بیگستر می‌تواند به محصول محبوب دیگری از برند رومانیایی تبدیل شود. با این حال، این شاسی بلند باید در یک بخش شلوغ از بازار با تعداد زیادی از محصولات تثبیت‌شده رقابت کند. داستر از سال 2010 تاکنون بیش از دو میلیون فروش داشته است. برند متعلق به رنو مطمئن است که می‌تواند موفقیت تجاری داستر را با برادر بزرگترش تکرار کند. یک موتور دیزلی این شانس را افزایش می‌داد، اما گروه رنو در حال روی آوردن به محصولات هیبریدی و خداحافظی با موتورهای درون‌سوز است.

بیگستر هفته آینده برای اولین بار به صورت عمومی در نمایشگاه خودرو پاریس ۲۰۲۴ به نمایش درخواهد آمد. قیمت این مدل در ژانویه ۲۰۲۵ اعلام و فروش آن از آوریل آغاز می‌شود. منطقی است که قیمت بیگستر کمی نسبت به داستر (۲۰۸۰۰ تا ۲۴۳۰۰ دلار) بیشتر باشد.

این مبلغ ممکن است در مقایسه با برخی از کراس‌اوورهای کامپکت موجود در آمریکا چندان زیاد به نظر نرسد، اما فراموش نکنید که اروپایی‌ها مالیات بر ارزش افزوده نیز می‌پردازند. مالیات بر ارزش افزوده در آلمان ۱۹ درصد، در مجارستان 27 درصد و در کرواسی، دانمارک، نروژ و سوئد ۲۵ درصد است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد