موضوعات داغ

چگونه ماشین را اتومات کنیم

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

تبدیل خودروی گیربکس دستی به اتوماتیک، فرآیندی پیچیده و پرهزینه است. به طور کلی این کار توصیه نمی‌شود، زیرا هزینه آن ممکن است از خرید یک خودروی اتوماتیک جدید بیشتر باشد. با این حال، اگر دلیل خاصی برای انجام این کار دارید، مراحل زیر را باید طی کنید:

مراحل اتوماتیک کردن ماشین دنده‌ای

ارزیابی خودرو: ابتدا باید بررسی کنید که آیا تبدیل خودرو شما امکان‌پذیر است یا خیر. برخی از خودروها به دلیل طراحی یا مسائل دیگر ممکن است گزینه مناسبی برای این تبدیل نباشند.

جمع‌آوری قطعات: برای این تبدیل به قطعات مختلفی نیاز دارید، از جمله گیربکس اتوماتیک، مبدل گشتاور، فلایویل، محور محرک با پلوس جدید، خنک‌کننده گیربکس، رابط یا شیفتر تعویض دنده و ماژول کنترل گیربکس (TCM). این قطعات باید با مدل و مارک خودروی شما سازگار باشند.

جدا کردن گیربکس دستی: گیربکس دستی موجود و اجزای مرتبط با آن را از خودرو جدا کنید. این فرآیند زمان‌بر است و ممکن است به ابزار و تجهیزات خاصی نیاز داشته باشد که قطعا فقط تعمیرکاران حرفه‌ای از پس آن برمی‌آیند.

اصلاح سیستم انتقال قدرت: ممکن است نیاز به اصلاح سیستم انتقال قدرت خودرو برای تطبیق با گیربکس اتوماتیک داشته باشید. این می‌تواند شامل تغییراتی در پایه‌های موتور و موارد دیگر باشد.

نصب گیربکس اتوماتیک: گیربکس اتوماتیک و مبدل گشتاور را به جای گیربکس دستی نصب کنید. این کار باید با دقت انجام گیرد تا اطمینان حاصل شود که تراز و نصب صحیح است.

نصب محور محرک یا پلوس جدید: از آنجایی که محور خروجی گیربکس‌های اتوماتیک با گیربکس‌های دستی متفاوت است، به یک محور محرک یا پلوس جدید با طول مناسب و سازگار با گیربکس اتوماتیک نیاز دارید.

خنک‌کن گیربکس: یک خنک‌کننده گیربکس نصب کنید تا اطمینان حاصل شود که روغن گیربکس اتوماتیک به درستی خنک می‌شود. گیربکس‌های اتوماتیک نسبت به گیربکس‌های دستی گرمای بیشتری تولید می‌کنند و به این خنک‌کنندگی اضافی نیاز دارند.

ماژول کنترل گیربکس (TCM): گیربکس اتوماتیک معمولاً برای کنترل تعویض دنده و سایر عملکردها به یک TCM یا ایسیو گیربکس نیاز دارد. باید این قطعه را در سیستم الکتریکی خودروی خود ادغام و سازگار کنید.

سیم‌کشی و سنسورها: سیم‌کشی و سنسورهای مخصوص گیربکس اتوماتیک باید به درستی متصل شوند. این کار نیاز به تخصص در حوزه سیستم‌های الکترونیکی خودرو دارد.

نصب دسته دنده: یک دسته دنده جدید داخل خودرو نصب کنید یا دسته دنده موجود را برای کار با گیربکس اتوماتیک تنظیم کنید. اطمینان حاصل کنید که به درستی به گیربکس متصل شده است.

تعویض روغن و فیلتر: پس از نصب همه چیز، گیربکس را با روغن مناسب پر کنید و فیلتر آن را تعویض کنید. سطح و کیفیت مناسب روغن برای طول عمر گیربکس بسیار مهم است.

تست: قبل از رانندگی با خودرو، گیربکس را به طور کامل تست کنید و مطمئن شوید که به درستی تعویض دنده می‌کند و مشکلی ندارد.

لازم به ذکر است که تبدیل خودرو از دستی به اتوماتیک می‌تواند بسیار گران و زمان‌بر باشد. هزینه بسته به مدل و نشان خودروی شما، در دسترس بودن قطعات و مهارت‌های فنی شما یا فرد مکانیک متفاوت خواهد بود. در بسیاری از موارد، هزینه تبدیل می‌تواند از ارزش خودرو بیشتر باشد.

علاوه بر این، نتیجه نهایی ممکن است به اندازه یک گیربکس اتوماتیک کارخانه‌ای قابل اعتماد یا کارآمد نباشد. اگر انگیزه شما برای این کار، رهایی از مشکلات گیربکس دستی است، ممکن است تعویض خودرو عملی‌تر باشد. اگر هنوز هم می‌خواهید خودروی اتوماتیک داشته باشید، معمولاً فروش خودروی دستی و خرید خودرویی که از قبل مجهز به گیربکس اتوماتیک است، مقرون به‌صرفه‌تر خواهد بود.

تفاوت بین گیربکس دستی و اتوماتیک چیست؟

تفاوت بین گیربکس دستی و اتوماتیک چیست؟

گیربکس دستی به راننده اجازه می‌دهد تا با استفاده از دست و پا دنده‌ها را تعویض کند. گیربکس‌های اتوماتیک دارای کامپیوتری هستند که دنده‌ها را کنترل می‌کند و رانندگی را آسان‌تر و کارآمدتر می‌سازد. بیشتر مردم با گیربکس‌های اتوماتیک آشنا هستند. گیربکس اتوماتیک به خودرو اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به راننده، دنده‌ها را تغییر دهد. در حالی که گیربکس‌های دستی برای تعویض دنده به استفاده از کلاچ توسط راننده نیاز دارند.

چرا باید به گیربکس اتوماتیک تغییر دهید؟

دلایل خوبی برای تعویض گیربکس خودروی شما به اتوماتیک وجود دارد. اولین مورد، مصرف سوخت یک عامل مهم در انتخاب خودرو است و گیربکس‌های اتوماتیک در گذشته عملکرد متفاوتی نسبت به گیربکس‌های دستی داشتند. با این حال، امروزه گیربکس‌های اتوماتیک پیشرفت‌های زیادی در زمینه مصرف سوخت داشته‌اند.

اتوماتیک‌های جدید به دلیل مدیریت بهتر قدرت و سرعت موتور نسبت به گیربکس‌های دستی، معمولا بنزین کمتری مصرف می‌کنند. علاوه بر این، بسیاری از سازندگان به افزودن ضرایب دنده سبک‌تر به گیربکس‌های خود ادامه داده‌اند که منجر به بهبود مصرف سوخت در سرعت‌های بالا می‌شود؛ بنابراین بسیاری از گیربکس‌های اتوماتیک اکنون حداقل به اندازه گیربکس‌های دستی و یا بیشتر، در زمینه کم کردن مصرف سوخت مؤثر عمل می‌کنند.

دوم، گیربکس‌های دستی در دنیا هر روز کمتر و کمتر استفاده می‌شوند. امروزه خیلی پیش نمی‌آید که خودروهای جدید جهانی دارای گزینه گیربکس دستی باشند. از آنجایی که محبوب‌ترین گزینه خودرو، نسخه اتوماتیک است، خودروسازان بین‌المللی به دلیل تمایل بازار، تعداد کمتری گیربکس دستی تولید می‌کنند. زمانی که تقاضا برای یک محصول کم باشد، می‌تواند منجر به افزایش هزینه قطعات و تعمیرات نیز شود.

سوم، گیربکس‌های اتوماتیک برای اکثر کاربران آسان‌تر هستند. یکی از دلایل افزایش تقاضا برای خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک، مسئله ساده کارکرد است. برخلاف کشور ما، امروزه در دنیا افراد کمتری می‌دانند که چگونه با گیربکس دستی رانندگی کنند و از آنجایی که اکثر خودروهای موجود اتوماتیک هستند، انگیزه کمتری برای یادگیری وجود دارد. در حالی که علاقه‌مندان به رانندگی ممکن است تجربه هماهنگی بیشتر در خودروی دستی را ترجیح دهند، اما در نهایت اکثر مصرف‌کنندگان صرفاً می‌خواهند خودرویی داشته باشند که کار با آن آسان باشد.

در نهایت، اتوماتیک‌ها برخلاف گذشته در حال مقرون‌به‌صرفه شدن از لحاظ تعمیر و نگهداری هستند. ضمنا قیمت خودروهای اتوماتیک نیز در دنیا بسیار اقتصادی‌تر از قبل شده است

مزایا و معایب گیربکس‌های اتوماتیک و دستی چیست؟

مزایا و معایب گیربکس‌های اتوماتیک و دستی چیست؟

ترجیحات رانندگان عموماً در دو دسته اصلی جای می‌گیرند: بعضی افراد دوست دارند کنترل کامل خودرو را در دست داشته باشند و دسته دیگر اجازه می‌دهند تا خودرو کنترل را بر عهده بگیرد. از دیرباز میان طرفداران گیربکس‌های دستی و خودکار بحثی طولانی‌مدت در مورد برتری یکی بر دیگری وجود داشته است. هر نوع گیربکس دارای مزایا و محدودیت‌های متمایزی است. یک نوع گیربکس ممکن است در شرایطی ایدئال باشد، اما در شرایط دیگر کاملاً نامناسب. بیایید قبل از انتخاب نهایی، زمانی را صرف آشنایی با مزایا و معایب گیربکس‌های دستی و اتوماتیک کنیم.

گیربکس دستی: مزایا و معایب

اصطلاح "دنده‌ای" اغلب به خودروهای مجهز به گیربکس دستی اطلاق می‌شود. راننده با استفاده از یک دسته دنده، هنگام شتاب گرفتن یا کاهش سرعت خودرو، دنده‌ها را تغییر می‌دهد. دسته دنده در کنسول وسط خودرو قرار دارد که از طریق یک رابط به گیربکس متصل است.

استفاده از گیربکس دستی شامل به‌کارگیری پدال کلاچ نیز می‌شود که در سمت چپ پدال ترمز قرار دارد. مکانیسم کلاچ که بین موتور و گیربکس قرار دارد، هنگام فشردن پدال کلاچ درگیر می‌شود و ارسال نیروی موتور به گیربکس را قطع می‌کند. برای تعویض دنده، باید با پای چپ پدال کلاچ را فشار داد تا انتقال قدرت از موتور به گیربکس قطع و امکان تعویض دنده فراهم شود.

مزایای گیربکس دستی

تسلط بیشتر: اگر شما راننده‌ای هستید که می‌خواهید کنترل کلی بیشتری بر خودرو داشته باشید، گیربکس دستی برای شما مناسب است.

صرفه‌جویی بیشتر در مصرف سوخت: موتورهای گیربکس دستی معمولاً ساده‌تر، سبک‌تر و دارای دنده‌های بیشتری هستند. این بدان معناست که شما نسبت به گیربکس خودکار، مسافت بیشتری را با یک گالن بنزین طی خواهید کرد. رانندگان گزارش داده‌اند که با استفاده از گیربکس‌های دستی در مصرف سوخت صرفه‌جویی بیشتری کرده‌اند. البته همان‌طور که اشاره کردیم، امروزه گیربکس‌های اتوماتیک با ضرایب دنده سبک‌تر و فناوری پیشرفته در خودروهای مختلف وجود دارد که مصرف سوخت را کم کرده‌اند.

نیاز به تعمیر و نگهداری کمتر: گیربکس خودکار شامل تجهیزات الکترونیکی و مکانیکی زیادی است، بنابراین نگهداری از آن می‌تواند در درازمدت هزینه زیادی برای شما داشته باشد. خودروهای دارای گیربکس دستی معمولاً به تعمیر و نگهداری بسیار کمتری نیاز دارند، که به معنای استهلاک مالی کمتر است. با این حال، به خاطر داشته باشید که مکانیسم کلاچ یکی از مواردی است که یک گیربکس دستی دارد و یک گیربکس خودکار ندارد و باید طی دوره مشخص تعویض شود.

کنترل بیشتر خودرو: با وجود اینکه گیربکس‌های خودکار برای انتخاب دنده ایده‌آل در شرایط خاص ساخته شده‌اند، اما اغلب در مواقع ضروری اشتباه می‌کنند و به دنده‌ای تغییر می‌کنند که قدرت موتور را هدر می‌دهد. همچنین آن‌ها طوری طراحی شده‌اند که از انتخاب عمدی دنده پایین‌تر برای افزایش قدرت بیشتر یا پیش‌بینی یک سناریوی قریب‌الوقوع توسط راننده در زمان کم جلوگیری می‌کند. پس با گیربکس دستی، راننده کنترل بیشتری بر خودرو دارد.

احتمال سرقت کمتر در سایر کشورها: برخلاف کشور ما، تعداد فزاینده‌ای از رانندگان دیگر نواحی هستند که نمی‌دانند چگونه با یک خودروی گیربکس دستی رانندگی کنند؛ زیرا گیربکس‌های خودکار به طور فزاینده‌ای جاده‌ها را تحت سلطه دارند. بنابراین، احتمال زیادی وجود دارد که فقط داشتن یک گیربکس دستی برای منصرف کردن سارق در سایر کشورها از سرقت خودروی شما کافی باشد، زیرا آن‌ها فقط نحوه رانندگی با یک خودرو اتوماتیک را می‌دانند.

معایب گیربکس دستی

معایب گیربکس دستی

نیاز به هوشیاری بالاتر: رانندگی با این نوع گیربکس نیاز به درک بیشتری از مکانیسم خودرو دارد و برای تعویض دنده تلاش بیشتری می‌طلبد.

رانندگی خسته‌کننده در ترافیک سنگین: هنگام رانندگی در ترافیک سنگین، فشار مداوم روی کلاچ برای تعویض دنده از حالت خلاصی به دنده یک می‌تواند ناراحت‌کننده و خسته‌کننده باشد، زیرا عضلات پای شما به ندرت فرصت استراحت پیدا می‌کنند. این مورد همچنین می‌تواند باعث تحریک‌پذیری و اضطراب راننده شود، بنابراین باید صبور باشید و تمرکز خود را حفظ کنید.

نیاز به مهارت بیشتر: از زمان‌بندی صحیح تعویض دنده تا دانستن زمان فشار دادن پدال کلاچ، یادگیری نحوه رانندگی با خودروی دارای گیربکس دستی به هماهنگی بیشتر ذهن و بدن نیاز دارد. این امر به ویژه در ترافیک سنگین و در شیب تند صادق است که در آن شما باید زمان رها کردن پدال کلاچ را با فشار دادن پدال گاز هماهنگ کنید تا خودروی شما به عقب برنگردد و احتمالاً به خودروی پشت سر شما برخورد نکند. از آنجایی که شما باید همه کارها را به تنهایی انجام دهید، ممکن است تسلط بر آن بیشتر طول بکشد.

گیربکس خودکار: مزایا و معایب

بر خلاف گیربکس دستی که در آن راننده با توجه به شرایط به طور فعال در تعویض دنده‌های خودرو شرکت می‌کند، گیربکس خودکار فقط نیاز دارد که راننده D (به معنی درایو) را روی دسته دنده انتخاب کند. خودرو به طور خودکار با استفاده از فشار مایع، تعویض دنده را انجام می‌دهد. مجموعه چرخ‌دنده سیاره‌ای به عنوان مغز گیربکس خودکار در نظر گرفته می‌شود. این قطعه نسبت‌های دنده مختلفی را تولید می‌کند.

مایع هیدرولیک به طور خودکار فشار مورد نیاز برای درگیر کردن باندها و کلاچ‌ها را تامین و تعیین می‌کند که خودرو باید در چه دنده‌ای باشد. این مایع علاوه بر خنک‌سازی و روغن‌کاری قطعات کار گیربکس، به شتاب بهتر نیز کمک می‌کند.

مزایای گیربکس خودکار

مزایای گیربکس خودکار

نیاز به مهارت کمتر: بیشتر کار توسط جعبه‌دنده خودکار انجام می‌شود. راننده فقط هنگام حرکت رو به جلو، عقب یا توقف نیاز به انتخاب تنظیمات صحیح دارد.

سواری نرم‌تر و راحت‌تر: بسیاری از مردم خودروهای اتوماتیک را انتخاب می‌کنند، زیرا رانندگی با آنها راحت و آسان است و نیازی به نگرانی در مورد کلاچ نیست (در گیربکس دستی، خودروی شما در صورت رها کردن زودهنگام کلاچ ممکن است خاموش شود). ضمنا جعبه‌دنده‌های خودکار تغییر نرمی بین نسبت‌ها ایجاد و سواری نرمی را برای شما فراهم می‌کنند.

مناسب برای رانندگی در ترافیک سنگین: از آنجایی که گیربکس خودکار عمدتاً تعویض دنده را برای شما انجام می‌دهد، رانندگی با آن در ترافیک راحت‌تر است. شما نباید نگران در رفتن تصادفی پدال کلاچ یا زمان‌بندی تعویض دنده و خاموش شدن موتور خود باشید. پای راننده هم در این میان خسته نمی‌شود.

ناوبری آسان‌تر: هنگام رانندگی با گیربکس دستی، ممکن است مانور دادن با خودروی به ویژه در شیب‌های تند برای شما چالش‌برانگیز باشد. این مشکل توسط جعبه‌دنده خودکار حل می‌شود که به خودروی شما اجازه می‌دهد بدون توجه به شیب تپه به طور مؤثر کار کند.

احتمال کمتر خاموش شدن: خاموش شدن تصادفی خودروی شما درست زمانی که چراغ راهنمایی سبز می‌شود، یکی از ناخوشایندترین و دست و پا گیرترین چیزهایی است که ممکن است با گیربکس دستی اتفاق بیفتد. برای گیربکس خودکار، این اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه مشکلی در خودرو وجود داشته باشد.

معایب گیربکس اتومات

معایب گیربکس اتومات

هیجان رانندگی کمتر: برخی از افراد معتقدند که اگر از جعبه دنده اتوماتیک استفاده کنند، رانندگی چندان لذت‌بخش‌تر نیست. آن‌ها از احساس تعویض دنده و داشتن ارتباط فیزیکی قوی‌تر با خودروی خود حس رضایت بیشتری می‌گیرند.

هزینه نگهداری بالا: از آنجایی که جعبه‌دنده‌های اتومات از اجزای متحرک زیادی تشکیل شده‌اند، تعمیر آن‌ها نسبتا زمان بیشتری می‌برد که هزینه کلی را افزایش می‌دهد.

مشکل در استفاده از قابلیت تعویض دستی: اگر قبلاً رانندگی با خودروی دارای گیربکس دستی را یاد گرفته‌اید، یادگیری رانندگی با اتوماتیک برای شما آسان خواهد بود. با این حال، وقتی برعکس باشد، رانندگانی که به گیربکس خودکار عادت دارند، احتمالاً کنترل خودروهای دارای گیربکس اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی برایشان سخت می‌شود‌.

نتیجه‌گیری

در نهایت همه چیز به ترجیحات شما و مناطقی که انتظار دارید بیشتر درون آن رانندگی کنید، بستگی دارد. اگر راحتی اولویت اصلی شماست، بهترین گیربکس برای شما اتوماتیک است. اگر بیشتر در شهر رانندگی می‌کنید نیز معجزه خواهد کرد. از سوی دیگر، اگر کنترل بیشتری بر رانندگی خود می‌خواهید، باید به سراغ گیربکس دستی بروید. اگر قصد تبدیل گیربکس دستی به اتوماتیک را دارید، قبل از انجام این کار حتما به سراغ خودروهای اتوماتیک کارخانه‌ای بروید و قیمت آنها را نسبت به هزینه تعویض گیربکس ماشین خودتان بسنجید. برای آگاهی از مشخصات شاهین اتوماتیک ، آریزو 6 پرو و جدیدترین اخبار خودرو به وبسایت خودروبانک مراجعه کنید.

شاید مطالب زیر هم برای شما مفید باشد:

کم استهلاک ترین گیربکس اتوماتیک

ماشین دنده ای بهتره یا اتومات

رفع تقه زدن گیربکس اتومات

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد