موضوعات داغ

نصب ایربگ

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

تجهیزاتی نظیر کیسه‌های هوا در صورت تصادف، ایمنی بیشتری را برای سرنشینان فراهم می‌کنند. این فناوری شگفت‌انگیز به کاهش آسیب‌دیدگی در تصادفات جاده‌ای کمک می کندو طرز کار آن به این صورت است هنگامی که حسگرهای کیسه هوا فعال می‌شوند، ایربگ ها برای کند کردن حرکت رو به جلو سرنشین و کاهش شدت ضربه با ایجاد بالشتک گاز، فعال می‌شوند.

عملکرد کیسه هوای خودرو ریسپکت، آریزو 8 یا هر ماشین دیگری نسبتا ساده است، اما هیچ راهی برای بازگشت خودکار کیسه‌ها به محفظه خودشان وجود ندارد و کیسه‌های هوای خالی بعد از تصادف، نیاز به تعویض دارند. عدم انجام این کار، در صورت وقوع تصادف دیگر سطح ایمنی شما به شدت کم می‌کند و حواستان باشد که هیچ پولی ارزشش بیشتر از سلامتی نیست. پس کیسه‌های هوای خالی را حتما عوض کنید تا جان خودتان و سرنشینان بیهوده به خطر نیفتد.

نحوه نصب ایربگ بعد از خالی شدن آن

اگر کیسه هوای ماشین شما به موقع تعویض نشود، حین تصادف خود و عزیزانتان را در موقعیت بی‌دفاع قرار می‌دهید. در این مطلب، به شما کمک می‌کنیم تا با نحوه تعویض کیسه هوای خودرو بعد از تصادف آشنا شوید.

توصیه می‌شود برای تعویض کیسه هوای خودرویی نظیر فیدلیتی پرستیژ یا ماشین جک J4 از یک متخصص کمک بگیرید. قبل از تحویل خودرو، کیسه‌های هوای خودرو را بررسی کنید تا از نصب صحیح آنها اطمینان حاصل شود. برخلاف سایر نقص‌های ظاهری خودرو، تعویض صحیح کیسه هوا کاملا ضروری است. علاوه بر این، بدون هیچ‌گونه تجربه قبلی، نباید خودتان اقدام به تعمیر کیسه هوای خالی کنید و باید آن را به مراکز مجاز و متخصصان بسپارید.

این مراحل برای تعمیر کیسه هوای خودرو پس از تصادف دنبال می‌شود:

جدا کردن کابل باتری

1. جدا کردن کابل باتری

برق کیسه هوا از طریق باتری تامین می‌شود، بنابراین هر گونه دخالتی در یک ماشین متصل به برق می‌تواند منجر به برق‌گرفتگی یا آسیب جدی شود. بنابراین، قبل از تعویض کیسه هوای خالی، باید کابل باتری را جدا کنید.

پس از جدا شدن کابل باتری، باتری باید حداکثر به مدت یک ساعت کاری نکنید. این کار باعث می‌شود تا هیچ برق پشتیبان در ماشین جریان نداشته باشد و از حوادث غیرضروری جلوگیری می‌کند.

2. جدا کردن کیسه هوا

پنل ها و پیچ‌ها کیسه‌های هوا در موقعیت‌های مختلف در یک خودرو قرار دارند که بر اساس نوع و مدل آن متفاوت است. موقعیت کیسه هوا را می‌توان از طریق دفترچه راهنمای تعمیرات خودرو پیدا کرد. با این حال برخی از مکان‌هایی که کیسه هوا معمولاً در آنها قرار می‌گیرند، در زیر لیست شده است:

فرمان: ممکن است برخی از کیسه‌های هوای خالی نیاز به تعویض فرمان یا ستون فرمان داشته باشند. پیچ‌های جدا کردن فرمان در پشت پایه آن قرار دارند.

داشبورد سمت شاگرد: داشبورد برای دسترسی به کیسه هوای زیر آن باید برداشته می‌شود. گاهی نیز به کیسه هوا از داخل محفظه داشبورد دسترسی وجود دارد

درب‌های جانبی: برخی از مدل‌ها برای ایمنی بیشتر کیسه هوا داخل درب دارند.

پرده‌ای سقفی: کیسه هوا همچنین می‌تواند روی پنل سقف وجود داشته باشد. برای دسترسی به آنها باید قاب درب را جدا کرد.

کمربند ایمنی: کیسه هوا در کمربند ایمنی را می‌توان در مدل‌های جدیدتر یافت که برای محافظت از همه سرنشینان خودرو طراحی شده‌اند.

صندلی‌ها: کیسه‌های هوای قرار گرفته روی کناره صندلی‌ها از برخورد سرنشینان با یکدیگر جلوگیری می‌کنند. این امر باعث ایمن‌تر شدن صندلی‌های خودرو می‌شود. چنین کیسه‌هایی معمولاً از داخل صندلی بیرون می‌آیند و نیاز به تعویض کامل دارند.

سرویس‌کار می‌تواند با برداشتن پیچ و مهره‌ها و پنل های مربوطه که کیسه‌های هوا را در زیر نگه می‌دارند، کیسه هوا را به درستی تعویض کند.

جدا کردن سیم‌کشی

3. جدا کردن سیم‌کشی

سیم‌کشی کیسه هوا بسیار ظریف است و باید با احتیاط با آن برخورد شود. تولیدکنندگان مختلف خودرو اتصالات کیسه هوا را در سمت راننده با کمی تفاوت طراحی می‌کنند.

سوکتها و اتصالات با ابزارهای کوچک به آرامی جدا می‌شوند تا از آسیب به سایر قطعات جلوگیری شود. سیم‌ها برای تعویض به طور ایمن از کیسه هوای خالی جدا می‌شوند. در صورت آسیب دیدن کانکتورهای سیم، اتصال کیسه هوای جدید دشوار خواهد بود.

4. جدا کردن کیسه هوای خالی

پس از جدا کردن سیم‌ها، نوبت جدا کردن کیسه هوای خالی می‌شود. پس از تصادف، کیسه‌های هوا که باز نشده‌اند نیز باید خارج شوند، زیرا آنها حتما باید معیوب باشند که عمل نکرده‌اند. حواستان باشد که با کیسه‌های هوای باز نشده باید با دقت رفتار شود و آنها را دور نریزید. چنین کیسه‌های هوایی باید برای دفع ایمن واحد و مواد واکنش‌پذیر آن به مراکز بازیافت ارسال شوند. در حالی که کیسه‌های هوای خالی را می‌توان بدون هیچ دستورالعمل خاصی دور انداخت.

تعویض با کیسه هوای مشابه

5. تعویض با کیسه هوای مشابه

کیسه‌های هوای جدید به همان روشی که کیسه هوای خالی برداشته شده بود، نصب می‌شوند. کیسه‌های هوای جدید باید مطابق با کیسه‌های اصلی و از همان برند باشند. به این ترتیب، کیسه‌های هوای جدید بدون هیچ مشکلی نصب خواهند شد.

کیسه‌های هوا قبل از فیکس شدن باید در جهت صحیح و در محل مناسب خود قرار گیرند. مهم است که کیسه هوا دقیقاً به همان شکلی که کیسه هوای اصلی نصب شده بود، قرار داده شود تا به درستی عمل کند.

6. اتصال مجدد پیچ‌ها و سیم‌ها

اتصال مجدد سیم‌ها و پیچ‌های کیسه هوا به دقت و احتیاط زیادی نیاز دارد. پس از تعویض کیسه‌های هوای خالی با کیسه‌های جدید، سیم‌ها به دقت به کیسه هوا متصل می‌شوند. پس از تعویض کیسه هوا نیز پنل و پیچ‌ها به موقعیت اولیه خود بازگردانده می‌شوند.

اگر قطعات به جای خود اصلی برگردانده نشوند، ممکن است کیسه هوا در صورت فعال شدن نتواند به درستی باز شود. بنابراین، نصب صحیح پنل ها نه‌تنها برای زیبایی خودرو، بلکه برای عملکرد صحیح کیسه هوا در آینده نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

7. ریست کردن سنسورهای کیسه هوا

ریست کردن صحیح سنسورها برای فعال کردن باز شدن کیسه هوا ضروری است. سنسورهای کیسه هوا در اثر ضربه‌ای که در تصادف به خودرو وارد می‌شود، فعال می‌شوند. این سنسورها پس از تصادف از کار می‌افتند.

پس از تعویض کیسه هوا، سنسورها پس از احیای باتری ریست می‌شوند. اگر سنسورهای کیسه هوا به درستی ریست نشوند، یک چراغ هشداردهنده روی داشبورد روشن می‌شود و نشان می‌دهد که نیاز به بازرسی دارد. گاهی اوقات ممکن است نیاز به تعویض سنسورهای کیسه هوا باشد و تنها در این صورت ایربگ تعویض شده در صورت تصادف باز می‌شود.

آیا خودرو با باز شدن کیسه‌های هوا اسقاطی می‌شود؟

حداقل در ایران معمولاً باز شدن کیسه‌های هوا باعث اسقاطی اعلام شدن خودرو نمی‌شود مگر آنکه تصادف بسیار شدید باشد. اما در بسیاری کشورهای خارجی خودرو پس از باز شدن کیسه هوا به دلیل هزینه بالای تعمیرات و تعویض کیسه هوا اسقاطی تلقی می‌شود. به همین دلیل، شرکت‌های بیمه خارجی ترجیح می‌دهند به جای پرداخت هزینه تعمیر، به مالک غرامت خرید خودروی جدید را بدهند. خودروهای قدیمی معمولاً پس از باز شدن کیسه هوا و آسیب قابل توجه خودرو که ارزش تعمیر ندارد، جمع‌آوری و اسقاط می‌شوند.

آیا می‌توان با کیسه‌های هوای باز شده رانندگی کرد؟

آیا می‌توان با کیسه‌های هوای باز شده رانندگی کرد؟

می‌توان این کار را کرد اما شما هرگز نباید با کیسه‌های هوای خالی ماشین سهند یا دیگر خودروها رانندگی کنید، زیرا کیسه‌های هوای خالی قابل استفاده نیستند و در صورت تصادف دیگر از شما محافظت نمی‌کنند.

کیسه‌های هوا یک ویژگی ایمنی هستند که شدت آسیب‌ها را در تصادفات رانندگی کاهش می‌دهند. این پیشرفت‌های تکنولوژیکی به ایمنی سرنشینان می‌افزایند، بنابراین هرگز نباید آنها را دست کم گرفت. بنابراین پس از تصادف، تعمیر کیسه هوای آسیب دیده باید در اولویت باشد. مشورت با یک متخصص برای تعویض کیسه هوا اولین قدم در تعمیر کیسه هوای خودرو شما است.

کیسه‌های هوا را در کجا پیدا کنیم؟

بسته به نوع خودرو، کیسه هوا ممکن است در داشبورد، فرمان، صندلی‌ها، سقف داخلی و حتی در درب‌ها و کنسول وسط قرار داشته باشد.

وقتی کلمه «کیسه هوا» را می‌شنوید، به احتمال زیاد تصویری از یک کیسه بادوام به ذهنتان می‌رسد که در صورت تصادف شدید از فرمان یا داشبورد بیرون می‌آید. در حالی که این فقط رایج‌ترین نوع کیسه هوا است و خودروهای مدرن از واحدهای اضافی دیگری نیز برای محافظت از راننده و سرنشینان در برابر ضربات استفاده می‌کنند. این موارد شامل کیسه‌های هوایی که در امتداد طرفین داخلی خودرو برای محافظت از سر و بالاتنه، از زیر داشبورد یا کنسول وسط برای محافظت از زانو و پا و کیسه‌های هوای پرده‌ای کامل برای محافظت درصورت واژگونی، می‌شود

فعال شدن همه این کیسه‌های هوا در تمام انواع تصادفات اتفاق نمی‌افتد. با این حال، در یک برخورد جدی‌تر، ممکن است چندین کیسه هوا به عنوان بخشی از فرآیند تعمیر پس از تصادف نیاز به تعویض داشته باشند. هر کیسه هوای باز شده‌ای باید با یک کیسه هوای جدید جایگزین شود.

آیا کیسه هوا تاریخ انقضا دارد؟

آیا کیسه هوا تاریخ انقضا دارد؟

به طور کلی، الزامات مرتبط با سن برای تعویض کیسه هوا وجود ندارد. حتی انواعی که 30 سال پیش، زمانی که کیسه هوا برای اولین بار به صورت تجهیزات استاندارد خودرو درآمد، نشان داده‌اند که در تصادف به طور قابل اعتماد عمل می‌کنند. همچنین، ماژول کنترل کیسه هوای خودرو به طور معمول برای اطمینان از عملکرد صحیح سیستم ایمنی، خود به خود بررسی‌هایی را انجام می‌دهد.

چگونه سنسور کیسه هوا را ریست کنم؟

کیسه هوا امروزه یک ویژگی ایمنی ضروری در خودروهای جدید است و برای عملکرد صحیح به سنسور کیسه هوا نیاز دارد. بدون آن سنسور، کیسه‌های هوا زمان دقیق عملکرد خود را تشخیص نمی‌دهند. می‌توانید برای تعویض کیسه‌ها و ریست سنسورهای آن، به یک تعمیرکار متخصص مراجعه کنید.

البته تعویض کیسه هوا نیاز به ابزار و مهارت‌های خاصی دارد، اما سنسور چیزی است که خودتان می‌توانید آن را ریست کنید. به احتمال زیاد، اگر کیسه هوا عمل نکرده باشد، سنسور به بازنشانی نیاز ندارد، اما گاهی اوقات ممکن است مدارات یک خودرو دچار اتصال کوتاه الکتریکی شده و نیاز به ریست سنسور داشته باشد. سه مرحله زیر سنسور کیسه هوا را ریست می‌کند:

• مرحله اول - مراجعه به دفترچه راهنمای تعمیرات:

از آنجایی که همه مدل‌های خودرو یکسان نیستند، برای یافتن محل دقیق سنسور، به دفترچه راهنمای تعمیرات خودروی خود مراجعه کنید. سپس سوکتهای متصل به سنسور و سیم‌کشی را بررسی کنید که سالم باشند.

• مرحله دوم - جدا کردن باتری:سر منفی باتری را جدا کنید.

• مرحله سوم - وصل مجدد باتری:

پنج ثانیه صبر، سپس سر منفی باتری را دوباره وصل کنید و سوئیچ را در حالت باز قرار دهید. اگر چراغ هشدار کیسه هوا خاموش است، ریست موفقیت‌آمیز بوده است. اگر چراغ هشدار کیسه هوا همچنان روشن است، مراحل را تکرار کنید.

هنگامی که کیسه هوا فعال می‌شود چه چیزی باید تعویض شود؟

کیسه‌های هوای خودرو شما برای همیشه دوام نمی‌آورند، حتی اگر هرگز تصادفی نداشته باشید که منجر به فعال شدن آنها شود. با این حال، اگر تصادف کنید و کیسه هوا فعال شود، آنها باید تعویض شوند و ماژول کنترل کیسه هوا نیز باید دوباره برنامه‌ریزی شود.

اگر هر یک از سنسورهای ضربه یا فنر ساعت (قطعه‌ای در فرمان خودرو که امکان چرخش فرمان را بدون قطع شدن سیم‌های کیسه هوا فراهم می‌کند) در اثر تصادف آسیب دیده یا ذوب شده باشد، برای اینکه کیسه‌های هوای شما دوباره به درستی کار کنند، نیاز به تعویض دارند. همیشه برای تعویض کیسه هوا و بازنشانی سنسورها به یک تعمیرکار مجاز مراجعه کنید.

آیا تعویض کیسه هوا سخت است؟

آیا تعویض کیسه هوا سخت است؟

اولین چیزی که هر فرد علاقه‌مند به تعمیرات خودرو باید بداند این است که تعویض کیسه هوا توسط خودتان کار عاقلانه‌ای است. و فقط تکنسین‌های مجاز می‌توانند به طور کامل و دقیق کیسه‌های هوا را سرویس کنند.

به شدت توصیه می‌شود که این کار را انجام ندهید، زیرا اگر به درستی در جای خود نصب نشوند، می‌توانند بیشتر از اینکه مفید باشند، آسیب‌رسان باشند و مثلاً در صورت نیاز عمل نکنند.

نتیجه‌گیری

به خاطر داشته باشید که طراحی و اجرای کیسه‌های هوا در خودروهای امروزی برای استفاده همراه با کمربند ایمنی در نظر گرفته شده است. هر دوی اینها فقط زمانی که با هم و به درستی استفاده شوند، به اندازه کافی کارآمد هستند.

یافتن یک تعمیرکار متخصص برای سرویس و نصب کیسه هوا کار سختی نیست و اگرچه ممکن است هزینه آن بیشتر از حد بودجه شما باشد، اما نتیجه نهایی می‌تواند بین جراحت جزئی یا کشنده برای شما و عزیزانتان باشد.

در پایان دعوت میکنیم برای آگاهی بیشتر از اخبار ماشین به وبسایت خودروبانک مراجعه کنید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد