موضوعات داغ

مقایسه شتاب خودروهای چینی

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

شتاب و چابکی یک مقوله نسبتا مهم در مباحث خودرویی به حساب می‌آید و نشانگر قابلیت‌های موتور و میزان کارآمدی بخش فنی خودروهاست. از آنجا که محصولات ساخت چین امروزه بخش وسیعی از بازار ایران و بسیاری دیگر از کشورها را به تسخیر خود درآورده‌اند، می‌خواهیم به مقایسه شتاب خودروهای چینی موجود در بازار ایران بپردازیم تا ببینیم هر یک از این محصولات چه میزان چابکی و شتاب به کاربران خود ارائه می‌دهند. البته باید توجه داشته باشید که ارقام ذکر شده درباره شتاب خودروهای چینی مربوط به شرایط ایده‌آل و هنگام نو بودن ماشین است و قطعاً بعد از فرسوده و مستهلک شدن، شتاب هر خودرو کاهش پیدا خواهد کرد. مگر آنکه سرویس‌های دوره‌ای و شرایط اوورهال آن به طور دقیق انجام شود.

شتاب خودروهای چینی بازار ایران چند است؟

در اینجا به معرفی شتاب بعضی از پرفروش‌ترین و مشهورترین ماشین‌های چینی موجود در بازار کشورمان می‌پردازیم

کی ام سی A5

کی ام سی A5

کی ‌ام سی ای ۵ که پیش از این با نام SWM G01 F در ایران به فروش می‌رسید، یک کراس اوور خانوادگی مجهز به موتور توربوشارژ ۱.۵ لیتری است که ۱۳۷ اسب بخار و ۲۱۲ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این نیرو توسط یک گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته دو کلاچه به چرخ‌های جلو می‌رسد و باعث می‌شود تا این ماشین ۱۵۵۰ کیلوگرمی ظرف مدت زمان تقریبی ۱۲.۳ تا ۱۲.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

اکستریم VX

اگر یک کراس اوور لوکس و کاملاً مجلل نیاز دارید که تا حدی بتواند جای تویوتا لندکروزر را هم با اکراه برای شما پر کند، اکستریم وی ایکس می‌تواند گزینه مناسبی باشد. این ماشین چینی توان ۲۶۱ اسب بخاری خود را از یک موتور ۲ لیتری توربوشارژ دریافت می‌کند و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور به گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته تحویل می‌دهد. اکستریم وی ایکس معادل ۱۹۸۵ کیلوگرم وزن دارد و شتاب صفر تا صد آن به طور متوسط تقریباً معادل ۸.۵ ثانیه برآورد می‌شود. در نتیجه یکی از چابک‌ترین و خوش شتاب‌ترین کراس اوورهای بنزینی بزرگ بازار نیز به حساب می‌آید.

اکستریم TXL

اکستریم TXL

اکستریم تی ایکس ال نیز یک کراس اوور سایز متوسط لوکس از برند اکسید است که توسط مدیران خودرو به بازار ایران عرضه می‌شود. این شاسی بلند شهری به عنوان برادر کوچک مدل وی ایکس با همان موتور ۲۶۱ اسب بخاری و ۴۰۰ نیوتن متری ۲ لیتری توربوشارژ تغذیه می‌شود و می‌تواند شتاب صفر تا ۱۰۰ حدود ۸ ثانیه را به کاربران خود هدیه دهد.

اسکای ول ET5

اسکایول ای تی ۵ اولین شاسی بلند مونتاژی برقی کرمان موتور با همکاری شرکت مپنا به حساب می‌آید که از سال ۲۰۲۰ به بازارهای جهانی عرضه شده و در سال ۱۴۰۳ نیز به دست مشتریان ایرانی رسیده است. این کراس اوور متوسط برقی به یک موتور الکتریکی با قدرت ۲۰۴ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۳۲۰ نیوتن متر مجهز است و طبق تست‌های غیررسمی می‌تواند شتاب صفر تا صد حدود ۹.۶ ثانیه را در شرایط ایده‌آل به ثبت برساند.

نبکا هیبرید پلاس

دیگر محصول مونتاژی شرکت کرمان موتور از تولیدات کمپانی اسکایول چین، با نام نبکا هیبرید پلاس به بازار ایران عرضه می‌شود. این کراس اوور در واقع مدل هیبریدی اسکایول ET5 است که به کمک موتور برقی و بنزینی خود به صورت ترکیبی قدرتی نزدیک به ۲۸۶ اسب بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتن متر را به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد. به واسطه بهره‌گیری از این سامانه هیبریدی، شتاب صفر تا صد نبکا هیبرید پلاس تقریباً حدود ۸.۲ ثانیه خواهد بود که آن را در رده چابک‌ترین شاسی بلندهای شهری بازار قرار می‌دهد.

ام وی ام ایکس ۵۵ پرو

ام وی ام ایکس ۵۵ پرو

این کراس اوور جمع و جور مونتاژی مدیران خودرو در بازار ایران نسبتا پرفروش ظاهر شده و قدرت خود را از یک موتور چهار سیلندر توربوشارژ ۱.۵ لیتری به همراه گیربکس اتوماتیک سی وی تی دریافت می‌کند. شتاب صفر تا صد ام وی ام ایکس ۵۵ پرو تقریباً نزدیک به ۱۰ ثانیه برآورد می‌شود که برای یک خودرو به وزن ۱۴۳۹ کیلوگرم تقریباً در حد متوسط و قابل قبول ارزیابی می‌شود.

ام وی ام آریزو ۵ اسپرت

ام وی ام آریزو ۵ اسپرت یک مدل فیس‌لیفت شده از آریزو ۵ توربو است که با همان موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ به قدرت ۱۴۷ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر نیروی مورد نیاز خود را تامین می‌کند. گیربکس اتوماتیک سی وی تی ۹ سرعته توان موتور را به چرخ‌های جلو می‌رساند تا در نهایت شتاب صفر تا صد نزدیک به ۱۰.۴ ثانیه و حداکثر سرعت ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت را برای آن رقم بزند.

ام وی ام X33 کراس

ام وی ام X33 کراس

این خودرو در اصل نسخه فیس‌لیفت ام وی ام ایکس ۲۲ پرو بوده و از یک موتور سه سیلندر یک لیتری به قدرت ۱۱۲ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر نیرو دریافت می‌کند. وزن این کراس اوور کوچک حدود ۱۲۳۹ کیلوگرم است و می‌تواند شتاب صفر تا صد کمتر از ۱۱ ثانیه را به ثبت برساند که از این جهت وضعیت مطلوبی دارد، اما احتمالاً در این بین فشار زیادی هم به موتور سه سیلندر یک لیتری آن وارد می‌شود.

ام جی سایبرستر

در دور جدید واردات تا لحظه نگارش این مطلب هیجان انگیزترین و جذاب‌ترین ماشینی که در حال ورود به کشور است، همین ام جی سایبرستر بوده که به عنوان یک رودستر برقی کانورتیبل توجهات زیادی را چه در سطح ایران و چه در سطح جهان به خود جلب کرده است. شرکت فردا موتور نسخه تک موتوره این ماشین برقی را به بازار ایران آورده که قدرتی نزدیک به ۳۱۰ اسب بخار و ۴۷۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و می‌تواند شتاب صفر تا صد نزدیک به ۴.۹ ثانیه را ارائه دهد.

ام جی ۴

ام جی ۴

دیگر محصول برقی معروف ام جی که وسط شرکت فردا موتور به ایران می‌آید، ام جی ۴ نام دارد. این هاچبک چینی قدرتی نزدیک به ۲۰۴ اسب بخار به همراه ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور از موتور الکتریکی خود دریافت می‌کند و می‌تواند شتاب صفر تا صد ۸.۵ ثانیه از خود به جا بگذارد که برای یک ماشین ۱۶۶۵ کیلوگرمی برقی آمار نسبتاً متوسط اما هیجان انگیز به حساب می‌آید.

ام جی GT

ام جی جی تی از دیگر محصولات وارداتی فردا موتور است که به عنوان یک سدان فستبک با طراحی ظاهری فوق‌العاده جذاب می‌تواند توجهات زیادی را به خود جلب کند. این سه دان خانوادگی چینی به یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ با قابلیت تولید ۱۷۳ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن گشتاور مجهز شده است که به کمک گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته دو کلاچه محور چرخ‌های جلو را به گردش درمی‌آورد. این مجموعه فنی در نهایت شتاب صفر تا ۱۰۰ ام جی GT وارداتی فردا موتور را به محدوده ۸.۵ ثانیه می‌رساند که در جمع خودروهای بنزینی رقم نسبتاً مهیجی محسوب می‌شود.

بایک BJ40

بایک BJ40

باک بی جی ۴۰ یک شاسی بلند آفرودی چینی با الگوبرداری از محصولات شرکت جیپ است که توسط دیار خودرو به بازار ایران عرضه می‌شود. این شاسی بلند آفرودی نیروی خود را از یک پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ به قدرت ۲۲۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۳۸۰ نیوتن متر تامین می‌کند. این موتور پرقدرت می‌تواند به کمک یک گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته، بدنه ۲۱۱۵ کیلوگرمی بایک بی جی ۴۰ را ظرف مدت زمان حدود ۹/۵ ثانیه از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند.

بستیون T77

بستیون تی ۷۷ یک کراس اوور نسبتا جمع و جور از محصولات وارداتی بی‌ام کارز گروه بهمن به حساب می‌آید که موتور آن از نوع ۱.۵ لیتری توربوشارژ با قدرت ۱۶۹ اسب بخار بوده و حداکثر گشتاور ۲۵۸ نیوتن متری این پیشرانه به کمک یک گیربکس دو کلاچه هفت سرعته به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. با توجه به وزن ۱۵۵۰ کیلوگرمی این ماشین چینی می‌توان شتاب صفر تا صد بین ۱۱.۵ تا کمتر از ۱۲ ثانیه را برای آن متصور بود.

بک X3 پرو

بک X3 پرو

این کراس اوور چینی کوچک جز محصولات مونتاژی خودروسازان بم به حساب می‌آید و به واسطه برخورداری از موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی می‌تواند گزینه مناسبی برای مصارف خانوادگی و کم استهلاک تلقی شود. موتور این ماشین چینی حدود ۱۰۳ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و به واسطه انتقال نیرو توسط گیربکس اتوماتیک cvt، شتاب صفر تا صد نزدیک به ۱۱.۴ ثانیه را برای کاربران بک ایکس۳ پرو به وجود می‌آورد.

بی وای دی سانگ پلاس

یکی دیگر از محصولات وارداتی شرکت بهمن موتور کراس اوور هایبرید بی وای دی سانگ پلاس است که جزو باکیفیت‌ترین و محبوب‌ترین شاسی بلندهای هیبریدی چینی نیز به شمار می‌رود. این کراس اور متوسط به طور ترکیبی از قوای برقی-بنزینی خود توانی نزدیک به ۱۹۵ اسب بخار دریافت می‌کند که به کمک آن می‌تواند شتاب صفر تا صد ۸.۳ ثانیه را به ثبت برساند.

تیگارد X35

تیگارد X35

این خودرو نیز در رده کراس اوورهای نسبتا جمع و جور بازار ایران قرار می‌گیرد و توسط شرکت سانیار موتور عرضه می‌شود. تیگارد ایکس ۳۵ به پیشرانه توربوشارژ ۱.۵ لیتری مجهز شده و حداکثر توان خروجی آن معادل ۱۴۷ اسب بخار به علاوه ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور است. گیربکس تیگارد ایکس ۳۵ از نوع اتوماتیک cvt بوده و می‌تواند شتاب صفر تا صد نزدیک ۱۱ ثانیه را در همکاری با پیشرانه، برای این ماشین مونتاژی چینی به وجود بیاورد.

جتا VS7 و VS5

شرکت ماموت خودرو که پیش از شروع تحریم‌ها نماینده رسمی گروه فولکس واگن در ایران به شمار می‌رفت، حالا به سراغ یک برند چینی اما با قوای فنی فولکس واگن آلمان رفته و محصولات جتا را به ایران آورده است. جتا وی اس ۷ به همراه برادر کوچکترش یعنی وی اس ۵ دو کراس اوور خانوادگی هستند که به موتور ۱.۴ لیتری توربوشارژ ساخت فولکس واگن مجهز شده و قدرتی نزدیک به ۱۵۰ اسب بخار به علاوه ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور را به چرخ‌های جلوی خود انتقال می‌دهند. به کارگیری این پیشرانه در کنار گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته سبب شده تا شتاب صفر تا صد جتا وی اس ۷ نزدیک به ۹.۷ ثانیه باشد و شتاب برادر کوچکتر یعنی مدل وی اس ۵ نیز به ۹.۵ ثانیه برسد.

جک S5 نیو

جک اس فایو از کراس اوورهای پرفروش و محبوب بازار ایران به حساب می‌آید که در نسخه نیو از موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ با قدرت ۱۷۱ اسب بخار و گشتاور ۲۵۱ نیوتن متر استفاده می‌کند. این کراس اوور جمع و جور دارای گیربکس اتوماتیک دو کلاچه ۶ سرعته بوده و شتاب صفر تا صد آن تقریبا نزدیک به ۱۰ تا ۱۰.۴ ثانیه برآورد می‌شود.

جک جی ۴

جک جی ۴

جک جی ۴ جزو سدان‌های کوچک چینی بازار ایران به شمار می‌رود که به دلیل استهلاک پایین و ایمنی مناسب‌تر از محصولات داخلی، مورد توجه خریداران قرار گرفته است. این خودرو به موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی با قابلیت ایجاد توان خروجی ۱۰۳ اسب بخار و ۱۴۶ نیوتن متر گشتاور به همراه گیربکس اتوماتیک سی‌وی‌تی مجهز شده و شتاب صفر تا صد آن به طور تقریبی ۱۳.۶ ثانیه برآورد می‌شود.

محصولات جی ای سی (GAC)

شرکت راسا موتور خاورمیانه در دور جدید واردات محصولات برند جی ای سی معروف به گک را به بازار ایران آورده است. در این بین کراس‌ اوور امکو با طراحی متفاوت به عنوان یک شاسی بلند کامپکت از یک موتور یک و نیم لیتری توربوشارژ به قدرت ۱۷۷ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۷۰ نیوتن متر نیرو می‌گیرد که در نتیجه آن می‌تواند شتاب صفر تا صد کمتر از ۷.۵ ثانیه را به ثبت برساند.

برادر کوچکتر این خودرو یعنی جی اس ۳ نیز با موتور مشابه و به کمک گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته دو کلاچه خود شتابی کمتر از ۷ ثانیه را ارائه می‌دهد. علاوه بر این دو محصول کراس اوور، یک سدان جذاب اسپرت از سری محصولات گک با نام امپو نیز توسط شرکت راسا موتور به بازار ایران آمده که از همان موتور و گیربکس برادران خود استفاده می‌کند و می‌تواند شتاب صفر تا صد ۶.۹ ثانیه را به کاربران خود هدیه دهد.

چانگان CS35 پلاس

شرکت سایپا در دور جدید واردات بعضی محصولات چانگان نظیر مدل سی اس ۳۵ پلاس را به بازار آورد. این کراس اوور جمع و جور با وزن ۱۳۹۰ کیلوگرم و مجهز به موتور ۱.۴ لیتری توربوشارژ به قدرت ۱۵۵ اسب بخار و ۲۵۵ نیوتن متر گشتاور به همراه گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته خود قادر است شتاب صفر تا صد حدود ۹ ثانیه را ارائه دهد و برخلاف ظاهرش چالاکی قابل قبولی را از خود به نمایش بگذارد.

چانگان CS55 پلاس

چانگان CS55 پلاس

این کراس اوور زیبا و کامپکت چینی توسط شرکت سایپا به صورت وارداتی روانه بازار ایران شده است و به واسطه موتور پرقدرت ۱.۵ لیتری توربوشارژ با توان خروجی ۱۸۸ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۳۰۰ نیوتن متر، شتاب صفر تا صد تقریباً ۸.۵ ثانیه را با خود به همراه می‌آورد و جزو چابک‌ترین کراس اوورهای بنزینی بازار ایران لقب می‌گیرد.

دانگ فنگ شاین مکس

سدان متوسط شاین مکس از تولیدات گروه خودروسازی دانگ فنگ بوده و توسط ایران خودرو به کشورمان آمده است. این سدان جذاب در نسخه بنزینی به موتور یک و نیم لیتری توربوشارژ به قدرت ۱۹۰ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۳۰۰ نیوتن متر مجهز شده که در همکاری با یک گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته دو کلاچه قادر به ارائه شتاب صفر تا صد ۷.۴ ثانیه خواهد بود. نسخه هیبریدی این خودرو نیز شتاب بالایی دارد و تقریباً در محدوده ۷ ثانیه می‌تواند به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

محصولات فردا موتور

تولیدات مونتاژی فردا موتور شامل کراس اور T5 و سدان کوچک فردا ۵۱۱ به همراه مینی ون سوبا ام ۴ هستند که در شرایط فعلی روی خط مونتاژ این شرکت قرار دارند. فردا تی ۵ به عنوان یک کراس اور جمع و جور از موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ خود ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور دریافت می‌کند و می‌تواند ظرف مدت زمان تقریبی ۱۱.۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

فردا ۵۱۱ نیز در قالب یک سدان کوچک به بازار آمده و از تولیدات کمپانی چانگان به حساب می‌آید. این خودرو تقریباً می‌تواند شتاب صفر تا صد حدود ۱۴.۵ ثانیه را به ثبت برساند که برای یک خودروی خانوادگی و اقتصادی با موتور تنفس طبیعی ۱.۵ لیتری به قدرت ۱۰۶ اسب بخار، قابل قبول به نظر می‌رسد اما اصلاً نمی‌تواند هیجان انگیز باشد.

مینی ون خانوادگی سوبا ام ۴ نیز با کمک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ به قدرت ۱۹۵ اسب بخار قادر است ظرف مدت زمان تقریبی ۹.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

فونیکس FX پریمیوم

محصولات فونیکس

محصولات برند فونیکس مدیران خودرو از تولیدات کمپانی چری محسوب می‌شوند و معمولا از توان حرکتی و شتاب نسبتاً مناسبی هم برخوردار هستند. فونیکس FX پریمیوم به عنوان یک کراس اوور زیبای کامپکت با موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژ خود قدرتی برابر با ۱۹۷ اسب بخار و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور را از یک گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته به سوی چرخ‌های جلو روانه می‌کند و طبق تست‌های غیر رسمی می‌تواند شتاب صفر تا صد کمتر از ۸ ثانیه را ارائه دهد.

فونیکس تیگو ۸ پرومکس یک کراس اوور سایز متوسط نسبتا لوکس است و به کمک موتور ۲ لیتری توربوشارژ خود قدرت بالای ۲۵۴ اسب بخار به علاوه ۳۹۰ نیوتن متر گشتاور را به چرخ‌ها تحویل می‌دهد تا بتواند شتاب صفر تا صد ۷.۹ ثانیه را به صورت تقریبی به ثبت برساند. فونیکس آریزو ۸ نیز یک سدان لوکس سایز متوسط است که به کمک موتور ۲ لیتری ۲۵۴ اسب بخاری و گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاچه خود می‌تواند شتاب صفر تا صد حدود ۷.۶ ثانیه را رکورد بزند.

سخن پایانی

با توجه به تعدد و تنوع بالای خودروهای چینی موجود در کشور نمی‌توانیم به صورت دقیق و در قالب یک مطلب به معرفی و مقایسه شتاب آنها بپردازیم. اما به طور کلی و تقریبی شتاب اکثر مدلهای دارای موتور توربو بین ۹ تا ۱۰ ثانیه بوده و خودروهای چینی تنفس طبیعی هم تقریبا چیزی بین ۱۱ تا ۱۳ ثانیه برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر از حالت توقف نیاز دارند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد