موضوعات داغ

۱۰ تا از بهترین کراس اوورهای چینی + لیست

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

تا یک دهه پیش، خودروهای چینی تقریباً بدون استثنا در رده متوسط به پایین بودند. اما حالا بسیار پیشرفت داشته‌اند و این نشانه‌ای از سرعت توسعه این کشور پهناور است که خودروهای تولیدی آن، اکنون در بسیاری از موارد، به‌اندازه رقبای اروپایی/ ژاپنی/ کره‌ای/ آمریکایی باکیفیت و مطرح هستند.

آمار و ارقام این صحبت را تائید می‌کنند؛ زیرا چین سال گذشته بیش از پنج میلیون خودرو صادر کرد و برای اولین بار از جایگاه ژاپن به عنوان بزرگترین صادرکننده خودرو در جهان پیشی گرفت. تهدیدی که چین برای تولیدکنندگان در جاهای دیگر ایجاد می‌کند، به ویژه با توجه به تغییر سریع صنعت خودرو به سمت برقی شدن، از نظر مدیران ارشد شرکت‌های خودروسازی دور نمانده و آنها را نگران کرده است.

راز موفقیت روزافزون خودروسازان چینی، راز بزرگی نیست. کلید این موفقیت در توانایی تولیدکنندگان برای عرضه موجی از مدل‌های جدید با قابلیت رقابت بین‌المللی با سرعت بالاست. همچنین برندهای چینی برخلاف بسیاری از خودروسازان جهانی دیگر از جمله جنرال موتورز، فورد، آئودی و مرسدس که اخیراً کاهش برنامه تولید خودروهای برقی خود را اعلام کرده‌اند، راه‌هایی برای تولید اقتصادی و کارآمد ماشین برقی در اختیار دارند. همچنین جالب است که BYD چین اکنون از تسلا به عنوان بزرگترین فروشنده خودروهای برقی در جهان پیشی گرفته است.

در اینجا قصد داریم ۱۰ تا از بهترین کراس اوورهای چینی موجود در بازارهای بین‌المللی و داخلی را به شما معرفی کنیم. با توجه به تنوع بسیار بالای خودروهای چینی در سطح جهان و البته کشورمان، بهتر دیدیم تا کراس اوورهای چینی جهانی را به صورت جداگانه معرفی کنیم و بعد از آن به معرفی کوتاه ۱۰ تا از بهترین کراس اوورهای چینی موجود در بازار ایران بپردازیم.

بررسی اجمالی 10 تا از بهترین کراس اوورهای چینی در بازار جهان:

بایک BJ60

1. بایک BJ60: این شاسی بلند سه ردیفه با موتور ۲ لیتری توربوشارژ 267 اسب بخاری و گیربکس اتوماتیک 8 سرعته، از نظر ظاهری جذابیت بالایی دارد و از قابلیت آفرود مناسبی هم برخوردار است.

2. نیو es6: این کراس اوور برقی با دو موتور الکتریکی که درمجموع ۳۲۰ کیلووات قدرت و۶۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند و طی در ۵.۶ ثانیه از 0 به 100 کیلومتر در ساعت می‌رسد. برد پیمایش آن با یک بار شارژ ۴۲۰ کیلومتر است. قیمت این خودرو از ۴۷ هزار دلار شروع می‌شود و شامل گارانتی 8 ساله/160 هزار کیلومتری باتری است.

3. چانگان CS75 Plus: این کراس اوور کامپکت با موتور 2.0 لیتری توربو 233 اسب بخاری و گیربکس اتوماتیک 8 سرعته، قیمتی رقابتی از کمی کمتر از 132 هزار درهم امارات دارد. با وجود اینکه صرفا دیفرانسیل جلو است، اما به عنوان یک خودروی شهری ارزش خرید بالایی دارد و جزو بهترین کراس اوورهای چینی از لحاظ قیمت در بازارهای بین‌المللی به حساب می‌آید.

جی ای سی GS3 Emzoom

4. جی ای سی GS3 Emzoom: این کراس اوور کامپکت با طراحی شیک، قیمتی جذاب از 93 هزار درهم دارد. این کراس اور کوچک به ایران نیز آمده و حدود ۲ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است. موتور 1.5 لیتری توربو 174 اسب بخاری آن به گیربکس اتوماتیک دو کلاچه 7 سرعته متصل بوده و تجهیزات استاندارد آن شامل صفحه کیلومتر دیجیتال و سیستم اطلاعات سرگرمی 10.25 اینچی با اندروید اتو و اپل کارپلی و بسیاری دیگر از تجهیزات رفاهی و ایمنی مدرن است.

5. Geely Tugella: این کراس اوور کوپه مانند با موتور 2 لیتری توربو 235 اسب بخاری و گیربکس اتوماتیک 8 سرعته، قیمتی از کمی کمتر از 106 هزار درهم دارد. مدل پایه آن دیفرانسیل جلو است، اما مدل‌های رده‌بالاتر به سیستم 4WD مجهز هستند. رینگ‌های 20 اینچی آن با لاستیک‌های کم ارتفاع برای رانندگی در جاده مناسب‌تر هستند تا آفرود.

6. هاوال H6 GT: این کراس اوور کوپه با ارتفاع زیاد و سیستم 4WD، ظاهری شبه آفرود دارد. با این حال، هاوال اچ۶ جی تی برای رانندگی در جاده و گشت و گذارهای گاه به گاه در طبیعت طراحی شده است. موتور 2.0 لیتری توربو 208 اسب بخاری آن به گیربکس اتوماتیک دو کلاچه 7 سرعته متصل است. قیمت آن در کشورهای جنوب ایران از 120 هزار درهم امارات شروع می‌شود و شامل صندلی‌های چرمی، رینگ‌های 19 اینچی و امکانات متنوع دیگر می‌شود.

هونگچی E-HS9

7. هونگچی E-HS9: این SUV تمام برقی پریمیوم با الهام از رولزرویس کالینان و مرسدس مایباخ GLS ساخته شده و از نظر مشخصات فنی چشمگیر است. مدل فول آپشن به یک باتری 99 کیلووات ساعتی مجهز است که برد پیمایش 440 کیلومتری را ارائه می‌دهد. کابین جادار و چرمی آن فضایی لوکس را برای سرنشینان فراهم می‌کند. با این حال، با قیمتی در حدود 500 هزار درهم، اصلا یک خودروی ارزان‌قیمت نیست و باید دید کسی در این رنج قیمت برندهای لوکس اروپایی و آمریکایی را رها می‌کند تا یک ماشین چینی بخرد یا نه.

8. جتور T2: این SUV جعبه‌ای با الهام از لندروور دیفندر و فورد برونکو، قیمتی رقابتی از 120 هزار درهم دارد و به عنوان یک SUV مقرون به صرفه و همه جا رو به بازار عرضه می شود. برخلاف BJ60 که شاسی مستقل دارد، T2 از شاسی مونوکوک مانند خودروهای سواری استفاده می‌کند که به کیفیت سواری و هندلینگ مناسب در جاده کمک می‌کند، اما توانایی آفرود آن کمتر است. موتور 2.0 لیتری توربو 254 اسب بخاری آن نیز به گیربکس اتوماتیک دو کلاچه 7 سرعته متصل است.

9. ام جی Whale: علیرغم نام نه چندان جذابش، Whale از زمان عرضه در ژانویه در کشورهای عربی به دلیل قیمت اولیه 90 هزار درهمی خود، مورد استقبال زیادی قرار گرفته است. این خودرو با سقف فستبک کوپه مانند، چراغ‌های جلویی باریک و جلوپنجره مشبک، از موتور 2.0 لیتری خود ۲۳۱ اسب بخار و ۳۷۰ نیوتن متر گشتاور دریافت می‌کند.

10. زیکر X: این کراس اوور کامپکت تمام برقی با ظاهری فانتزی، بسیار جذاب به نظر می‌رسد. مدل پایه آن با یک موتور الکتریکی، برد پیمایش 440 کیلومتری را ارائه می‌دهد، در حالی که نسخه دو موتوره رده بالا با 428 اسب بخار، شتاب 0 تا 100 کیلومتر در ساعت را در 3.8 ثانیه ثبت می‌کند. کیفیت کابین عالی است و با قیمت پایه 140 هزار درهم، لیست کاملی از امکانات استاندارد را ارائه می‌دهد و آن را به فهرست بهترین کراس اوورهای چینی اضافه می‌کند.

۱۰ تا از بهترین کلاس اوورهای چینی در بازار ایران

اسکای ول نبکا ET5

1. اسکای ول نبکا ET5

نبکا ای تی ۵ یک کراس اور برقی سایز متوسط محسوب می‌شود که اخیراً توسط شرکت نبکا (زیر مجموعه کرمان موتور) به بازار ایران راه پیدا کرده است. این خودرو کیفیت ساخت تقریبا بالایی دارد و با توجه به نبود کراس اوورهای برقی مونتاژی تا زمان نگارش این مطلب در کشور، می‌توان آن را به عنوان یکی از بهترین کراس اوورهای الکتریکی مونتاژ داخل در نظر گرفت. موتور برقی نبکا ای تی ۵ حدود ۲۰۳ اسب بخار و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور را به محور چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد.

یک باتری لیتیوم یون به ظرفیت ۷۲ کیلووات ساعت نیز منبع تامین انرژی موتور الکتریکی به حساب می‌آید و می‌تواند پیمایشی نزدیک به ۵۲۰ کیلومتر را فراهم کند. باتری نبکا ET5 هم از طریق برق خانگی و هم به واسطه ایستگاه‌های شارژ سریع قابل تغذیه و شارژ خواهد بود.

اکستریم VX

2. اکستریم VX

از زمانی که خودروهای شاسی بلند نسبتاً بزرگ نظیر لندکروزر و لکسوس ال ایکس ۵۷۰ از بازار ایران بیرون رفته‌اند، دیگر اثر چندانی از حضور شاسی بلندهای لوکس در کشورمان دیده نشده است. اما حالا شرکت مدیران خودرو تصمیم گرفته است یکی از لوکس‌ترین محصولات چری به نام اکسید وی ایکس را با نشان اکستریم در کشور عرضه کند. این شاسی بلند شهری لوکس کیفیت ساخت بالایی دارد، از قدرت موتور بالایی برخوردار است و کابین کاملاً مجلل به همراه تجهیزات متنوع را در اختیار کاربران خود می‌گذارد. درنتیجه باید آن را یکی از بهترین کراس اوورهای چینی بازار ایران دانست.

این کراس اوور بزرگ و مجلل چینی نیروی خود را از یک موتور ۲ لیتری توربوشارژ با توان ۲۶۱ اسب بخار قدرت و حدود ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور، دریافت می‌کند. گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته و سیستم انتقال قدرت دو دیفرانسیل نیز باعث می‌شود تا اکستریم VX در بحث طبیعت‌گردی و آفرود سبک هم حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

دیگنیتی پرستیژ

3. دیگنیتی پرستیژ

خودروی دیگنیتی از همان ابتدای عرضه به دلیل طراحی بسیار جذاب کوپه مانند خود بسیار مورد توجه قرار گرفت و جزو کراس اوورهای پرفروش بازار ایران شد. اما دیگنیتی پرایم از لحاظ فنی ضعف‌هایی داشت که بسیاری از مشتریان را از این خودرو دور می‌کرد. درنتیجه شرکت بهمن نسخه پرقدرت این محصول با نام دیگنیتی پرستیژ را به بازار آورد که موتور و گیربکس آن متفاوت بود و قوای بیشتری را به سوی چرخ‌ها می‌فرستاد.

به کارگیری موتور توربو شارژ ۲ لیتری به قدرت ۲۲۸ اسب بخار و گشتاور ۳۵۵ نیوتن متر به همراه گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته AT ، ضعف‌های فنی دیگنیتی پرستیژ نسبت به نسخه پرایم را تا حد زیادی برطرف کرد. امکانات این خودرو هم ارتقا یافت تا سطح رضایت مشتری از دیگنیتی پرستیژ بسیار افزایش پیدا کند و حالا این خودرو به یکی از بهترین کراس اوورهای چینی بازار ایران تبدیل شود.

4. فیدلیتی پرستیژ

فیدلیتی پرایم ضعف‌هایی داشت که باعث شد مورد انتقاد مشتریان قرار بگیرد اما فیدلیتی پرستیژ اکثر ضعف‌های مدل پرایم را برطرف کرده است و با ظاهر بسیار زیباتر، کابین کاملاً مجلل‌تر، امکانات متنوع و توان فنی مطلوب‌تر به سبد کراس اوورهای مونتاژی بهمن موتور اضافه شده تا حالا در لیست ۱۰ تا از بهترین کراس اوورهای چینی بازار ایران قرار بگیرد.

این کراس اوور سایز متوسط چینی دارای موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژ به قدرت ۱۹۷ اسب بخار و گشتاور ۲۹۰ نیوتن متر است و از یک گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته دو کلاچه تر استفاده می‌کند.

چانگان CS55 پلاس

5. چانگان CS55 پلاس

چانگان سی اس ۵۵ پلاس یکی از بهترین کراس اوورهای چینی است که ابتدا به صورت وارداتی توسط سایپا و پارس خودرو در ایران عرضه شد و احتمالاً در قالب مدل‌های مونتاژی نیز به بازار خواهد آمد. طراحی ظاهری زیبا، استایل مناسب، قیمت منطقی، امکانات متنوع، توان فنی و کیفیت ساخت تحسین‌برانگیز از ویژگی‌های این محصول به حساب می‌آید.

چانگان سی اس ۵۵ پلاس در ایران با موتور ۱.۵ لیتری به قدرت ۱۸۸ اسب بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتن متر به فروش می‌رسد. گیربکس این خودرو از نوع هفت سرعت دو کلاچه اتوماتیک بوده و شتاب صفر تا صد آن نیز تقریباً زیر ۹ ثانیه برآورد شده است.

6. چانگان یونی تی

چانگان یونی تی نیز از دیگر محصولات نسبتاً جدید و جذاب چینی است که کیفیت ساخت بالایی دارد، طراحی بسیار جذاب و جوان‌پسند ارائه می‌دهد، کابین زیبا به همراه امکانات متنوع و سطح اول را برای کاربران خود به ارمغان می‌آورد. این کراس اوور جمع‌وجور چینی قرار بود تا سال ۱۴۰۲ در ایران توسط سایپا عرضه شود اما مطابق معمول برنامه عرضه آن چندان دقیق پیش نرفته و این کراس اوور جذاب چینی در ایران به طور گسترده حاضر نشده است.

اما به هر حال احتمالاً در آینده شاهد حضور این خودرو در کشور ما خواهیم بود. چانگان یونی تی در بخش فنی به یک موتور چهار سیلندر توربو شارژ ۱.۵ لیتری به قدرت ۱۸۰ اسب بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتن متر مجهز است. نیروی حاصل از پیشرانه توسط یک گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته دو کلاچه به چرخ‌های جلو می‌رسد و شتاب صفر تا صد کمتر از ۹ ثانیه را برای این ماشین چینی ایجاد می‌کند.

بستیون T77

7. بستیون T77

یکی دیگر از کراس اوورهای خوب چینی که اخیراً به بازار ایران راه پیدا کرده است، بستیون تی ۷۷ نام دارد. این خودرو از محصولات گروه فاو بوده و در سال ۲۰۱۹ پا به میدان گذاشته است. شرکت بهمن از سال ۱۴۰۲ واردات بستیون تی ۷۷ را کلید زد تا این خودرو به دلیل کیفیت ساخت بالا، کابین جادار، امکانات مناسب، طراحی متین و... جزو بهترین کراس اوورهای چینی بازار ایران دسته‌بندی شود. بستیون تی ۷۷ هم مطابق معمول از یک موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربو شارژ و گیربکس اتوماتیک ۷ سرعت دو کلاچه استفاده می‌کند. توان خروجی ۱۶۶ اسب بخار و ۲۵۸ نیوتن متری قطعاً می‌تواند از پس نیازهای کاربران این کراس اوور چینی به خوبی برآید.

8. بی وای دی سانگ پلاس

یکی از بهترین کراس اوورهای وارداتی گروه بهمن بی وای دی سانگ پلاس است که به دلیل کیفیت ساخت بالا، امکانات متنوع، پیشرانه قدرتمند، ظرفیت حرکت به صورت تمام برقی تا ۱۱۰ کیلومتر و...، در رده محصولات وارداتی باکیفیت چینی قرار می‌گیرد. توان ترکیبی پیشرانه هیبریدی این کراس اوور متوسط حدود ۲۸۷ اسب بخار و ۴۵۰ نیوتن متر گشتاور است که شتاب ۸.۳ ثانیه و مصرف سوخت بسیار پایین را برای آن به ارمغان می‌آورد.

9. جتا VS7

به دلیل قیمت بالای محصولات فولکس واگن امکان واردات آنها به کشور در شرایط فعلی وجود ندارد. اما این خودروساز بزرگ آلمانی در کشور چین با همکاری گروه خودروسازی فاو، برند جتا را تاسیس کرده است که در محصولات آن به طور کامل از پلتفرم و قوای فنی فولکس واگن استفاده می‌شود.

به همین دلیل در شرایط فعلی می‌توان محصولاتی همچون جتا وی اس ۷ را به عنوان یکی از بهترین کراس اوورهای چینی در نظر گرفت؛ چراکه از لحاظ فنی و پلتفرم تقریباً مشابهت کامل با محصولات فولکس واگن دارد و حتی روی موتور این خودرو یا سایر قطعات فنی مهم آن می‌توان نشان فولکس واگن را مشاهده کرد. جتا VS7 نیروی خود را از یک موتور چهار سیلندر توربوشارژ ۱.۴ لیتری ساخت فولکس واگن به قدرت ۱۴۸ اسب بخار و گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر دریافت می‌کند. گیربکس خودرو از نوع اتوماتیک ۶ سرعته است و شتاب صفر تا صد آن تقریباً کمتر از ۱۰ ثانیه ارزیابی می‌شود.

جی ای سی امکو

10. جی ای سی امکو

برند جی ای سی یا همان گک جزو خودروسازان مطرح و با سابقه چینی است که محصولات نسبتا باکیفیت‌تر به مشتریان خود عرضه می‌کند. شاسی بلند گک امکو یکی از محصولات وارداتی شرکت راسا موتور خاورمیانه بوده و به دلیل قوای فنی مناسب، طراحی ظاهری جذاب، کابین باکیفیت و مدرن، استایل جوان‌پسند و کیفیت ساخت بالا می‌تواند جزو بهترین کراس اوورهای چینی بازار ایران محسوب شود.

نیروبخش جی ای سی امکو یک موتور توربوشارژ ۱.۵ لیتری است که با گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته دو کلاچه تر جفت شده و قدرتی برابر با ۱۷۷ اسب بخار به علاوه ۲۷۰ نیوتن متر گشتاور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. شتاب صفر تا صد این کراس اوور چینی کمتر از ۸ ثانیه برآورد شده و در نتیجه می‌تواند یکی از مهیج‌ترین خودروهای شاسی بلند شهری در بازار ایران نیز باشد.

نتیجه‌گیری

اگرچه در این مطلب به بعضی از بهترین کراس اوورهای چینی در بازار ایران و جهان اشاره کردیم، اما به دلیل گستردگی تولیدات چینی و پیشرفت روزافزون آنها، قطعاً مدل‌های بسیار بیشتری را هم می‌توان در لیست بهترین کراس اوورهای چینی جا داد که به دلیل محدودیت‌های رسانه‌های نوشتاری از ارائه توضیحات در مورد آنها منصرف شدیم. با این حال می‌توان به طور کلی محصولات شرکت بی وای دی، تولیدات کمپانی‌ هاوال، خودروهای جدید زیرشاخه‌های شرکت فاو و بسیاری دیگر از محصولات برندهای چینی را در رده خودروهای مناسب و مدرن دسته‌بندی کرد.

البته می‌دانیم که در کشور ما موضع‌گیری‌ها درباره خودروهای چینی فعلاً چندان خوشایند نیست که آن هم می‌تواند تا حدی به دلیل نقایص موجود در بازار ایران باشد. عرضه محصولات نسبتا کم کیفیت توسط مونتاژکاران داخلی، پایین بودن سطح کیفی بنزین که به سرعت و شدت می‌تواند روی طول عمر موتورهای توربوشارژ تاثیر منفی بگذارد، عدم سرویس به موقع گیربکس یا تعویض سر موعد زنجیر سی‌وی‌تی و خنک کن جعبه دنده، از جمله دلایلی هستند که می‌توانند روی طول عمر فنی یک ماشین چینی تاثیر به شدت منفی بگذارند و باعث نارضایتی کاربران شود.

گرانی بیش از حد قطعات بدنه و فنی بعضی از خودروهای چینی و کمبود قطعات در بازار نیز به کوتاهی شرکت‌های مونتاژکار یا افراد واردکننده برمی‌گردد و به صورت ذاتی ربطی به خود آن ماشین چینی ندارد. بنابراین اگر در تعمیر و نگهداری خودروهای چینی دقت لازم به عمل آید و قطعات آنها با قیمت مناسب و منطقی در دسترس قرار گیرد، احتمالا حجم انتقادات از ماشین‌های چینی هم کمتر خواهد شد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد