موضوعات داغ

سخت‌فروش‌ترین خودروها

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

ماشین بدفروش حکم سوهان روح را دارد، به ویژه زمانی که مالک به شدت نیاز به پول نقد داشته و می‌خواهد ماشین خود را خیلی سریع بفروشد. در این مطلب ضمن معرفی سخت‌فروش‌ترین خودروها در بازار ایران، به دلایل بدفروش بودن ماشین و علت‌های سخت‌ فروش شدن آن می‌پردازیم.

دلایل سخت‌ فروش رفتن خودرو

علت‌های بدفروش شدن ماشین به دسته‌های مختلف تقسیم می‌شود که شاید بعضی از آنها اصلاً دلالت بر بد بودن خود ماشین نداشته باشد و عوامل جانبی سبب عدم استقبال مشتریان از آن خودرو شده است. در زیر به بعضی از مهم‌ترین دلایل بدفروش شدن خودروها اشاره می‌کنیم:

1. طراحی ظاهری غیرعادی و زشت

اولین چیزی که از یک خودرو توجه خریداران را جلب می‌کند، ظاهر آن است و اگر مطابق با سلیقه‌ مشتری باشد، قطعاً باعث جذب او می‌شود؛ وگرنه خریدار به سمت دیگر محصولات متمایل خواهد شد. گاهی اوقات بعضی از خودروسازان به دلایلی که خودشان می‌دانند، ماشین‌های بسیار زشت و نامتعارف از لحاظ طراحی به بازار عرضه می‌کنند و همین مورد سبب می‌شود مشتری به سراغ خودروهای هم‌رده با طراحی زیباتر برود و دلیل منطقی برای خرید آن خودروی زشت نداشته باشد. بنابراین طراحی نامتعارف و ناجور می‌تواند یکی از دلایل بدفروش شدن خودروهای موجود در بازار باشد.

ایرادات فنی شایع و پرهزینه

2. ایرادات فنی شایع و پرهزینه

اگر یک خودرو در بازار به رنج بردن از یک یا چند ایراد فنی شایع مشهور شود، قطعاً یکی از بازوهای رقابت‌پذیری آن نسبت به حریفان از دست خواهد رفت و مشتریان عمدتاً عطای این خودرو را به لقایش می‌بخشند و ترجیح می‌دهند که خودروهای هم‌رده با دوام فنی بالا و فاقد ایرادات شایع را خریداری کنند.

3. عرضه محدود و خدمات پس از فروش محدودتر

گاهی اوقات یک خودرو که اتفاقاً ظاهر زیبایی دارد، ایراد خاصی در بخش فنی آن دیده نمی‌شود و کیفیت مطلوبی از تمامی جهات ارائه می‌دهد، به صورت محدود و با آینده نامعلوم توسط یک شرکت کوچک به بازار می‌آید و خیلی زود هم عرضه آن متوقف می‌شود. در نتیجه دست خریداران این ماشین در پوست گردو می‌ماند و افراد جدید که تمایل به خرید آن محصول خاص دارند، دیگر جرات نمی‌کنند به سمتش بروند؛ چرا که از دردسرهای بعدی خرید چنین ماشینی کاملاً می‌ترسند که البته حق هم دارند. به عنوان مثال اگر یک تصادف رخ بدهد، جهت تعویض قطعات مورد نیاز باید گاهی اوقات تا ماه‌ها خودرو را در تعمیرگاه نگه داشت تا قطعه مورد نظر تامین شود.

قیمت‌گذاری بالاتر از ارزش واقعی

4. قیمت‌گذاری بالاتر از ارزش واقعی

به هر حال ما زمانی که یک خودرو می‌خریم باید ارزشی برابر پولی که خرج می‌کنیم، به دست آوریم. وقتی که خودرو ارزشش پایین‌تر از قیمت‌گذاری شرکت تولیدکننده و یا فروشنده باشد، قطعاً آن خودرو در بازار بدفروش و کم‌فروش خواهد شد. به عنوان مثال بسیاری از خودروهای چینی در بازار ایران با قیمت‌های گزاف به فروش می‌رسند و همین نکته باعث شده تا بعضا مورد استقبال قرار نگیرند. اما اگر در رده‌ قیمتی پایین‌تر عرضه شوند، حتماً مشتریان بسیاری را به سمت خود جلب می‌کنند.

5. وجود رقبای مطرح در همان کلاس قیمتی

اگر حریفان یک خودرو با قیمت مشابه، فاکتورهای جذب کننده بیشتری برای مشتریان داشته باشند، قطعاً خودرو مورد نظر خیلی مورد استقبال قرار نمی‌گیرد. به عنوان مثال اگر خودروهای وارداتی با تعرفه کم و قیمت جهانی در ایران عرضه شوند، دیگر کسی اصرار به خرید تارا یا دنا پلاس توربو اتوماتیک با قیمت‌های کنونی بازار آزاد نخواهد داشت.

6. برخوردار نبودن از آپشن‌های رفاهی و ایمنی متنوع

شاید یک خودرو از لحاظ طراحی، کیفیت فنی و سایر موارد هیچ ایرادی نداشته باشد، اما آن میزان از امکانات و آپشن‌هایی که مورد نظر کاربران است را ارائه نمی‌دهد. بنابراین هنگام خرید و فروش نیز مشتری خیلی تمایلی به خرید چنین ماشینی نشان نمی‌دهد و سعی می‌کند که نمونه‌های فول آپشن‌تر مطابق با سطح نیاز خود را خریداری کند. چنین موردی بیشتر در خودروهای وارداتی که عمدتاً گران‌قیمت هستند، رخ می‌دهد. چرا که مشتری با توان مالی بالا به بازار می‌آید و قطعاً می‌خواهد که رفاه و امنیت ماشینش نیز در سطح بالایی قرار داشته باشد. بنابراین خودروهای وارداتی کم آپشن معمولی را انتخاب نمی‌کند.

سخت فروش‌ترین خودرو در ایران

در ادامه به معرفی برخی از سخت‌فروش‌ترین خودروهای حال حاضر بازار کشور می‌پردازیم:

• هیوندای i40

این محصول هیوندای از لحاظ کیفیت و دوام فنی چیزی از سایر خودروهای کره‌ای کم نداشت و به راحتی می‌توانست رقیب سوناتا و اپتیمای پرفروش باشد. اما به دلیل عرضه کم و تمرکز بیشتر شرکتها روی عرضه محصولاتی همچون سوناتا، اپتیما و دیگر محصولات کره‌ای، نتوانست به جایگاهی که لیاقتش بود برسد. در نتیجه الان جزو سخت‌فروش‌ترین خودروهای بازار کشور محسوب می‌شود.

• هیوندای i10

هیوندای i10 اگر با قیمت اقتصادی در کشور عرضه می‌شد، قطعاً مشتریان اقبال بیشتری به آن نشان می‌دادند. اما مواردی همچون قیمت نسبتاً بالاتر از ارزش واقعی و همچنین کوچک بودن ابعاد خودرو سبب شد تا مشتریان ایرانی خیلی به سمت این ماشین کوچک کره‌ای تمایل پیدا نکنند. در نتیجه حالا نیز این خودرو جزو ماشین‌های نسبتاً بدفروش بازار به شمار می‌رود.

بیسو T3

• بیسو T3

سیف خودرو معمولاً در عرضه محصولات چینی سابقه خوبی ندارد و این موضوع نیز باعث شد تا بیسو T3 علی‌رغم طراحی و قوای فنی مناسب نتواند در ایران فروش قابل توجهی را به دست آورد. در حال حاضر مواردی همچون خدمات پس از فروش، سخت پیدا کردن قطعات یدکی و مواردی از این دست باعث شده تا این خودرو جزو سخت‌فروش‌ترین ماشین‌های بازار ما محسوب شود.

• بایک سابرینا

این خودرو نیز می‌توانست به عنوان یک محصول نسبتاً اقتصادی با قیمت نه چندان بالا مورد توجه قشر متوسط قرار گیرد. اما به دلیل خدمات پس از فروش ضعیف شرکت عرضه‌کننده، خیلی در بازار کشور جا نیفتاده و الان جزو ماشین‌های سخت‌فروش محسوب می‌شود.

• اس دبلیو ام G01

این کراس‌اور جمع و جور توسط سیف خودرو به ایران آمد و با وجود آنکه از امکانات مناسب، قوای فنی کافی و طراحی ظاهری قابل قبول برخوردار بود، اما عرضه نامنظم و محدود آن سبب شده است که به یکی از خودروهای سخت‌فروش در کشورمان تبدیل شود و مشتریان به راحتی برای خرید آن اقدام نمی‌کنند.

• هافی لوبو

در سالهای ابتدایی ورود خودروهای چینی به بازار ایران، یک هاچ‌بک بسیار زشت و ناموزون با نام هافی لوبو توسط خودروسازان بم به صورت محدود به ایران آمد و از آنجا که طراحی ظاهری آن حتی از خودروهای قدیمی داخلی نیز بدتر بود، مشتریان اصلاً اقبالی به آن نشان ندادند. در حال حاضر نیز به دلیل عرضه محدود با مشکلاتی همچون تامین قطعه و لوازم بدنه مواجه است که باعث شده کمتر کسی به سراغ خرید آن برود.

راین V5

• راین V5

این سدان جمع و جور نیز به دلیل طراحی ظاهری بسیار نامناسب و برخوردار نبودن از امکانات قابل قبول یا قوای فنی مهیج، اصلاً مورد توجه مشتریان ایرانی قرار نگرفت و در حال حاضر نیز نمونه‌های کم‌تعداد آن در بازار جزو خودروهای بدفروش محسوب می‌شوند.

• آلفارومئو میتو

وقتی قرار است یک خودرو ایتالیایی به بازار بیاید، باید هم طراحی ظاهری جذابی داشته باشد و هم قدرت مهیجی ارائه دهد تا ارزش کافی برای مشتری داشته و او را قانع کند که قیمت نسبتاً بالای چنین خودرویی را بپردازد. اما هاچ‌بک آلفارومئو میتو نه ظاهر دلچسبی دارد و نه قوای محرک آن چنگی به دل می‌زند. در نتیجه مشتریان به جای پرداخت قیمت نسبتاً بالا برای خرید این هاچ‌بک معمولی، به سراغ برادر اسپرت آن یعنی مدل جولیتا می‌روند و با پرداخت مبلغ بیشتر، یک هاچ‌بک کاملاً جذاب، زیبا و مهیج خریداری می‌کنند. قطعات گران و خدمات پس از فروش نه چندان گسترده نیز مزید بر علت شده تا میتو یکی از بدفروش‌ترین خودروهای بازار باشد.

سخن پایانی

به طور کلی سخت‌فروش‌ترین خودروها در ایران آنهایی هستند که عمدتاً به صورت محدود در بازار عرضه شده و از لحاظ خدمات پس از فروش دچار ایراد هستند. علاوه بر موارد بالا خودروهایی نظیر نسل اول سانگ یانگ اکتیون، رنو سافران، رنو لتیتوود، هیوندای ولوستر، کیا کارنز، ولوو V40، ولوو C70 و... هم جزو بدفروش‌ترین ماشین‌های بازار به شمار می‌روند.

شاید مطالب زیر را هم بپسندید:

چه ماشین هایی نخریم

۱۰ تا از ایرادات ماشینهای چینی

محکم ترین بدنه ماشین ایرانی کدام است؟

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد