موضوعات داغ

خودروسازی چین جلوتر از خودروسازی آمریکا؛ ترس مدیرعامل فورد از شرکت های چینی!

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

دیگر روزهایی که شرکت‌های خودروسازی چینی مایه تمسخر صنعت خودروسازی بودند، گذشته است. نه تنها تا حد زیادی از کپی کردن طراحی‌های برندهای معتبر دست برداشته‌اند، بلکه در زمینه مهندسی نیز به شکل قابل‌توجهی پیشرفت کرده‌اند. با نیروی کار ارزان و دسترسی به مواد اولیه‌ای که خودروسازان بین‌المللی فقط در رویاهای خود می‌بینند، اکنون تبدیل به نیرویی شده‌اند که باید آن را جدی گرفت.

مدیرعامل فورد پس از بازدید از چین و آزمایش خودروهای محلی، به این واقعیت پی برد. طبق گزارش وال استریت ژورنال، جیم فَرلی به جان تورنتون، یکی از اعضای هیئت مدیره، گفت که تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی چینی «یک تهدید وجودی» هستند. در یکی از سفرهایش، مدیر مالی شرکت، جان لاولر، نیز همراه او بود که صراحتاً اعتراف کرد "آن‌ها از ما جلوتر هستند."

مدیرعامل فورد گفت که او قبلاً چنین صحنه‌ای را دیده است، و به رشد تویوتا، هوندا و دیگر خودروسازان ژاپنی در دهه ۱۹۸۰ اشاره کرد که توانستند بخشی از بازار فروش برندهای آمریکایی را به دست آورند. به همین ترتیب، فَرلی تأثیر فزاینده خودروسازان چینی را با بهبود چشمگیر هیوندای و کیا در دهه‌های اخیر، به ویژه در زمینه خودروهای الکتریکی، مقایسه کرد.

پیکاپ برقی شارک BYD

چگونه فورد در برابر این تهدید مقابله می‌کند؟

در اوایل فوریه، فَرلی اعلام کرد که یک تیم ویژه در حال کار روی پلتفرمی جدید برای خودروهای الکتریکی ارزان‌قیمت است تا با خودروسازان چینی و همچنین تسلا رقابت کند. در این بین، فورد آماده عرضه کراس‌اوور کوچک الکتریکی پومای است، اما احتمالاً این خودرو در ایالات متحده به فروش نخواهد رسید. بازار اصلی پومای الکتریکی احتمالاً اروپا خواهد بود، جایی که این شرکت اخیراً هدف بلندپروازانه خود را برای کاملاً الکتریکی شدن تا سال ۲۰۳۰ به تأخیر انداخته است.

خودروهای الکتریکی فورد با نشان معروف بیضی آبی هنوز به تعداد زیادی تولید نشده‌اند. یک SUV الکتریکی سه ردیفه که قرار بود در سال ۲۰۲۷ عرضه شود (پس از تأخیر از تاریخ اولیه ۲۰۲۵) ماه گذشته لغو شد. علاوه بر این، فورد ۱۰٪ از بودجه سرمایه‌گذاری در خودروهای الکتریکی را کاهش داده و برای دومین بار عرضه نسخه جدید پیکاپ الکتریکی F-150 را به تأخیر انداخته است. این خودرو ابتدا برای سال ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی شده بود، اما سپس به ۲۰۲۶ و اکنون به ۲۰۲۷ موکول شده است.

BYD سیل

می‌توان گفت که فورد در سال‌های اخیر تصمیمات جالبی گرفته است. سال گذشته، تولید فیستا، یکی از محبوب‌ترین خودروهای اروپا، متوقف شد. پایان تولید این خودروی کوچک پس از توقف تولید موندئو در سال ۲۰۲۲ و در ادامه با خروج فوکوس از بازار در سال ۲۰۲۵ رخ داد. این سه خودرو چندین سال پیش در ایالات متحده از خط تولید خارج شدند، جایی که موندئو به نام فیوجن به فروش می‌رسید. خودروی بزرگ‌تر تاروس نیز در سال ۲۰۱۹ بازنشسته شد.

بسیاری از دولت‌های سراسر جهان متوجه تهدید چینی‌ها شده‌اند و در حال اجرای تعرفه‌هایی بر خودروهای الکتریکی تولید شده در چین برای بازارهای صادراتی هستند. هفته گذشته، دولت بایدن تعرفه‌ای سنگین ۱۰۰ درصدی بر خودروهای الکتریکی چینی وضع کرد. دفتر نماینده تجاری ایالات متحده اعلام کرده است که این تعرفه واردات از تاریخ ۲۷ سپتامبر اجرایی خواهد شد.

همچنین قرار است هفته آینده اتحادیه اروپا در مورد افزایش تعرفه‌ها رأی‌گیری کند. طبق گزارش اتوموتیو نیوز اروپا، اتحادیه اروپا قصد دارد بر شرکت SAIC تعرفه‌ای ۳۶.۳ درصدی وضع کند. شرکت مادر ولوو، جیلی، ممکن است با تعرفه ۱۹.۳ درصدی مواجه شود و خودروهای BYD که به اروپا صادر می‌شوند با تعرفه ۱۷ درصدی روبرو خواهند شد. با این حال، بلومبرگ گزارش داده است که این نرخ‌ها احتمالاً کاهش خواهند یافت.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد