موضوعات داغ

ممنوعت ثبت سفارش خودرو وارداتی ادامه دارد، وزارت صمت همچنان انکار می کند!

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

پس از انتشار اخباری مبنی بر بسته شدن واردات خودروهای بنزینی و هیبریدی طی روزهای گذشته، واکنش‌های مختلفی به این موضوع نشان داده شد.

در ابتدا فعالان حوزه خودرو اعم از واردکنندگان خودرو و شرکت‌های فعال در این حوزه تا رسانه‌ها نسبت به بسته شدن سامانه " سامانه تجارت خارجی" به آدرس https://info.ntsw.ir/ برای ثبت سفارش خودروهای وارداتی واکنش نشان داده و از این اتفاق ابراز نگرانی کردند. شنیده ها حاکی از آن است این سامانه از 20 خرداد ماه ثبت سفارش خودروهای بنزینی و هیبریدی را به حالت تعلیق درآورده و کد تعرفه ای این محصولات را از لیست واخدهای بازرگانی خارج کرده است و تنها امکان ثبت سفارش خودروهای تمام برقی همچنان وجود دارد.

در ادامه مهرداد خسروی، مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت امروز طی یک بیانیه از ادامه داشتن و فراهم بودن امکان ثبت سفارش خودروهای بنزینی و هیبریدی خبر داد و افزود که واردات خودروهای برقی و هیبریدی در اولویت واردات قرار دارند و واردات آن‌ها شتاب گرفته است.

اما طبق بررسی‌های میدانی خودروبانک در سامانه فوق الذکر و همچنین اعلام واحدهای بازرگانی وارد کننده، این گفته مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت صحت نداشته و بر اساس شرایط فعلی کد تعرفه خودروهای سواری برقی و بنزینی حذف گردیده است. در حقیقت واردات خودرو متوقف شده است و هیچ واحد بازرگانی تا زمانی که این کدهای تعرفه در سامانه وجود نداشته باشد، نمی‌تواند نسبت به ثبت سفارش خودروهای برقی اقدام کند.

موضوع توقف واردات خودرو تداعی کننده اتفاقات عجیب و هدفمند دولتی سالیان گذشته است که با بسته شدن یک شبه واردات و عدم اطلاع رسانی، صنعت خودرو را به بحران فعلی کشاندند. بحرانی که صنعت خودرو کشور و بازار پر رونق آن را به محلی برای رانت خواری کلان و شبه دولتی تبدیل کرد و موضوع خودرو به یک جنجال بسیار بزرگ چندین سال بدل شد که هنوز هم همچنان ادامه دارد. در میان چه شرکت‌ها که به دلیل بسته شدن ناگهانی واردات تخته شده و فعالانی که به دلیل تعهدات خود در این میان راهی زندان شدند و چه خریدارانی که هنوز پس گذشت چندین سال موفق به دریافت خودروهای خود نشدند.

امیدواریم که هرچه سریعتر این موضوع و مشکل توقف ثبت سفارش در وزارت صمت حل شده و شرکت ها و واحدهای بازرگانی بتوانند اقدام به واردات خودرو کنند، زیرا تعداد قابل توجهی خودرو توسط سامانه یکپارچه وزارت صنعت فروخته شده و شرکت‌های بازرگانی موظف به تحویل خودروهای فروخته شده در سامانه همین وزارت هستند. در صورتی که وزارت صمت اجازه ثبت سفارش به واحدهای بازرگانی را ندهد این شرکت‌ها نمی‌توانند خودرویی وارد کنند و همچنین لازم به ذکر است تمام این شرکت‌ها با مجوز وزارت صمت اقدام به واردات خودرو نموده اند و حالا وزارت صمت مانع این واردات شده است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد