موضوعات داغ

آیین نامه اجرایی واردات خودروهای کارکرده منتشر شد + متن ابلاغیه

عکس مطلب اول

آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۱) قانون ساماندهی صنعت خودرو مبنی بر واردات خودروهای کارکرده به تازگی در رسانه‌های عمومی به اشتراک گذاشته شده است. در این آیین‌نامه، شروط مختلف واردات خودروهای دست‌دوم از جمله شرط واردات خودرو برای افراد حقیقی ذکر شده که در ادامه به بررسی مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

طبق آیین‌نامه اجرایی واردات خودروهای کارکرده، خودروهای سبک سواری از نوع بنزینی، دوگانه‌سوز، هیبریدی و برقی با استاندارد آلایندگی حداقل یورو ۵ و حجم کمتر از ۲.۵ لیتر و همین‌طور خودروهای دیزلی با حداقل استاندارد آلایندگی یورو۵ به همراه فیلتر جاذب ذرات، ای‌ای‌وی قابل سفارش هستند. سن خودرو در زمان ورود به کشور می‌بایست بیش از ۳ سال و کمتر از ۵ سال باشد. انتخاب خودرو با فرمان راست مجاز نیست.

ماشین‌های وارداتی باید به استانداردهای ایمنی مورد تأیید سازمان ملی استاندارد کشور مجهز باشند. وجود مشخصات خودرو در لیست خودروهای دارای صحه‌گذاری تأیید نوع، داشتن گواهی سازنده مبنی بر انطباق خودرو با ایمارک (COC)، داشتن گواهی انطباق عمومی (GCC) از مؤسسه استاندارد کشورهای حاشیه خلیج فارس (GSO)، داشتن تأییدیه نوع کلی خودرو (WVTA) مندرج روی پلاک شناسایی و تعلق به برندهای معتبر اروپایی، ژاپنی و کره جنوبی از دیگر ضوابط فنی واردات خودرو به حساب می‌آیند.

ثبت سفارش و یا ثبت آماری این خودروها منوط به اخذ تأییدیه تأمین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش از وزارت صمت است.

واردکننده، کلیه مسئولیت‌های حقوقی مرتبط با اصالت و انطباق ارکان اصلی خودرو با مدارک شناسایی، سوابق اظهارشده تعمیرات و تصادفات خودروی وارداتی را بر عهده دارد.

شرکت‌های واردکننده، شرکت‌های حمل و نقل و اشخاص حقیقی می‌توانند در چارچوب این آیین‌نامه و ضوابط مربوط به افتتاح و معدل حساب ارزی که از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود، و همین‌طور به شرط اخذ گواهی عدم سرقتی بودن خودرو از پلیس کشور مبدأ، اقدام به واردات خودرو کنند.

اشخاص حقیقی تنها به منظور استفاده شخصی و از طریق ثبت آماری و با رعایت ضوابط مقرر می‌توانند اقدام به واردات خودرو کنند. واگذاری خودروی وارداتی تا ۵ سال برای اشخاص حقیقی امکان‌پذیر نیست.

خودروهای وارداتی موجود در مناطق آزاد که تا پیش از ابلاغ این آیین‌نامه، طبق مقررات به طریق قانونی از مبادی گمرکی با تاریخ ساخت کمتر از ۵ سال وارد کشور شده و در حال حاضر مجاز به تردد در مناطق آزاد هستند، به شرط پرداخت کلیه عوارض و بدهی‌های مربوطه و حقوق ورودی (حقوق گمرکی و سود بازرگانی مصوب) و سایر ضوابط و مقررات، مجاز به پلاک گذاری ملی و تردد در سرزمین اصلی با ثبت آماری می‌شوند. البته ماشین‌های مستثنی طبق حکم بند (۱) تفاهم‌نامه مشترک شورای عالی مناطق آزاد و گمرک جمهوری اسلامی به شماره ۱۴۳۰/ ۱۰/ ۱۴۰۰۲ کماکان حق پلاک گذاری و تردد در سطح کشور را ندارند.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1403/4/30
ک.....ص ما....در عمر و ابوبکر و عثمان