موضوعات داغ

بهترین و بدترین رنگ های خودرو در بازار دست دوم کدام است؟

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

رنگ بدنه ماشین همه جای دنیا یکی از مهم‌ترین آپشن‌های ظاهری خودرو به حساب می‌آید که در جذابیت آن تاثیر مستقیم دارد و روی ارزش خرید دست دوم آن نیز اثر بسزایی می‌گذارد. اما در بازار ایران که برخلاف بسیاری از کشورها خودرو حالت سرمایه‌ای پیدا کرده است، متاسفانه رنگ‌های متنوع و جذاب خیلی مورد پسند مشتریان نیستند؛ چراکه معمولاً در صورت آسیب دیدن رنگ‌های خاص و متنوع بدنه خودرو، ساخت مجدد رنگ این خودروها سیار سخت و البته گران‌قیمت تمام می‌شود. در نتیجه ممکن است بعد از رنگ آمیزی مجدد, ظاهر خودرو مثل روز اول زیبا به نظر نرسد و همین قضیه روی قیمت دست دوم آن تاثیر بسیار منفی بگذارد.

عواملی که بر انتخاب رنگ خودرو شما تأثیر می‌گذارد

انتخاب رنگ مناسب خودرو می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. علاوه بر زیبایی، عوامل دیگری مانند نگهداری، ارزش فروش مجدد و هزینه ترمیم، انتخاب رنگ نهایی خودرو شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

سلیقه شخصی

مهم‌ترین عامل در انتخاب رنگ خودرو، سلیقه شخصی خریدار است. ترجیحات رنگی اغلب نشان‌دهنده شخصیت فرد است. افرادی که می‌خواهند برجسته باشند، تمایل به رنگ‌های روشن و جسورانه‌ای دارند که جلب توجه می‌کند، مانند زرد، قرمز یا سبز. رنگ‌هایی مانند سفید، نقره‌ای، خاکستری و مشکی ممکن است برای کسانی که به دنبال سادگی هستند، جذاب باشد.

انتخاب رنگی که دوست دارید، تجربه مالکیت شما و رضایت شما را از خودرویتان افزایش می‌دهد. اگر ماشین شما دارای رنگی باشد که به خوبی با شخصیت شما مطابقت دارد، از آن راضی‌تر خواهید بود.

نگهداری از رنگ خودرو

نگهداری

نگهداری از رنگ خودرو ممکن است دشوار باشد. به غیر از رنگ‌های صدفی، رنگ‌های دیگر مانند مشکی و قرمز به نگهداری احتیاط‌آمیزی نیاز دارند؛ زیرا خراشیدگی، صافکاری گریسی و کثیفی به راحتی روی آن‌ها قابل مشاهده است.

نگهداری از رنگ‌های سفید، خاکستری و نقره‌ای آسان‌تر است. رنگ‌های روشن، بر خلاف اکثر رنگ‌های تیره، به سختی کثیفی را نشان می‌دهند. رنگ‌های تیره برای اینکه جذاب به نظر برسند به نگهداری بیشتری نیاز دارند. هرچه رنگ تیره‌تر باشد، خراش‌های بیشتری را مشاهده خواهید کرد و مجبور خواهید بود زمان بیشتری را برای پولیش بدنه خودرو صرف کنید.

رنگ‌های متالیک تیره نیز بیشتر در معرض ساییدگی هستند و به مراقبت بیشتری نیاز دارند. با این حال، این رنگ‌ها در صورت نگهداری مناسب، معمولا جذاب‌ترین هستند.

جذب گرما

فلز رسانای خوبی برای گرما است. خودرویی که با رنگ تیره پوشانده شده باشد، تمایل بیشتری به جذب گرما دارد. مطالعات نشان داده‌اند که رنگ‌های تیره گرما را بیشتر از رنگ‌های روشن جذب می‌کنند. خودروهای تیره رنگ گرما را بیشتر جذب کرده و باعث گرم شدن خودرو می‌شوند. از طرف دیگر، رنگ‌های روشن گرما را به خوبی منعکس می‌کنند.

هزینه

برخی از شرکت‌های خودروسازی بعضی مدل‌ها را در رنگ‌های خاص با هزینه اضافی عرضه می‌کنند. به عنوان مثال، رنگ سفید صدفی تویوتا اغلب گران‌تر از سایر رنگ‌های معمولی است. رنگ‌های قرمز متالیک و خاکستری متالیک ماشین‌های Mazda نیز به همین ترتیب گران‌تر هستند. سفارش چنین رنگ‌های اختصاصی خودرو هزینه اضافی به همراه خواهد داشت.

ارزش فروش مجدد

ارزش فروش مجدد

رنگ می‌تواند بر ارزش فروش خودرو دست دوم تأثیر بگذارد. بسیاری از خریداران ترجیح می‌دهند خودروهای سفید، مشکی، خاکستری یا نقره‌ای را خریداری کنند؛ زیرا ارزش خود را بهتر حفظ می‌کنند. اگر خودروی شما رنگ خاصی داشته باشد، ممکن است در فروش آن با مشکل مواجه شوید. در بعضی بازارهای جهانی این تصور اشتباه وجود دارد که رنگ‌های روشن‌تر مانند قرمز باعث افزایش حق بیمه می‌شوند. با این حال، این‌طور نیست. رنگ خودرو هیچ تاثیری بر بیمه آن ندارد. تنها چیزی که شرکت‌های بیمه به آن اهمیت می‌دهند، برند و مدل خودرو و هزینه تعمیر و جایگزینی آن است.

بهترین و بدترین رنگ خودرو دست دوم در ایران

از آنجا که خودرو در ایران ارزش حبابی و سرمایه‌ای پیدا کرده است، بسیاری از مالکان عطای جذابیت ظاهری را به لقای برگشت سرمایه حداکثری در بازار دست دوم، می‌بخشند و به سراغ رنگ‌های ساده‌ و معمولی اما خوش فروش همچون سفید، نقره‌ای، دلفینی و... می‌روند. البته رده قیمتی خودرو نیز در میزان تاثیر رنگ آن برای فروش در بازار دست دوم اثرگذار است. به عنوان مثال اکثر خودروهای اقتصادی بازار ایران در حال حاضر به رنگ سفید یا نهایتاً نقره‌ای و دلفینی به فروش می‌رسند.

دلیل اصلی انتخاب رنگ سفید علاوه بر قیمت ارزان آن در صورت نیاز به رنگ آمیزی مجدد بدنه خصوصاً هنگام تصادف، این است که اگر خط و پچ زیادی روی اتاق سفید بیفتد، معمولاً به راحتی دیده نمی‌شود؛ چراکه اصولاً رنگ آستر بدنه خودروهای داخلی نیز حالت روشن دارد و به همین علت اگر رنگ اصلی بدنه سفید باشد, دیگر خط و خطوط به راحتی روی آن دیده نمی‌شوند. اما وقتی رنگ‌های تیره‌تر و مشکی استفاده می‌شود، معمولا خط‌های روی بدنه با وضوح بیشتری خود را نشان می‌دهند و باعث افت جذابیت ظاهری خودرو می‌شود.

به همین دلیل عمده خودروهای اقتصادی نظیر سمند، پژو پارس، پژو ۲۰۶، ساینا، کوییک ،دنا پلاس، شاهین و... عمدتاً با رنگ سفید در بازار عرضه می‌شوند و استقبال مناسبی هم از آنها در بازار دست دوم یا صفر کیلومتر به عمل می‌آید. بنابراین رنگ سفید خصوصاً برای خودروهای اقتصادی بیشترین تقاضا را در بازار ایران دارد و به سهولت خرید و فروش می‌شود.

اما اکثر خودروهای تولید داخل اگر به رنگ مشکی باشند، معمولاً مشتری کمتری به سراغ آنها می‌آید و یا هنگام خرید افت قیمت بالاتری را تجربه می‌کنند. چراکه در صورت خط افتادن روی بدنه مشکی، ظاهر خودرو بیشتر آسیب می‌بیند و خط و خطوط آن به راحتی قابل مشاهده است.

اما این قاعده برای خودروهای مونتاژی به ویژه کراس اوورها نمی‌تواند خیلی درست باشد؛ چراکه بسیاری از مشتریان این‌گونه خودروهای گران‌قیمت‌تر، رنگ‌های تیره و مشکی را هم می‌پسندند و خیلی به دنبال خرید ماشین‌های روشن‌تر نیستند. به عنوان مثال کی‌ام سی تی ۸ به عنوان یک وانت شهری آفرودی ابتدا با انواع رنگ‌های مختلف به بازار عرضه شد اما صرفاً رنگ‌های مشکی آن فروش بالاتری را تجربه کرد. این در حالی است که انواع رنگ سفید، آبی، زرد و قرمز نیز برای آن در نظر گرفته شده بود.

بنابراین در خودروهای مونتاژی بسته به نوع خودرو می‌توان رنگ‌های مختلفی را در بازار به عنوان رنگ‌های پرفروش و خوش مشتری اشاره کرد. آبی متالیک، سبز کله غازی متالیک، خاکستری متالیک و... در این دسته قرار می‌گیرند.

اما در خودروهای وارداتی نظیر محصولات هیوندای و کیا مجددا رنگ سفید طرفدار زیادی دارد؛ چراکه هم روی استایل و بدنه این خودروها به خوبی می‌نشیند و هم بحث محو شدن خط خطوط جزئی روی بدنه سفید باعث می‌شود که افت قیمتی این خودروهای گران‌قیمت به حداقل برسد.

انتخاب بهترین رنگ برای خودرو دست دوم در بازارهای جهانی

انتخاب بهترین رنگ برای خودرو دست دوم در بازارهای جهانی

همانطور که اشاره کردیم رنگ خودرو اگرچه یک عامل اساسی در تصمیم‌گیری برای خرید نیست، با این حال، این مورد هنوز برای اکثر خریداران بسیار مهم است و تاثیر زیادی در خرید و فروش خودرو دست دوم دارد. رنگ‌های خاکستری (مشکی، سفید، خاکستری و نقره‌ای) همچنان محبوب‌ترین رنگ‌ها هستند. مالکان خودرو رنگ‌های خنثی را دوست دارند؛ زیرا به راحتی تمیز می‌شوند و ارزش خود را در بازار دست دوم بیشتر حفظ می‌کنند.

در اینجا برخی از بهترین رنگ‌های خودرو بر اساس تقاضای بازارهای خارجی آورده شده است:

سفید: سفید یکی از بهترین رنگ‌های خودرو است، زیرا کثیفی، گردوغبار و خراش‌های کوچک را پنهان می‌کند. خودروهای رنگ سفید گرما را به طور موثر منعکس می‌کنند و باعث می‌شوند برای مدت طولانی‌تری خنک بمانند. در مقایسه با سایر رنگ‌های خودرو، خودروهای سفید به طور کلی برای مدت زمان بیشتری نو به نظر می‌رسند.

مشکی: ظاهر براق و شیک رنگ مشکی می‌تواند حس خاصی حتی به ساده‌ترین خودروها ببخشد. با این حال، این رنگ سریع‌تر از رنگ‌های دیگر آسیب می‌بیند و خطوط روی آن با وضوح بیشتری قابل رویت هستند. ضمن آنکه جذب گرمای بیشتری دارد و احتمال شوره زدن آن زیر نور خورشید بیشتر است.

آبی: آبی رنگی محبوب برای رانندگانی است که می‌خواهند شخصیتی آرام و خونسرد را از خود نشان دهند. نمونه‌های تیره‌تر رنگ آبی ظاهری مطمئن و قاطع‌تر را القا می‌کنند. با این حال، تمیز کردن و نگهداری از انواع رنگ آبی اغلب دشوارتر است. به خصوص نمونه‌های تیره‌تر آبی ممکن است حتی کوچک‌ترین ذرات گردوغبار و کثیفی را هم نشان دهند.

سخن پایانی

به طور کلی باید گفت هیچ رنگی بهترین یا بدترین رنگ برای خودرو شما نیست: همه چیز به ترجیحات شخصی شما بستگی دارد. ممکن است به دلیل ارزش فروش دست دوم خوب و سهولت نگهداری، رنگ‌های خنثی و ساده مانند سفید، نقره‌ای یا خاکستری را انتخاب کنید. اگر به دنبال ظاهری اسپرت هستید، ممکن است رنگ‌های خاص مانند قرمز یا آبی متالیک را هم بپسندید.

در نهایت، بهترین رنگ خودرو برای شما همان رنگی است که دوست دارید و از آن لذت می‌برید. اما به هر حال بهتر است بازار دست دوم آن رنگ را نیز رصد کنید و اگر می‌خواهید ارزش خرید نمونه دست دوم ماشینتان حفظ شود، رنگ‌های پرطرفدار بازار را انتخاب کنید. ضمنا اگر در منطقه‌ای گرم و آفتابی زندگی می‌کنید، شاید بهتر باشد از انتخاب رنگ‌های تیره‌تر که گرما را جذب می‌کنند، خودداری کنید. اگر اغلب در شرایط بد آب و هوایی رانندگی می‌کنید، بهتر است رنگی را انتخاب کنید که به راحتی قابل تمیز شدن باشد و در برابر خراش مقاوم بیشتری نشان دهد.

به یاد داشته باشید که رنگ تریم داخلی خودرو را نیز در نظر بگیرید. برخی از ترکیب‌های رنگ داخلی و خارجی ممکن است از نظر بصری دلپذیرتر از سایری موارد باشند. به عنوان مثال انتخاب روکش صندلی و روکش فرمان را طوری انجام دهید که با رنگ بدنه مطابقت بیشتری داشته باشد.

شاید مطالب زیر را هم بپسندید:

چرا مردم ماشین سفید می‌خرند؟

چه ماشین هایی نخریم؟

نویسنده: حسین باباپور

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد