موضوعات داغ

ملاقات با تویوتا bZ3 در تهران، رقیب ژاپنی تسلا مدل 3 + فیلم و عکس

8 تیر 1403
عکس نویسنده
آراد فلاح
نویسنده

ویدیو بررسی تویوتا bZ3

مقدمه

پس از آزادسازی واردات خودروها در دولت سیزدهم و حمایت وزیر فعلی صنعت از واردات خودروهای برقی، شاهد ورود انبوهی از خودروهای برقی و پلاگین هیبرید به بازار کشورمان بودیم. در بین این خودروها، یک مدل جذاب از برند مطرح ژاپنی‌ها یعنی تویوتا حضور دارد. این مدل، تویوتا bZ3 است که یک سدان الکتریکی به حساب می‌آید و بسیاری آن را رقیب تسلا مدل 3 می‌دانند. نکته جالب آن‌که هنوز عرضه تویوتا bZ3 در بسیاری از نقاط جهان آغاز نشده است و خودرونویسان این سدان الکتریکی را برای بررسی در اختیار ندارند. با این حال به لطف شرکت ماهان صنعت پارس، ما توانستیم تویوتا bZ3 را در تهران از نزدیک ببینیم.

تویوتا bZ3، نتیجه همکاری آسیایی‌ها

خودروسازان ژاپنی طی دو دهه اخیر، سطح همکاری خود را با شرکای چینی افزایش داده‌اند. به عنوان مثال تویوتا با دو شرکت فاو و بی‌وای‌دی همکاری نزدیکی دارد. تویوتا bZ3 نیز براساس همین همکاری شکل گرفته است و دو شرکت فاو و بی‌وای‌دی در توسعه آن سهیم بوده‌اند. حتی تولید تویوتا bZ3 نیز در چین و جوینت ونچر سه‌گانه BTET صورت می‌گیرد. تویوتا bZ3 دومین محصول از خودروهای الکتریکی شرکت ژاپنی پس از تویوتا bZ4x محسوب می‌شود. این خودرو برخلاف محصول اول، یک سدان است.

تویوتا bZ3

عبارت bZ در نام این خودروها، به مفهوم " BEYOND ZERO" یا «فراتر از صفر» اشاره دارد. سری bZ شامل محصولات کاملا جدیدی از خانواده تویوتا است که با تکیه بر انرژی‌های جدید توسعه می‌یابند. خودروساز ژاپنی تصمیم دارد تا پایان سال 2025، تعداد اعضای این خانواده را به هفت مدل افزایش دهد.

طراحی ظاهری

طراحی خودروهای برقی تویوتا، از اصول ظاهری مشابه نسل جدید تویوتا پریوس بهره می‌برد. این زبان طراحی شامل چراغ‌های باریک و کشیده‌ای است که توسط یک نوار به یکدیگر متصل شده‌اند. با این حال نمای جانبی تویوتا bZ3 جزئیات بیشتری نسبت به تسلا مدل 3 دارد. طراحان تویوتا در این بخش از الگوهای طراحی عضلانی بهره گرفته‌اند تا ظاهر خودرو نسبت به سدان‌های برقی معمول جذاب‌تر باشد. ستون‌های خودرو نیز مشکی‌رنگ هستند تا ظاهر اسپرت نمای جانبی تکمیل شود.

تویوتا bZ3

در نمای عقب تویوتا bZ3، چراغ‌های به هم پیوسته را می‌بینیم که تا روی گلگیرها ادامه پیدا کرده‌اند. گلگیرهای عقب خودرو نیز طرح برجسته دارند و رینگ‌های خودرو نیز براساس اصول آیرودینامیک طراحی شده‌اند. تمامی این موارد در کنار یکدیگر باعث شده‌اند تا ظاهر خارجی جذابی را از تویوتا bZ3 شاهد باشیم.

طراحی داخلی

با ورود به کابین تویوتا bZ3، متوجه می‌شوید که طراحان ژاپنی (یا چینی!) تصمیم گرفته‌اند از الگوهای مرسوم خودروهای برقی در فضای داخلی استفاده کنند. کابین این خودرو ساده است و تا حد امکان کلیدهای فیزیکی را در آن نخواهید دید.

تویوتا bZ3

یک نمایشگر عمودی بزرگ، مرکز کابین تویوتا bZ3 را به خودش اختصاص داده است. داشبورد نیز طرح کاملا ساده و صاف دارد. کلاستر دیجیتالی کوچکی نیز با فاصله قابل توجهی از فرمان خودرو قرار گرفته است که در آن اطلاعات حیاتی خودرو به کاربر نمایش داده می‌شوند. غربیلک فرمان خودرو نیز فرم مربعی شکل دارد که برای کاربر در نگاه اول جذاب خواهد بود. طراحان برای جلوگیری از سادگی افراطی کابین، به برخی قسمت‌ها تریم برنزی را نیز اضافه کرده‌اند.

تجهیزات و امکانات

تویوتا bZ3 به عنوان یک سدان الکتریکی، امکانات مناسبی را در خود جای داده است. نسخه‌های وارداتی بازار ایران متعلق به تیپ پایه یا الیت پرو هستند. تجهیزات این تیپ شامل موارد زیر است:

سانروف برقی، سیستم تهویه دو منطقه‌ای، 6 ایربگ شامل ایربگ‌های پرده‌ای، جانبی و زانو، نوربالای خودکار، کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری خودکار، سیستم تشخیص تابلوهای راهنمایی و رانندگی، کلاستر دیجیتال، مانیتور عمودی، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، سیستم پایش فشار باد تایرها، دوربین ۳۶۰ درجه، گرم‌کن غربیلک فرمان، گرم‌کن صندلی‌های جلو و شارژر بی‌سیم گوشی.

تویوتا bZ3

مشخصات فنی

تویوتا bZ3 در بازارهای جهانی با دو تیپ پایه (الیت پرو) و فول‌آپشن (لانگ‌رنج پرو) عرضه می‌شود. هر دو تیپ به یک نوع پیشرانه الکتریکی مجهز هستند اما توان دریافتی در تیپ پایه کمتر است. با توجه به محدودیت‌های واردات خودرو به کشور، تویوتا bZ3 در قالب تیپ پایه یا الیت پرو به بازار ایران خواهد آمد. تک موتور برقی این خودرو، 183 اسب‌بخار قدرت و 303 نیوتن‌متر گشتاور آزاد می‌کند.

پکیج باتری‌های تویوتا bZ3 الیت پرو ظرفیتی معادل 49.9 کیلووات ساعت دارد. براساس چرخه چینی CLTC، حداکثر برد قابل دسترسی با تویوتا bZ3 الیت پرو 517 کیلومتر خواهد بود. البته در شرایط واقعی به دلیل مواردی همچون ترافیک و تغییرات دمایی، برد خودرو حدود 20 درصد کاهش می‌یابد. بنابراین می‌توان گفت که برد تویوتا bZ3 الیت پرو در دنیای واقعی، حدود 414 کیلومتر خواهد بود.

پکیج باتری این خودرو از شارژ سریع پشتیبانی می‌کند. با استفاده از این قابلیت، قادر خواهید بود تا ظرفیت باتری‌ها را طی 27 دقیقه، از 30 به 80 درصد برسانید. در صورت استفاده از برق شهری تک‌فاز، شارژ کامل پکیج باتری‌های نسخه الیت پرو حدود 7 ساعت طول می‌کشد.

تویوتا bZ3

شتاب صفرتا 50 کیلومتر تویوتا bZ3 الیت پرو، 3.6 ثانیه اعلام شده است و حداکثر سرعت آن نیز 160 کیلومتربرساعت خواهد بود. سیستم تعلیق عقب خودرو نیز از نوع مولتی‌لینک است که حاصل آن، تجربه سواری نرم در تویوتا bZ3 خواهد بود. سیستم تعلیق جلو نیز از نوع مرسوم مک‌فرسون است. براساس آن‌چه رسانه‌های چینی گزارش داده‌اند، موتور الکتریکی و پکیج باتری این خودرو توسط بی‌وای‌دی تامین شده است.

جمع‌بندی

بازار خودروهای برقی در تمامی نقاط جهان، مشتریان خاص خود را دارد. خرید تویوتا bZ3 در ایران و راندن آن در خیابان‌ها، قطعا باعث تمایز نسبت به سایر خودروها خواهد شد. همان‌گونه که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، رقیب اصلی تویوتا bZ3 در بازار جهانی تسلا مدل 3 است که در ایران حضور ندارد. با این حال می‌توان هونگچی E-QM5 را رقیب جدی تویوتا bZ3 در کشورمان دانست. هر دو خودرو تمام برقی هستند و رقابت رودرروی آن‌ها در بخش امکانات، تجهیزات و همچنین شتاب و کشش، برای علاقمندان جذاب خواهد بود.

تویوتا bZ3

بزرگترین مانع برای آن‌که خریداران تویوتا bZ3 از اتومبیل خود لذت ببرند، دسترسی به زیرساخت ارائه خدمات پس از فروش در کشور است. از این رو شرکت ماهان صنعت پارس (نمایندگی مرکزی تویوتا در ایران) ارائه خدمات پس از فروش به خودروهای الکتریکی تویوتا bZ3 را در ایران برعهده گرفته است. این مجموعه با تکیه بر دانش فنی و تکنسین های آموزش دیده و حرفه ای، قادر به ارائه خدمات و سرویس های خودروهای برقی bZ3 است.

32 عکس

نظرات کاربران

0 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد