موضوعات داغ

ملاقات با تویوتا RAV4 هیبریدی، بازگشت شاسی‌بلند محبوب تویوتا به ایران + فیلم و عکس

7 تیر 1403
عکس نویسنده
آراد فلاح
نویسنده

ویدیو تویوتا RAV4

مقدمه

خودروهای تویوتا از گذشته تا به امروز، در کشورمان محبوبیت خارق‌العاده‌ای داشته‌اند. با تغییر سلیقه بازار و استقبال مشتریان از شاسی‌بلندها و کراس‌اوورها، خودروهای بلندقامت تویوتا نیز در ایران به محبوبیت رسیدند. یکی از این خودروهای محبوب، تویوتا RAV4 است. این خودرو نخستین بار در قالب نسل چهارم آن به بازار ایران وارد شد و بلافاصله به محبوبیت رسید. اکنون شرکت برساوش در دور جدید واردات خودرو، تصمیم گرفته است تا نسل پنجم تویوتا RAV4 را با پیشرانه هیبریدی به بازار کشورمان عرضه کند. آن‌چه در ادامه خواهید خواند، تجربه رانندگی کوتاه‌مدتی است که با این خودرو محبوب داشته‌ایم.

نگاهی به تویوتا RAV4

بسیاری از خودرونویسان، تویوتا RAV4 را پایه‌گذار اصلی سبک SUV با خودروهای اسپرت همه‌ منظوره می‌دانند. البته بهتر است بگوییم تویوتا راو 4، نخستین SUV موفق تاریخ است! ترکیب شاسی یکپارچه با فنرهای بلند و ظاهری شبیه به خودروهای شاسی‌بلند بزرگ، تویوتا RAV4 را به یکی از پرفروش‌ترین خودروهای بازار جهانی طی چند دهه گذشته تبدیل کرده است.

تویوتا RAV4

تولید تویوتا RAV4 از سال 1994 آغاز شد و تا به امروز ادامه دارد. خودرویی که برساوش برای واردات به بازار ایران در نظر گرفته، تویوتا RAV4 هیبریدی متعلق به نسل پنجم این خودرو است. تولید نسل پنجم تویوتا RAV4 از سال 2018 میلادی آغاز شده است و تاکنون ادامه دارد. یکسال بعد از معرفی نسخه‌های اصلی، نمونه هیبرید تویوتا RAV4 به بازار معرفی شد. این خودرو در سال 2021 مورد فیس‌لیفت قرار گرفت که خودروهای وارد شده بازار ایران نیز از مدل فیس‌لیفت هستند.

طراحی ظاهری

نسل‌های اول تا چهارم تویوتا راو 4، براساس ظاهر مدل اصلی و اولیه شکل گرفته بودند. در واقع تویوتا هر نسل را نسبت به نسل قبلی فیس‌لیفت می‌کرد. بنابراین ذات طراحی خودرو متعلق به دهه 1990 میلادی بود که با توجه به نیاز زمانه، تغییراتی روی آن اعمال می‌شد. با این حال نسل پنجم تویوتا RAV4 به طور کلی تغییر کرده است. استفاده از خطوط سخت و زاویه‌دار در سراسر بدنه، باعث شده است تا چهره این خودرو نسبت به نسل چهارم آن که در ایران نیز وجود دارد،‌ به کلی متفاوت جلوه کند. این خودرو در قالب هشت رنگ بدنه به بازار عرضه می‌شود که اکثر رنگ‌ها ترکیبی از خاکستری، نقره‌ای و مشکی هستند. جالب‌ترین رنگ موجود برای تویوتا راو 4، رنگ خاکی است.

تویوتا راو 4

تویوتا از موارد باکیفیتی برای ساخت کابین تویوتا راو 4 استفاده کرده است که به نظر می‌رسد برای چندسال اول، بدون مشکل به خدمت‌رسانی ادامه خواهند داد. مواردی که در دسترس کاربر قرار دارند، دوخت باکیفیت دارند یا از پلاستیک نرم ساخته شده‌اند.

خوشبختانه تمامی کنترلرهای فیزیکی در کابین تویوتا RAV4 سرجای خودشان قرار دارند، از این رو با فشردن چند کلید فیزیکی می‌توانید حالات مختلف خودرو را فعال یا غیرفعال کنید. تمامی نسخه‌ها به صورت استاندارد با کلاستر دیجیتال 12.3 اینچی عرضه می‌شوند که قابلیت شخصی‌سازی براساس میل کاربر را دارد. البته قابلیت‌های شخصی‌سازی تویوتا راو 4 هنوز به اندازه رقبای اروپایی‌اش نظیر اشکودا کودیاک یا فولکس واگن تیگوان پیشرفته نیست.

مشخصات فنی

مشخصات فنی نسل‌های مختلف تویوتا RAV4، همواره با تویوتا کمری مشابهت داشته‌اند. در واقع می‌توان گفت که تویوتا RAV4، یک تویوتا کمری قد بلند است. تویوتا RAV4 هیبریدی، از پیشرانه ترکیبی برقی – بنزینی مشابه تویوتا کمری استفاده می‌کند. پیشرانه این خودرو،‌ از ترکیب موتور 2.5 لیتری چهارسیلندر و دو موتور الکتریکی تشکیل شده است. پیشرانه درون‌سوز تویوتا RAV4 هیبریدی، برای تولید بیشترین راندمان حرارتی و البته کمترین مصرف سوخت بهینه شده است.

مجموع راندمان پیشرانه تویوتا RAV4 هیبریدی، به 260 اسب‌بخار قدرت و 270 نیوتن‌متر گشتاور می‌رسد. گیربکس اتوماتیک CVT، وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌ها را در این خودرو برعهده دارد. شتاب صفر تا صد رسمی تویوتا RAV4 هیبریدی، 9.1 ثانیه اعلام شده است. حداکثر سرعت این خودرو نیز 180 کیلومتربرساعت خواهد بود.

تویوتا RAV4 هیبریدی

خوشبختانه تویوتا RAV4 هیبریدی در قالب تیپ دودیفرانسیل به بازار ما می‌آید، از این رو می‌توان تا حدی روی قابلیت ماجراجویی آن حساب کرد. گشتاور ارسال به محور جلو بین 20 تا 100 درصد نوسان می‌کند، بنابراین محور عقب حداکثر 80 درصد گشتاور را به صورت لحظه‌ای دریافت خواهد کرد.

بزرگترین مزیت تویوتا RAV4 هیبریدی، مصرف سوخت ترکیبی آن است که در حالت بهینه، 1.9 لیتر در صد کیلومتر پیمایش اعلام شده است. باک سوخت این خودرو نیز 55 لیتر ظرفیت دارد که با توجه به رقم مصرف سوخت اعلام شده، کافی به نظر می‌رسد.

امکانات و آپشن‌ها

خودروهای تویوتا با برتری‌هایی همچون دوام و ماندگاری شناخته شده‌اند. با این حال تویوتا مدتی پیش متوجه شد در بخش امکانات رفاهی، از رقبای کره‌ای و چینی خود عقب افتاده است. از این رو تمام تلاش خود را به کار بست تا در نسل جدید خودروهایش، امکانات بیشتری را قرار دهد. تویوتا RAV4 هیبریدی نیز به امکانات مناسبی مجهز شده است.

تویوتا راو 4

البته همچنان این خودرو نسبت به برخی چینی‌های مونتاژی بازار، تجهیزات کمتری دارد. با این حال هیچ‌وقت دلیل نخست خریداران تویوتا، آپشن نبوده است. لیست تجهیزات تویوتا RAV4 هیبریدی براساس اعلام برساوش به شرح زیر است:

کروز کنترل، سیستم ورود و استارت بدون کلید، ترمزهای ABS و EBD، دو کیسه هوا، مه شکن عقب، سیستم صوتی به همراه چهار بلندگو با نمایشگر 10.25 اینچی، آنتن کوسه‌ای، سیستم کنترل حرکت در شیب، تنظیم دستی صندلی‌های جلو،‌ ایموبلایزر، آینه وسط برقی، اپل کارپلی، روکش چرمی صندلی‌ها، سیستم TPMS، اتوهلد، رادار نگهدارنده بین خطوط، سیستم ترمز کمکی و حالت‌های رانندگی مختلف.

تجربه رانندگی

تویوتا سیستم فنربندی نسل جدید RAV4 را نسبت به نسل گذشته، 57 درصد سفت‌تر کرده است. استفاده از نسخه بهبود یافته پلتفرم TNGA‌ برای توسعه این خودرو نیز سبب شده است تا نسل جدید راو 4، بسیار واکنش‌پذیرتر از نسل قبلی باشد. در واقع نسل جدید تویوتا RAV4، کم‌فرمانی کمتری نسبت به رقیب نزدیک و هموطن خود یعنی هوندا CR-V دارد. فرمان خودرو احساس اتصال به چرخ‌ها را برای شما فراهم می‌کند و از نظر وزن،‌ تعادل مناسبی دارد. رانندگی با این خودرو در جاده‌های پرپیچ‌وخم جذاب خواهد بود، به شرطی که ترافیک مسیر شما را مسدود نکرده باشد!

با این حال پیشرانه هیبریدی تویوتا، نمی‌تواند احساس یک موتور درون‌سوز حجیم را برای شما شبیه‌سازی کند. در واقع با فشردن پدال گاز، دور موتور به طرز ناگهانی افزایش پیدا نمی‌کند. حتی استفاده از پدل شیفترهای پشت فرمان نیز نمی‌تواند به جذابیت رانندگی با راو 4 کمک کند، چرا که گیربکس در اکثر مواقع خودش برای تعویض دنده تصمیم می‌گیرد! با این حال اگر پدال گاز را تحت کنترل داشته باشید، گیربکس نیز با شما همراهی خواهد کرد.

تویوتا RAV4 هیبرید

می‌توان گفت که تویوتا RAV4 هیبرید، برای یک رانندگی آرام و به دور از حاشیه طراحی شده است. هنگامی که با این خودرو به آرامی رانندگی می‌کنید، همه چیز تحت کنترل شما قرار دارد و خودرو نیز به بهترین وجه وظیفه خود را انجام می‌دهد. بدون شک می‌توان گفت که عملکرد گیربکس CVT نسبت به نسل قبلی خودروهای تویوتا بهبود یافته است و دور موتور هنگام رانندگی عادی، به ندرت بیش از حد افزایش می‌یابد.

عایق‌بندی کابین تویوتا RAV4 هیبرید به خوبی صورت گرفته است و در رانندگی عادی، بعید است که بتوانید صدای موتور را بشنوید. این خودرو در حد یک SUV با شاسی یکپارچه، توانایی عبور از زمین‌های گل‌آلود و ناهموار را نیز دارد.

جمع‌بندی

تویوتا RAV4 همانند نسل گذشته خود، یک SUV همه‌کاره محسوب می‌شود. این خودرو مجهز و کارآمد است و رانندگی دلچسبی را با آن تجربه خواهید کرد. می‌توان گفت که برای اکثر مخاطبان، تویوتا راو 4 یک خودرو بی‌عیب و نقص تلقی می‌شود.

تویوتا راو 4

رقبای تویوتا راو 4 در بازار جهانی بسیار هستند و البته برخی از این خودروها به کشورمان نیز رسیده‌اند. نیسان ایکس تریل، هیوندای توسان و کیا اسپورتیج، سه رقیب عمده این خودرو به شمار می‌آیند. در این بین نیسان ایکس تریل با چیدمان هفت نفره خود بر تویوتا راو 4 برتری دارد، البته مشخص نیست که نسخه هفت نفره ایکس تریل به بازار ایران می‌آید یا خیر. در سوی دیگر هیوندای توسان و کیا اسپورتیج نیز به ترتیب توسط KTL و کوشاخودرو به بازار ایران خواهند آمد. این دو خودرو نسبت به تویوتا RAV4 در بازار جهانی ارزان‌تر هستند و آپشن‌های بیشتری دارند، با این حال تعیین قیمت آن‌ها در ایران فرآیند متفاوتی را از نرخ‌های جهانی طی می‌کند. البته تویوتا همواره طرفداران دوآتشه خود را در ایران دارد و این طرفداران، هیچ خودرویی به جز تویوتا نخواهند خرید!

29 عکس

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1403/4/7
لطفا قیمت و شرایط فروش از نظر زمان تحویل و وضعیت شارژر و گارانتی را اعلام نمایید.