موضوعات داغ

علائم هوا کشیدن اگزوز خودرو

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

تشخیص هوا کشیدن اگزوز به دلیل ماهیت پیچیده آن کمی دشوار است. نشتی در هر نقطه‌ای از سیستم اگزوز که شامل چندین بخش است و تقریباً در تمام طول خودرو امتداد دارد، می‌تواند رخ دهد. برای یافتن محل نشتی، باید بدانید که به دنبال چه صدا و نشانه‌هایی باشید. در ادامه دلایل و علائم هوا کشیدن اگزوز و نحوه یافتن محل آن گردآوری کرده‌ایم.

سیستم اگزوز چیست؟

سیستم اگزوز خودرو مجموعه‌ای به هم پیوسته از لوله‌ها، اتصالات، حسگرها و چندین منبع است که برای هدایت و دفع گازهای خروجی حاصل از فرآیند احتراق موتور طراحی شده‌اند. سه عملکرد اصلی سیستم اگزوز عبارتند از:

• هدایت گازهای خروجی و انتشار آنها در محل دور از راننده و سرنشینان

• کاهش سروصدای ناشی از فرآیند احتراق داخلی درون موتور

• تصفیه گازهای خروجی از ترکیباتی که برای انسان و محیط زیست مضر هستند.

سیستم اگزوز از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

سیستم اگزوز از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

اکثر این قطعات از فولاد ساخته شده و قابلیت تحمل فشارهای ناشی از قرار گرفتن در زیر خودرو را دارند. برای درک بهتر، از نزدیک‌ترین قسمت به موتور به قسمت عقب خودرو اجزای اگزوز را معرفی می‌کنیم.

• منیفولد اگزوز: منیفولد اگزوز به موتور پیچ می‌شود. این قطعه گازهای خروجی را از سیلندرها جمع‌آوری کرده و آنها را به یک لوله خروجی هدایت می‌کند.

• کاتالیزور (مبدل کاتالیستی): مبدل کاتالیست با کاهش گازهای مضر خروجی از موتور، به نوعی گازهای خروجی را تمیز می‌کند. این مبدل با استفاده از کاتالیزورها، هیدروکربن‌ها، مونوکسید کربن و اکسیدهای نیتروژن را به محصولاتی جانبی مانند بخار آب، دی اکسید کربن و نیتروژن تبدیل می‌کند.

• رزوناتور: رزوناتور شبیه یک محفظه پژواک است که برای تغییر آهنگ موتور با جریان گازهای خروجی از آن طراحی شده است.

• منبع صداگیری : منبع صداگیر یک محفظه است که به کاهش صدای بلند ایجاد شده توسط موتور کمک می‌کند.

• لوله‌های اگزوز: لوله اگزوز اجزای مختلف را به هم ارتباط داده و گازهای خروجی را به هوا منتقل می‌کند‌.

• حسگرهای اکسیژن: سنسورهای اکسیژن به واحد کنترل الکترونیکی (ECU) اطلاعاتی ارسال می‌کنند تا اطمینان حاصل شود نسبت مخلوط هوا و سوخت موتور در سطح مجاز قرار دارد.

علائم هوا کشیدن اگزوز

علائم هوا کشیدن اگزوز

نشانه‌های متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد ماشین شما دچار نشتی اگزوز شده است. به این علائم توجه کنید:

1.صدای اگزوز بلندتر از حد معمول: اگر سوراخی در اگزوز وجود داشته باشد، ممکن است صدای موتور حین رانندگی، به ویژه در هنگام گاز دادن، بلند شود. آنقدر بلند که متوجه آن خواهید شد.

2.صداهای وزوز، سوت، تق تق، ترکیدن و...: بسته به محل نشتی، اندازه نشتی و شکل سوراخ، نشتی می‌تواند انواع صداها را ایجاد کند و به روش‌های مختلف به گوش برسد. این صدا در خارج از خودرو بلندتر به نظر می‌رسد و به احتمال زیاد در صورت گاز دادن به موتور، فرکانس آن تغییر می‌کند یا بلندتر می‌شود.

3.لرزش: اگر هوا از طریق ترک، واشر معیوب یا سوراخ خارج شود، می‌تواند باعث لرزش ناخواسته اگزوز و اتاق شود.

4.افزایش مصرف سوخت: بسته به محل نشتی، ممکن است سنسورهای اکسیژن که برای احتراق بهینه ضروری هستند، دور زده شوند و اطلاعات اشتباه ارسال کنند. اگر سنسور اکسیژن نتواند قرائت دقیقی ارائه دهد، واحد کنترل الکترونیکی (ECU) ممکن است به خودرو بگوید که از سوخت بیشتری استفاده کند که این امر به مصرف سوخت شما آسیب می‌رساند.

5.احساس گازهای خروجی در جلوی خودرو یا داخل کابین: یکی از وظایف سیستم اگزوز این است که مطمئن شود شما گازهای خروجی را تنفس نمی‌کنید. اگر بوی اگزوز را در جلوی خودرو، نزدیک موتور یا داخل کابین حس کردید، پس مشکلی وجود دارد.

6.تشکیل دوده خارجی: هنگام جستجوی منبع و محل نشتی، به دنبال لکه‌های سیاه باشید. اگر اگزوز نشت کند، ذرات کربن ممکن است در اطراف محل نشتی جمع شوند.

7.سوراخ‌های اگزوز: گاهی اوقات قسمتی از فلز سیستم اگزوز شما در اثر ضربه یا زنگ زدگی از بین می‌رود و این اتفاق می‌افتد.

دلایل نشتی اگزوز

سیستم اگزوز شما به دلایل مختلفی می‌تواند دچار نشتی شود:

•خوردگی: اگزوز شما تمام عمر خود را در بیرون از اتاق زیر خودرو قرار دارد و در این حالت همواره گرم و سرد می‌شود، با باران و برف روبرو می‌شود، با سنگریزه‌ها برخورد می‌کند و... . فولاد ضد زنگ می‌تواند چیزهای زیادی را تحمل کند، اما درنهایت، اگزوز شما در برابر خوردگی آسیب‌پذیر است و دچار سوراخ شدگی یا پوسیدگی خواهد شد.

• آسیب‌های فیزیکی: اگزوز زیر خودرو قرار دارد و ممکن است به هر چیزی برخورد کند. چاله‌ها، سنگ‌ها یا سایر خطرات جاده می‌توانند به سیستم اگزوز آسیب فیزیکی برسانند.

• معیوب شدن واشرها: واشرها، مانند واشرهایی که بین منیفولد و موتور قرار دارند، می‌توانند با گذشت زمان فرسوده شده و درزهایی ایجاد کنند که منجر به هوا کشیدن اگزوز شود.

• جوشکاری ضعیف: اگر قبلاً اگزوز تعمیر شده و کار به درستی روی آن انجام نشده باشد، می‌تواند منجر به نشتی جدید شود.

• پایان عمر مفید: همه چیز در نهایت خراب می‌شود. گاهی اوقات اگزوز شما کار خود را انجام داده و بعد از چند سال نیاز به تعویض دارد.

نکاتی برای یافتن نشتی اگزوز

نکاتی برای یافتن نشتی اگزوز

یافتن نشتی اگزوز می‌تواند دشوار باشد، اما چند روش برای ساده‌تر کردن کار وجود دارد. این نکات را امتحان کنید:

گوش کنید و حس کنید: پس از خنک شدن کامل خودرو، آن را روشن کنید و روی چاله ببرید‌ به دنبال نشتی باشید و دست خود را در امتداد سیستم (اما نه روی آن) بکشید تا احساس کنید هوا از کجا خارج می‌شود. از جلوی خودرو شروع کنید و به سمت عقب حرکت کنید. کمک خواستن از یک دوست برای گاز دادن گاه‌به‌گاه به موتور می‌تواند مفید باشد.

مسدود کردن اگزوز با دستمال: اگر بررسی اولیه جواب نداد، مسدود کردن لوله اگزوز با دستمال می‌تواند به تشدید نشتی کمک کند. دوباره بگذارید خودرو خنک شود، دستمال را داخل لوله اگزوز چپانده، سپس خودرو را روشن کنید و دوباره به دنبال نشتی بگردید. از آنجایی که هوا به راحتی نمی‌تواند از لوله اگزوز خارج شود، ممکن است سعی کند از طریق محل نشتی راهی آسان‌تر پیدا کند. این می‌تواند باعث خروج بیشتر گاز از محل نشتی شود و یافتن آن را آسان‌تر می‌کند. البته این کار باید توسط متخصص انجام شود‌ تا به خودرو آسیبی نرسد.

آب صابونی: اگر هنوز نمی‌توانید نشتی را پیدا کنید، روش بدون ابزار دیگری وجود دارد که می‌توان امتحان کرد. پس از خنک شدن کامل خودرو، محل‌های احتمالی مشکل را با مخلوطی از آب و صابون اسپری کنید. وقتی ماشین را دوباره روشن می‌کنید، هوایی که از نشتی خارج می‌شود باید حباب‌ها یا کف ایجاد کند.

دستگاه دود: دستگاه‌های دود اگزوز، دود را به داخل سیستم اگزوز می‌فرستد و تا از طریق نشتی خارج شود و محل خرابی را به شما نشان دهد.

رفع مشکل هوا کشیدن اگزوز

رفع مشکل هوا کشیدن اگزوز

تعمیر اگزوز معمولاً به عهده متخصص این کار است، زیرا بسیاری از مشکلات اگزوز مربوط به خوردگی فلز است و نیاز به تعویض و جوشکاری دارد. با این حال، در برخی موارد، ممکن است بتوانید با تعویض قطعات پیچ و مهره‌ای یا واشرها مشکل را حل کنید. معمولا می‌توان تعویض واشر منیفولد اگزوز یا منبع انتهایی را به وسیله آچار مناسب و داشتن مهارت فنی، بدون مراجعه به اگزوزساز انجام داد.

سخن پایانی

نشتی اگزوز می‌تواند خطرناک باشد زیرا می‌تواند باعث مسمومیت با مونوکسید کربن شود. تعمیر نشتی اگزوز به طور کلی ارزان نیست، اما به تعویق انداختن آن می‌تواند منجر به مشکلات جدی‌تر و پرهزینه‌تر شود.

شاید مطالب زیر را هم بپسندید:

علائم خرابی اگزوز

قیمت رانا پلاس

مشکلات فنی خودرو

ماشین دیگنیتی

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد