موضوعات داغ

جدال بر سر ساخت موتور پلاگین هیبریدی با پیمایش بیش از 2000 کیلومتر، رقابت BYD و جیلی

عکس نویسنده
آراد فلاح
نویسنده
عکس مطلب اول

جیلی و بی‌وای‌دی از خودروسازان بزرگ چینی هستند که همواره بر سر تولید کارآمدترین خودروها با یکدیگر رقابت دارند. این دو شرکت به تازگی رقابتی را برای تولید کارآمدترین موتور پلاگین هیبرید آغاز کرده‌اند. هر دو شرکت مدعی تولید خودروهای پلاگین هیبرید جدید با برد دوهزار کیلومتر هستند.

بی‌وای‌دی در کنفرانس خبری جدید خود، از سیستم پلاگین هیبریدی جدیدش با برد بیش از 2000 کیلومتر رونمایی کرد. پیشرانه پلاگین هیبریدی جدید بی‌وای‌دی براساس سه رقم کلیدی مصرف سوخت 2.9 لیتر در 100 کیلومتر، برد 2100 کیلومتر و راندمان حرارتی 46.06 درصد استوار است. بی‌وای‌دی با انتشار این ارقام، ادعا کرد که کارآمدترین موتور جهان را از نظر راندمان حرارتی دارد.

در سوی دیگر جیلی ادعا کرد که کارآمدترین موتور پلاگین هیبریدی جهان با بازده حرارتی 46.1 درصد، متعلق به این شرکت است. جیلی حتی تا آنجا پیش رفت که برای اثبات این رقم، گواهینامه‌ای به زبان چینی و انگلیسی از CATARC (مرکز تحقیقات و فناوری خودرو چین) نشان داد. CATARC یک موسسه دولتی است که به چین در مدیریت صنعت خودرو کمک می کند.

پوستر موتور جدید جیلی

نگاهی به گواهینامه تاریخ صدور جولای سال گذشته را نشان می دهد، اگرچه جیلی این پیشرفت را در نوامبر 2022 اعلام کرد. البته این موتور در حال حاضر مورد استفاده نیست و بخشی از سیستم نسل بعدی خودروهای پلاگین هیبرید جیلی است.سیستم فعلی NordThor PHEV که در فوریه سال گذشته راه اندازی شد از موتور BHE15 Plus استفاده می کند که بازده حرارتی 44.26٪ دارد.

پاسخ بی‌وای‌دی به ادعای جیلی، تاکید بر مزیت تولید انبوه بوده است. این شرکت اعتقاد دارد که پیش از جیلی، موتور جدیدش را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. گواهی دیگری از CATARC صادر شده در مارس 2024 ظاهر شد که یک موتور BYD با راندمان حرارتی 46.5٪ را نشان می‌دهد. لی یونفی مدیرعامل بی‌وای‌دی مدعی شد این شرکت موتورهای با راندمان بالاتری نیز دارد که هنوز به مرحله تولید انبوه نرسیده‌اند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد