موضوعات داغ

بهترین ماشین ایرانی از لحاظ دوام فنی و موتوری

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

همه کاربران و دارندگان خودرو به دنبال ماشینی هستند که از نظر فنی و موتوری بهترین کارایی، کمترین مصرف و بیشترین دوام را نسبت به بودجه پرداختی داشته باشد. خصوصا زمانی که بحث خرید خودروی اقتصادی نظیر محصولات داخلی پیش می‌آید، موضوع استهلاک و دوام فنی بیشتر از هر چیزی می‌تواند روی انتخاب مشتری تاثیر بگذارد.

اکثر ماشین‌های ایرانی جزو محصولات اقتصادی هستند که افراد با توانایی مالی نه‌چندان بالا به سراغ خرید آنها می‌روند. بنابراین بسیاری از این مشتریان می‌خواهند بدانند که بهترین ماشین ایرانی از نظر موتوری کدام گزینه است و چقدر می‌تواند دوام داشته باشد.

در این مطلب از وب سایت خودرو بانک چند مورد از خودروهای داخلی را به ترتیب به عنوان بهترین ماشین ایرانی از لحاظ موتوری معرفی می‌کنیم تا اگر قصد خرید ماشین داخلی با استهلاک فنی پایین و دوام موتوری بالا را دارید، بدانید که کدام گزینه نسبت به دیگر محصولات داخلی برای شما بهتر خواهد بود.

بهترین خودروهای داخلی از نظر موتوری کدام است؟

در ادامه چند مورد از بهترین موتور ماشین‌های ایرانی را به شما معرفی کرده‌ایم که اگرچه شاید کیفیت فنی آنها نسبت به محصولات روز جهانی چندان بالا نباشد، اما به هر حال در جمع ماشین‌های کم تنوع ایرانی جزو خودروهایی با موتور کم استهلاک و نسبتا بادوام به حساب می‌آیند و درنتیجه هزینه نگهداری و تعمیرات کمتری به مالک خود تحمیل می‌کند. البته ذکر این نکته هم ضروری است که متاسفانه کیفیت فنی خودروهای داخلی طی این سال‌ها کاهش پیدا کرده و به عنوان مثال موتور tu5 که امروزه روی محصولات ایران خودرو نصب می‌شود، از لحاظ کیفی نسبت به نمونه‌های چند سال قبل افت داشته است.

خانواده تندر ۹۰ و ساندرو

خانواده تندر ۹۰ و ساندرو

یکی از نکات مثبت کمپانی رنو نسبت به شریک هم‌وطنش یعنی پژو سیتروئن در بازار ایران، این بود که کمپانی رنو نظارت بسیار دقیقی روی سطح کیفی محصولات خود داشت؛ بنابراین خودروهایی که تحت لیسانس این شرکت در ایران به تولید رسیدند، کیفیت فنی بسیار بالاتری نسبت به انواع خودروهای پژو از خود نشان می‌دهند. بنابراین در این میان خانواده تندر۹۰ و ساندرو مجهز به موتور K4M رنو نسبت به دیگر محصولات داخلی از پیشرانه بادوام و کم استهلاک‌تری برخوردار هستند.

حتی دیده شده که بسیاری از محصولات خانواده تندر ۹۰ و ساندرو تا ۳۰۰ هزار کیلومتر یا بالاتر نیز بدون نیاز به کوچک‌ترین تعمیر موتوری به کار خود ادامه داده‌اند و در این میان تنها نیاز به تعویض لوازم مصرفی نظیر تسمه دینام و دیگر قطعات مصرفی داشته‌اند. بنابراین محصولاتی همچون خانواده تندر ۹۰ و ساندرو با وجود آنکه از لحاظ ظاهری حرف چندانی برای گفتن ندارند اما موتور بسیار با کیفیتی داشته و هلاک فنی آنها نسبت به دیگر ماشین‌های داخلی تا حد زیادی پایین‌تر است البته در این میان بحث سرویس و نگهداری مناسب و استفاده از روغن اورجینال و با کیفیت نیز بسیار تأثیرگذار است.

رنو مگان

رنو مگان

یکی دیگر از خودروهای داخلی که تحت لیسانس رنو در ایران به تولید می‌رسید، خودروی مگان است که نسخه ۱.۶ لیتری آن از موتور مشترک با تندر ۹۰ برخوردار شده و نمونه ۲۰۰۰ این خودرو نیز به یک موتور حجیم‌تر از همین خانواده تجهیز شده است . بنابراین جای تعجب ندارد که رنو مگان در بازار ایران جزو خودروهای کم استهلاک محسوب شود و همچون خانواده تندر ۹۰ از نظر موتوری دردسر زیادی برای مالک خود ایجاد نکند. البته در حال حاضر رنو مگان‌های موجود در بازار دیگر از محدوده استاندارد خارج شده و احتمالاً بسیاری از آنها نیاز به تعمیر پیدا کرده‌اند. اما به طور کلی موتور این خودرو نسبت به دیگر ماشین‌های داخلی استهلاک کمتری دارد و دوام فنی بهتری ارائه می‌دهد.

نیسان ماکسیما

نیسان ماکسیما

هرچند که نمی‌توان نیسان ماکسیما را با لقب ماشین ایرانی خطاب کرد اما با توجه به آنکه این سدان ژاپنی حدود یک دهه در ایران مونتاژ شده است، بنابراین خواه ناخواه می‌توان آن را یکی از ماشین‌های ایرانی بازار قلمداد کرد. این خودرو نسبت به دیگر ماشین‌های ۶ سیلندر بازار و محصولات کره‌ای هم‌رده، موتور نسبتاً کم دردسری داشته است. البته در حال حاضر ماکسیما‌های موجود در بازار عمدتاً بسیار قدیمی هستند و قطعاً نیاز به تعمیر پیدا کرده‌اند اما اگر بتوانید یک نمونه سالم و کم‌کار آن را بیابید و سرویس نگهداری آن را به طور دقیق و با روغن و فیلتر استاندارد انجام دهید، احتمالاً تا چندین سال به هیچ عنوان نیاز به تعمیر اساسی موتور نیسان ماکسیما نخواهید داشت. ضمنا قطعات یدکی این موتور هم نسبت به سایر خودروهای هم‌رده تقریبا خوش‌قیمت‌تر است و به وفور در بازار وجود دارد.

سراتو سایپا

سراتو سایپا

با همان منطقی که از نیسان ماکسیما به عنوان ماشین ایرانی در اینجا نام بردیم، می‌توانیم سراتو سایپا را هم در این فهرست قرار دهیم. سراتو سایپا حدود ۴ سال توسط دومین خودروساز بزرگ کشور مونتاژ شد و تعداد نسبتا زیادی از آن در بازار به فروش رسید. کیا سراتو با موتور ۱.۶ لیتری و همچنین نمونه دو لیتری در ایران به فروش رسیده است.

از لحاظ استهلاک، موتور ۱.۶ لیتری تقریباً بهتر عمل می‌کند و خرابی کمتری دارد اما نمونه ۲ لیتری نیز از نظر کیفیت در سطح بالایی قرار دارد و در صورت سرویس و نگهداری مناسب، می‌تواند مدت‌ها بدون نیاز به تعمیرات اساسی به کار خود ادامه دهد. بنابراین اگر یک ماشین ایرانی مونتاژی مجهز به موتور نسبتا باکیفیت نیاز دارید، سراتو سایپا می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد.

ماشین‌های مجهز به موتور tu5 پژو

ماشین‌های مجهز به موتور tu5 پژو

در بازار ایران موتور تیوفایو ابتدا با اتاق پژو ۲۰۶ به دست مشتریان رسید. این موتور به ویژه نمونه‌های قدیمی‌تر آن یکی از پیشرانه‌های با کیفیت و نسبتاً کم استهلاک بازار ایران محسوب می‌شود که اگر به درستی از آن مراقبت شود، تا چندین سال و حتی بالای ۲۰۰ هزار کیلومتر نیاز به تعمیر اساسی پیدا نمی‌کند. علاوه بر پژو ۲۰۶ محصولاتی مثل پژو ۴۰۵ اس ال ایکس و پژو پارس هم با موتور تیوفایو به بازار ایران راه پیدا کرده‌اند. البته این نکته را باید بدانید که سطح کیفی موتورهای تیوفایو جدید به هیچ وجه به پای نمونه‌های قدیمی و خصوصاً مدل‌های اورجینال فرانسوی نمی‌رسد اما به هر حال در شرایط فعلی می‌توان خودروهای مجهز به موتور tu5 را جزو لیست بهترین ماشین ایرانی از لحاظ موتوری قرارداد.

ساینا و تیبا

ساینا و تیبا

شاید کمی تعجب کنید که محصولات ارزان‌قیمتی همچون تیبا یا ساینا چطور می‌تواند در لیست بهترین ماشین ایرانی از نظر موتوری قرار بگیرند! اما به هر حال در بازار کم تنوع ایران خودرویی مثل ساینا و تیبا ‌جزو محصولات پرفروش به حساب می‌آیند و طرفداران زیادی دارند؛ یکی از دلایل پرفروش بودن این دو خودرو جدا از بحث قیمت، کیفیت نسبی موتور آنهاست. موتور ام ۱۵ سایپا که نمونه ارتقا یافته موتور پراید به حساب می‌آید، در مقایسه با موتور نزدیک‌ترین رقیبان این دو خودرو یعنی پژو ۴۰۵ و پراید خرابی کمتری دارد. ضمن آنکه قطعات یدکی موتور ساینا و تیبا نسبتا ارزان است و هزینه تعمیرات و نگهداری آن چندان بالا نیست. به همین دلیل اگر قصد خرید یک ماشین داخلی با قیمت نه چندان بالا را دارید که استهلاک فنی تقریباً پایینی داشته باشد و موتور آن خیلی شما را به دردسر نیندازد، تیبا و ساینا می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد. ضمن آنکه موتور این دو خودرو با سوخت گاز سازگاری بالایی دارد و می‌تواند مدت‌ها با سوخت گاز به کار خود ادامه دهد، بدون آنکه دچار خرابی‌های آنچنانی ناشی از مصرف CNG شود.

سایپا کوییک

سایپا کوییک

در رده محصولات هاچبک نیز اگر به دنبال یک خودروی کم استهلاک از نظر موتوری می‌گردید، پیشنهاد می‌کنیم سایپا کوییک را انتخاب کنید. این خودرو نیز از همان خانواده ساینا و تیبا است؛ بنابراین موتور ام ۱۵ سایپا روی آن نصب شده و همانطور که گفتیم، این موتور استهلاک فنی پایینی دارد، قطعات یدکی آن ارزان است و نسبت به محصولاتی همچون پژو ۴۰۵ با موتور ۱۸۰۰ سی سی خرابی‌های آن معمولاً کمتر خواهد بود.

البته این به آن معنی نیست که موتور ام ۱۵ سایپا کوییک یک پیشرانه با کیفیت و بادوام به حساب می‌آید اما به هر حال در مقایسه با محصولات داخلی نظیر پژو ۴۰۵ با موتور xu7، دوام فنی بالاتری دارد و حداقل تا حوالی ۲۰۰ هزار کیلومتر می‌تواند بدون دردسر به کار خود ادامه دهد. لازم به گفتن نیست که سرویس و نگهداری دقیق در افزایش طول عمر موتور بسیار موثر است و این قاعده شامل سایپا کوییک یا تیبا و ساینا نیز می‌شود.

سخن پایانی

اگرچه بحث کیفیت موتور و دوام فنی خودروهای ایرانی همیشه به عنوان پاشنه آشیل این محصولات به حساب آمده است اما اگر بخواهیم بهترین ماشین ایرانی از لحاظ موتوری را در این بازار کم تنوع تولیدات داخلی به شما معرفی کنیم، خودروهایی که در بالا به آن اشاره شد می‌توانند جزو انتخاب‌های اول مشتریان برای خرید خودروهایی با موتور نسبتا کم استهلاک و باکیفیت به حساب آیند.

در بخش خودروهای ارزان بازار محصولات پلتفرم ایکس ۲۰۰ سایپا نظیر ساینا، کوییک و تیبا به دلیل خرابی نسبتا کمتر موتور و ارزانی قطعات یدکی می‌توانند گزینه‌های خوبی برای مشتریان با توان مالی پایین محسوب شوند. همچنین محصولات خانواده تندر و ساندرو نیز برای مشتریانی با توان مالی بالاتر انتخاب‌های مناسبی هستند. البته اگر با ظاهر این خودروها مشکل دارید بهتر است به سراغ محصولات ایران خودرو با موتور tu5 بروید؛ در این میان پژو پارس با موتور تیوفایو یا پژو ۲۰7 می‌توانند جزو اولویت‌های شما در خرید یک ماشین ایرانی با موتور نسبتا کم دردسر محسوب شوند.

شاید مطالب زیر را هم بپسندید:

ماشین تارا

زیباترین طراحی داخلی خودرو ایرانی

بهترین ماشین شاسی بلند

ایمن سازی خودرو

نویسنده حسین باباپور

نظرات کاربران

15 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1402/11/23
فقط ی پراید موند اونم میگفتین
1402/11/23
خب یه دفعه بگو همه آشغالهای ایراین خوبن. دوباره ریدی با مقاله نوشتنت
1402/11/23
تو این ریو نیست چرا؟

بشدت کم استهلاک و کم مصرف هستش
1402/11/23
با سلام من یک تیبا ۲ دارم با توجه به این که اکثر قطعات موتوری این خودرو به خاطر مسائل تحریمی و غیره چینی شده است مثل جعبه فرمان هیدرولیک و کولر آن از موتور بسیار خوبی دارد و برای اولین بار مطالب نویسنده با واقعیت هم خوانی دارد و تبریک میگویم به ایشان البته در این شرایط و بین انتخاب کم گزینه های معرفی شده و کل خودروی موجود در ایران که عام از آن استفاده میکنند به ناچار باید این چنبن گفت وگرنه خودروهای بی آزاری در دنیا هست و مردم جهان از آن استفاده میکنند که برای ما ایرانی ها حرام و غیر قابل استفاده میباشد حالا یا به خاطر از دست دادن ارزش ریال یا خیلی چیزهای دیگر که همگان خود استاد و آگاه هستند
1402/11/23
خودرو مزدا۳ و ۲ بهترین های داخلی هستند که اصلا در بررسی شما قرار نگرفته
1402/11/23
MVM 315 موتور بسیار با دوامی دارد .
وکم مصرف است
1402/11/23
به نظرت ساینا وتیبا ارزان قیمت هستن این جمله روبردی یاجزافرادثروت مندومفت خورنظامی لابد
1402/11/23
من سمند ای آف سون دارم سیصد و پنجاه هزار کیلومتر کارکرده هنوز آچار به موتور آن نخورده مدلش هم نود یک می باشد مرتب هم کار میکنم موتور ای آف سون بنظر بنده حرف اول از نظر قدرت. سرعت و کیفیت و از همه مهمتر ایمنی در جاده که در جدول بالا و کارشناسی محترم را قبول ندارم. سایپا. کوئیک. سایپا وو به گرد سمند ای آف سون نمی رسد
1402/11/26
Salam khaste nabashid
Rio &l90 behtarine
Rio ta 400&500 hezar kar mikone
Mamnoon
1402/11/26
سلام. اچ سی کراس را فراموش کردین.موتور tu5 و بنده به نسبت ماشینهای تولید داخل عالی
1402/11/26
سلام جناب این خودروهائی که نام بردید بعضی خیلی گران هستند مانند ماکسیما مگان وجدیدهای کرمان موتور به بودجه ما سازگار نیست ولی در خودروهائی داخلی که نام بردید ال۹۰ که از لحاظ ظاهری چنگی به دل نمی زند برعکس موتور گیربکس اکسل وسیستم تعلیق این خودرو حرف نداره من در هیچ مغازه مکانیکی ندیدم که ال نود به خاطر این چهار موئلفه جهت تعمیر پارک کرده باشند من در نگهداری خودرو حساس هستم اگر یک خودرو ال نود داشتم با رسیدگی به نگهداری خودرو مثل تسمه تایم ودینام وروغن با کیفیت و لوازم مستحلک ۴۰ سال از این خودرو استفاده میکردم این خودرو حرف نداره ممنون 🙏🏼
1402/11/26
سلطان فقط ماکسیما
1402/11/27
سلام جون هرکی دوست داری بدون کارشناسی حرف نزنید کوئیک خریدم با اجازه شما افتاد تو چاله یی که شهرداری زحمتشو کشیده بود اونم فقط بخاطر اینکه ترمز درشکمون نگرفت شاسی ترکید رفتیم ۲۰۶ موتور تی یو فایو گرفتیم اونقدر روغن ریزی داشت که خسته شدم از بس تو تعمییرگاه و گارانتی و اینچیزا بودم اینم دادم رفت عطاوبه لقا بخشیدم حالا رفتم ی پیکان مدل ۵۵ دولوکس شیشه رنگی گرفتم ی گیربکس ۶ دنده گذاشتم روش با ی کولر هم فاله هم تماشا به خدا بعضی وقتا یادم میره کی روغن عوض کردم اب داره نداره اونوقت تو به این اشغالا میگی بی ازار
1402/11/27
مزدا 3 و ریو هم از ماشین های کم استهلاک هستن
1402/11/28
سلطان همه ماشینهای ایران خودرو پژوپارسه لذت می بری سوارشی کوچک وبزگ پیروجوان همه عشق داشتن وسوارشدن پارس هسته