موضوعات داغ

علت صدای چرخ بعد از تعویض لنت

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

چرا پس از تعویض لنت، چرخ‌های خودرو به صدا در می‌آیند؟ در این مقاله از خودرو بانک به بررسی علت‌های صدا دادن چرخ خودرو بعد از تعویض لنت پرداخته‌ایم؛ با ما همراه باشید.

علت صدای چرخ بعد از تعویض لنت

ترمز یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هر خودرو محسوب می‌شود. اگر ترمز خودروی شما با مشکل مواجه شود ممکن است خود را با علائمی مثل ایجاد صدا در چرخ نشان دهند؛ اما این موضوع به این معنی نیست که هر صدایی که از چرخ به گوش رسید به دلیل ایجاد اختلال در سیستم ترمز باشد. گاهی بعد از تعویض لنت خودروی شما به سر و صدا می‌افتد. به نظر شما علت صدای چرخ پس از تعویض لنت چیست؟ در ادامه این مقاله از خودرو بانک با ما همراه باشید تا به بررسی علل ایجاد صدا در چرخ خودرو بعد از تعویض لنت بپردازیم.

لنت نو سروصدا ایجاد می‌کند

1.لنت نو سروصدا ایجاد می‌کند

اگر لنت ترمز را تعویض کردید و چرخ خودرو شروع به ایجاد صدا کرد، نگران نباشید به دلیل نو بودن لنت‌ها این صدا کاملا طبیعی است؛ اما اگر بعد از گذشته یک هفته صدای لنت قطع نشد، بهتر است به یک مکانیک مراجع کنید تا علت اصلی این مشکل را برطرف کند.

2.روتور بی‌کیفیت منشا صدای چرخ است

روتور ترمز یکی از مهم‌ترین اجزای ترمز است که در توقف خودرو نقش اساسی دارد. کالیپر ترمز، لنت‌ها را به سمت روتور هل می‌دهد و با ایجاد اصطکاک خودرو می‌ایستد. اگر روتور ترمز خودرو از کیفیت لازم برخوردار نباشد، بعد از تعویض لنت، صدایی شبیه به جیر جیر و یا جیغ ممتد از چرخ‌ها به گوش می‌رسد؛ اگر این مشکل را حل نکنید، به سیستم ترمز شما آسیب وارد می‌شود، با افزایش استهلاک از قیمت راناپلاس کاسته می‌شود و جان سرنشینان خودرو را به خطر می‌افتد.

جیغ کشیدن چرخ‌ها به دلیل وجود جسم خارجی میان لنت ترمز و دیسک

3.جیغ کشیدن چرخ‌ها به دلیل وجود جسم خارجی میان لنت ترمز و دیسک

بعد از تعویض لنت ممکن است چرخ‌های خودروی شما یک صدای جیغ مانندی تولید کنند که منشا آن مشکلات فنی خودرو نیست؛ یکی از دلایلی که باعث به وجود آمدن این صدا می‌شود؛ وجود یک شی خارجی مابین لنت ترمز و دیسک است. اگر یک جسم خارجی مثل یک سنگ یا شن بین لنت و دیسک گیر کند، زمان ترمز گرفتن، سنگ بر روی دیسک ساییده می‌شود و یک صدای گوش‌خراش تولید می‌کند.

لنت نامرغوب صدای گوش‌خراشی تولید می‌کند

4.لنت نامرغوب صدای گوش‌خراشی تولید می‌کند

لنت ترمز معمولا از جنس سیلیکون یا هیبرید آمیخته شده به براده‌های فلزی تشکیل شده است. معمولا لنت‌های مرغوب، از محافظ‌هایی روی پدها استفاده می‌کنند تا لنت‌ها دیرتر خراب شوند. انتخاب شما هنگام خرید لنت، لنت ارزان قیمت است که در کوتاه مدت با مشکلاتی روبرو می‌شوند و یا یک لنت گران‌تر و مرغوب؟ لنت‌هایی که از کیفیت کمی برخوردارند، به دلیل دارابودن مقداری ناخالصی، هنگام ترمز گرفتن، ذرات ناخالصی با دیسک برخورد می‌کند و صدایی شبیه به جیغ تولید می‌کنند.

5.صدای چرخ‌ها و وجود خط روی دیسک‌های ترمز

به نظر شما علت به گوش رسیدن صدایی شبیه به سوت از چرخ‌های خودرو چیست؟ اگر پس از تعویض لنت، این صداها از چرخ خودروی شما به گوش رسید، امکان دارد که این صدا از وجود خط بر روی دیسک ترمز نشات گرفته باشد. برای رفع این مشکل باید سطح دیسک را توسط دستگاه تراش صاف کنید و در صورت ماندگاری اثر خط دیسک بر روی لنت، با یک سمباده آن را صاف کنید. کارشناسان خودرو بانک پیشنهاد می‌کنند این کار را به یک متخصص بسپارید.

خرابی بلبرینگ‌ها و صدای چرخ‌ها

6.خراب بودن بلبرینگ‌ها و صدای گوش خراش چرخ‌ها

اگر پس از تعویض لنت، صدای جیر جیر ماشین هنگام حرکت به گوش می‌رسد، به خراب بودن بلبرینگ‌ها شک کنید. این صدای تقریبا ضعیف می‌تواند به دلایل زیر ایجاد شود و گیربکس را درگیر کند.

• نداشتن گریس

• وارد شدن نمک و آب‌شور به داخل محفظه یاتاقان

• استفاده نکردن از خودرو

• تراز نبودن سیستم تعلیق

• ضربه خوردن چرخ‌ها

• خراب بودن بلبرینگ چرخ

7.صدای دیسک چرخ زنگ‌زده را جدی بگیرید

دیسک ترمز به دلایلی مثل رطوبت، وجود نمک در جاده‌ها، عدم استفاده از خودرو به مدت طولانی و مواد روتر ترمز زنگ می‌زند و این زنگ‌زدگی باعث ایجاد صدا و لرزش خودرو هنگام ترمز گرفتن می‌شود. هر بار که تایر خودرو را تعویض می‌کنید، به دیسک ترمز هم نگاهی بیندازید و آلودگی‌های اضافی را پاک کنید تا ترمز بتواند بهترین عملکرد خود را داشته باشد. برای تمیز کردن دیسک ترمز از آلودگی مراحل زیر را دنبال کنید.

1. ماشین را در یک سطح هموار پارک کنید

2. پیچ و مهره‌ها را شل کنید

3. به کمک جک ماشین را از سطح زمین بالا ببرید

4. لاستیک‌ها را خارج کنید

5. دیسک ترمز را بررسی کنید، اگر نیاز به تمیز کردن داشت با استفاده از برس فولادی ضدزنگ آلودگی را از بین ببرید

6. ماشین‌کاری سطح روتور

7.تعویض دیسک ترمز

داغ‌شدن بیش از حد لنت‌ها چرخ‌ها را به صدا درمی‌آورد

8.داغ‌شدن بیش از حد لنت‌ها چرخ‌ها را به صدا درمی‌آورد

اگر بیش از حد با ماشین رانندگی کنید، در ترافیک بمانید و بیش از حد ترمز بگیرید و یا در جاده‌های شیب‌دار رانندگی کنید، لنت خودرو شروع به داغ‌شدن می‌کند و صدایی شبیه به سوت ممتد ایجاد می‌کند، بویی سوختگی به مشام می‌رسد و ترمزها دود می‌کنند. اگر داغ‌شدن لنت بر اثر استفاده بیش از حد باشد، بهتر است کمی به خودرو استراحت بدهید؛ اما اگر داغ‌شدن به دلیل بی‌کیفیت بودن لنت‌ها و یا وجود نقص فنی در دیسک باشد، باید سریعا مشکل را رفع کنید.

9.شل‌شدن کالیپرها با صدای چرخ‌ها همراه است

کالیپرها اصطکاک لازم جهت ترمز گرفتن را به وجود میاورند؛ اگر کالیپرهای خودرو شل شوند، خود را با علائمی مثل حرکات غیرعادی خودرو، نشتی در زیر خودرو و یا اطراف چرخ‌ها، روشن شدن چراغ چک، صدای سوت هنگام ترمز گرفتن و سفت‌بودن پدال ترمز نشان می‌دهد. اگر منشا این صدا از کالیپرهای خودروی شما باشد باید هرچه سریع‌تر به یک مکانیک مراجعه کنید تا کالیپرها را تعویض کند

10.لبه‌دار شدن دیسک و صدای چرخ‌ها

اگر دیسک ترمز لبه‌دار شود و لنت به طور کامل روی دیسک ترمز قرار نگیرد، صدایی گوش خراش از خود ایجاد می‌کند. لبه‌دار شدن دیسک می‌تواند به دلیل بی‌کیفیت بودن لنت ترمز باشد. اگر لبه ایجاد شده کم باشد، می‌توان تراشید؛ اما اگر لبه زیاد باشد، باید آن را تعویض کنید.

چرا چرخ‌ها پس از تعویض لنت صدا می‌دهند؟

چرا چرخ‌ها پس از تعویض لنت صدا می‌دهند؟

ترمز یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هر خودرو محسوب می‌‌شود که اگر با مشکلات فنی مواجه شود، جان سرنشینان را به خطر می‌اندازد و خود را با علائمی مثل صدای خرد شدن، صدای ساییده شدن، روشن شدن چراغ ABS و لرزش غیر عادی خودرو نشان می‌دهد. رانندگان نباید این علائم را نادیده بگیرند و نسبت به رفع مشکل سریعا اقدام کنند. گاهی بعد از تعویض لنت، چرخ‌های خودروی شما یک صدای گوش خراش تولید می‌کنند. اگر این صدای گوش‌خراش پس از مدتی از بین برود، علت آن نو بودن لنت‌ها است؛ اما اگر این صدا قطع نشود علت این مشکل چیست؟ به نظر شما مهم‌ترین علت صدای چرخ‌ها پس از تعویض لنت چیست؟ در این مقاله از خودرو بانک به معرفی 10 علت صدای چرخ پس از تعویض لنت پرداختیم. شما هم تجربه به گوش رسیدن صدا پس از تعویض لنت را داشته‌اید؟ تجربیات خودتان را برای رفع صدای چرخ‌ها با خودرو بانک به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد