موضوعات داغ

نگاهی به پژو ۵۰۵ توربوشارژ؛ فرانسوی 6 سیلندر، سریع‌تر از زمان خود

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

برخی از خودروها برای این طراحی شده‌اند تا یک کار را خیلی خوب انجام دهند، مثلا سرعت خیلی زیادی داشته باشند یا فضای خیلی راحتی برای یک خانواده بزرگ فراهم کنند. در کنار آن خودروها، مدل‌های همه‌کاره مثل پژو ۵۰۵ هم وجود دارند که انتظار می‌رود تمام نیازهای مشتریان را در هر زمینه‌ای برطرف کنند.

وقتی سدان جدید پژو در سال ۱۹۷۹ عرضه شد، کار خیلی دشواری داشت. ذات محکم و سرسخت پژو 504 افسانه‌ای باعث موفقیت آن در سراسر جهان شده بود و محبوبیت آن باعث شده بود تا تولید آن تا سال ۱۹۸۳ در کنار ۵۰۵ ادامه پیدا کند.

پژو ۵۰۵ براساس این فرمول موفق ساخته شد و همچنین آخرین خودروی دیفرانسیل عقب ساخت پژو و یکی از آخرین خودروهای موفق فرانسوی در بازار جهانی بود. این مدل حتی چند سال پس از پایان تولیدش در اروپا در آرژانتین، چین، اندونزی، تایوان و بسیاری از کشورهای دیگر ساخته می‌شد و به فروش می‌رسید.

راز موفقیت پژو ۵۰۵ یکپارچه بودن طراحی آن بود؛ پژو خیلی خوب بازار هدف خود را می‌شناخت و می‌دانست یک خودروی خوش‌ساخت و قابل اعتماد که می‌تواند در انواع جاده‌ها مورد استفاده قرار بگیرد مشتریان زیادی خواهد داشت. پینینفارینا در طراحی اولیه نقش داشت و ظاهر متناسب خودرو با ویژگی‌های آن همخوانی داشت. با توجه به تولید و فروش ۱.۳ میلیون ۵۰۵ طی ۲۱ سال، حق با پژو بوده است.

دوام و استحکام پژو ۵۰۵ آن را به وسیله نقلیه منتخب بسیاری از کشورهای در حال توسعه در سراسر جهان تبدیل کرد. این مدل که با پیشرانه‌ها و بدنه‌های مختلف در دسترس بود، نیازهای تمام مشتریان را برآورده می‌کرد.

پژو 505

شايد فکر کنید زمخت بودن ۵۰۵ به این معنا باشد که رانندگی با آن راحت نیست. شاید برخی از مدل‌ها با موتور کوچکتر و دیزلی کمی کند باشند، اما نسخه‌های قدرتمندش خودروهای خیلی خوبی برای رانندگی بودند. با استفاده از موتور دوورین V6 که در سال ۱۹۸۶ ساخته شد، پژو ۵۰۵ به رقیب اصلی بی ام و سری ۵ تبدیل شد.

با وجود اینکه پژو ۵۰۵ برای قابلیت‌های هندلینگ عالی خودش تحسین می‌شد، اما در انگلستان فروش خوبی نداشت. شاید هیچکس نمی‌دانست این خودرو چقدر خوب است، یا شاید دلیل فروش ضعیفش ظاهر ساده آن بود.

کدام نسخه از پژو ۵۰۵ ارزش خرید دارد؟

با توجه به اینکه ۱،۳۵۱،۲۵۴ پژو ۵۰۵ تولید شده، شاید فکر کنید انتخاب یکی از آن‌ها خیلی راحت است، اما اشتباه می‌کنید. به لطف محبوبیت زیاد و ذات مستحکم این مدل، بیشتر مالکان تا جای ممکن از آن‌ها استفاده کرده‌اند، بنابراین نمونه‌های خیلی کمی از آن‌ها هنوز قابل استفاده هستند.

رایج‌ترین نسخه‌ها در اروپا مدل‌های دیزلی بودند و برای پیدا کردن یک خودروی خوب باید خارج از بریتانیا به دنبال آن بگردید. این مدل با طیف گسترده‌ای از موتورهای بنزینی ۱٫۸، ۲٫۰، ۲٫۲ و ۲٫۲ توربو چهار سیلندر و یک موتور ۲٫۸ لیتری V6 و همچنین موتورهای دیزلی ۲٫۳ و ۲٫۵ لیتری تنفس طبیعی و توربوشارژشده عرضه شد.

اگر به دنبال یک پژو ۵۰۵ خاص هستید، تعدادی از مدل‌های منحصر به فرد برای بازارهای خاص ساخته شده بودند، مانند نسخه‌های بنزینی توربوشارژشده و استیشن دیزلی برای ایالات متحده و نسخه 44x که توسط شرکت دانگل ساخته شده است.

حتی یک نسخه ۲.۲ لیتری توربو وجود دارد که حتی در مقابل خودروهای امروزی سریع به نظر می‌رسد. قدرت بیشتر مدل‌های کوچکتر کمتر از این است، چون مأموریت آن‌ها ارائه سواری آرامش‌بخش و فضای داخلی راحت بوده است.

پژو 505 در نسخه 2.8 لیتری نیز بسیار شاخص بود، خودرویی که با 6 سیلندر و 12 سوپاپ می توانست حداکثر 170 اسب بخار در 5600 دور و 230 نیوتن متر در 4250 دور را تولید کند. این نسخه با گیربکس 5 سرعته دستی می توانست در عرض 9.6 ثانیه به مرز صد کیلومتر در ساعت برسد. حداکثر سرعت این مدل 194 کیلومتر در ساعت بود. بیش از 1.3 میلیون پژو 505 در دنیا تولید و فروخته شد.

پژو 505

اگر بتوانید یک نسخه استیشن با صندلی‌های عقب اضافی پیدا کنید، یک خودروی خانوادگی هشت نفره دارید که در صورت نیاز می‌تواند جایگزین یک ون شود. پژو ۵۰۵ در کشورهای مختلف به عنوان تاکسی، آمبولانس و نعش‌کش هم مورد استفاده قرار گرفت.

پژو ۵۰۵ در سال ۱۹۸۶ فیس‌لیفت شد و تغییرات بدنه شامل سپرها، جلوپنجره و چراغ‌های عقب جدید بودند. در کابین شاهد یک داشبورد جدید، تزئینات صندلی آپدیت شده و افزایش تجهیزات بودیم. سیستم تعلیق هم ارتقاء داده شد.

مشکلات رایج پژو ۵۰۵

• تأمین قطعات: لوازم یدکی توسط فروشندگان و متخصصان در دسترس هستند، اما پنل‌های بدنه و اقلام تزئینی به سختی پیدا می‌شوند. گاهی اوقات خرید یک خودروی دیگر برای استفاده از قطعاتش، بهترین راه نگه داشتن ۵۰۵ خودتان در جاده‌هاست.

• خوردگی: شاسی و چارچوب ۵۰۵ خیلی محکم و بادوام ساخته شده‌اند و اگر خودرویی را پیدا کنید که در آب و هوای خشک نگهداری شده باشد، شاید هنوز در وضعیت خوبی قرار داشته باشد. نسخه‌هایی که در مناطق مرطوب‌تر مانند بریتانیا نگهداری شده‌اند، باید ترمیم شوند. تمام قسمت‌های مستعد زنگ‌زدگی مانند قوس چرخ، کف و سقف باید به صورت کامل بازرسی شوند.

• قطعات الکترونیکی: جعبه‌ فیوزهای روی مدل‌های تولیدشده پیش از سال ۱۹۸۲ ممکن است به دلیل زنگ‌زدگی اتصالات درست عمل نکنند. نصب جعبه فیوزهای جدیدتر ممکن است این مشکل را حل کند.

• سیستم انتقال قدرت: تعویض فیلتر روغن و تعویض روغن پس از هر ۱۸ هزار مایل می‌تواند باعث بهبود عملکرد جعبه‌دنده‌های خودکار شود.

• موتور: بیشتر مدل‌ها با موتورهای کم‌قدرت مسافت‌های زیادی را طی کرده‌اند. تعویض روغن منظم باعث می‌شود موتور روان‌تر کار کند و طول عمر توربوشارژرها بیشتر شود.

• سیستم خنک‌کننده: وضعیت سیستم خنک‌کننده را بررسی کنید، چون اهمیت زیادی برای نگه داشتن موتور در شرایط مناسب دارد.

• کلاچ: صدای بد پدال کلاچ در نمونه‌هایی که مسافت زیادی را پیموده‌اند نشان می‌دهد که باید توجه بیشتری به آن داشته باشید. خوشبختانه تعمیر آن نسبتا آسان است و هر کسی می‌تواند این کار را در خانه هم انجام دهد.

• توربو: در مدل های توربو، فشار بوست توربو باید در محدوده مناسبی قرار داشته باشد. خودرو باید از این نظر بررسی شود، چون ممکن است در گذشته دستکاری شده باشد تا عملکرد بهتری داشته باشد.

تاریخچه مدل پژو ۵۰۵

۱۹۷۹: معرفی پژو ۵۰۵ سدان

۱۹۸۱: عرضه نسخه ۲٫۳ لیتری دیزلی

۱۹۸۲: عرضه مدل استیشن

۱۹۸۳: عرضه نسخه STi اسپرت

۱۹۸۶: فیس‌لیفت کل خط تولید از جمله آپدیت تزئینات و تجهیزات، شامل سیستم تعلیق انجام شد. موتور ۲.۳ لیتریGTi جایگزین STi شد. سیستم تهویه مطبوع به صورت استاندارد روی تمام مدل‌ها قرار گرفت.

۱۹۸۷: حجم موتور توربودیزلی از ۲٫۳ به ۲٫۵ لیتر افزایش یافت. جعبه‌دنده چهار-سرعته خودکار جایگزین نسخه سه-سرعته شد.

۱۹۸۹: تولید نسخه سدان در اروپا به پایان رسید، چون مدل جدیدتر ۴۰۵ معرفی شد. تولید نسخه استیشن همچنان ادامه داشت.

۱۹۹۲: تولید پژو ۵۰۵ در اروپا به پایان رسید، اما تا چندین سال همچنان در کشورهای دیگر به فروش می‌رسید.

مدل‌ها در هر منطقه با منطقه دیگر تفاوت داشتند و برخی از مشخصات فنی مخصوص یک کشور خاص بودند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد