موضوعات داغ

چه تعداد خودرو در گمرکات کشور وجود دارند؟

عکس مطلب اول

آیین‌نامه جدید واردات خودرو در شهریورماه سال ۱۴۰۱ تصویب شد و فرایند ورود خودروهای خارجی به کشور در دی‌ماه و با رسیدن نخستین محموله خودروهای کیا به کشور رنگ و بوی واقعی به خود گرفت. اگرچه بیش از ۹۰ هزار دستگاه خودرو ثبت سفارش شدند، ولی سال ۱۴۰۱ چندان بر وفق مراد واردکنندگان و مشتریان منتظر به پایان نرسید.

فرایند واردات خودرو در سال ۱۴۰۲ روی غلتک افتاد و در این سال، حدود ۱۱ هزار و ۱۲۲ دستگاه خودرو وارد کشور شد. از ابتدای فروردین‌ماه تا پایان تیرماه سال جاری نیز حدود ۱۰ هزار دستگاه خودروی خارجی وارد خاک کشور شده و طبق اظهارات مرداد خسروی، مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، در حال حاضر ۱۹ هزار دستگاه خودرو در گمرکات کشور منتظر ترخیص هستند. به علاوه، شمار ماشین‌های خارجی در مناطق و در حال حمل نیز به ۴۳ هزار دستگاه می‌رسد.

حال که ابلاغیه خودروهای کارکرده نیز صادر شده است، به زودی شاهد ورود ماشین‌های بیشتری به گمرکات کشور خواهیم بود. ترخیص خودروی کارکرده بسته به نوع و رتبه انرژی خودرو به ارائه ۲ الی ۷ گواهی اسقاط احتیاج دارد. همان‌طور که در آیین‌نامه ذکر شده، نیازی به داشتن خودروی فرسوده برای ارائه گواهی اسقاط نیست. متفاضی در مرحله ترخیص و پیش از شماره‌گذاری می‌تواند به سامانه ستاد نوسازی مراجعه کرده و در همان‌جا با پرداخت ۳۵ میلیون تومان، گواهی اسقاط را خریداری کند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد