موضوعات داغ

علت خرابی نوربالا ماشین

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

طبق قوانین لازم‌الاجرا در سراسر جهان، چراغ های جلو با نور پایین و نوربالا به شما کمک می‌کنند تا در هر نوع آب و هوایی و در هر ساعتی از روز ببینید و دیده شوید. به خاطر ایمنی، نور پایین حداقل نیاز ممکن است، اما نوربالا برای رانندگی در شب با سرعت بیش از ۵۰ کیلومتر در ساعت ضروری است. چراغ‌های جلو یک سیستم الکتریکی اولیه هستند که توسط کلیدها و رله‌ها برای روشن و خاموش کردن کنترل می‌شوند. اگر نوربالای شما خراب شود قطعا در بسیاری از جاده‌های تاریک به مشکل برخواهید خورد و احتمال تصادف با موانع یا موجودات زنده و سایر ماشین‌ها بالا می‌رود. در ادامه به رایج‌ترین دلایل خرابی نوربالای ماشین اشاره می‌کنیم.

دلایل خرابی نوربالا خودرو

1. سوختن لامپ چراغ جلو

این شایع‌ترین علت کار نکردن نوربالا است، اما اگر هر دو نوربالا کار نمی‌کنند، احتمالا مشکل جای دیگری است. زیرا احتمال اینکه هر دو لامپ به طور همزمان بسوزند بسیار کم است. باید بدانید که لامپ‌های جلو طول عمر محدودی دارند و معمولا پس از 450 تا 1000 ساعت روشن ماندن می‌سوزند.

2. سوختن فیوز نوربالا

فیوز از سیم‌کشی در برابر مشکلات مدار مانند اتصال کوتاه محافظت می‌کند. اگر اتصال کوتاهی وجود داشته باشد، فیوز می‌سوزد. در صورت سوختن مکرر فیوز، نیاز به تشخیص دقیق توسط برق‌کار برای رفع مشکل مدارات برقی خودرو وجود دارد.

3. خرابی رله نوربالا

کلید چراغ جلو معمولاً لامپ‌های جلو را به طور مستقیم کنترل نمی‌کند، بلکه از طریق یک یا چند رله این کار انجام می‌شود. کلید چراغ جلو یک رله را بکار می‌اندازد که لامپ چراغ جلو را روشن می‌کند. این کار کلید چراغ جلو را از جریان بالای مورد استفاده در چراغ های نوربالا محافظت می‌کند.

خرابی ترانس HID در چراغ زنون

4. خرابی ترانس HID در چراغ زنون

در مورد چراغهای دشارژ با شدت بالا (HID) یا همان چراغ های زنون، یک قطعه اضافی وجود دارد. برای رساندن زنون و نمک‌ها به حالت پلاسما، ترانس HID ولتاژ را تا 30000 ولت افزایش می‌دهد، سپس زمانی که لامپ در حال کار است، ولتاژ در حدود 90 ولت تثبیت می‌شود. در صورت خرابی این ژنراتور، لامپ روشن نخواهد شد.

5. مشکلات سیم‌کشی

یکی از شایع‌ترین دلایل خرابی نوربالای ماشین ناشی از سیم‌کشی آسیب‌دیده است‌ شاید به دلیل تصادف یا نصب لوازم جانبی غیرمجاز سیم‌کشی آسیب‌دیده باشد. سیم‌کشی خراب و سوکت معیوب به سادگی جریان نوربالا را متوقف می‌کند. اتصالات و سوکت‌های شل یا صدمه دیده، به خصوص در لامپ چراغ جلو، ممکن است به شدت داغ شده و ذوب شود.

6. خرابی کلید چراغ جلو

خرابی کلید چراغ جلو تاحدودی غیرمعمول است، زیرا کلید چراغ جلو داخل وسیله نقلیه بوده و به خوبی محافظت می‌شود. با این حال، اگر زیاد رانندگی می‌کنید، به خصوص در شب که باید دائماً بین نوربالا و پایین تغییر کنید، ممکن است کلید چراغ‌ها که معمولا به صورت اهرمی پشت فرمان قرار می‌گیرد، فرسوده شده و در نهایت خراب شود.

7. کدر شدن چراغ جلو

اگر نوربالا کار می‌کند اما به نظر نمی‌رسد مسیر شما را روشن کند، به خصوص اگر خودروی قدیمی‌تری با طلق چراغ جلو پلی کربنات یا پلاستیکی دارید، ممکن است چراغ‌های خودروی شما کدر و مات شده باشد. با تعویض طلق یا رفع کدرشدگی آن این مشکل برطرف می‌شود.

8. لامپ چراغ جلو اشتباه

در برخی از وسایل نقلیه، به ویژه خودروهایی با چراغ‌های جلو HID استفاده از لامپ اشتباه می‌تواند باعث از کار افتادن نوربالا یا عملکرد منقطع آن شود.

لامپ کثیف یا معیوب

9. لامپ کثیف یا معیوب

احتمال سوختن لامپ کثیف بیشتر از لامپ‌های تمیز است. به عنوان مثال انگشتان چرب حین لمس و نصب لامپ باعث می‌شود قسمتی از لامپ به طور ناهموار گرم شود و بشکند. اگر لامپ‌های چراغ جلوی شما به طور مکرر خراب می‌شوند، هنگام انجام کار دقت کنید که لامپ‌ها تمیز باشند. در صورت امکان، اصلا قسمت شیشه‌ای لامپ را لمس نکنید. در صورت نیاز، لامپ را با دستکش لاتکس تمیز بردارید. در نهایت نیز اگر لامپ کثیف است، قبل از نصب آن را با یک پد الکلی تمیز کنید.

چطور از خرابی نوربالا جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از خرابی چراغ‌های نوربالای خودرو، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

• از لامپ‌های باکیفیت استفاده کنید

لامپ‌های باکیفیت عمر طولانی‌تر و مقاومت بیشتری در برابر نوسانات برق دارند. هنگام خرید لامپ، به دنبال لامپ‌هایی باشید که دارای گارانتی و از برندهای معتبر باشند.

• ولتاژ باتری را بررسی کنید

ولتاژ پایین باتری می‌تواند باعث خرابی زودرس لامپ‌های خودرو شود. ولتاژ باتری را به طور مرتب بررسی کنید و در صورت نیاز آن را شارژ یا تعویض کنید.

• از رله‌های مناسب استفاده کنید

رله‌ها به روشن و خاموش شدن چراغ‌های خودرو کمک می‌کنند. از رله‌های مناسب با آمپر صحیح استفاده کنید تا از داغ شدن بیش از حد و خرابی آنها جلوگیری شود.

• سیم‌کشی را بررسی کنید

سیم‌کشی آسیب‌دیده می‌تواند باعث اتصال کوتاه و خرابی چراغ‌های خودرو شود. سیم‌کشی چراغ‌های نوربالا را به طور مرتب بررسی کنید و در صورت مشاهده خرابی، آن را تعمیر یا تعویض کنید.

• از چراغ‌های نوربالا به طور صحیح استفاده کنید:

از چراغ‌های نوربالا فقط در مواقع ضروری و در مکان‌های مناسب استفاده کنید. استفاده بیش از حد از چراغ‌های نوربالا می‌تواند به آنها آسیب برساند.

چراغ‌های خودرو را به طور مرتب تمیز کنید

• چراغ‌های خودرو را به طور مرتب تمیز کنید

کثیفی و گرد و غبار می‌تواند به مرور زمان به چراغ‌های خودرو آسیب برساند. چراغ‌های خودرو را به طور مرتب با یک پارچه نرم و مرطوب تمیز کنید.

• از محافظ‌های چراغ جلو استفاده کنید

محافظ‌های کاسه چراغ جلو می‌توانند از چراغ‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از سنگ، شن و سایر اشیاء محافظت کنند.

• به طور مرتب لامپ‌ها را بررسی کنید

لامپ‌های چراغ‌های نوربالا را به طور مرتب بررسی کنید و در صورت مشاهده ایراد، آنها را تعویض کنید

با انجام این اقدامات می‌توانید عمر چراغ‌های نوربالای خودرو خود را افزایش دهید و از خرابی زودرس آنها جلوگیری کنید.

سخن پایانی

برای جلوگیری از خرابی نوربالای خودرو ابتدا دفترچه راهنمای مالک را بررسی کنید تا مطمئن شوید به چه نوع لامپ نوربالایی نیاز دارید. ضمنا با جعبه فیوز خودرو هم آشنا شوید تا بتوانید فیوز نوربالا را بررسی کنید. بعلاوه موارد زیر را هم مد نظر قرار دهید:

• اگر فقط یکی از چراغ‌های نوربالا کار نمی‌کند، احتمال خرابی لامپ بیشتر است.

• اگر هر دو چراغ نوربالا کار نمی‌کنند، فیوزها، رله‌ها، یا اهرم چراغ را بررسی کنید.

• اگر مشکل از سیم‌کشی است، از یک متخصص برق خودرو کمک بگیرید.

• لامپ‌های چراغ جلو را به طور مرتب بررسی و در صورت نیاز تعویض کنید.

ضمنا همیشه یک یا دو لامپ یدکی به همراه چند فیوز در ماشین داشته باشید تا بتوانید در صورت سوختن لامپ یا فیوزها، به راحتی مشکل را رفع کنید.

شاید مطالب زیر هم برای شما مفید باشد:

مشخصات تارا

علت تقه زدن ماشین

تشخیص خودرو تصادفی

چک لیست خودرو قبل سفر

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1403/3/20
سلام بسیار مفید بود ممنون