موضوعات داغ

راهنمای خرید خودرو برای سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۳

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

خودرو در بسیاری از کشورهای دنیا به هیچ عنوان کالای سرمایه‌ای نیست و صرفاً به عنوان یک کالای مصرفی بادوام مورد استفاده مشتریان قرار می‌گیرد. قیمت آن نیز هر ساله معمولاً کمتر از سال قبل می‌شود. البته این قاعده برای بازارهایی مصداق دارد که اولاً نرخ تورم در آنها پایین باشد و ثانیاً عرضه انواع خودروی خارجی یا وارداتی در آنها با محدودیت چندانی مواجه نبوده و تعرفه واردات خودرو هم نسبتاً ناچیز باشد.

بنابراین در کشور ما به این دلیل که ورود خودروهای خارجی با انواع و اقسام محدودیت‌ها و تعرفه‌های گمرکی یا عوارض عمومی مواجه است و طی چند سال گذشته هم واردات خودرو تقریباً ممنوع بوده، خودرو در ایران فعلاً حکم یک کالای سرمایه‌ای را دارد. تا زمانی که واردات خودرو آزاد نشود یا نرخ تورم و اوضاع اقتصادی کلان جامعه با نوسانات تورمی همراه نباشد، احتمالاً خودرو نقش یک کالای مناسب برای سرمایه‌گذاری را خواهد داشت.

از همین رو بسیاری از افراد به دنبال این هستند که در سال ۱۴۰۳ چه خودرویی بخرند تا سود بیشتری ببرند یا ارزش سرمایه آنها به نحو احسن حفظ شود. برای آنکه بهترین خودرو برای سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۳ را بشناسید، در ادامه با خودروبانک همراه شوید.

کدام خودروها برای سرمایه‌گذاری مناسب‌ترند؟

کدام خودروها برای سرمایه‌گذاری مناسب‌ترند؟

پیش از آنکه به معرفی چند مدل از بهترین خودروها برای سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۳ بپردازیم، بهتر است ملاک‌های یک خودرو مناسب سرمایه‌گذاری را به طور کلی معرفی کنیم تا هر زمان که قصد خرید خودرو برای سرمایه‌گذاری را داشتید، بدانید که باید به صورت کلی چه مبانی را در ذهن داشته باشید.

برند معتبر

اولین و پایه‌ای‌ترین اصلی که برای خرید خودرو مناسب سرمایه‌گذاری باید به آن توجه کنید، این است که ماشین مورد نظر باید حتماً از یک برند معتبر و پرطرفدار باشد. با توجه به طرفداران زیادی که برای برندهای معتبر اروپایی، به ویژه کشور آلمان، وجود دارد، به نظر می‌رسد ابتدا باید به سراغ خودروهای نسبتاً جدید و پرطرفدار از برندهای معتبر آلمانی، به ویژه مرسدس بنز و بی‌ام‌و، بروید.

البته در بین محصولات این دو برند، برخی خودروها چندان طرفدار ندارند و برای سرمایه‌گذاری مناسب نیستند که باید به این نکته هم توجه کنید. بعد از آن، برندهای معتبر ژاپنی و کره‌ای گزینه‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری توسط افراد دارای توان مالی مناسب هستند. خودروهای برندهای نیسان، تویوتا، هیوندای و کیا در این رنج قرار می‌گیرند.

نکته دیگری که باید در مورد برند خودرو ویژه سرمایه‌گذاری بدانید، این است که به طور کلی فعلاً خودروهای چینی، چه وارداتی و چه مونتاژی، طرفداران زیادی در حد دیگر خودروهای خارجی در بازار ندارند. علی‌رغم آنکه مشاهده می‌کنیم برای بعضی خودروهای وارداتی چینی قیمت‌هایی تا بیش از دو برابر قیمت فروش آنها در سامانه یکپارچه آگهی می‌شود، اما به نظر می‌رسد که این آگهی‌ها بیشتر حالت قیمت‌سازی داشته باشند و خودروهای چینی به اندازه دیگر برندهای معتبر آسیایی محبوب نیستند و موقع فروش نمی‌توان برای آنها قیمت‌های آن‌چنانی طلب کرد، مگر آنکه شرایط بازار آن‌قدر دچار محدودیت شود که بسیاری از مشتریان به صورت هیجانی اقدام به خرید خودروهای چینی با قیمت‌های نامتعارف کنند.

میزان عرضه آن خودرو به بازار

میزان عرضه آن خودرو به بازار

میزان عرضه یک خودرو می‌تواند معیاری برای سرمایه‌گذاری روی آن باشد. البته تاثیر میزان عرضه برای خودروهای خاص با خودروهای ارزان‌تر که توسط قشر زیادتری از جامعه مورد استفاده قرار می‌گیرند، در امر سرمایه‌گذاری می‌تواند متفاوت باشد.

به عنوان مثال، یک خودروی لوکس از برندهای کاملاً معتبر جهانی نظیر مرسدس بنز، رنجروور یا رولز رویس را در نظر بگیرید که به صورت پلاک ملی و تعداد کاملاً محدود در کشور ما وجود دارد.

این سبک از خودروها هر چقدر تعدادشان کمتر باشد، قیمت آنها موقع فروش بالاتر بوده و مشتریان خاص و بسیار ثروتمند برای خرید آنها پا پیش می‌گذارند. اما خودروهای معمولی‌تر نظیر محصولات هیوندای یا نیسان اگر با شمار محدود در بازار حاضر شوند، معمولاً به دلیل ضعف در خدمات پس از فروش و اجتناب عمده مشتریان از خرید این دست از محصولات به دلیل ترس از عدم تامین قطعه یا دیگر خدمات مورد نیاز، با استقبال خوبی از سمت مشتریان مواجه نمی‌شوند و هنگام فروش، قیمت آنها نسبت به محصولات همرده پایین‌تر است. یک مثال خوب برای این مورد هیوندای ولوستر است که بنا به دلایلی به صورت محدود در کشور عرضه شده و از آنجا که طرفداران زیادی ندارد، معمولاً برای سرمایه‌گذاری نسبت به دیگر خودروهای هیوندای گزینه مناسبی به شمار نمی‌رود.

همچنین خودروهای تولید داخل نظیر سایپا آریو زد ۳۰۰ که به صورت محدود در بازار عرضه شده‌اند، علی‌رغم مزایایی که نسبت به دیگر خودروهای داخلی دارند، اما برای سرمایه‌گذاری چندان مناسب نیستند و فروش آنها سخت‌تر و با قیمت‌های پایین‌تر از خودروهای پرفروش همرده صورت می‌گیرد.

رونق بازار خرید و فروش

اگر می‌خواهید خودروی مناسب برای سرمایه‌گذاری خریداری کنید، اول سری به بازار بزنید و بررسی کنید که آیا این خودرو در بازار به راحتی معامله می‌شود و اصطلاحاً حکم پول نقد را دارد یا نه. به عنوان مثال، در بازار خودروهای داخلی ماشینی مثل پژو ۲۰۷ یا پژو پارس تیو ۵ طرفداران فوق‌العاده زیادی دارد و معمولاً به راحتی در بازار خرید و فروش می‌شود. بنابراین در نوسانات ارزی و همزمان با افزایش قیمت دلار، با توجه به عرضه کمتر از تقاضای آنها توسط کارخانه، به راحتی قیمت این دست از محصولات بالا می‌رود و ارزش پول شما حفظ خواهد شد و سرمایه شما افزایش خواهد یافت.

دوام فنی

به استثنای خودروهای فوق‌العاده گران‌قیمت و خاص که افراد ثروتمند تنها مشتریان آنها هستند و دغدغه چندانی برای هزینه تعمیرات و میزان خرابی خودروهای خاص خود ندارند، باید هنگام خرید دیگر خودروها، به ویژه آنهایی که به صورت تیراژ بالا در بازار موجود هستند، روی دوام فنی آنها تحقیق و بررسی بیشتری به عمل آورید تا بفهمید که آیا این خودرو گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود یا نه.

به عنوان مثال، در حال حاضر یکی از مواردی که باعث شده تا خودروهای چینی نسبت به رقیبان کره‌ای یا ژاپنی در جایگاه پایین‌تری قرار بگیرند، این است که دوام فنی خودروهای چینی نسبتاً پایین بوده و این دست از خودروها عموماً کیفیت فنی پایین‌تری نسبت به رقبای ژاپنی یا حتی کره‌ای دارند. به عنوان مثال، بسیاری از خودروهای چینی از نظر دوام گیربکس با مشکل مواجه هستند و خیلی زودتر از خودروهای ژاپنی نیاز به تعمیر گیربکس پیدا می‌کنند. ضمن آنکه هزینه تعمیر و خرید قطعات خودروهای چینی نسبت به خودروهای برندهای معتبر بسیار بالاتر است که معمولاً می‌توان قطعات استوک و دست دوم خودروهای معتبر ژاپنی و کره‌ای را از کشورهای اطراف با قیمت بسیار پایین‌تر از تجهیزات و لوازم خودروهای چینی خریداری کرد و در نتیجه هزینه تعمیر را بسیار کاهش داد.

کدام خودروهای وارداتی جدید برای سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۳ مناسب هستند؟

کدام خودروهای وارداتی جدید برای سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۳ مناسب هستند؟

با توجه به اصولی که در بالا به آنها اشاره کردیم و برخی موارد جزئی دیگر، بهتر است که خودروهای زیر را برای سرمایه‌گذاری در سال جدید انتخاب کنید. خودروهای مناسب سرمایه‌گذاری در بین محصولات جدید وارداتی همانطور که اطلاع دارید، طی یکی دو سال گذشته واردات خودرو به صورت محدود بعد از چندین سال ممنوعیت آغاز شده و برخی از مدل‌های جدید به تدریج در حال عرضه به بازار ایران هستند. در این میان و با توجه به خودروهایی که تاکنون وارد بازار شده است، بهتر است که ابتدا به سراغ برندهای معتبر کره‌ای نظیر کیا موتورز و هیوندای بروید.

باید به این نکته هم توجه کرد که با توجه به سقف قیمتی ۲۰ هزار یورویی در نظر گرفته شده برای خودروهای وارداتی عادی، اکثر این محصولات از لحاظ آپشن و تجهیزات در سطح مطلوبی قرار ندارند و از این نظر گزینه مناسب برای سرمایه‌گذاری محسوب نمی‌شوند. اما با توجه به نبود رقبای پر آپشن، بسیاری از این محصولات کماکان طرفداران زیادی در بازار ما دارند.

در این بین بهتر است که مدل‌های خاص‌تر هیوندای و کیا را انتخاب کنید. کیا K5 می‌تواند گزینه اول شما به عنوان یک خودروی سدان باشد. این محصول طراحی ظاهری جذابی دارد و علی‌رغم آنکه از نظر امکانات در سطح مطلوبی قرار ندارد، اما می‌تواند خودروی خوبی برای سرمایه‌گذاری به شمار برود. کیا سلتوس و همچنین کیا اسپورتیج جدید مدل ۲۰۲۳ هم دیگر خودروهای برند کره‌ای کیا موتورز هستند که می‌توان روی آنها برای سرمایه‌گذاری حساب کرد. کیا سراتو GT مدل ۲۰۲۴ هم جزو دیگر محصولات کیا است که می‌توان برای سرمایه‌گذاری مدنظر قرار داد.

در سمت دیگر برند هیوندای نیز به تازگی با برخی از محصولات جدید خود پا به میدان ایران گذاشته که از جمله می‌توان به هیوندای توسان جدید اشاره کرد. هیوندای اکسنت ۲۰۲۴ و هیوندای کرتا هم گزینه‌های بدی برای سرمایه‌گذاری محسوب نمی‌شوند. در این میان هیوندای النترا جدید با موتور ۱.۶ لیتری و آپشن‌های بسیار اندک مورد توجه مشتریان قرار نگرفته است.

از دیگر برندهای معتبر وارداتی به کشور برند نیسان است که محصولاتی مثل نیسان ایکس تریل، نیسان قشقایی و نیسان سیلفی مدل ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ آن می‌تواند برای سرمایه‌گذاری جذاب به نظر برسد. به ویژه نیسان ایکس تریل به عنوان یک شاسی بلند شهری با ابعاد نسبتاً بزرگتر بسیار جذاب خواهد بود، اما متأسفانه سطح امکانات آن به صورت پایه‌ای در نظر گرفته شده تا سقف قیمتی واردات خودرو را رد نکند.

همچنین یکی از برندهای معتبر اروپایی که واردات آن به کشور کلید خورده است، محصولات اشکودا هستند. اشکودا زیرمجموعه برند فولکس واگن است و تمامی خودروهای آن با مهندسی و نظارت این شرکت بزرگ آلمانی تولید می‌شود. بنابراین به نظر می‌رسد که خودروهای اشکودا نظیر مدل سوپرب یا دیگر خودروهای این برند گزینه‌های جذابی برای سرمایه‌گذاری در بازار ایران باشند، چراکه برندهای معتبر اروپایی دیگری فعلاً در بازار به صورت گسترده حضور ندارد و محصولات این شرکت با پشتوانه نام فولکس واگن قطعاً با استقبال بسیار مناسبی در بازار آزاد مواجه خواهند شد.

البته این در صورتی است که بتوانید این خودروها را از سامانه یکپارچه بخرید، وگرنه در بازار آزاد احتمالاً حباب زیادی روی آنها وجود خواهد داشت.

علاوه بر موارد بالا اگر توان مالی مناسبی دارید، می‌توانید روی محصولات وارداتی جانبازان نیز حساب باز کنید؛ زیرا این دسته از خودروها دارای سقف قیمتی بالاتری هستند و خودروهای لوکس‌تری میان آنها دیده می‌شود. محصولاتی همچون مرسدس بنز C کلاس، مرسدس بنز a کلاس، ب ‌ام‌ و x2 ، تویوتا راو فور، تویوتا کمری جدید و بسیاری از مدل‌های لوکس دیگر که برای جانبازان در نظر گرفته شده است، می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری در سال ۱۴۰۳ باشند.

چه ماشین داخلی برای سرمایه‌گذاری بخریم؟

در مورد خودروهای داخلی نیز بهتر است خودروهای نسبتاً گران قیمت و فول آپشن‌تر را خریداری کنید که طرفداران بیشتری در میان جامعه دارند. محصولاتی همچون پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما، تارا اتوماتیک، دنا پلاس توربوشارژ، پژو پارس تیوفایو و برلیانس H330 می‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد. البته دقت کنید که خودروهای کم کارکرد و با حداکثر سلامت فنی و بدنه را خریداری کنید.

کدام خودروهای وارداتی قدیمی برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر هستند؟

کدام خودروهای وارداتی قدیمی برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر هستند؟

همانطور که اطلاع دارید، در گذشته، یعنی تا سال ۱۳۹۷، واردات خودرو به کشور تقریباً آزاد بود و سقف قیمتی چندانی برای ورود خودروهای جدید به کشور تقریباً در نظر گرفته نمی‌شد. بنابراین تنوع مدل و خودروها در این دسته از محصولات نسبت مدل‌های جدید وارداتی بیشتر است.

در این میان خودروهای خاص نظیر تویوتا لندکروزر و لکسوس LX برای افراد ثروتمند می‌توانند سودهای زیادی به دنبال داشته باشند. چراکه مشابه این محصولات فعلاً به بازار ایران نخواهد آمد و دارندگان این‌گونه شاسی بلندهای ژاپنی می‌توانند روی افزایش قیمت سالانه خودروهای خود حساب باز کنند. از خودروهای گران قیمت و خاص که بگذریم، محصولاتی نظیر هیوندای سانتافه کم کارکرد، کیا اپتیما جی اف، هیوندای توسان و کیا اسپورتیج هم کماکان طرفداران زیادی در بازار دارند و احتمالاً در صورت نوسانات ارزی قیمت آنها بسیار بالا خواهد رفت.

سخن پایانی

اگر بخواهیم به طور کلی بگوییم که چه خودرویی برای سرمایه‌گذاری در ایران مناسب است، باید به این نکته توجه کنید که اولاً برند این ماشین باید جزو برندهای معتبر جهانی اروپایی یا آسیایی باشد. برندهایی همچون تویوتا، لکسوس، مرسدس بنز، بی‌ام‌و، کیا و هیوندای جزو بهترین شرکت‌هایی هستند که می‌توانیم محصولات کم کارکرد و پرطرفدار آنها را برای سرمایه‌گذاری خریداری کنیم.

در میان خودروهای داخلی هم محصولاتی را بخرید که به طور عمده در بازار بسیار پرطرفدار هستند و خرید و فروش آنها به راحتی صورت می‌گیرد. همچنین خودرویی که می‌خرید باید از لحاظ فنی یا ظاهری سالم و با دوام باشد و خرج زیادی روی دست شما نگذارد.

با همه این تفاسیر باید به یاد داشته باشید که مؤلفه‌های بسیار زیادی روی قیمت خودرو در بازار ایران تاثیر می‌گذارند، از نرخ ارز گرفته تا میزان واردات خودرو، ورود یا عدم ورود خودروهای خارجی کارکرده، تصمیمات دولت در زمینه واردات خودرو و تخصیص ارز در این زمینه و بسیاری از مولفه‌های دیگر وجود دارند که در حال حاضر نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی در مورد آن به عمل آورد و همین مورد باعث می‌شود تا خرید خودرو برای سرمایه‌گذاری به نوعی ریسک بیشتری داشته باشد.

به عنوان مثال اگر واردات خودروهای کارکرده که در حال حاضر به یک قانون لازم‌الاجرا تبدیل شده اما فعلاً از سوی دولت ابلاغ نشده است، به مرحله اجرا حتی به صورت محدود درآید، می‌تواند تاثیر بسیار زیادی روی بازار خودروهای وارداتی دست دوم یا حتی صفر کیلومتر در کشورمان بگذارد. بنابراین پیش از خرید خودرو برای سرمایه‌گذاری باید تمامی جنبه‌ها را سنجید و بعد از آن به سراغ یک خودروی مناسب در حد بودجه رفت تا سود مناسبی بدست آورد.

شاید مطالب زیر را هم بپسندید:

ماشین لاماری

ماشین دیگنیتی

چه ماشینهایی نخریم

ماشین پژو پارس دوگانه سوز

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1403/3/18
بهترین خودرو وارداتی جهت مصرف کننده و سرمایه گذاری همین اشکودا سوپرب می باشد که نویسنده محترم مقاله به درستی به این خودروی اروپایی اشاره کردند، چون این خودرو در اصل یه پاسات با ابعادی بزرگتر و جادارتر می باشد و ازآنجائیکه پاسات های صفر مدل ۲۰۱۸ وارداتی تقریبا وجود ندارند و مدل های کم کارکرد آنها قیمتی بیشتر از ۷ میلیارد دارند بنابراین اشکودا سوپرب صفر مدل ۲۰۲۴ فول آپشن و فول رادار که از نظر سایز اتاق و فضای سرنشینان عقب به مراتب از پاسات بزرگتر است و دقیقا در کلاس فولکس واگن آرتئون ( Arteon) می باشد بهترین انتخاب برای کسانی می باشد که علاقه مند به محصولات آلمانی مثل فولکس واگن و آئودی می باشند ، از طرفی اشکودا سوپرب و پاسات و آئودی A4 از موتور TSI فولکس واگن با گشتاور خروجی ۲۵۰ تا ۲۸۰ نیوتن متر استفاده می کنن که قدرت آنها به گیربکس پیشرفته و هوشمند DSG منتقل میشه و فولکس واگن چه برای اشکودا سوپرب و چه برای پاسات شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر رو بین ۸ و ۹ ثانیه اعلام نموده ، از طرفی بجز اشکودا در بازار ایران چه خودروی آلمانی صفری وجود داره که قیمتی کمتر از ۱۵ میلیارد داشته باشه؟ بعد از اشکودا مصرف کننده باید بره بنز e200 بخره ۱۸ میلیارد یا ۵۳۰ بخره ۲۰ میلیارد ، بنابراین قیمتی در حدود ۸ تا ۹ میلیارد در این بازار تشنه خودروهای آلمانی و اروپایی خیلی راحت برای این خودروی اصیل و با کیفیت متصور است.