موضوعات داغ

جانشین‌های پژو پارس؛ آری یا نه؟

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

پژو پارس که شاید بتوان لقب محبوب‌ترین خودرو ایرانی را به آن داد، قرار است در پایان خرداد امسال از رده خارج شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد، پارس در مقایسه با سه خودرو پیشنهادی توسط ایران‌خودرو به مشتریان به عنوان جایگزین یعنی سورن‌پلاس، 207 و تارا، به لحاظ ظاهر، كیفیت و امكانات از جایگاه پایین‌تری برخوردار است. اختلاف قیمت كارخانه و بازار پارس نیز با سه خودرو جایگزین تقریبا در یك محدوده قرار دارد. ایران‌خودرو اعلام كرده سورن را با تخفیف 15 میلیون تومانی و وام 100 میلیون تومانی بدون بهره به ثبت‌نام‌کنندگان پارس واگذار می‌كند.

با توجه به این كه تولید پژو پارس در پایان ماه جاری متوقف خواهد شد، سورن پلاس با موتور XU7P، پژو 207 پانوراما دنده‌دستی ارتقایافته و تارا شش‌دنده دستی (V1P) به‌عنوان خودروهای جایگزین به مشتریان پیشنهاد شده است.

مقایسه كیفیت سه خودروی پیشنهادی برای جایگزینی پژو پارس گویای آن است كه این سه، از ایمنی و امكانات بهتری در مقایسه با پارس برخوردارند. پارس كه پلتفرم آن از پژو 405 گرفته شده است، با توقف صدور مجوز تولید از سوی سازمان استاندارد و به دلیل عدم مطابقت با استانداردهای 85 گانه برای همیشه از خط تولید خارج می‌شود.

سورن پلاس در مقایسه با پژو پارس، شتاب بیش‌تر، كابین باكیفیت‌تر، امكانات به‌روزتر و سواری نرم‌تری دارد؛ این گزینه در اولویت جایگزینی با پارس است.

علاوه بر آن، ایران‌خودرو تسهیلات 100 میلیون تومانی بدون بهره به همراه 15 میلیون تومان تخفیف بر روی قیمت كارخانه‌ای سورن به مشتریان پژو پارس ارایه می‌كند. با توجه به اختلاف حدود 151 میلیون تومانی قیمت كارخانه و بازار سورن، این گروه از متقاضیان جمعا از 266 میلیون تومان تسهیلات و سود برخوردار می‌شوند.

قیمت كارخانه ای پارس در حال حاضر 445 میلیون تومان و قیمت بازار آن 672 میلیون تومان است که اختلاف 227 میلیون تومانی را نشان می‌دهد. شاید یكی از دلایلی كه باعث شده تا برخی از متقاضیان پژو پارس بر دریافت این خودرو پافشاری كنند اختلاف قیمت آن با نرخ‌ها در بازار باشد، اما قیمت كارخانه و بازار سه خودرو جایگزین هم نشان می‌دهد كه پارس با قیمت جدید، مزیتی نسبت به آنها ندارد، چرا كه سه خودرو جایگزین پارس دارای اختلاف قیمتی بین 151 تا 320 میلیون تومان بین كارخانه و بازار هستند.

سورن پلاس XU7P

سورن پلاس XU7P (بهینه) در حال حاضر درب كارخانه 465 میلیون تومان فروخته می‌شود، در حالی كه قیمت آن در بازار 616 میلیون تومان است. ایران‌خودرو اعلام كرده سورن را با تخفیف 15 میلیون تومانی به مبلغ 450 میلیون تومان به مشتریان پارس واگذار می‌كند و تسهیلات 100 میلیون تومانی به آنان می‌دهد.

سورن پلاس بهینه به پیشرانه XU7 پلاس مجهز است و دو كیسه هوا، نمایشگر لمسی، دوربین و سنسور پارك عقب، سامانه كنترل الکترونیکی پایداری و همچنین نشانگر تعویض دنده (GSI) تنها برخی از ویژگی‌های این محصول به شمار می‌رود. دو محصول دیگر یعنی پژو 207 پانوراما دستی ارتقایافته و تارا شش‌دنده دستی نیز از ویژگی‌های بهتری نسبت به پارس برخوردارند.

آخرین قیمت مصوب كارخانه ای پژو 207 پانوراما دستی 504 میلیون تومان است، حال آن كه این خودرو در بازار 825 میلیون تومان فروخته می‌شود و در واقع متقاضیان پارس، پژو 207 را حدود 320 میلیون تومان ارزان‌تر خریداری می‌كنند.

طراحی جذاب‌تر و اسپرت تر، چابكی و شتاب بیش‌تر، امکانات بیش‌تر نسبت به پارس، سقف شیشه‌ای و عدم نفوذ صدا به درون اتاق از مزایای 207 پانوراما نسبت به پژو پارس محسوب می‌شود.

فضای داخلی سورن پلاس XU7P

تارا V1P نیز هم از نظر پلتفرم و هم از نظر امکانات، از پارس بسیار به‌روزتر بوده و یک سروگردن از این خودرو بالاتر است. امکاناتی نظیر HSA، ترمزهای تمام‌دیسکی، کنترل پایداری، TCS، سیستم چندرسانه‌ای با دوربین عقب، کروزکنترل و محدودکننده سرعت و آنتن کوسه‌ای، این خودرو را به یک گزینه عالی تبدیل کرده است. تارا شش‌دنده دستی در كارخانه 587 میلیون تومان فروخته می‌شود اما قیمت بازار آن 823 میلیون تومان است؛ با این اوصاف اختلاف قیمت تارا درب كارخانه و بازار به 235 میلیون تومان می‌رسد.

با این تفاصیل و به دلیل از رده خارج شدن پارس تا پایان خرداد امسال و همچنین دارا بودن سه گزینه جایگزین، به نظر می‌رسد این سه مدل در مقایسه با خودرویی که قرار است برای همیشه بازنشسته شود، هم برای کسی که قصد استفاده از خودرو را دارد و هم برای فردی که می‌خواهد آن را واگذار کند، شرایط بهتری دارند.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1403/3/17
سلام من داخل طرح خودرو های جایگزین شرکت کردم و تارا دستی رو انتخاب کردم،اگه تکمیل وجه نکنم امتیازم کلا صلب میشه و دیگه نمیتونم تو پیش فروش های بعدی شرکت کنم؟
1403/3/18
سورن پلاس را اتوماتیک و از نظر طراحی بدنه به روز تر کنید