موضوعات داغ

رانندگی با ترمز دستی بالا و بوی سوختگی

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

هر کسی ممکن است با ترمز دستی بالا رانندگی کند و موجب سوختن لنت ترمز عقب شود. شاید مجبور شده باشید به سرعت سوار ماشین دیگری شوید که با آن آشنایی ندارید. در عجله برای جبران وقت، آزاد کردن ترمز دستی ممکن است از ذهن درگیر شما دور بماند و یا اینکه ترک محل پارک، به اندازه کافی روی اهرم یا پدال ترمز دستی فشار وارد نکرده‌اید و درنتیجه ترمز همچنان درگیر مانده است.

به هر دلیلی که این اشتباه را مرتکب شده باشید، دانستن اینکه هنگام رانندگی با ترمز دستی بالا چه اتفاقی می‌افتد، برای شما مفید خواهد بود. ضمن آنکه حواس شما را برای آزاد کردن قطعی ترمز پارک جمع‌تر خواهد کرد.

ترمز دستی چیست؟

ترمز دستی (که به عنوان ترمز پارک هم شناخته می‌شود) این اطمینان را به وجود می‌آورد که وسیله نقلیه شما هنگام پارک شدن، حرکت نمی‌کند. در مدل‌های قدیمی، در صورت خرابی ترمز اصلی به عنوان پشتیبان نیز عمل می‌کند.

اگرچه ترمز دستی بر اساس همان اصول اصطکاکی ترمز اصلی عمل می‌کند، اما قدرت آن کمتر است. به همین دلیل است .

در اکثر خودروها، ترمز دستی روی چرخ‌های عقب فعال می‌شود؛ چراکه به طور معمول فقط برای ایمن کردن وسیله نقلیه پارک شده استفاده می‌شود و نیازی به اتصال با چرخ‌های جلو نیست.

در بسیاری از خودروها کشیدن ترمز دستی باعث روشن شدن چراغ هشدار روی صفحه کیلومترشمار می‌شود و تا زمانی که ترمز دستی روشن باشد، چراغ روشن می‌ماند.

اگر با ترمز دستی بالا رانندگی کنید چه اتفاقی می‌افتد؟

این بستگی به نوع ترمز دستی دارد، اما صرف نظر از اینکه چه نوع ترمز دستی دارید، به جز انواع برقی که معمولاً با قرار دادن وسیله نقلیه در دنده و فشار دادن پای شما روی ترمز اصلی به طور خودکار رها می‌شوند، درگیر ماندن ترمز دستی به سرعت لنت‌ها را فرسوده می‌کنید.

هنگامی که ترمز دستی را درگیر می‌کنید، از کابل ها برای فشار دادن مکانیکی لنت ترمز عقب که از نوع دیسکی یا کاسه‌ای هستند، استفاده می‌شود. تماس فیزیکی بین لنت‌ها و دیسک یا کاسه چرخ، باعث ایجاد اصطکاک می‌شود که چرخش چرخ را کند خواهد کرد.

اگر لنت ترمز همچنان روی دیسک‌ها یا کاسه‌های چرخان فشار داده شود، اصطکاک و حرارت زیادی ایجاد می‌کنند. در موارد شدید، رانندگی طولانی مدت با ترمزهای پارک درگیر می‌تواند باعث جوشیدن مایع ترمز شود، روغن ترمز هوا بگیرد و قدرت ترمزهای اصلی را به شدت کاهش دهد. این امر به ویژه در مورد ترمزهای کاسه‌ای صادق است.

رانندگی با ترمز دستی بالا، چگونه بر حرکت خودرو تأثیر می‌گذارد

رانندگی با ترمز دستی بالا، چگونه بر حرکت خودرو تأثیر می‌گذارد؟

آیا تا به حال به طور تصادفی به طور هم‌زمان روی گاز و ترمز زده‌اید؟ بسته به اینکه با چه قدرتی روی پدال گاز و ترمز فشار داده باشید، وسیله نقلیه شما به کندی حرکت می‌کند یا حتی چند سانت هم تکان نمی‌خورد. وقتی با ترمز دستی بالا رانندگی می‌کنید، ممکن است چنین اتفاقی بیفتد.

معمولاً با ترمز دستی کاسه‌ای ( در اکثر خودروهای اقتصادی داخلی)، احتمال هنگام عقب رفتن خیلی متوجه درگیر بودن ترمز دستی نشوید، اما ممکن است متوجه شوید که هنگام شروع حرکت به جلو مشکلی وجود دارد. البته اگر ترمز دستی کاملا سالم و قدرتمند باشد، در لحظه عقب رفتن هم مشکل به وجود می‌آورد یا حتی اجازه حرکت هم به راحتی نمی‌دهد.

اگر مدت زیادی از ترمز دستی استفاده نکرده باشید، ممکن است اتصالات و سیم‌کشی نشانگر ترمز پارک دچار مشکل شده و چراغ قرمز ترمز پارک حتی در صورت اعمال ترمز پارک روشن نشود.

وقتی با ترمز دستی بالا رانندگی می‌کنید چه اتفاقی برای اجزای ترمز دستی می‌افتد؟

اگرچه در ابتدا به عنوان پشتیبان ترمز اصلی عمل می‌کردند، اما ترمزدستی‌های مدرن فقط یک وسیله نقلیه پارک شده را متوقف نگه می‌دارند. استفاده از آن خارج از هدف مورد نظر باعث فرسودگی سریع‌تر قطعات یا حتی آسیب رساندن به آنها می‌شود.

لنت‌های ترمز عقب اولین قطعه در معرض سایش و خرابی زودرس هستند. گرمای بیش از حد ناشی از چرخش چرخ‌ها با ترمز دستی بالا، ممکن است باعث لعابی شدن سطح لنت‌ها شود.

سطح لعابی اصطکاک اعمال شده توسط لنت ترمز روی کاسه یا دیسک را به شدت کاهش می‌دهد و باعث از کار افتادن ترمز دستی می‌شود‌. در این موارد نیاز به تعویض لنت خواهد بود. در موارد حاد نیز باید دیسک یا کاسه چرخ هم تعمیر یا تعویض شوند.

ترمز دستی در خودروهای دیفرانسیل جلو

بسته به سیستم دیفرانسیل خودروی شما، اگر با ترمز دستی بالا رانندگی کنید، مشکلات مختلفی ممکن است رخ دهد.

خودروهای دیفرانسیل جلو FWD قدرت تولید شده توسط موتور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کنند. اگر سعی کنید با ترمز دستی بالا با یک وسیله نقلیه FWD رانندگی کنید، ترمز چرخ‌های عقب درگیر می‌ماند و این امر شتاب ماشین را کاهش می‌دهد. ترمز دستی معمولا به اندازه کافی قوی نیست که خودرو را به طور کامل متوقف کند، مگر اینکه با کمترین سرعت حرکت کنید.

از آنجایی که خودروهای FWD قدرت را به چرخ‌های عقب نمی‌فرستند، تا زمانی که ترمز پارک فعال باشد، تایرهای عقب به راحتی نمی‌چرخند. پس اگر با ترمز دستی بالا با یک وسیله نقلیه FWD رانندگی کنید، به سرعت متوجه خواهید شد که مشکلی وجود دارد. در اینجا شما شانس بیشتری برای متوقف کردن خودرو و کشف اشتباه خود قبل از اینکه ترمزها آسیب جدی ببینند دارید. با این حال، توجه داشته باشید که این امر به طور قابل توجهی به اندازه و وزن وسیله نقلیه هم بستگی دارد.

ترمز دستی در خودروهای دیفرانسیل عقب

خودروهای RWD وضعیت بدتری نسبت به همتایان FWD خود دارند. چراکه دقیقا همان چرخ‌هایی که خودرو را به حرکت در می‌آورند و محرک هستند، باید توسط ترمز دستی متوقف مهار شوند‌

در تمام دورهای موتور به دورهای بسیار پایین، پیشرانه خودروهای RWD چرخ‌های عقب را با قدرت بالاتری نسبت به توان ترمز دستی برای متوقف شدن تایرها، به گردش درمی‌آورد. در این مواقع ممکن است حتی متوجه افت جزئی شتاب در سرعت‌های بالا هم نشوید.

همان‌طور که اشاره شد، رانندگی با ترمز دستی بالا برای مدت طولانی یا با سرعت زیاد، قطعات آن را سریع‌تر فرسوده می‌کند. همچنین ممکن است بر چرخ‌های عقب و قطعات مجاور که در معرض گرمای شدید ناشی از لنت‌های درگیر هستند، تأثیر بگذارد.

اگر تصادفاً با ترمز دستی بالا رانندگی کردید، باید بعد از آن چرخ‌ها و ترمز را بررسی کنید. پس در اسرع وقت خودروی خود را برای بررسی دقیق‌ به یک تعمیرگاه مجاز برسانید.

ترمز دستی برقی

ترمز دستی برقی

امروزه بسیاری از خودروها از ترمز دستی برقی استفاده می‌کنند. این نوع ترمز دستی به جای استفاده از کابل، از موتور الکتریکی برای فعال کردن ترمزهای عقب استفاده می‌کند. ترمز دستی برقی مزایای متعددی دارد، از جمله:

• به طور خودکار هنگام حرکت با سرعت مشخصی آزاد می‌شود.

• در صورت عدم رها شدن ترمز دستی هنگام حرکت، به راننده هشدار می‌دهد.

• به طور کلی قابل اعتمادتر از ترمز دستی سنتی است.

نتیجه گیری

رانندگی با ترمز دستی بالا می‌تواند به ترمزها و سایر اجزای خودرو آسیب برساند. اگر تصادفا با ترمز دستی بالا رانندگی کردید، به علائمی مانند بوی سوختگی، صدای ساییدگی یا کاهش شتاب توجه کنید. سپس در اسرع وقت خودروی خود را برای بررسی دقیق‌تر به یک تعمیرگاه مجاز ببرید. برای جلوگیری از مشکلات ناشی از بالا ماندن ترمز دستی حین حرکت، قبل از رانندگی، همیشه مطمئن شوید که ترمز دستی رها شده است. به چراغ هشدار ترمز دستی روی صفحه آمپر توجه کنید و به طور مرتب ترمز دستی و سایر اجزای سیستم ترمز را بررسی کنید.

شاید مطالب زیر هم برای شما مفید باشد:

مشخصات ماشین ساینا

عیب یابی خودرو با بو کردن

عادت های مخرب رانندگی

آشنایی با بهترین ماشین برای رانندگان تازه کار

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد