موضوعات داغ

8 ویژگی غیرمعمول و خاص لوکانو 8، کراس اوور جدید وارداتی بازار ایران + عکس

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

آیا لوکانو 8 فقط یک کراس اوور بزرگ و گران قیمت چینی دیگر است؟ دقیقاً اینطور نیست. جیکو J8 که در ایران با نام لوکانو 8 در آینده عرضه خواهد شد با ویژگی های خاص خود می تواند از جمعیت سایر خودروهای این کلاس متمایز شود، و اکثر ویژگی های آن مزایای واقعی به همراه دارند.

اگر صادق باشم، عشق چینی ها به ایجاد زیرمجموعه های بی شمار همه را آزار می دهد. این انگار میل به گنگ کردن مسئولیت و از بین بردن سریع برندها در صورت شکست است، انگار هرگز وجود نداشته اند. مجموعه چری در این زمینه بسیار فعال است. فکر می کنم حتی خبرنگاران خودرویی چینی هم دقیقاً نمی دانند در مجموعه آن چند نام مختلف وجود دارد. این ماشین اصلاً یک "کلون" همپلتفرم نیست. برخی ویژگی های آن حتی در گران قیمت ترین محصول این برند، کراس اوور اکسید وی ایکس، وجود ندارد.

سیستم چهارچرخ محرک پیچیده

سیستم چهارچرخ محرک پیچیده

در مدل ارشد "هشت"، جفت کردن چرخ های عقب را به وسیله نه یک کلاچ، بلکه دو عدد آن انجام می شود – یکی برای هر چرخ. این امکان انتقال گشتاور متفاوت به سمت چپ و راست را فراهم می کند. در پیچ ها، چرخ بیرونی بیشتر "چرخانده" می شود و ماشین را به داخل پیچ می کشاند. در آفرود، این سیستم یک قفل دیفرانسیل بین چرخ ها را شبیه سازی می کند.

در زمان رانندگی با هر دو نوع چهارچرخ محرک، تاثیر آن قابل مشاهده است. اگر روی آسفالت گاز بدهید، نوع پیشرفته به دقت و سریع تر روی مسیر حرکت می کند. از رانندگی در جاده های روستایی هم لذت می برید. جیکو J8 شاید از همه کراس اوورهای چینی همسایز و هم وزن بهتر کنترل می شود. حتی از بسیاری از مدل های کوچکتر هم بهتر است.

اما کار سیستم انتقال قدرت خارج از جاده بیشتر جذاب است. اغلب کراس اوورهای چینی در اتصال چهارچرخ متحرک تعلل می کنند و اجازه می دهند چرخ های جلو به مدت طولانی بلغزند. جیکو ظاهراً در شروع احتیاط می کند و به آرامی کلاچ های ربات را می بندد. اما بعد از آن با همه چهار چرخ می کشد. در اصل ماشین می توانست از آن سربالایی در حالت های رانندگی آسفالتی هم عبور کند. اما در حالت آفرود این کار را با اطمینان بیشتری انجام می داد.

سیستم تعلیق تطبیقی

سیستم تعلیق تطبیقی

روی J8 شوک های تنظیم کننده تعلیق با شیرهای الکترومغناطیسی نصب شده است. ابتدا به نظر می رسد سیستم تعلیق، حتی در حالت کامفورت، سفت است. اما بعداً متوجه می شوید که تنظیمات منطقی است، مگر اینکه سعی کنید همه ناهمواری های جاده را بدون تفکیک رد کنید. فراموش نکنید که اینجا لاستیک ها 20 اینچی هستند: پروفایل کوتاه و تعویض آنها گران است. اما تعلیق تطبیقی به خوبی با لنگر در پیچ ها و انحراف در ترمزگیری مقابله می کند. به اتفاق سیستم چهارچرخ متحرک پیشرفته، همه اینها شخصیت ماشین را به نحو چشمگیری بهبود می بخشد.

سیستم ترمزهای برقی-هیدرولیک

طراحان جیکو J8 از این هم فراتر رفته اند و امکان تغییر حتی میزان پاسخگویی پدال ترمز را فراهم کرده اند. این با استفاده از یک سیستم برقی-هیدرولیک تقویت کننده ترمز محقق شده است. اما در اینجا یک اشتباه رخ داده است. اگر از حالت معمولی به حالت اسپرت تغییر دهید، گاهی ترمزها به شدت و تقریباً با یک ضربه عمل می کنند. این ناخوشایند است. با این حال، اگر با تنظیمات کار کنید، می تواند یک امکان مفید و راحت باشد.

10 کیسه ایمنی

10 کیسه هوای ایمنی

شش کیسه هوای تعبیه شده دیگر امری عادی است. اغلب یک کیسه هوا برای محافظت از زانوهای راننده هم دیده می شود. یک جفت دیگر از کیسه های هوا بدن سرنشینان ردیف دوم را در برابر تصادفات جانبی محافظت می کنند (کیسه های پرده ای فقط سر را می پوشانند). چنین کیسه هوایی دیگر نادر است و معمولاً فقط در خودروهای لوکس کلاس بالا دیده می شود. آخرین و دهمین مورد، نادرتر است. این یک اختراع نسبتاً جدید است. کیسه هوا بین راننده و سرنشین جلو باد می شود. هدف آن جلوگیری از برخورد بدن ها در صورت چرخش یا واژگونی خودرو است که می تواند آسیب های اضافی را در پی داشته باشد. رقیبی با این تجهیزات وجود ندارد.

بدنه گالوانیزه کامل

در جیکو J8 نه تنها پانل های کناری بدنه و کاپوت، بلکه سقف نیز گالوانیزه شده است. معمولاً سقف را فراموش می کنند، در حالی که آن نیز اغلب آسیب می‌بیند که می تواند منجر به زنگ‌زدگی شود. و هزینه زیادی هم نیست: سطح بزرگی از سقف در هر صورت توسط بخش پانوراما و سانروف پوشانده شده و فلز کمی در آنجا وجود دارد. درب عقب "جیکو" اصلاً نمی تواند زنگ بزند، چون از کامپوزیت (خوانده شود: پلاستیک) ساخته شده است.

دکمه های باز کردن درب ها

این یک راه حل بیشتر مدرن و "لوکس" تا کارآمد است. به جای اهرم های سنتی، درب ها از داخل کابین با فشار دادن دکمه ها باز می شوند. این دکمه ها به خوبی زیر انگشت شست دست قرار می گیرند. اینجا سیستم الکتریکی کامل وجود ندارد، مثلاً مانند رولزرویس کالینان، زیرا در این رده قرار نمی گیرد. سیستم الکتریکی فقط قفل را باز می کند. برای باز کردن کامل درب باید آن را به بیرون هل دهید. در صورت نقص سیستم نوآورانه، سیستم مکانیکی همچنان حفظ شده است. فقط اهرم های مکانیکی را در پایین ترین نقطه، در جیب درب ها قرار داده اند.

بلندگوهای داخل تکیه سر

بلندگوهای داخل تکیه سر

از مجموع 14 بلندگوی سیستم صوتی، دو عدد در تکیه سر راننده قرار گرفته اند. دو کاربرد مفید برای آنها وجود دارد. اگر همه سرنشینان خوابیدند، می توان پخش موسیقی را فقط روی صندلی راننده متمرکز کرد. یا می توان موسیقی را از همه بلندگوها پخش کرد، و راهنمایی های ناوبری و تماس های بلوتوث را مستقیماً در گوش راننده شنید. این هم راحت است، زیرا برای سرنشینان جالب نیست که آن را بشنوند. البته در ابتدا، این راه حل غیرمعمول باعث می شود فرد بترسد، زیرا صدا واقعاً "مستقیماً به مغز" می رسد.

تنظیمات پیشرفته

حتی در اکسید وی ایکس فیس لیفت شده، ستون فرمان به صورت دستی تنظیم می شود. اما در جیکو J8 سیستم الکتریکی وجود دارد! نمی توان آن را مانند خودروهای چینی به دلیل کوتاهی طول بالشتک صندلی راننده مورد انتقاد قرار داد. طول این بالشتک قابل تنظیم است. برای سرنشین حتی راحت تر است، زیرا یک اتوپایی دارد. اگر چه این امکانات اضافی هستند، اما واقعاً به ایجاد راحتی بیشتر و کاهش خستگی کمک می کنند. به علاوه، پشتی ها دارای ماساژور چندنقطه ای هستند. تا کنون چنین سطحی از آسایش فراگیر را در یک "خودروی چینی" تجربه نکرده بودم.

البته جیکو J8 معایبی هم دارد. در یک تست نسبتا بلند مدت پس از چند کیلومتر رانندگی در جاده خاکی، ناگهان در داخل کابین صداهای غیرعادی ظاهر شد. یک بار هنگام روشن کردن موتور، نمایشگر مرکزی از کار افتاد - فقط روشن نشد. یک بار دیگر همه سیستم های کمکی الکترونیکی به حالت اضطراری درآمدند. در هر دو مورد، مسئله با ریست ساده حل شد، اما یک احساس ناخوشایند باقی ماند.

اما عجیبترین اتفاق آویزان شدن درب جلو راست بود. در روز سوم تست، دیگر نمی شد آن را از داخل با دکمه باز کرد و مجبور بودم اهرم مکانیکی را بکشم و درب را به شدت به بیرون هل دهم. شاید ماشین های ارائه شده برای تست از نمونه های پیش از تولید بودند. به جز این، نمی توانم توضیح دیگری برای این مجموعه از نقص ها ارائه دهم. باید دید که اولین مالکان چه بازخوردهایی خواهند داشت.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد