موضوعات داغ

آزادسازی قیمت خودروهای برقی الگویی موفق برای حذف قیمت گذاری دستوری خودروهای بنزینی پرتیراژ

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

در حالی که جهان در حال گذار به سوی انرژی های پاک و خودروهای الکتریکی است، یکی از موضوعات اصلی صنعت خودروسازی کشورمان، تعیین قیمت منصفانه برای این وسایل نقلیه است. با این حال، تجربه اخیر در زمینه قیمت گذاری خودروهای برقی می تواند الگویی موفق برای صنایع دیگر از جمله خودروسازان داخلی ارائه دهد.

با توجه به وجود وضعیت فعلی، قیمت گذاری دستوری خودروها یک چالش اساسی بوده و خودروسازان به سبب همین قیمت گذاری دستوری با زیان‌دهی بسیار بالایی دسته و پنجه نرم می‌کنند.

اما اخیراً با سرعت گرفتن عرضه خودروهای برقی در کشور، صورت مسئله تغییر کرده است و با اعطای اختیار قیمت گذاری خودروهای برقی به خود شرکت های خودروساز و واردکننده از سوی شورای رقابت، یک رویکرد جدید و منطق در این زمینه ایجاد شده است. خودروسازان اکنون می توانند با در نظر گرفتن بهای تمام شده تولید، هزینه های سرمایه گذاری، سود معقول اقتصادی و سایر عوامل مربوطه، قیمت هایی را تعیین کنند که هم برای آنها سودآور باشد و هم برای مصرف کنندگان قابل قبول.

این رویکرد منصفانه، منجر به افزایش فروش خودروهای برقی و در نتیجه، رونق کسب و کار خودروسازان و همچنین در نهایت کاهش آلودگی هوا و پیشرفت در زمینه حفظ محیط زیست خواهد شد. علاوه بر این، با موفقیت این مدل قیمت گذاری در بازار خودروهای برقی، امکان به کارگیری آن در سایر صنایع از جمله تولیدات غیربرقی خودروسازان داخلی نیز فراهم شده است.

خودروسازان داخلی که در حال حاضر با چالش‌های زیادی در زمینه قیمت گذاری دستوری مواجه هستند، می توانند از این تجربه موفق الگوبرداری کنند. با اعطای اختیار قیمت گذاری به خودشان و در نظر گرفتن بهای تمام شده تولید به اضافه سود معقول اقتصادی، آنها قادر خواهند بود قیمت هایی را تعیین کنند که هم برای تولیدکنندگان سودآور باشد و هم برای مصرف کنندگان قابل قبول و از وضعیت فعلی خارج گردند.

این رویکرد می تواند منجر به افزایش فروش خودروهای داخلی، ارتقای کیفیت و رقابت پذیری آنها در بازار شود. علاوه بر این، با حذف دخالت های دولتی در قیمت گذاری و واگذاری این مسئولیت به خود شرکت ها، فرآیند قیمت گذاری شفاف تر و کارآمدتر خواهد شد.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1403/3/13
به شرطی که دیواری که به نفع شرکت ها گذاشتن بردارن تا ملت خودشون انتخاب کنن که ماشین داخلی یا خارجی بگیرن
1403/3/14
فرمول این الگوی موفق چی هست ؟این الگوی موفق چه المان هایی باید داشته

عرضه به مشتری در کجای این فرمول قرار می‌گیرد؟
چند نفر مصرف کننده ، این خودرو ها را دریافت کرده اند؟
1403/3/14
به شرطی که عرضه شرطی نشه، چرا که دوباره منجر به افزایش قیمت میشه.
قانونا و عقلا خودروهای مبتنی بر ev باید جایگزین خودروهای فعلی شند، اما باید مونتاژ کنندگان و وارد کنندگان و شاید تولیدکنندگان، توان انحصارسازی بازار رو نداشته باشند و در صورتی که کوچکترین عمل غیر رقابتی پیش اوند، واردات برای عموم امکان پذیر شه تا خودرویی ها بازار را دچار گران سازی جمعی نکنند.
همین سری عرضه برقیها، یکی از دلالان معروف خودرو، با گرفتن مبلغ قابل توجهی از طریق ثبت نام، افراد رو برنده قطعی میکرد. این یعنی خود به خود خودروی برقی مورد نظر چند صد میلیون تومان گران شد...