موضوعات داغ

بررسی کامل خودرو برقی هوندا ENS1، خودرو وارداتی معین خودرو در راه بازار کشور + عکس

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

با گرم شدن بازار خودروهای برقی عرضه شده در ایران و همچنین حمایت وزارت صمت، حالا خودروهای مختلف برقی به سامانه یکپارچه خودروهای برقی آمده اند و در میان آن‌ها یک خودرو از برند هوندا حضور دارد. هوندا ENS1 حالا به عنوان اولین خودرو برقی از این برند توسط شرکت معین خودرو ایرانیان با قیمت فروش علی الحساب درمبادی ورودی 18,500,000,000 ریال حاضر شده است و به همین مناسبت به بررسی این خودرو جدید پرداخته ایم.

هوندا ENS1، دومین خودرو برقی برند ژاپنی

بسیاری از معتبرترین شرکت‌های خودروسازی جهان مصمم بوده‌اند که با اولین مدل الکتریکی واقعی خود در بازار، نه لزوماً از نظر حجم فروش یا سود ناخالص، بلکه قطعاً از نظر تصویر و برندسازی، حضوری چشمگیر داشته باشند.

این رویکرد منجر به تولید خودروهای جذابی شده است. فقط کافی است به برند BMW برند با i3، پورشه با مدل تایکان و حتی رولز رویس اسپكتر نگاهی بیندازید.

هوندا نیز از این قاعده مستثنی نبود. در سال 2020، هوندا الکتریکی E را معرفی کرد - یک سوپرمینی الهام گرفته از خودروهای این شرکت با طراحی مفهومی E. از کابین بسیار جذاب و شعاع گردش کوچکی برخوردار بود و هنوز هم بسیار دوست داشتنی است. اما در حقیقت، برد واقعی ضعیف و قیمت بالا، فروش آن را محدود کرده است. اما حجم فروش بالا هرگز هدف اصلی نبود. برای مدتی، همه در مورد هوندا به عنوان یک ارائه دهنده خودروهای الکتریکی دلپذیر صحبت می کردند.

شاید این برای شما تعجب آور باشد که هوندا ENS1 هوندا تنها دومین خودروی الکتریکی این شرکت است، در زمانی که رقبای کلیدی، به ویژه شرکت های اروپایی و کره جنوبی، به طور قاطع شروع به معرفی خودروهای الکتریکی در لیست محصولات خود کرده اند.

شکی نیست که سازنده ژاپنی در این زمینه عقب مانده است، زیرا برای مدتی به فناوری باتری الکتریکی (و نه فناوری پیل سوختی هیدروژنی) به عنوان آینده باور نداشت. به نظر می رسد این شرکت همچنین - شاید به درستی - از دست کشیدن از موتورهای احتراق داخلی مقاوم بوده است، زیرا موتورهای آن شهرت تقریباً بی نظیری در زمینه قابلیت اطمینان، به ویژه در ایالات متحده دارند.

هوندا ENS1

اما در هر صورت، هوندا ENS1 با یک نام فشرده حالا اینجاست و به عنوان یک کراس اوور کامپکت، بدون شک نسبت به E کوچک، بیشتر نگران موفقیت تجاری است. این خودرو رقبای بی شماری دارد و حالا این خودرو هوندا تا حد زیادی چگونگی درک هوندا به عنوان یک سازنده خودروهای الکتریکی را تعریف می کند.

در حال حاضر، خودرو هوندا ENS1 شامل یک بسته پیشرانه است که در دو سطح تجهیزات انتخابی ارائه می شود. هر دو بسته نسبتاً سخاوتمندانه و پر آپشن هستند اما تریم ادونس ظاهر داخلی جذاب تری، سقف پانوراما و فرمان گرمکن را در میان سایر امکانات اضافی ارائه می کند.

اگر هوندا ENS1 برایتان آشنا به نظر می رسد به دلیل آن است که بدنه خودرو با کراس اوور تازه معرفی شده هوندا HR-V مشترک است. ابعاد این دو تقریباً یکسان است، با این تفاوت که رابطه بین نسخه هیبریدی و الکتریکی مانند رابطه بین مرسدس بنز GLB و EQB است.

با این حال، تشخیص هوندا ENS1از نسخه احتراق داخلی آن دشوار نخواهد بود. گریل خودروی الکتریکی با پانل های جامد پر شده است و به طور استاندارد با یک ست رینگ های آلومینیومی چشمگیر آلیاژی عرضه می شود. در جاهای دیگر، HR-V و هوندا ENS1 نوار نوری زیبا را در عقب بدنه به اشتراک می گذارند، اما خودروی الکتریکی از سطوح "بی صدا" بیشتری برخوردار است، که هوندا آن را شکل سنگریزه ای بدنه توصیف می کند. دستگیره های درب عقب مخفی در پایه C نیز به هوندا ENS1 ظاهر یک هاچ بک سه درب روی پایه های بلند می دهد که جذابیت بصری کوچک آن را تقویت می کند.

هوندا ENS1

مشخصات فنی هوندا ENS1

در زیر این خودرو، پلتفرم جدید e:N Architecture F هوندا قرار دارد. این یک پلتفرم خودروی الکتریکی است که برای آینده محصولات الکتریکی سگمنت B این برند استفاده خواهد شد و ادعا شده بسته بندی بهتری برای اجزا در محور جلو محرک دارد. با این حال، با توجه به اینکه هوندا ENS1 نه شعاع گردش چشمگیری دارد و نه فضای بسیار خوبی برای بار، این بسته بندی تنها در قالب یک کابین طولانی تر و فضای بیشتر برای سرنشینان نسبت به آنچه از یک خودرو با این فاصله محوری انتظار می رود، نمود پیدا کرده است.

موتور جلو قدرتی معادل 201 اسب بخار و گشتاور 229 پوند-فوت دارد که برای شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت خودروی آزمایشی هوندا ENS1 با وزن 1756 کیلوگرم، در 7.6 ثانیه کافی است و حداکثر سرعت آن 160 کیلومتر در ساعت است. برای تریم پایه الگانس، وزن خالص به 1733 کیلوگرم کاهش می یابد، که با توجه به اندازه باتری، رقم پایینی است و با استفاده گسترده از فولاد پرمقاومت حاصل شده است.

این بسته باتری یک واحد 68.8 کیلووات ساعتی خنک شونده با آب است که در کف خودرو قرار گرفته است. برد آن براساس چرخه WLTP، 412 کیلومتر است اما بدون پمپ گرمایشی (که در بسیاری از رقبا ارائه می شود)، این رقم احتمالاً در شرایط زمستانی بسیار کاهش خواهد یافت. حداکثر سرعت شارژ سریع DC نیز 78 کیلووات است که متوسط به شمار می رود. با این حال، هوندا ادعا می کند هوندا ENS1می تواند متوسط سرعت شارژ بالاتری نسبت به رقبا حفظ کند، با کاهش اندک در نزدیکی ظرفیت کامل.

تعلیق از نوع محور مک فرسون جلو و چندلینکی عقب با سیستم معمولی فنر و میل لنگ است. هوندا ENS1 بدون شگفتی در این زمینه نیز از HR-V الگو گرفته است.

هوندا ENS1 با چهره کودکانه اش، هیچ ادعایی برای عملکرد قدرتمند ندارد. اما عددهای قدرت و گشتاور آن برای یک کراس اوور کوچک نسبتاً سخاوتمندانه است و شاید انتظار داشته باشید در شتاب اولیه و شتاب پیوسته شگفت انگیز باشد.

هوندا ENS1 دارای بسته ایمنی "سنسینگ" هوندا با ترکیبی از دوربین ها، رادار و سنسورهای صوتی است که به صورت استاندارد ارائه می شود. به شیوه ای که برای نخستین بار توسط تسلا پیشگام شد، هنگامی که کنترل کروز هوشمند فعال است، ترافیک دیگری که خودرو "می بیند" با یک نمودار در نمایشگر دیجیتالی پشت فرمان نشان داده می شود.

در سرعت‌های کمتر از 64 کیلومتر در ساعت، ویژگی Traffic Jam Assist (کمک رانندگی در ترافیک) هوندا نیز می تواند فعال شود، سپس در سرعت های بالاتر از 64 کیلومتر بر ساعت، به سیستم استاندارد تثبیت خودرو در لاین حرکتی جاده سوئیچ می کند، بدون هشدار. این خودرو حالت های رانندگی از اقتصادی تا اسپرت دارد، اما آنها بیشتر مربوط به سطوح مختلف مصرف انرژی هستند تا تجربه اساسی رانندگی.

هوندا ENS1

در نگاه اول، کابین با رنگ خنثی و چرم مصنوعی، حال و هوایی کاملا بی خطر و آرامش بخش دارد. فضای داخلی یک محیط امیدوارکننده تر از آنچه در بسیاری از رقبای دلگیر در این بخش بازار وجود دارد، به نظر می رسد. این موضوع با دید عالی به جلو و خط کمر و جلوپنجره نسبتاً پایین نسبت به وضعیت نشستن نسبتاً بلند راننده، بهبود می یابد.

هوندا ENS1 برای رانندگی های طولانی مدت تجربه راحتی فراگیر ارائه نمی کند، اما برای مسیرهای کوتاه و شهری، پایگاه عملیاتی مناسبی است. باید از قوای فنی خوب آن نیز تقدیر کرد. این واقعیت که فضای پای عقب 780 میلی متر در هوندا، از معادل آن در آئودی Q8 E-tron بزرگتر و گران قیمت‌تر که یک شاسی بلند تمام قد محسوب می‌شود ، بزرگتر بوده ، شگفت انگیز است. فضای سر عقب نیز با وجود سقف شیبدار مشکلی ندارد. در نهایت، کف صاف زندگی را برای سرنشین وسط راحت تر می کند، اگرچه عرض آن زیاد نیست.

یک اپلیکیشن ویژه به شما امکان می دهد زمان شارژ خودرو را برای هزینه بهینه در ساعات غیراوج مصرف، کمترین انتشار کربن از شبکه برق یا هماهنگی با بیشترین تولید پنل های خورشیدی منزل خود تنظیم کنید.

هوندا ENS1 زمانی که به فضای بار می رسیم، نمره منفی می گیرد. جای دست و محفظه های کوچک هستند، و در حالی که کف بار بلند برای بارگیری مفید است، اما فضای واقعی صندوق بسیار کمتر از استانداردهای این کلاس است. هوندا ENS1 یک خودرو بزرگ نیست، اما قیمت آن در رده خودروهای بزرگتر سایر برندهاست و در حالی که آنها مانند کیا نیرو الکتریکی و بی ام و iX1 نزدیک به 500 لیتر فضای صندوق با صندلی های ردیف دوم دارند، هوندا تنها 361 لیتر فضا ارائه می کند. اگرچه یک محفظه برای نگهداری کابل های شارژ در زیر کف صندوق وجود دارد و صندلی های ردیف دوم نیز تقریباً کاملاً تاشو هستند، اما هیچ کدام جبران کننده فضای ناکافی این خودرو نیستند.

همچنین نمی توان از صفحه نمایش لمسی 15.1 اینچی عمودی مرکزی در جلو چشم پوشی کرد که به سه سطح عملکردی تقسیم شده است. برای برخی، این می تواند به کابین جلوه ای زیبا ببخشد، اگرچه نمی تواند کاملاً از برخی تزئینات ارزان قیمت در جاهای دیگر پرده بردارد. برای مثال، لبه بالایی داشبورد از پلاستیک سختی پوشیده شده است و کنترل های دریچه های تهویه احساس ناپایدار و سستی دارند. اما کلیدها و سوییچ های مختلف خودرو به صورت منطقی قرار گرفته اند.

نمای جلویی هوندا ENS1

فضای داخلی و تجهیزات هوندا ENS1

هوندا ENS1 با یک صفحه نمایش لمسی 15.1 اینچی عرضه می‌شود. این صفحه نمایش یک رابط کاربری روان دارد که باکنترل های تهویه در یک سوم پایینی؛ یک منطقه "راهنمای راننده" در وسط، با میانبرهایی برای صدا، تلفن و تنظیمات خودرو؛ و یک سوم بالایی اختصاص یافته به نمایش نقشه و دوربین های خودرو دسترسی امکانات مختلف را ایجاد می‌کرد. وضوح صفحه نمایش خوب و تاخیر تقریباً غیرقابل تشخیص است.

هوندا ENS1 همچنین با اپل کارپلی (بی سیم) و اندروید اتو (با کابل) سازگار است. هر دو نسخه از این خودرو دارای شارژرهای بی سیم تلفن و چهار پورت USB هستند.

نمای جانبی هوندا ENS1

رقبای هوندا ENS1 وارداتی معین خودرو

برخی از این رقبا شامل آئودی Q4 e-tron، فولکس واگن ID.4، و آئودی Q5 e-tron هستند که رقابت در بخش کراس‌اوورهای الکتریکی را جذاب‌تر می‌کنند. همچنین انتظار می‌رود تعداد زیادی خودروی الکتریکی و هیبریدی چینی برای استفاده در ناوگان حمل‌ونقل عمومی و تاکسیرانی وارد شوند که برخی از آنها ممکن است برای فروش به عموم نیز عرضه شوند.

هوندا ENS1 محصول همکاری هوندا ژاپن و دانگ فنگ چین است و توسط شرکت معین خودرو ایرانیان در ایران عرضه می‌شود. این می‌تواند در ارائه خدمات پس از فروش و تامین قطعات مزیت محسوب شود. از ویژگی‌های برجسته ENS1 نسبت به رقبای چینی، تجهیزات رفاهی و ایمنی بیشتر است، اما رقبای آلمانی از کیفیت بالاتری برخوردارند. یک چالش مشترک برای همه خودروهای الکتریکی، عدم زیرساخت مناسب ایستگاه‌های شارژ سریع در کشور است.

استفاده از خودروهای الکتریکی مستلزم زیرساخت کافی شارژ و شبکه گسترده خدمات پس از فروش است. متاسفانه علیرغم افزایش واردات این خودروها، اقدام موثری برای توسعه زیرساخت‌های لازم صورت نگرفته است. همچنین نبود شبکه گسترده نمایندگی‌ها در سراسر کشور می‌تواند به مشکلاتی برای دریافت خدمات پس از فروش منجر شود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد