موضوعات داغ

روش‌های رفع روغن سوزی خودرو بدون تعمیر پرهزینه

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

روغن سوزی یکی از پرهزینه‌ترین ایراداتی است که شاید به سراغ ماشین شما بیاید. معمولا می‌توان با رعایت بعضی نکات از بروز این عیب در خودرو جلوگیری کرد اما اگر این اتفاق بیفتد، در بیشتر مواقع باید با تعمیرات پرهزینه روغن سوزی ماشین را از بین برد. با این وجود گاهی اوقات روغن سوزی دلایلی دارد که شاید بشود با روش‌های کم هزینه و بدون تعمیرات اساسی موتور، آن را برطرف کرد. اگر می‌خواهید بدانید روغن سوزی چیست و روش‌های رفع روغن سوزی خودرو بدون تعمیر پرهزینه به چه صورت انجام می‌شود، با وبسایت خودرو بانک همراه باشید.

روغن سوزی خودرو چیست و چه علائمی دارد؟

پیش از آنکه به سراغ روش‌های رفع روغن سوزی خودرو بدون باز کردن موتور و تعمیرات پرخرج برویم، بهتر است به طور مختصر در مورد روغن سوزی ماشین و همچنین علائم آن صحبت کنیم.

روغن سوزی همان‌طور که از اسمش پیداست، به سوختن روغن موتور درون پیشرانه ارتباط دارد. داخل محفظه احتراق و سیلندر خودروهای بنزینی نباید میزان روغن قابل توجهی وجود داشته باشد. اگر به هر طریقی روغن موتور وارد این قسمت شود، در هنگام ورود سوخت و هوا به داخل سیلندر همراه با این مخلوط شروع به سوختن می‌کند و دود آبی رنگ ناشی از آن از اگزوز خودرو بیرون می‌زند.

بنابراین مهم‌ترین نشانه روغن سوزی خروج دود آبی رنگ از اگزوز است. البته گاهی اوقات روغن سوزی ماشین خیلی شدید نیست و شما در حالت عادی نمی‌توانید این دود آبی رنگ را در اگزوز مشاهده کنید. اما اگر موتور را تحت فشار گذاشته و دور موتور را به حدود ۵ تا ۶هزار برسانید، احتمالا دود آبی رنگ از اگزوز منتشر خواهد شد.

مواردی مثل کم شدن سطح روغن موتور بدون نشتی، انتشار بوی روغن سوخته از اگزوز یا خود موتور و وجود دوده‌های چرب سیاه رنگ در انتهای لوله اگزوز می‌تواند جزو مهم‌ترین نشانه‌های روغن سوزی ماشین باشد.

دلایل روغن سوزی ماشین

دلایل روغن سوزی ماشین

روغن سوزی خودرو دلایل و عوامل متعددی دارد که در اینجا به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

ضعیف شدن رینگ و پیستون

1.ضعیف شدن رینگ و پیستون

ضعیف شدن رینگ و پیستون مهم‌ترین و شایع‌ترین دلیل روغن سوزی خودرو به حساب می‌آید. رینگ‌های کمپرس همراه با پیستون درون سیلندر قرار می‌گیرند؛ هنگام بالا آمدن پیستون درون سیلندر، رینگ روغنی همراه با خود مقداری روغن به داخل سیلندر می‌آورد تا قطعات متحرک این بخش به راحتی در فضای سیلندر جابجا شوند. هنگام پایین آمدن نیز این روغن به کمک رینگ‌های کمپرس از دیواره سیلندر پاک می‌شود و اثر چندانی از آن باقی نمی‌ماند. درنتیجه در فرایند انفجار موتور تاثیر چندانی نمی‌گذارد و دود آبی رنگ ناشی از سوختن روغن نیز در شرایط عادی از اگزوز بیرون نمی‌آید.

اما اگر رینگ‌های پیستون ضعیف شده یا خود پیستون و سیلندر تغییر شکل پیدا کرده باشد، آن وقت احتمال دارد رینگ‌های کمپرس نتوانند تمیزکاری دیواره‌های سیلندر را به درستی انجام دهند. بنابراین در محفظه انفجار موتور مقداری روغن درون سیلندر باقی می‌ماند که همراه با مخلوط سوخت و هوا شروع به سوختن می‌کند. در این وضعیت دود آبی رنگ از اگزوز بیرون می‌آید و خودرو دچار روغن سوزی شده است.

2.خرابی گیت سوپاپ یا کاسه نمد آن

گیت سوپاپ روی سرسیلندر قرار دارد و اگر کمی لق شود، احتمال دارد که خودرو را دچار روغن سوزی کند. چرا که روغن از قسمت سرسیلندر و درز گیت وارد محفظه احتراق شده و همراه با مخلوط بنزین و هوا می‌سوزد. همچنین این گیت‌ها به واسطه یک کاسه نمد یا همان لاستیک ساق سوپاپ آب‌بندی می‌شوند. اگر این کاسه نمد خراب شود، باز هم احتمال نشتی روغن به داخل محفظه احتراق وجود دارد. بنابراین در هر دو حالت یعنی خرابی گیت و یا خرابی کاسه نمد آن روغن به داخل سیلندر راه پیدا می‌کند و ماشین به روغن سوزی می‌افتد

خرابی واشر سرسیلندر

3.خرابی واشر سرسیلندر

معمولاً خرابی و سوختن واشر سرسیلندر به روغن سوزی منجر نمی‌شود اما در بعضی موارد نادر و نه چندان شایع دیده شده که در اثر خرابی و فرسودگی واشر سرسیلندر، روغن از کانال‌های خود بیرون زده و به داخل سیلندر راه پیدا کرده است. بنابراین در مرحله انفجار همراه با بنزین می‌سوزد و خودرو به روغن سوزی می‌افتد.

4.روش‌های رفع روغن سوزی بدون باز کردن موتور

تا اینجای کار با عیب روغن سوزی و عمده دلایل اصلی آن آشنا شدید، اما برای رفع روغن سوزی بدون هزینه بالا باید ابتدا مشخص کنید که دلیل روغن سوزی خودرو چه بوده است. به عنوان مثال اگر روغن سوزی خودرو ناشی از شکستن شاتون، رینگ، خرابی اساسی سیلندر، خرابی بیش از حد پیستون و موارد جدی از این دست باشد، موتور حتماً باید باز شود و نمی‌توان روغن سوزی ماشین را بدون هزینه زیاد برطرف کرد. اما در پاره موارد دیگر شاید بتوان از برخی روش‌ها بدون باز کردن موتور و با هزینه نه چندان بالا، روغن سوزی را تا حدودی کاهش داد‌.

5.کاهش یا رفع روغن سوزی به کمک مکمل‌های نانو

اگر کمی در اینترنت جستجو کنید با مکمل‌های مختلفی در این زمینه روبرو می‌شوید که همگی ادعا می‌کنند کارشان درست است و می‌توانند روغن سوزی ماشین را تا حد زیادی برطرف کنند. باید به اطلاعتان برسانیم که این نوع مکمل‌ها اگر کاملاً استاندارد و اورجینال باشند، آن وقت می‌توانند روغن سوزی‌های جزئی را به نحو مناسبی برطرف کنند.

ذرات داخل این مکمل‌ها روی رینگ‌های کمپرس می‌نشیند و درز بین رینگ و دیواره سیلندر را که چندان هم زیاد نیست تا حدودی می‌پوشاند. بنابراین رینگ‌های کمپرس تقویت می‌شوند و روغن سوزی‌های جزئی ناشی از ضعیف شدن حداقلی رینگ را تا حدی برطرف می‌کنند.

اما اگر رینگ یا پیستون به مقدار زیادی خورده شده باشد و سایش آن به حدی رسیده که دیگر قابلیت ترمیم با این گونه مواد را نداشته باشد، استفاده از مکمل‌های نانو برای رفع روغن سوزی بدون باز کردن موتور چندان جوابگو نخواهد بود.

تعویض شیر pcv

6.تعویض شیر pcv

شیر pcv یا همان شیر تهویه محفظه میل لنگ یک قطعه پلاستیکی مشکی‌رنگ است که معمولاً روی درب سوپاپ موتور بسته می‌شود. این قطعه مسیر خروجی گازهای اضافه درون محفظه سیلندر به منیفولد هوا را باز می‌کند و اجازه تخلیه کلیه گازهای تولیدی در موتور را می‌دهد. اگر شیر پی‌ سی وی خراب یا مسدود شود، فشار گازهای داخل موتور بالا می‌رود و احتمال دارد که به رینگ‌ها فشار وارد آید.

درنتیجه این احتمال وجود دارد که روغن دیواره سیلندر به‌خوبی توسط رینگ‌ها پاک نشده و خودرو به روغن سوزی بیفتد. برای تخلیه گازهای اضافی محفظه سیلندر و برداشتن فشار اضافه از روی رینگ‌ها باید شیر پی‌ سی وی طی هر ۳ یا ۴ سال تعویض یا کاملاً تمیز شود. بنابراین اگر ماشینتان روغن سوزی دارد قبل از هر کاری بهتر است سوپاپ پی‌ سی وی را تعویض کنید تا شاید مشکلتان بدون هزینه بالا رفع شود.

استفاده از روغن باکیفیت

7.استفاده از روغن باکیفیت

گاهی اوقات دیده شده که خودرو به خاطر استفاده از روغن بی‌کیفیت حالتی شبیه به روغن سوزی پیدا کرده است. در این مواقع اگر مشکل خاصی در اجزای مکانیکی ماشین نظیر سوپاپ‌ها، رینگ و پیستون وجود نداشته باشد، می‌شود با تخلیه روغن بی‌کیفیت و تعویض آن با روغن اورجینال مشکل روغن سوزی ماشین را حل کرد.

8.تعویض لاستیک ساق سوپاپ

اگر روغن سوزی ماشین شما به گونه‌ای است که صبح‌ها یا هنگام سرد بودن خودرو دود آبی از اگزوز بیرون می‌آید اما بعد از گرم شدن موتور دیگر اثری از دود آبی دیده نمی‌شود، پس به احتمال قوی لاستیک ساق سوپاپ یا همان کاسه نمد سوپاپ ایراد پیدا کرده است.

برای رفع این مشکل نیازی نیست که رینگ و پیستون و کلیه قطعات گران‌قیمت موتور عوض شود. صرفا تعمیرکار می‌تواند با باز کردن سرسیلندر و خارج کردن فنر سوپاپ، کاسه نمد هر یک از سوپاپ‌ها را تعویض کند. البته این عملیات خیلی هم کم هزینه نیست اما به هر حال خرج آن نسبت به تعویض کامل رینگ و پیستون‌ها و تعمیر اساسی موتور بسیار کمتر خواهد بود. ضمناً در این روش واشر سرسیلندر هم تعویض می‌شود؛ بنابراین اگر ایرادی از ناحیه این قطعه وجود داشته باشد، برطرف خواهد شد.

9.استفاده از روغن ترمز برای پاک کردن دوده‌های کربنی از روی رینگ

گفته می‌شود گاهی اوقات روغن سوزی‌ها به دلیل تجمع دوده‌ها و آلودگی‌های کربنی روی رینگ و پیستون رخ می‌دهد؛ بنابراین بعضی از تعمیرکاران پیشنهاد می‌کنند که پیش از تعویض رینگ و پیستون و جهت رفع روغن سوزی بدون هزینه بالا، بهتر است که شمع‌ها را باز کرده و مقداری روغن ترمز درون هر سیلندر موتور بریزید. حدود یک شب تا صبح زمان نیاز است تا روغن ترمز که خاصیت خورندگی دارد، کثیفی‌های روی رینگ و اطراف آن را تا حدودی تمیز کند. روز بعد با استارت زدن موتور روغن ترمز همراه با آلودگی‌هایی که حالا درون خود حل کرده است، در کنار بنزین و هوا می‌سوزد و از اگزوز خارج می‌شود. بنابراین رینگ‌ها حالا نسبت به قبل تمیزتر شده و احتمالاً عملیات آب‌بندی کمپرس موتور را بهتر انجام می‌دهند.

البته بعضی متخصصان نیز می‌گویند که به دلیل خاصیت خورنده روغن ترمز احتمال دارد این مایع موجب خورده شدن رینگ بشود درنتیجه انجام آن را توصیه نمی‌کنند. اما به هر حال اگر ماشینتان روغن سوزی دارد و قصد دارید رینگ و پیستون آن را عوض کنید، بهتر است این روش را هم امتحان کنید؛ چرا که اگر جواب نداد شما چیز زیادی از دست نمی‌دهید و مجبورید رینگ و پیستون معیوب را درنهایت تعویض کنید.

کلام پایانی

روش‌های رفع روغن سوزی خودرو بدون هزینه بالا معمولا کارایی زیادی ندارند و صرفا در موارد جزئی و اندک، آن هم به صورت موقت می‌توانند کمک‌کننده باشند. بهترین کار این است که در نگهداری و سرویس خودرو دقت لازم را داشته باشید تا ماشین به این زودی‌ها به روغن سوزی نیفتد. مواردی مثل تعویض به موقع روغن و فیلترهای موتور، استفاده از روغن‌های اصل و استاندارد، فشار نیاوردن بیش از حد به موتور خودرو، اطمینان از صحت عملکرد سیستم خنک‌کننده، استفاده از ضد یخ در تمام طول سال و...، از جمله کارهایی هستند که می‌توان با انجام آنها از روغن سوزی موتور تا حد امکان جلوگیری کرد.

شاید مطالب زیر هم برای شما مفید باشد:

مشخصات ماشین ساینا

روغن موتور را کی عوض کنیم

ایمن سازی خودرو

آپشن های ماشین های ایران خودرو

نویسنده حسین باباپور

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1402/9/20
ماشین من پرسیده بیشتر وقتا کمی دود میکنه چکار باید کرد دود ابی
1402/9/22
سلام‌.عالییییی‌
1402/9/23
عالی بود خیلی هم آموزنده ممنون ازراهنمایهایتان چون من به مکانیکی خیلی علاقه دارم همیشه تمام کارهای ماشینم رفتاراجایی که نیازبه دستگاه تراش وپرس نداشته باشدخودم انجام میدم