موضوعات داغ

آموزش کامل بستن زنجیرچرخ

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

فرض کنید می‌خواهید با خانواده یا دوستان نزدیکتان به یک سفر تفریحی فوق‌العاده بروید، سفری که قرار است به یک خاطرهٔ خیلی خوب تبدیل شود؛ اما در میان راه ناگهان بارش برف شروع می‌شود و با جادهٔ لغزنده روبرو می‌شوید. در چنین شرایطی اولین کار، بستن زنجیرچرخ است، پس توصیه می‌کنیم حداقل تا پایان زمستان زنجیرچرخ همراه داشته باشید. اگر زنجیرچرخ تهیه کرده‌اید؛ اما نحوهٔ بستن آن را نمی‌دانید، نگران نباشد. ما قرار است در این مطلب آموزش کامل آن را در اختیار شما قرار دهیم.

بستن زنجیرچرخ در خودروهای متفاوت یکسان است، فقط کافی است که اصول کلی آن را در این مطلب از خودرو بانک یاد بگیرید.

فقط لازم است توجه کنید که اگر خودروی شما محرک جلو یا همان دیفرانسیل‌جلو باشد باید زنجیرچرخ را به چرخ‌های جلو ببندید (بسیاری از خودروهای ایرانی بازار محرک جلو هستند) و درصورتی‌که محرک عقب است باید زنجیرچرخ را به چرخ‌های عقب ببندید و درصورتی‌که خودروهای شما دو دیفرانسیل یا ۴ چرخ محرک است باید به هر ۴ چرخ آن زنجیر ببندید.

برای بستن زنجیرچرخ از مراحل زیر پیروی کنید:

1-آماده‌شدن برای بستن زنجیر:

تفاوتی ندارد ماشین شما پژو است یا ماشین لاماری ایم ا قدم اول برقراری امنیت کامل است، ماشین را در جای مناسبی پارک کنید و مطمئن باشید که در مسیر حرکت سایر ماشین‌ها قرار ندارد. دستکش مناسب بپوشید و زنجیرچرخ را از بسته‌بندی آن خارج کنید

2-بازکردن گره‌خوردگی زنجیرها و پهن کردن آن:

در قدم دوم کابل پلاستیکی را در دست بگیرید و گره‌خوردگی زنجیرها را باز کنید و سپس آن را به‌صورت صاف روی زمین پهن کنید، توجه کنید که خارهای زنجیر به‌طرف زمین و سطح صاف آن به سمت لاستیک باشد، در غیر این صورت ممکن است خارهای زنجیر، لاستیک را پاره کنند.

3-قراردادن زنجیر روی چرخ‌ها

این مرحله مهمی در ایمن سازی خودرو است. زنجیر را روی بالای لاستیک قرار دهید. قبل از شروع، مطمئن شوید که ماشین شما در حالت پارک است و ترمزدستی را کشیده‌اید. زنجیر را روی بالای لاستیک صاف کنید تا در امتداد دو طرف آویزان شود. باید حدود سه‌چهارم لاستیک را پوشش دهد. اطمینان حاصل کنید که زنجیرهایی که از پهلوبه‌پهلو در عرض لاستیک کشیده می‌شوند نیز صاف باشند.

زنجیرها را بین پایین لاستیک و زمین قرار دهید تا هنگام رانندگی به جلو، آنها را در جای خود نگه دارید.

برخی از انواع زنجیر دارای حلقه‌هایی هستند که به زنجیر بسته می‌شوند. این حلقه‌ها در امتداد داخل چرخ قرار می‌گیرند و در هنگام نصب باید در پایین تایر، نزدیک زمین قرار گیرند. این نوع زنجیر به شما نیاز دارد که برای نصب آنها زیر ماشین خود قرار بگیرید و ممکن است نیاز به تنظیم کمی داشته باشد تا مطمئن شوید که در حالت مستقیم هستند.

4-حرکت‌دادن ماشین

وسیله نقلیه خود را به جلو برانید تا قسمت نامناسب لاستیک نمایان شود.

وسیله نقلیه خود را در دنده قرار دهید و کمی به جلو بچرخید. به یاد داشته باشید، تنها بخش کوچکی از لاستیک‌ها نصب نشده‌اند، بنابراین فقط کمی به جلو حرکت کنید.

5-چرخاندن فرمان

برای دسترسی راحت‌تر، چرخ را به سمت داخل خودرو بچرخانید. برای مثال اگر زنجیر را روی لاستیک‌های سمت چپ نصب می‌کنید، فرمان خود را به سمت راست بچرخانید تا لاستیک را به سمت داخل هدایت کند.

6-بستن قلاب و محکم کردن زنجیرچرخ:

زنجیرها را به هم وصل کنید تا قسمت باقی‌مانده لاستیک را بپوشانید. با شروع از قسمت داخلی لاستیک نزدیک محور، دو لبه قلاب شده را به هم وصل کنید. سپس لبه‌های قلاب شده در قسمت بیرونی لاستیک‌ها را به هم وصل کنید. حلقه نزدیک‌تر یا بادامک سفت کننده را بچرخانید تا زنجیرها را محکم کنید تاحدامکان محکم شوند. توجه کنید که این کار بهتر از با آچار مخصوص انجام شود.

7-بررسی نهایی:

ماشین را روشن کنید و حدود ۵۰ متر جلو بروید و چک کنید که تمام قلاب‌ها محکم باشند.

پیشنهاد مطالعه: با یک میلیارد چه ماشینی بخرم

زنجیرچرخ شما با موفقیت بسته شد، سفربه‌خیر

به همین سادگی توانستید زنجیرچرخ ماشینتان را خودتان بدون هیچ کمکی ببندید، حالا می‌توانید با خیال راحت به ادامه سفرتان بپردازید و از منظرهٔ زیبای بارش برف نیز لذت ببرید. فقط یادتان نرود که به‌سرعت مجازی که در دستورالعمل و بسته‌بندی زنجیرچرخ نوشته توجه کنید و حواستان به جاده نیز باشد. همچنین مراقب باشید که اگر در هنگام رانندگی صداهای غیرعادی مانند صدای کشیده‌شدن فلز روی سطوح را شنیدید، فوراً توقف کنید. این صداها به معنای پارگی یا شکستگی قسمتی از زنجیر است، پس از توقف اقدام به شل کردن یا تعویض زنجیرچرخ کنید.

برای خارج‌کردن زنجیرچرخ، اول قلاب‌ها را باز کنید و کش آمدگی ما را شل کنید، سپس در همان جهتی که زنجیر را بسته بودید، دقیقاً در خلاف آن زنجیر را باز کنیم.

امیدوارم با رعایت نکات مطرح شده سفری ایمن داشته باشید و از زیبایی فصل‌های مختلف سال لذت ببرید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد