موضوعات داغ

چطور ماشین را براق کنیم؟

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

ماشین هر کسی همراه و همسفر اوست حالا می‌خواهد ماشینی به جذابی ماشین دیگنیتی باشد یا هر گزینه دیگر. برای تمیزکردن و برق انداختن خودروی خود همواره لازم نیست که آن را به کارواش ببرید و هزینه‌ای برای شستشو و برق انداختن آن متحمل شوید. در عوض می‌توانید با چند تکنیک ساده و به‌راحتی در چند مرحله خودروی خود را تمیز کرده و برق بیندازید. چنانچه با این روش‌ها و تکنیک‌ها آشنایی ندارید ادامه این مقاله از مجله خودرو بانک را مطالعه کنید تا با روش‌های برق انداختن خودرو در چند مرحله آشنا شوید.

چگونه باید خودرو را بشوییم؟

برای شستن خودرو باید زمانی را انتخاب کنید که هوا آفتاب باشد و ماشین پس از شستشو خشک شود و لکه‌‌های آن از بین برود. برای شروع کار، ابتدا با آب آلودگی‌های خودرو را برطرف کنید. دو سطل آب را پر کنید و یکی را با مایع شستشو ترکیب کرده و دیگری تنها آب تمیز باشد. اسفنج یا دستمال را در ترکیب آب و مایع شوینده بزنید و روی آلودگی‌ها و لکه‌های خودرو بکشید. جاهایی که آلودگی بیشتر و سخت‌تر است باید اسفنج را چندین بار روی آن بکشید تا تمیز شود. یک اسفنج دیگر را بردارید و با آن چرخ‌ها و رینگ‌ها را تمیز کنید. در ادامه با کمک با همان دستمال سپر خودرو را بشویید. در ادامه آب‌شیشه‌ها را با کمک تی‌های مخصوص شیشه یا یک دستمال حوله‌ای خشک کنید. آینه‌ها و شیشه‌ها را از داخل با شیشه‌پاک‌کن تمیز کنید.

حال داخل ماشین را تمیز کرده و کف‌پوش‌ها را بشویید و خشک کنید. اگر روکش صندلی‌های خودروی شما مانند گزینه‌هایی از لیست بهترین ماشین کره ای در ایران از جنس چرم است، روی آن فوراً دستمال خشک بکشید. سپس برای جلوگیری از ترک‌خوردگی چرم صندلی، روی آنها را با فرچه آغشته به روغن مخصوص چرب کنید تا روغن به خورد آن برود. سپس آن را با دستمال تمیز خشک کنید و چرب بودن آنها را برطرف کنید.

نباید اجازه دهید روی خودرو لکه‌ای باقی بماند چرا که با گذر زمان این لکه‌ها باعث خراب‌شدن رنگ خودرو می‌شود. برای انجام این کار می‌توانید از پولیش نیز استفاده کنید.

می‌توانید با کمک دستگاه بخارشوی خودرو را تمیز کنید. ابتدا کل ماشین را جاروبرقی کرده و پس از تمیزشدن، سر مخصوص را به بخارشوی وصل کنید و آن را روی سقف ماشین بکشید. دقت داشته باشید که باید همه جای آن را با دستگاه بخارشوی تمیز کنید. پس از تمیزکردن سقف خودرو، به سراغ صندلی‌ها رفته و همه صندلی‌ها و درزها را با بخارشوی تمیز کنید. در ادامه و پس از تمیزکردن سقف و صندلی‌ها، با کمک دستمال نمدار داشبورد، درب‌ها و فرمان را تمیز کنید. در ادامه یک اسفنج را با روغن مخصوص آغشته کنید و روی قسمت‌های مختلف بکشید تا هم خودرو براق بماند و هم تجهیزات از گردوغبار در امان باشند.

راه دیگر شستن بدنه خودرو با شامپو و آب و برس‌های نرم مخصوص بدنه است. سپس کف را آبکشی کنید و پس از آبکشی، آن را با یک دستمال تمیز خشک کرده و شیشه‌ها را با یک دستمال حوله‌ای خشک کنید. به جنس بدنه و صندلی‌ها حتما دقت کنید خصوصا ماشین‌های داخلی مانند بهترین ماشین بعد از پراید، مواد شوینده ممکن است با برخی قطعات ناسازگار باشد.

پاک‌کردن لکه‌های بدنه ماشین

روش‌هایی جالب برای شستشوی خودرو

• اگر می‌خواهید از دردسر تمیزکاری روزانه خلاص شوید و خودروی شما همیشه برق بزند، آن را با نرم‌کننده مو تمیز کنید. نرم‌کننده مویی که استفاده می‌کنید باید ماده لانولین داشته باشد که هم موجب درخشش بدنه شود و هم از ماندن لکه و آب باران روی بدنه جلوگیری کند.

• احتمالاً تا این مورد را نشنیده باشید که تمیزکردن شیشه با دستمال مرطوب آرایشی باعث می‌شود شیشه‌ها برق بزند و تمام آلودگی برطرف شود. پس دست‌به‌کار شوید و شیشه‌ها را برق بیندازید!

• علاوه بر این موارد می‌توانید چراغ‌های خودرو را با کمک شیشه‌شور تمیز کنید و برای براق شدن شیشه‌ها، از مخلوط الکل و دو قاشق‌چای‌خوری مایع ظرف‌شویی استفاده کنید.

• لاستیک خودرو را با نوشابه تمیز کنید: برای این کار مقداری نوشابه روی دستمال بریزید و با کمک آن، لاستیک‌ها را برق بیندازید. علاوه بر این، استفاده از نوشابه برای ازبین‌بردن لکه‌های روی لاستیک‌های آبگیر شیشه‌ها نیز انتخاب مناسبی است. تنها باید مراقب باشید که نوشابه وارد خودرو نشود و صندلی‌ها و قسمت‌های داخلی را کثیف نکند. جذابیت لاستیک خودرو و نمای آن در بهترین ماشین شاسی بلند بیشتر است.

• می‌توانید با ترکیب آب، یک‌چهارم پیمانه جوش شیرین و یک‌چهارم پیمانه مایع ظرف‌شویی، بدنه خودرو را برق بیندازید. برای این کار مواد بالا را در یک بطری دو لیتری آب ترکیب کرده و خوب تکان دهید. سپس با کمک آن بدنه را به طور کامل تمیز کنید.

• برای ازبین‌بردن لکه‌های شیشه در روزهای بارانی، می‌توانید از ترکیب یک‌چهارم فنجان آمونیاک خانگی و یک لیتر آب استفاده کنید. این محلول را همیشه همراه خود داشته باشید که در صورت بارش باران بتوانید لکه‌‌های ناشی از آن را به‌راحتی تمیز کنید. برای تمیزکردن برف‌پاک‌کن‌ها نیز کافی است این محلول را به لبه‌‌های لاستیکی آنها بمالید و با یک دستمال حوله‌ای آلودگی آنها را برطرف کنید.

• راه دیگر برای تمیزکردن بدنه خودرو، استفاده از مواد در دسترسی همچون صابون و آب است که کار بسیار راحتی است.

• برای تمیزکردن شیشه‌ها و بدنه گلی از پتاسیم بی تارترات استفاده کنید. سپس جای آن را با محلول آب و صابون به‌خوبی بشویید.

• برای تمیز ماندن فضای داخل کابین از کیسه‌زباله‌های مخصوص خودرو استفاده کنید که هر زمان نیاز بود آشغال را درون آن بریزید و از کثیف شدن خودرو جلوگیری کنید.

• پس از تمیزکردن خودرو و انجام هرکدام از مراحل بالا، می‌توانید برای خوشبو کردن فضای داخلی از ترکیب عطر قهوه و عطر غیر روغنی که دوست دارید استفاده کنید. برای انجام این کار دانه‌های قهوه را روی یک توری بریزید و سپس عطر و ادکلن محبوب خود را روی آنها بپاشید. سپس آن را داخل ماشین قرار دهید تا عطر خوش آن فضای ماشین را در بر بگیرد.

برق انداختن ماشین

ماشین‌های پاکیزه و براق، همیشه جذاب

در این مقاله از مجله خودرو بانک روش‌های تمیزکردن و برق انداختن ماشین را به شما آموزش دادیم. شما می‌‌توانید با مطالعه این مقاله از رفتن به کارواش و صرف هزینه اضافی خودداری کنید. در آخر باید اضافه کنید که بهترین زمان برای شستن ماشین، زمانی است که موتور آن کاملاً سرد شده و هوا آفتابی و گرم است. در این شرایط ماشین آسیب نمی‌بیند و زودتر خشک می‌شود. امیدواریم مطالعه این نوشته برای شما مفید بوده باشد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد