موضوعات داغ

چطور قیمت ماشین را محاسبه کنیم؟

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

در کشور ما که قیمت خودروی نوی داخلی روزبه‌روز با سرعت سرسام‌آوری افزایش می‌یابد و از طرف دیگر به قیمت خودروهای صفر خارجی به دلیل انواع مالیات‌ها و تعرفه‌های دولتی سر به فلک کشیده است، خرید یک خودروی دست‌دوم سالم و اصطلاحاً سرپا می‌تواند یک گزینه ایدئال باشد. بااین‌حال، خرید خودروی دسته دوم پیچیدگی‌ها و فن خاص خود را دارد که باید به‌خوبی با آنها آشنا شوید تا فریب فروشنده‌های کلاهبردار را نخورید. باتوجه‌به مقدمه، ما در این مقاله از مجله خودرو بانک قصد داریم به بررسی چگونگی تعیین قیمت خودرو و قیمت گذاری خودرو بپردازیم. اگر برای شما نیز این سؤال پیش‌آمده که چطور قیمت ماشین را محاسبه کنیم؟ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

تعیین قیمت خودروی کارکرده

محاسبه قیمت خودرو اصول خاص خود را دارد که این اصول عبارت‌اند از:

۱. سن خودرو در هنگام خرید

۲. تعداد مالکین خودروی کارکرده

۳. مسافت طی شده خودرو در هنگام خرید

۴. کیفیت بدنه و کابین خودرو

۵. سابقه حادثه و سرویس

که ما در ادامه به توضیح هریک از آنها خواهیم پرداخت. فراموش نکنید که فریب ظاهر جذاب ماشین‌ها را نخورید، فروشنده می‌تواند ماشین دیگنیتی کارکرده و که تمام توانش گرفته شده و به هزینه افتاده را به اصطلاح به شما بیندازد.

راهنمای خرید خودرو دست دو

۱. سن خودرو در هنگام خرید

احتمالاً می‌دانید که به‌محض خروج خودرو از نمایندگی فروش، قیمت آن روزبه‌روز کاهش می‌یابد و با توجه سال‌هایی که از عمر آن می‌گذرد، این کاهش قیمت بیشتر و بیشتر می‌شود. استهلاک خودرو ممکن است به عواملی از قبیل ساخت، نوع، مدل و سایر عوامل مرتبط با بازار خودرو بستگی داشته باشد. بااین‌حال یک قاعده ثابت وجود دارد: هرچقدر سن یک خودرو افزایش یابد، استهلاک آن نیز بیشتر و قیمت آن کمتر می‌شود. علاوه بر این موارد، هنگام معامله یک خودروی قدیمی (مثلاً بیش از ۱۰ سال عمر) باید بررسی کنید که آیا تولید این خودرو متوقف شده است یا نه؟ چرا که ممکن است بیمه نمایندگی به خودروهای قدیمی تعلق نگیرد و یا این که قطعات یدکی آنها به‌راحتی پیدا نشود. محاسبه استهلاک باتوجه‌به محاسبات شرکت‌های بیمه‌ای به شرح زیر است:

الف. عمر خودرو کمتر از ۶ ماه باشد: استهلاک ۵ درصد

ب. عمر خودرو بین ۶ ماه تا یک سال باشد: استهلاک ۱۵ درصد

پ. عمر خودرو بین یک تا دو سال باشد: استهلاک ۲۰ درصد

ت. عمر خودرو بین دو تا سه سال باشد: استهلاک ۳۰ درصد

ث. عمر خودرو بین سه تا چهار سال باشد: استهلاک ۴۰ درصد

ج. عمر خودرو بین چهار تا پنج سال باشد: استهلاک ۵۰ درصد

آگاهی از این موارد راهنمای خرید خودرو چینی دست دوم و کمک شما در این مسیر است.

۲. تعداد مالکین خودروی کارکرده

اگر خودروی کار کرده‌ای را که قصد دارید بخرید، بیش از دو یا سه مالک داشته است، قطعاً قیمت آن کمتر از خودرویی است که پیش از شما تنها یک مالک داشته است. دلیل این امر این است که معمولاً داشتن مالک بیشتر به معنا خرابی و استهلاک بالاتر است. در نتیجه در این حالت نیز وضعیت فنی خودرو در محاسبه قیمت بسیار مهم است و به خودروهایی که چند مالک داشته‌اند، سند چند برگی تعلق می‌گیرد.

۳. مسافت طی شده خودرو در هنگام خرید

طبیعتاً هرچقدر یک خودرو مسافت بیشتری طی کند، هزینه و استهلاک آن بالاتر می‌رود و عملکرد آن نسبت به مدل‌هایی که کمتر کار کرده‌اند، ضعیف‌تر خواهد بود. برای محاسبه استهلاک خودرو یکی از پارامترها، کیلومتر طی شده است. اگر میانگین مسافت پیموده شده در طول سال بیش از ۱۰ تا ۱۵ هزار کیلومتر در سال نباشد، می‌توان گفت خودرو با قیمت مناسبی به فروش خواهد رسید. در این صورت تنها کاری که باید انجام دهید، توجه به کیفیت فنی و بدنه خودرو است.

۴. کیفیت بدنه و کابین خودرو

در هنگام خرید خودرو ابتدا باید به بدنه خودرو نگاه کنید و سلامت آن را از نظر خط‌وخش و فرورفتگی بررسی کنید. سپس به چرخ‌ها و درصد سلامت آنها نگاه بیندازید. در ادامه سراغ کابین خودرو بروید و مواردی همچون صندلی‌ها، فرمان، آپشن‌ها، ترمزها، کلاچ، سیستم جعبه‌دنده و پیشرانه مورد بررسی قرار دهید. در ادامه قسمت‌های مصرفی خودرو از جمله لنت‌ها، فیلترها، روغن و غیره را مورد بررسی قرار دهید تا از قیمت دقیق خودرو به‌خوبی مطلع شوید. در هنگام بررسی این موارد سعی کنید یک مکانیک حرفه‌ای و کارشناس بدنه خودرو در کنار خود داشته باشید تا خرید مطمئنی داشته و کلاه سرتان نرود. علاوه بر این خودرو را زیر دستگاه کامپیوتری نیز قرار دهید. نگران این هزینه‌ها نباشید. تمام این پرداخت‌ها تا هزینه تعویض پلاک یک امر ضروری است.

۵. سابقه حادثه و سرویس

به‌منظور محاسبه دقیق قیمت خودروی کارکرده، بهتر است سابقه حادثه و سرویس خودرو را مورد بررسی قرار دهید. اگر خودروی کارکرده مدنظر شما توسط مالک یا مالکان قبلی‌اش به طور منظم سرویس شده باشد، به‌احتمال زیاد وضعیت فنی آن خوب باشد. همچنین لازم است هنگام خرید بررسی کنید که کدام یک از قطعات تعویض شده و به‌جای آن چه قطعه‌ای و با چه کیفیتی جایگزین شده است. پس از این موارد، سراغ سابقه تصادف یا حادثه آن بروید و از آن نیز اطلاع دقیق حاصل کنید، چرا که اگر خودرویی تصادف شدیدی داشته که باعث واردآمدن آسیب به شاسی یا سقف آن شده باشد، به‌احتمال زیاد در وضعیت مناسبی قرار ندارد.

قیمت گذاری کارشناسانه خودرو

قیمت‌گذاری ماشین و چالش‌های آن

ما در این مقاله از مجله خودرو بانک به بررسی نکاتی پرداختیم که شما در هنگام خرید خودروی کارکرده باید مدنظر قرار دهید و باتوجه‌به آنها قیمت دقیق آن را تعیین کنید. اگر به شخصه اطلاع چندانی از خودرو و ساختار فنی آن ندارید، بهتر است در هنگام خرید خودرو یک کارشناس حرفه‌ای به همراه داشته باشید. امیدواریم مطالعه این نوشته برای شما مفید بوده باشد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد