موضوعات داغ

مدل مفهومی سیتروئن Oli رونمایی شد، خودرویی ساخته شده از مواد بازیافتی

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

مفهوم محیط زیست در صنعت خودروسازی طی سالیان اخیر بسیار پررنگ شده است. در حالی که اکثر خودروسازان بر تولید اتومبیل‌های هیبریدی و الکتریکی تمرکز کرده‌اند، برخی شرکت‌ها همچون سیتروئن یا جنسیس به استفاده از مواد بازیافتی در اتومبیل‌های خود روی آورده‌اند. جدیدترین خودرو سبز فرانسوی‌ها، مدل مفهومی سیتروئن Oli است که از مواد بازیافتی ساخته شده است.

سیتروئن Oli یک پیکاپ شهری محسوب می‌شود و براساس اصولی همچون سادگی، پایداری و مقرون به صرفه بودن ساخته شده است. ویژگی‌های مدل‌های آتی سیتروئن را در این مدل می‌توان به خوبی مشاهده کرد.

برخی مفاهیم رادیکال را در ظاهر سیتروئن Oli می‌توان یافت. برای مثال شیشه جلوی این خودرو همانند اتومبیل‌های قدیمی به صورت عمودی طراحی شده است که نیاز به مصرف شیشه را کاهش می‌دهد و همچنین سرنشینان را از تابش مستقیم آفتاب دور نگه می‌دارد. بنابر تخمین سیتروئن، شیشه جلوی عمودی موجب کاهش 17 درصدی مصرف انرژی خودرو خواهد شد.

صندلی خودروهای معمولی از 37 قسمت مجزا ساخته شده‌اند اما صندلی‌های سیتروئن Oli تنها 8 قسمت دارند. این صندلی‌ها با استفاده از مواد بازیافتی و پرینتر سه بعدی ساخته شده‌اند و در مقایسه با صندلی‌های عادی، به 80 درصد مواد کمتری نیاز دارند. این صرفه جویی‌ها در قسمت کنسول خودرو نیز به کار گرفته شده است.

سیتروئن Oli

سیتروئن با حذف بلندگوها، عایق صدا و سیم کشی برق، وزن هرکدام از درهای مدل مفهومی اولی را به میزان 7 کیلوگرم کاهش داد. با حذف سیستم صوتی سنتی و جایگزینی آن با بلندگوهای بلوتوث قابل جابجایی و یک داک گوشی هوشمند، 250 کیلوگرم دیگر نیز از خودرو حذف شد. کاپوت، سقف و کناره‌های تخت سیتروئن Oli از مقوای راه راه بازیافتی ساخته شده‌اند که بین پانل‌های فایبرگلاس قرار گرفته‌اند، وزن آن تنها 6 کیلوگرم است و می‌توانند وزن یک بزرگسال را تحمل کند.

وزن هدف سیتروئن Oli از ابتدای طراحی 1000 کیلوگرم بوده است و بنابراین طراحان تا حد امکان در تولید بخش‌های متفاوت صرفه جویی به خرج داده‌اند. پکیج باتری‌های در نظر گرفته شده برای این خودرو 40 کیلووات ساعت ظرفیت دارد و برد آن نیز حدود 400 کیلومتر عنوان شده است. سیتروئن Oli برای استفاده در فضای شهری طراحی شده است، از این رو حداکثر سرعت آن به 110 کیلومتر بر ساعت محدود خواهد بود. سیتروئن اولی نخستین مدل مفهومی این شرکت است که لوگوی جدید سیتروئن را روی آن می‌بینیم. این خودرو الهام بخش مدل‌های آتی سیتروئن خواهد بود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد