موضوعات داغ

چرا جگوار E-Type یک کلاسیک گران‌قیمت است؟

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

خرید اتومبیل‌های کلاسیک، یکی از سرمایه‌گذاری‌های رو به رشد طی سال‌های اخیر بوده است که با هدف حفظ و گردآوری مجموعه کمیابی از شاهکارهای صنعت خودروسازی صورت می‌گیرد. در این خودروهای گران‌قیمت بسیاری همچون جگوار E-Type یا فورد موستانگ شلبی حضور دارند که با ارقام نجومی خرید و فروش می‌شوند. اما چرا چنین خودروهایی تا این حد گران هستند؟ در ادامه به بررسی دلایل این مساله خواهیم پرداخت.

جگوار تایپ ای، نمادی از مهندسی انگلیسی

بسیاری از دستاوردهای صنعتی جهان طی قرن بیستم و بیست و یکم، به کشورهای آمریکا، آلمان و ژاپن نسبت داده می‌شود. با این حال انگلیسی‌ها از گذشته تا به امروز به دلیل مهندسی فوق‌العاده خود مشهور بوده‌اند. مهندسان انگلیسی به ویژه پس از جنگ جهانی دوم نقش پررنگی در پیشرفت صنعت خودروسازی ایفا کردند، که نمونه آن را می‌توان در جگوار تایپ D مشاهده کرد.

جگوار تایپ D

همان‌طور که از تصویر مشخص است، با خودرویی جلوتر از زمان خود روبرو بوده‌ایم. در حال حاضر نسخه‌های پیش‌ساخته این خودرو با قیمتی در حدود 7.5 میلیون دلار به فروش گذاشته شده‌اند. بی‌شک مهندسی بی‌نقص انگلیسی‌ها که منجر به خلق جگوار تایپ E‌ شد، یکی از دلایل گرانی این خودرو کلاسیک است.

مالکانی معروف

یکی از وجوه تمایز خودروهای کلاسیک گران‌قیمت نسبت به دیگر خودروهای هم‌رده، افراد مشهوری است که در بازه‌های زمانی مختلف مالک این خودرو بوده‌اند. جگوار تایپ E در این زمینه یکی از بهترین‌ها است، چرا که افراد مشهوری همچون فرانک سیناترا ، استیو مک کین ، کنت باسی و بسیاری دیگر از ستاره‌های دهه 1960 میلادی مالک این خودرو بوده‌اند.

چهره‌ای زیبا

صنعت خودروسازی در دهه 1950 و 1960 با محدودیت‌های سخت‌گیرانه ایمنی مواجه نبود، از این رو طراحان می‌توانستند بدون هیچ محدودیتی خودرو ایده‌آل خود را به تصویر بکشند. جگوار E-Type نیز یکی از خودروهای زیبا و ماندگار این دهه است که سبک طراحی آن تا چند دهه بعد نیز در صنعت خودروسازی ماندگار بود.

جگوار E-Type

ویژگی‌های اسپرت بی‌همتا

جگوار تایپ ای تنها خودرو اسپرت انگلیسی در دهه 1960 نبود اما از نظر ویژگی‌های طراحی در سطحی کم‌نظیر قرار داشت و حتی با معیارهای امروزی نیز جذاب و دلربا به نظر می‌رسد. پیشرانه شش سیلندر با حجم 3،781 سی سی، این خودرو را به یک موشک در آن دهه تبدیل کرده بود که قابلیت دست‌یابی به سرعت 241 کیلومتربرساعت را داشت.

قیمت بالا در زمان عرضه

باید توجه داشت که جگوار تایپ E در زمان عرضه به بازار در دهه 1960، خودرو ارزان‌قیمتی نبوده است و تمامی مشتریان قدرت خرید این اسپرت انگلیسی را نداشته‌اند. بنابراین برخلاف بسیاری از خودروهای کلاسیک دیگر که به مرور گران شده‌اند، جگوار E-Type از همان ابتدا خودرویی خاص و لوکس بوده است. همین مساله به افزایش ارزش این خودرو در طی زمان کمک کرده است، به گونه‌ای که خرید نسخه‌های این خودرو هم‌اکنون صدها هزار پوند بودجه نیاز خواهد داشت.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد