موضوعات داغ

نگاهی به سیتروئن BX، ترکیب سنت و مدرنیته به سبک فرانسوی

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

دهه هشتاد میلادی دوران عجیبی برای خودروهای فرانسوی بود، چرا که محصولات تاثیرگذار و ماندگاری در این دهه به تولید رسیدند. در حالی که پژو با مدل‌های محبوب خود همچون پژو 205 و پژو 405 در بازار اروپا تاخت و تاز می‌کرد، سیتروئن پس از چند دهه طلایی در وضعیت جالبی قرار نداشت. سیتروئن به یک پژو 205 احتیاج داشت تا وضعیت خود را بهبود بخشد، به همین دلیل آن‌ها تصمیم گرفتند تا سیتروئن BX را بسازند.

تولید سیتروئن BX در سال 1982 آغاز شد و این خودرو تا 12 سال بعد روی خط تولید قرار داشت. در طی این سال‌ها، 2 میلیون و 315 هزار و 739 نسخه از این سدان عجیب و غریب فرانسوی به فروش رسیدند. بنابر تجربه مشتریان اروپایی که آن دوران را تجربه کرده‌اند، سیتروئن BX نسبت به رقبای خود همچون پژو 305 و رنو 18 ظاهر جذاب‌تری داشت و علاوه برآن تمایز همیشگی سیتروئن در این خودرو قابل مشاهده بود. این خودرو سبک و در عین حال پایدار بود و سیستم تعلیق هیدرولیک فوق‌العاده‌ای در ساخت آن به کار گرفته شده بود.

در آن دوران خودروسازان فرانسوی سدان‌های خود را با طیف گسترده‌ای از موتورها به مشتریان عرضه می‌کردند. نسخه‌های معمولی به موتورهای 1.4 یا 1.1 لیتری مجهز بودند در حالی‌که برای عشاق قدرت و سرعت، نسخه‌های اسپرت و GTi با موتورهای شانزده سوپاپ ارائه می‌شد. همین مساله سبب شده بود تا افراد مختلف با سطوح بودجه متفاوت قادر به خرید خودروهایی همچون سیتروئن BX باشند.

سیتروئن BX

در دهه 1980 مشتریان فرانسوی هنوز ملی‌گرا نشده بودند، بنابراین سیتروئن نمی‌توانست هر خودرویی را صرفا به دلیل فرانسوی بودن آن به فروش برساند. در نتیجه باید محصول خود را با یک مزیت رقابتی به بازار می‌فرستادند. مزیت اصلی سیتروئن BX برای مشتریان، سبک بودن آن بود. نسخه‌های معمولی این خودرو 885 کیلوگرم وزن داشتند و حتی از پژو 405 نیز سبک‌تر بودند. این رقم وزن حتی در دنیای امروز برای خودروهای کوچک نیز دست نیافتنی است.

سیتروئن BX به کمک همین وزن اندک موفق شد تا با موتورهای معمولی، عملکردی اسپرت از خود ارائه دهد. سیستم تعلیق هیدرولیک نیز در دهه 1980 سامانه‌ای انقلابی محسوب می‌شد و سیتروئن از این سیستم تعلیق تا نسل دوم سیتروئن C5 استفاده کرد.

در حالی‌که نسخه معمولی بی ایکس به پیشرانه‌ای با قدرت تقریبی 90 اسب‌بخار مجهز بود.، نسخه اسپرت این خودرو با موتور 105 بخاری سری XU از راه رسید. بعدها سیتروئن این نسخه را تقویت کرد و قدرت آن را به 126 اسب بخار افزایش داد. در نهایت نسخه GTi این خودرو با پیشرانه 16 سوپاپ 160 اسب‌بخاری، قوی‌ترین نمونه از سیتروئن BX محسوب می‌شد.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1400/4/30
تاثیرات طراحی این خودرو در طرح زانتیا کاملا مشخصه