موضوعات داغ

معرفی 10 خودروی تنفس طبیعی که با موتور توربو خودروهای بسیار بهتری بودند - بخش دوم

عکس مطلب اول
گرایش کلی به سوی موتورهای توربوشارژ در دهه گذشته باعث شده تا تعداد محدودی خودروی با ارزش با موتور تنفس طبیعی باقی بماند. کسانی که طرفدار خودروهای سنتی هستند از این موضوع افسوس می خورند اما حقیقت این است که جدیدترین خودروهای توربوشارژ به حدی پیشرفت کرده اند که مشکلات رایج توربوشارژر مانند تاخیر (لگ) و افت گشتاور در دورهای بالا به تاریخ پیوسته است. بعضی از موتورهای توربوشارژ امروزی حتی می توانند تا 7 الی 8 هزار دور در دقیقه دور بگیرند و همچنان گشتاور خوبی تولید کنند. موتورهای توربوشارژ بی ام و M3 و M4 جدید و موتور فراری 488 GTB دو نمونه از موتورهای توربوشارژ برتر امروزی هستند که در رده بندی حجمی مربوط به خود جوایزی دریافت کرده اند.
البته هنوز هم صدای تولیدی از اگزوز خودروهای توربوشارژ برای طرفداران خودروهای اسپرت زیاد جذاب نیست. به عنوان مثال یک موتور 2.0 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ می تواند قدرتی به اندازه یک موتور 3.5 لیتری 6 سیلندر تنفس طبیعی تولید کند و به همان اندازه سریع باشد ولی صدای موتور 6 سیلندر قطعا جذاب تر است.
برتری دیگر موتورهای توربوشارژ به موتورهای تنفس طبیعی هم قدرت خود مصرف سوخت کمتر آنهاست زیرا گشتاور موتورهای توربو بیشتر است و در دور پایین تری تولید می شود و به همین دلیل می توان از گیربکسی با ضرایب سبکتر در آنها استفاده کرد که باعث کاهش دور موتور و کاهش مصرف سوخت می شود. علاوه بر این یک موتور توربوشارژ با حجم پایین و قدرت بالا هنگامی که با فشار ملایم روی پدال گاز (لود و بوست پایین) در بزرگراه حرکت می کند از نظر مصرف سوخت فرق زیادی با یک موتور تنفس طبیعی هم حجم با قدرت پایین ندارد.
در ادامه 10 خودروی تنفس طبیعی معرفی می شوند که اگر موتورهای توربوشارژ داشتند، خودروهای بسیار بهتری بودند. در بخش اول این مقاله 5 خودروی تنفس طبیعی معرفی شدند. در این بخش با 5 خودروی دیگر که با نصب توربو بهتر می شدند آشنا می شوید.

6 – آئودی R8
آئودی R8

آئودی R8

آئودی در طول چندین دهه در مدل های خود از توربوشارژر استفاده کرده است، با این حال مدل R8 از این سیستم بی نصیب مانده است. البته شکی وجود ندارد که موتور V10 مدل فعلی R8 که منشا آن به لامبورگینی بر می گردد یک شاهکار فناوری است و اگر تولید آن متوقف می شد واکنش شدیدی به همراه داشت. بنابراین نظر شما درباره نسخه ای به نام R8 T مجهز به توربو که توان مدل V10 Plus را از 610 اسب بخار به 700 اسب بخار یا حتی بیشتر برساند و باعث وحشت سوپر اسپرت ها شود چیست؟ در این لحظه ممکن است اینطور فکر کنید که اگر چنین مدلی از R8 تولید شود مدل های لامبورگینی را تحت الشعاع قرار خواهد داد اما جای نگرانی نیست زیرا برای لامبورگینی نیز برنامه ای داریم!

7 – لامبورگینی اوراکان
لامبورگینی اوراکان

لامبورگینی اوراکان

ابتدا اجازه دهید یک توربو به اوراکان پرفورمنته اضافه کنیم تا یک سوپر پرفورمنته به وجود آید که قدرت آن از 631 اسب فعلی به حدود 750 اسب بخار برسد. اکنون این مدل اوراکان به راحتی مدل فرضی R8 T که درباره آن صحبت کردیم را تحت سلطه خود در می آورد. فراری 488 GTB ثابت کرده است که با توربوشارژر لزوما لذت رانندگی کمتر نمی شود و مدل فرضی اوراکان سوپر پرفورمنته به لطف چسبندگی بیشتر ناشی از سیستم 4 چرخ محرک تقریبا تمام رقبای خود را شکست می دهد. اوراکان سوپر پرفورمنته حتی شاید بتواند رکورد نوربرگ رینگ خود را از پورشه 911 GT2-RS که یک خودروی توربوشارژ 700 اسبی است پس بگیرد.

8 – لامبورگینی اونتادور
لامبورگینی اونتادور

لامبورگینی اونتادور

اکنون وارد قلمرو حساس تری می شویم. اونتادور بدون شک یک هیولای شگفت انگیز است. موتور 6.5 لیتری V12 این خودرو زیاد مشکل کمبود قدرت ندارد و صدای وحشیانه و شعله های آبی که از اگزوز آن خارج می شوند ارکان جدایی ناپذیر هویت اونتادور هستند. با این حال مدل فرضی اوراکان سوپر پرفورمنته توربوشارژ حتی مدل 740 اسبی اونتادور SV را هم به دردسر می اندازد. البته نیازی به گفتن نیست که فراری 812 سوپرفست با موتور V12 تنفس طبیعی با قدرت 789 اسب بخار هم اکنون از اوراکان توربوشارژ فرضی ما قویتر است!
بنابراین راه حل موجود توئین توربو کردن اونتادور است. اونتادور SVT نامی است که روی این خودرو می گذاریم. یک جفت توربو قدرت اونتادور را به 900 اسب بخار می رسانند. این مقدار قدرت کافیست تا اونتادور بتواند پا به پای هر ابرخودرویی حرکت کند و رده بندی مدل های لامبورگینی نیز حفظ خواهد شد. البته مهندسان باید اطمینان حاصل کنند که شعله های آبی از اگزوز اونتادور توربو نیز خارج می شوند!

9 – فراری GTC4 Lusso
فراری GTC4 Lusso

فراری GTC4 Lusso

در حال حاضر طرفداران فراری به تدریج با 488 GTB به توربوشارژر عادت می کنند (در گذشته مدل های 288 GTO و F40 با موتور توربو وجود داشتند ولی عمر خاطرات کوتاه است). فراری GTC4 Lusso T هم اکنون مجهز به یک موتور V8 توربو است ولی مدل برتر سری Lusso همچنان مجهز به یک موتور 6.5 لیتری 12 سیلندر تنفس طبیعی با قدرت 681 اسب بخار است و با وجود اینکه به خاطر سیستم 4 چرخ محرک چسبندگی برتری دارد ولی به سختی می تواند از مدل توربوی Lusso T پیشی بگیرد زیرا گشتاور کمتری دارد (697 نیوتن متر در برابر 760 نیوتن متر). راه حل واضح اضافه کردن توربو به این خودرو مانند دیگر مدل های توربوشارژ فراری است. به این ترتیب GTC4 Lusso این احساس را به شما القا می کند که به جای یک خودروی توربوشارژ با خودرویی رانندگی می کنید که یک موتور تنفس طبیعی پر حجم با گشتاور بالا دارد. می توان این خودروی فرضی را GTC4 UltraLusso V12T نامید.

10 – فراری لافراری
فراری لافراری

فراری لافراری

موفقیت تئوری های فرضی در مورد توربو کردن خودروهای قبلی ما را به خودرویی می رساند که بدون شک اگر سنت گرایان از پیشنهادات ما درباره آن باخبر شوند شدیدا اعتراض می کنند! لافراری اولین ابرخودروی هایبرید فراری بود و موتور 6.3 لیتری V12 آن همراه با یک موتور الکتریکی قدرت مهیبی معادل 950 اسب بخار را تولید می کرد. این خودرو رقیب مک لارن P1 و پورشه 918 اسپایدر بود.
پس چرا باید یک فرمول موفق را دستکاری کرد؟ زیرا دنیای خودرو پیشرفت کرده است و اکنون حتی سوپر اسپرت های بنزینی مانند مک لارن 720S وجود دارند که تایم های شتاب آنها مشابه ابرخودروهای هایبرید است. به کمک نسل آینده موتورهای الکتریکی و یک یا دو عدد توربو، لافراری EVO می تواند دوباره به جایگاه خود در راس ابرخودروها برگردد. تصور کنید این خودرو با بیش از 1100 اسب بخار قدرت و ترکیبی از گشتاور توربوها و موتورهای الکتریکی چه کارهایی که نمی توانست بکند! شاید بهتر باشد لافراری توربو مجهز به سیستم 4 چرخ محرک نیز باشد. همانطور که گفتیم این یک بحث جنجال برانگیز خواهد بود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد