موضوعات داغ

چرا توان ساخت موشک داریم، ولی روی پراید درجا میزنیم؟

عکس مطلب اول
بارها در بین نظرات مخاطبان سایت، نظراتی خوانده ام با این مضامین که چطور ممکن است کشوری که توان طراحی و ساخت بهترین موشک های دنیا را دارد، در صنعت خودروسازی خود به پیشرفتی نمی رسد. توان نظامی و بخصوص توان موشکی کشور ما به حدی است که هیچ یک از ارتش های مدعی دنیا که خصومت و دشمنی فراوانی با ایران دارند جرات تعرض نظامی ندارند و بارها ابراز نگرانی کرده اند از توان موشکی ایران،آن هم در حالی که دور تا دور مرزهای ایران را آتش و جنگ فرا گرفته، با این حال در صنعت خودروسازی یا مونتاژ کرده ایم و یا در تولید یک محصول قدیمی و خارج از رده مانند پراید، نه تنها پیشرفت نکرده ایم بلکه افت کیفیت داشته ایم.
چند سال پیش در یک برنامه ورزشی گزارشی پخش شد از یک تیم فوتبال حاضر در لیگ پایین تر، که بازیکنانش از روی عمد بازی های آخر فصل را باخته بودند تا تیمشان به لیگ برتر صعود نکند. دلیلشان این بود که اگر تیمشان صعود کند باشگاه باید بازیکن های بهتری جذب کند تا از پس رقابت های سخت تر لیگ برتر بربیاید و آنها مجبورند تیم را ترک کنند. لذا تصمیم گرفتند تیم را در همان لیگ پایین تر نگه دارند تا خودشان در تیم باقی بمانند.
داستانِ خودروسازی دولتی ما همین است. دولت ها همیشه به دو شرکت بزرگ خودروساز به چشم یک حیاط خلوت نگاه کردند تا یک شرکت تولید کننده خودرو. دولت ها معمولا بعد از سرکار آمدن، عزیزانشان را فرستاده اند به هیات مدیره فلان شرکتِ تابعه که وظیفه آن شرکت فقط مثلا تامین قطعه های برقی پراید بوده است. کمی عمیق تر که به این شرکت های تابعه بنگریم، ده ها شرکت تاسیس شده اند با هیات مدیره های پر و پیمان، ساختار های عریض و طویل و بدنه های شلوغ که در کنار اشتغال زایی، اهداف شرکت مادر را تامین کنند. در عمل اما، کارگران و کارشناسان شرکت های تابعه هم عمدتا از شرایطشان ناراضی اند و پاداش ها را همان عزیزانِ سفارش شده می گیرند و راضی هم هستند از شرایطشان. و به راستی چنین شرکت عظیمی با این همه شرکت زیر مجموعه که اعتراف می کند به ضرردهی رسیده، برای کدامین موفقیت چنین پاداش های چرب و شیرینی به صدها عضو هیات مدیره و صدها مدیر میانی شرکتهای تابعه خود می دهد؟ با شرکتی روبرو هستیم که محصولاتش رضایت بخش نیست، زحمتکشانش ناراضی اند، مدیرانش پاداش بگیر و خوشحالند و شرکت به ضرردهی رسیده.
اگر هدف شرکت مادر پیشرفت باشد، در تمام سطوح باید مدیران مجرب و مرتبط قرار گیرند و کمی از سودهای فعلی شان بگذرند و هزینه پیشرفت را بدهند. اعضای هیات مدیره و مدیران میانی باید با دانش مرتبط انتخاب شوند و در پست های خود دست به کار شوند.
ولی صد حیف که در هنگام بکارگیری نیروهای متخصص و متعهد اهداف دیگری جایگزین هدف اصلی یعنی پیشرفت می شوند و در جابجایی های متعددی که بعد از هر انتخابات صورت میگیرد، شاید آخرین مولفه انتخاب افراد، تخصص باشد. پس از تودیع و معارفه، مدیر جدید می آید، برای شروع پیشرفت باید تیم مطالعاتی خود را فعال کند، هزینه های بیجای شرکت را کم کند، خودش متخصص باشد و یا حداقل مشاوران و متخصصان را جذب کند تا پیشرفت دهد سازمان را و یا لااقل کیفیت را حفظ کند. آیا این کار را می کند؟ یا با همان بازیکنان قبلی بازی ها را ادامه می دهد و در لیگ پایین تر می ماند؟
اوضاع در موشک سازی اما متفاوت است. آنجا هدف پیشرفت است. مدیران مامور شده اند تا از منافع کشور دفاع کنند و منافع کشورشان نسبت منافع شخصی اولویت داشته باشد. طبق آنچه که می بینیم نیروهای متخصص و جوان را بکار گرفته اند و یکی از جوانترین فرماندهان لشکری، مسئول پیشرفت حوزه موشک های سیستم دفاعی ماست. ظاهرا میدانند کسی در دنیا عاشق چشم و ابروی ما نیست که به ما تکنولوژی طراحی و ساخت را هدیه دهد. باید متخصص بود و متعهد، باید برای اهداف سازمان تلاش کرد. آنها می توانستند سال های سال چشم به دست روس ها داشته باشند و صدها مدیر از کنار قرارداد موشک های اس-300 روزهای خوش و خرم خود را بگذرانند. اما این روزها خبرهای قراردادهای پژو و سیتروئن است که افکار عمومی را آزار می دهد.

نظرات کاربران

68 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1397/4/7
پاسخ روشنه
هدف!
ببینید هدف چیست.
خودروسازی کره همراه با ایرانخودرو شروع کرد.هدف مشخص بود و امروز ببینید دنیا رو قبضه میکنه
اینجا هم هدف روشنه.
وقتی به هدف در اینجا با تامل اندیشه کنیم تعجب نمیکنیم چرا پارتی بازی موج میزنه و ولنگاری و بی کیفیتی عادی میشه.
متاسفانه خیلی حرفها هست که میدونم و میدونید و نمیشه بیان کرد اما به بهترین ویرایشش که بشه اینجا گفت اینه رضایت مردم و خدا در نظر گرفته زیاد نمیشه اینجا ولی شعارش خوب داده میشه.
1397/4/7
خودروبانک عزیز لطفا این پیج رو کلا حذف کن یا نظرات رو ببند... چون این سایت خودرو هست نه سیاست
ممنون
1397/4/8
ظاهرا دوستانی که منافعشان به خطر افتاده در سایت حضور دارند و "دستور" میدهند که "این پیج را ببند" !!! ظاهرا شنیدن حقیقت تلخ به مزاج دوستان خوش نیامده که آشفته شده اند ! اتفاقا مقاله فقط روی خودرو و بی کفایتی امثال شما تمرکز داره و به همین دلیله که لرزه به اندامتان افتاده، مگه نه !
1398/1/12
تفکر لیبرالی وارداتچی با ایجاد انحصار برای دو بازوی صنعتی خودش یعنی ایرانخودرو و سایپا در پی القای ناتوانی ب مردم و تحقیر ملت سربلند ایران هست
درحالیکه
جوانان با استعداد کشور رو فراری میدن
و
بعد با نظریه پردازی اینچنینی خرابکاری خودشون رو به طریقی موذیانه توجیه میکنن

الان صدها فرد و موسسه در ایران خواستار ورود ب صنعت خودرو هستن ولی راه ب جایی نمیبرن و با قوانین مزدوران رشوه بگیر،، تار و مار میشن

اصلا توانایی داخلی ما صفر و همه چیز ما غیراقتصادی هست
شما اقایان
چرا اجازه نمیدین افرادی مثل منصوری که سلطان طراحی و تیونینگ لوکسترین خودروهای دنیا هست در ایران خدمت کنن

چرا ب هرمیداس اتابکی
چرا ب امینی یکتا
چرا ب فقیه
چرا ب رضوانی
اجازه نمیدین برگردند مگر بارها درخواست ندادن ک حاضریم با افتخار برای مردم خودمون کار کنیم

چرا ب جمشید آرین اجازه ندادین تو دو تا کارخونه ای ک در شمال کشور داره ماشین برقی بسازه
الان اروپا و امریکا زاییدن تو اینکه بتونن باتری خودرو برقی رو زیر چند ساعت شارژ کنن
درحالیکه
جمشید ارین سال ۱۳۸۱ ماشین برقی هوشمند و دستگاه شارژ باتری فوق سریع ساخت که ظرف ۱۵ دقیقه ماشین رو شارژ میکرد و
در سال ۲۰۱۱ در نمایشگاه ژنو
ماشینش رو ظرف ۶ دقیقه شارژ کرد
و
الان ماشین برقی هوشمند ارین در عرض ۳ دقیقه شارژ میشه
و
چرا ب مصطفی موذنی که دهها شرکت خارجی بهش، باز طراحی خودروهاشون رو حواله میکنن اجازه کار و یا تاسیس کارخانه نمیدین

و صدها نخبه ایرانی در صنعت خودرو که توسط مافیای خودرو لت و پار شدن
.
.
چطور وقتی مجبورشون میکنید برای خارجی ها کار کنن یا برای خودشون در خارج شرکت بزنن کارهاشون اقتصادی و ثروت آفرین میشه اما در ایران جلوشون رو میگیرید و بقیه قلم ب مزدهاتون مقاله تفاوت موشک و خودرو مینویسن برای پنهان کردن ظلم شما ب نخبگان و دانشمندان
.
.
.
خدا لعنت کنه رسانه هایی ک حقیقت رو برای چند مشت دلار از مردم پنهان میکنن
1397/4/7
بسیار عالی بود و منطقی
1397/4/7
این حرفم رو با افتخار میگم که ایرانی جماعت هیچ استعدادی تو صنعت خودروسازی نداره تمام....))))
1397/4/7
این حرفم رو با افتخار میگم که .... شو
1397/4/7
شما داداش وقتی هیچی نمی دانی الکی پیام نگذار نمونه استعداد ها مانند آقای نادر فقیه زاده یا آقای محمد حسین امینی یکتا یا آقای کوروش منصوری یا آقای امید بادل یا آقای امید مستقیمی و...این ها نمونه ای بودنند از استعداد های پس به این افراد افتخار کن داداش ❤خودروبانک❤
1397/4/7
بحث سر اینکه ما باهوش تریم یا خارجیها نیست بحث سر داشتن علم و تکنولوژی هست که تو دنیا شرکتها با هم کار میکنن تا با بروزترین فناوریها بتونن تولید کنن وقتی با هیچ کشوری همکاری نداریم بعد میخوایم با ۸۰ میلیون جلوی ۷ میلیارد انسان دیگه تولیداتمون بهتر باشه .
1397/4/7
علی خان اینجا سایت تخصصی خودرو هستش حیف که نمیتونم بی ادبی کنم جوابت و بدم...!!
آقای دانایی حرف شما درست ایرانی ها خیلی جاهای دیگه هم هستن که استعداد زیادی دارن ولی چه فایده همش منفعتش برای کشورهای خارجی هستش نفعی به حال ایران خودمون نداره اینو دیگه همه مردم مسئول های مملکت میدونن داداش که ایران خیلی عقبه تو خودروسازی پس نباید الکی غرور داشته باشیم...!!
1397/4/7
حرف شما هم درست ولی یک نگاه به کشور بکنید میبینید خداوند برای یک زمین نداده بلکه گنج داده و خیلی کشور ها آرزو دارد کشور مانند ما داشته باشند نخبه و استعداد ها در ایران کم نیستند ولی مدیران بی لیاقت که شایسته این مقام ها نیستند از این نعمت ها و نخبه ها خوب استفاده نکردند و انشا الله در قیامت یاد جواب دهند و این هم بگم که مردم ایران ممکن که در بعضی صنایع کم لطفی و حمایت نکردن ولی برای صنعت خودرو علاوه بر حمایت حتی جان خود را سر این ماشین ها گذاشتن ای کاش مدیران کمی غیرت داشتن 😵
1397/4/7
مشکل کشور ما *نتوانستن* نیست. *نخواستنه* نمیخوان و نمیذارن ک خودرو بسازن..همونطوری که به جمشید آرین اجازه ندادن!
1397/4/7
ما خودمون صنعت خودرو داخلی رو با خارجی مقایسه میکنیم و نتیجه هم ملموس هست.
اما آیا مقایسه توان موشکی از روی شنیده ها و اخبار برای ما امکان پذیر هست؟ و رسیدن به این نتیجه که توان کمتر یا بیشتر داریم؟
صنعت دفاعی هم در همین فضایی داره کار میکه که بقیه صنایع باهاش درگیر هستن
همون نیرو های انسانی . همون دانشگاه ها و ...
1397/4/7
دوست عزیز از اینترنتی که داری استفاده کن و رتبه نظامی ایران رو تو گوگل بزن
کلی موسسه رتبه بندی توان نظامی هست
که اطلاعات کافی رو راحت بدست میاری
رتبه ایران توی توان نظامی خیلی خوبه. حتما سرچ کن
1397/4/7
داداش اگر طبق گفته شما صنعت موشکی ما ضعیف بود امریکا این همه برای نابودی موشکی و برجام 2(موشکی) تلاش نمیکرد
1397/4/7
آراد جان،

در اینکه رتبۀ نظامی ایران خوبه، حرفت رو قبول دارم. ایران طبق خیلی از نشریات و مجلات رتبۀ زیر 25 رو داره:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_Military_Strength_Index
(در مقالۀ بالا، ایران رو نمی‌بینید، چون فقط 20 کشور برتر رو اعلام کرده)
http://www.businessinsider.com/most-powerful-militaries-in-the-world-ranked-2018-2#21-iran-5

ولی بذار یه چیزی رو بهت بگم:
توی همین مقالۀ بالا که بهت لینک دادم، ایران (که مطابق این مقاله رتبۀ 21 هست) رو با کرۀ شمالی که در رتبۀ 23 قرار داره، مقایسه کن.

کرۀ شمالی پرسنل نظامی بیشتری داره، تانک بیشتری داره، و خلاصه به هر چیزیش نگاه می‌کنی از ایران بیشتره. ولی رتبه ش از ایران پایین تره؛ اونم تنها و تنها به یک دلیل؛

جمعیت ایران 82 میلیون نفره و کرۀ شمالی 25 میلیون نفر. در جنگ ایران و عراق هم مردم بودن که کشور رو نجات دادن، نه توان نظامی ایران. بزرگترین توان نظامی ایران، مردم ایران هستن.
1397/4/8
آراد جان برای شما همین بس که هواپیمای بدون سرنشین rq170 مطعلق به آمریکا و ساخت یکی از شرکت های طرف قرارداد پنتاگون، که به گفته خودشون پیشرفته ترین هواپیمای ضد رادار جهان بود رو که از داخل یکی از پایگاه های آمریکا توی افغانستان که به صورت ریموت کنترل میشد رو بدون آگاهی اپراتورش سالم زمین نشوندن و یک بیلاخ بزرگ به آمریکا نشون دادند ! این یعنی آمریکایی که بیش از 100 نیروگاه اتمی قادر به پرتاب موشک هسته ای داره باید بره جلو بوق بزنه !
ولی از لحاظ اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی ما بریم جلو برای آمریکا بوق که چی باید لنگ بندازیم ! از لحاظ اقتصادی ما ریدیم آب هم قطعه ! خلاص
1397/4/7
کیفیت ماشین بوسیله مردم قابل بررسی است اما کیفیت موشکها تا جنگی پیش نیاد معلوم نمیشه. مطمن باشید تفاوت کیفیت موشکها در مقام مقایسه از ماشینها هم کمتر است. البته امیدوارم این اتفاق هیچوقت پیش نیا
1397/4/7
اخه مغز فندقی اگه تو سطح دنیا قدرت نظامی محسوب نمیشدیم که تا حالا 100 بار با خاک یکسانمون کرده بودن.
1397/4/7
دقیقا با محسن موافقم
با این همه دشمن که منتظرن ایرانو داغون کنن . اگه صنعت نظامی خوبی نداشتیم الان داشتیم دنبال لنگه دمپایی مون زیر خرابه ها میگشتیم.

اصلا همه رو ول کن، همین عربستان اگه نیم درصد احتمال میداد که میتونه از لحاظ موشکی غلبه کنه بنظرت تا الان همینجوری نشسته بود؟
حالا اسراییل و شرکاش دیگه بمانند
1397/4/7
محسن و عارف خان سیاست چیزه عجیبی هست خیلی از کشور های جهان اصلا ارتش ندارن پس باید بلافاصله سقوط کنن ؟؟ دشمنی امریکا با دولت ایران یا ملت ایران کدوم ؟؟ دشمنی با ملت که کاملا مشخصه ولی با دولت !!! به نظرم صدام و طالبان دشمنان دولت ایران بودن تا دوستان درسته ؟؟ به دست کی نابود شدن و الان کدوم کشور در اون ها نفوذ داره یا اینطور بگم امریکا این کشور ها رو برای کدوم کشور اشغال کرد و تحویل داد !!
1397/4/7
داداش فرشید اون موشکی که از کردستان زدیم افتاد مرز اسراییل و داعش رو هدف قرار داد نقطه زن بود با سرعت 2.5 کیلومتر در ثانیه بود. اون از چه بدنه ای ساخته شده که تو اون سرعت از هم نمیپاشه؟ اون موشک 2 تا پره داره تو اون سرعت اگه کوچکترین انحرافی پیدا کنه دیگه نقطه نمیزنه.
نه داداش کیفیت موشک هامون شکر خدا فوق العاده بالاست چون پشتش فکر و علم و عمل و جوون گرایی هست.
1397/4/7
سلام دوست عزیز چطور موشکهای ایران تست نشده؟؟ شما یادت نمیاد دقیقا پارسال همین روزها در عملیات لیله القدر دو ساختمان مرکزی داعش در پایتخت خلافت اسلامی در دیرالزور رو با همین موشکهای نقطه زن طوری زدن که دقیقا با مقیاس زیر 10متر ب هدف خورد طوری که ساختمان هایی که در فاصله اندکی قرار داشنتند سالم مونده بودن؟؟ ایران خیلی وقته از تست موشکهاش موفق بیر ون اومده برای همینه که رتبه موشکی ایران در دنیا 6 هست این رتبه ها رو الکی به هرکشوری نمیدن و برای همینه ک امریکا برجام هسته ای رو ول کرد اومده سر برجام موشکی چون اونور به هدفش رسید هسته ای رو داغون کرد حالا نوبت موشکیه از اولم هدفشون موشکی بوده ایرانی جماعت به شدت استعداد داره فقط کافیه به جوونها بها بدن دنیارو میگیریم
1397/4/8
كاملا با فرشيد مواقم
1401/1/15
الکی حرف نزن صنعت موشک سازی یک صنعت پیچیده است که بتواند در ها کیلومتر دقیقا روی نقطه مورد نظر بخورد مثل حمله موشکی به عین الاسد و پرتاب موشک به سوریه برای نابودی داعش
1397/4/7
این نظر منه شاید مخالف هم داشته باشه ولی مسئولین کشور ما 2 دسته هستند. مسئولین انقلاب اسلامی و مسئولین جمهوری اسلامی
موشک و حوزه دفاعی و نظامی رو مسئولین انقلاب اسلامی مدیریت میکنن(با تفکر انقلابی) ولی صنعت خودرو سازی رو دولت(همه دولت هایی که تا الان بودن) که از مسئولین جمهوری اسلامی هست مدیریت میکنه.
واقعیت تو جمهوری اسلامی ایران اینه که هر وقت هر کاری با تفکر انقلابی مدیریت شد نتیجه به بهترین شکل درمیاد ولی اگه به صورت منبع درآمد و عدم توجه به مردم و اصل سرمایه داری و سودگرایی و خلاصه لیبرال گرایی (شاخصه های غیر انقلابی) به صنایع نگاه شد اون نتیجه دلخواه حاصل نمیشه. قطعا دولت انقلابی میتونه این وضعیت رو تا حدودی بهتر کنه.
1397/4/7
حالا من از موشک سازی زیاد مطلع نیستم

ولی ایران خودرو و سایپا دقیقا همینطوره که میگین. ما یه آشنا داریم میگه انقدر بخور بخوره که خدا میدونه. کارگراشم بیچاره ها یکیشون همون میرزا آقا که فقط از قیافه مظلومش سر انتخابات سوء استفاده کردن
مدیراش انقد به خودشون میرسن که اگه ندونی فک میکنی مدیرهای تویوتان
1397/4/7
اقایونی که خیلی حس خودباختگی دارند و فکر می کنند قدرت موشکی و ارتشی ایران ضعیفه و نمایشی هست یک سر به پایگاه گلوبال فایرپاور بزنند .

https://www.globalfirepower.com/countries-listing.asp

ایران در جایگاه سیزدهمه در جهان
1397/4/7
ایران رو الکی بزرگ می کنند تا میلیاردها دلار سلاح به کشورهای خوزه خلیج بفروشند. اینا همش سناریوی از پیش طراحی شده است. ما دقیقا منافع غرب و اسرائیل رو تامین می کنیم. به نظر شما یه ایران بدون سلاح و مطیع نسبت به قوانین بین المللی و پیشرفته و صنعتی چه نفعی، جز ضرر می تونه واسه غرب و اسرائیل داشته باشه. راستی چرا ما تا یه سلاح تولید می کنیم باید دنیا ازش با خبر شه اما کشورهای پیشرفته سلاح هاشون جزو اسرار نظامی محسوب میشه؟!
1397/4/8
این جدول کاملا اشتباه هست . پاکستان با داشتن قدرت اتمی و تعداد هواپیماهای جنگی و موشکی بیشتر در این جدول رتبه پایینتری هست .
1397/4/7
متن بسیار خوبی بود - کاش خودروسازی ما به معنای واقعی خصوصی بشود و وارد فضای رقابتی شود
1397/4/7
اتفاقا توان همچین خفنی توو موشک سازی نداریم
فرض بر موشکها ک ماشین باشند
موشکهامون با 206 تیپ 5 یکی هستن شاید روو کاغذ خوب باشند ولی کیفیت ندارند و از اون هزار برابر بهتزش هست توو بازار یادتون باشه مسایل نطامی خودروسازی نیست ک بابستن در واردات مردم متوجه نشند بیرون چ خبره اتفاقی بیفته خدانکرده ضربه های سنگینی میخوریم بعدش متوجه میشیم 206 تیب 5 بیشتره جک هستش تا باعث دفاع کننده
بعدشم مطمن باش اس 300 دیکه قدیمی شده ک دادن ب ایران
1397/4/7
یعنی واقعا شما فکر میکنید تمام موشک های کشور ساخت ایران هست ؟؟ با کدوم مدرک ؟؟ برادر ساخت موشک های معمولی و کوتاه برد اصلا هم سخت نیست حتی چریک های تحصیل نکرده هم این نوع موشک رو می سازنند ولی سر هم وصل کردن موشک های دور برد خارجی و استفاده از تکنولوزی نقطه زن وارداتی چه ربطی به تولید ملی داره ؟؟ اینقدر تکلنولوزی دفاعی داریم بعد اسلحه اصلی ارتش کشور ز3 ماقبل تاریخ هست و نمی تونن تغییرش بدن ؟ شما هم مثل صدا و سیما یه حرف راست رو قاطی 100 تا دروغ می کنید تحویل میدین تا مردم ساده باور کنن
1397/4/7
چه حرف خنده داری :))))

جدا فکر میکنی ما میتونیم تکنولوژی نقطه زن وارد کنیم؟؟؟؟
پس چرا هیچی دیگه نمیتونیم وارد کنیم؟
به همه چی میرسه تحریمیم، به موشک که میرسه میشیم واردات؟؟
چقدر انسان جالبه.
همه چی رو به نفع خودش تفسیر میکنه و دروغ میگه.

اینو بدون، یکی از معدود صنایع ملی ما همین صنعت موشکی هست، چون هیچکس هیچی به ما نمیده.
1397/4/7
آقا ما می خواهیم ماشین یا هواپیما ی مسافربری بخریم نمی فروشن بعد موشک به ما به صورت مونتاژ بفروشن تا دستی دستی خودشون را نابود کنن کشوری ما جز 10کشور اول است و ماهواره فرستاد این افتخارات اگر فروشی بود الان رفیق صمیمی آمریکا یعنی عربستان باید ماهواره می فرستاد جان هرکس دوست داری این ها را نگو بهت می خندن
1397/4/8
اقای محترم شما که اطلاعات فنی و سیستمی و شاید هیچی نمی دانی و از سلاح سازمانی و غیره هیچ اطلاعاتی ندارید خواهشا اظهار نظر نفرمائید. من نمی دانم از نظر مهندسی و تکنولوژی کجای یک خودرو آن هم از نوع پراید که خودرو محسوب نمی شود با موشک که یک فناوری و دانش هوافضا می باشد قابل قیاس است حتی در مونتاژ و تست و آزمایش های میدانی به نظر بنده شما اصلا وارد بحث های بالاتر از فهم ودرک خود نشوید و از نگارنده متن بالا هم متشکرم که توانستند یک قیاس ظاهری از محصولاتی که با جان و مال همه مردم سرو کار دارد با محصول دفاعی که به امنیت همه کشور ارتباط دارد مقایسه انجام دهند.
1397/4/9
واقعا وقتی همچین نظراتی رو میخونم به وجود عقل در نهاد آدمی شک میکنم. مرد ناحسابی واقعا فکر کردی میتونی این جور چیزا رو علیرغم تحریم وارد کنی؟!! هرچی به خورد نادونایی مثل تو میدن میای اینجا تکرار میکنی!
علت پیشرفت ما در صنعت موشکی، انقلابی کار کردن نیروهاش هست و مجاهدت و تلاش و تخصص. چیزی که در صنعت خودروی ما وجود ندارد. چیزی که اونجا وجود دارد فقط بی لیاقتی و مفت خوری و دزدیه
1397/4/11
عزیزم واردات هواپیما به اون گندگی کشکی نیست ولی واردات قطعه به تعداد محدود (نه تعداد بالا. مثلا برا 500تاموشک) تو بازار سیاه احتمالا ممکنه. شما اینو با واردات مصرفی برا 80 میلیون مقایسه نکن. بعدشم تکنولوژی موشک رو که از غرب نمیارن! احتمالا از کره شمالی و ... .
1397/4/7
سلام
سررشته و تخصصی در زمینهاین گونه مسائل ندارم فقط صرفاً نظرم رو میگم. روسیه و کره شمالی هم موشک داشتند و حتی روسها اولین فضانورد(یوری گاگارین ) رو به فضا فرستادند و پایگاه فضایی میر رو در فضا مستقر کردن. این سوال مطرح است آیا در صنعت خودرو هم به جایی رسیدن. باید با دنیا تعامل داشت نه سرجنگ. اگه کره جنوبی با کره شمالی مقایسه بکنین می تونین منظورم بفهمین
1397/4/7
چرا تو صنعت دفاعی فقط تو موشک پیشرفت کرده ( اگر بخواهیم این صنعت رو ملی بدونیم نه وارداتی !!) من خودم تو ارتش خدمت کردن بالای 90% ادوات جنگی به دهه 40 و50 بر میگرده !! حمایت از خودروسازی اونم از طرف دولت هیچ پیشرفتی رو در این 40سال نشون نداده
1397/4/7
احسنت، مقايسه درست و به جايي بود.
1397/4/7
تمام موشکهای ایرانی یک معادل در کره شمالی دارند.اصل تکنولوژی ساخت موشک از کره شمالی است که با تغییراتی در ایران تولید می شوند.
اینکه چرا به ما حمله نمیشه بحث قدرت موشکی تنها نیست و دلایل دیگری هم دارد
1397/4/7
کامنتا رو خوندم. مردم باحالی هستیم
یادمون رفته ماکسیما میزدیم همین چند سال پیش. یادمون رفته زانتیا میزدیم.
یادمون رفته که میتونیم، از بس که این دولت بی تدبیر کرد تو گوشمون که ما نمیتونیم.
فک کردین طراحی و تولید سمند از کجا اومد؟
بلخره باید از مونتاژ شروع کرد. دو سه تا ماشین خوب که مونتاژ کردیم بعدش تونستیم سمند رو تولید کنیم. پس میتونیم.
مساله اصلی جوانگراییه.
مسئولین باید به جوانها اعتماد کنن. پیر پاتالا باید برن از صنعت.
وقتی وزیر صنعت رو یه پیرمرد 70 ساله میذارن که توی 120 تا هیات مدیره حضور داره و حقوق میگیره، مگه دیوانه اس از سود پراید بگذره؟؟؟؟؟؟
فقط باید کارو داد دست جوان های تحصیلکرده. کاری که نظامیا کردن. و جواب داده
1397/4/8
یعنی واقعا ماکسیما و زانتیا رو ما میزدیم ؟ یعنی شما واقعا سمند رو طراحی شرکت های ما میدونید ؟ دمت گرم بخدا دمت گرم
1397/4/12
چه حس خوبیه خودبزرگبینی.
1397/4/7
کنکور دارم.واسم دعا کنید.
1397/4/8
من مهندس مکانیک هستم و دقیقا میدونم مشکل چیه
وقتی که پسر شهید ستاری که خودش دکترای مهندسی مکانیک از شریف داره و نابغه هستن والان هم وزیر هستند توی اخبار میاد میگه که ما هیچ مهندسی در کشور نداریم و همه تکنسین هستند دیگه تا اخرش رو بخون
حالا میگی علاجش چیه؟ در رشته های علوم پایه و مهندسی ذپدر دانشگاه بایدهزینه کرد تا توی ازمایشگاه 20 نفر الکی وقتشون رو پای یه دستگاه معیوب نگزارن و هر کی یه دستگاه ازمایشگاهی سالم برای خودش داشته باشه
دوما الان نظام اموزشی ما از دوره پهلوی تا الان هیج تغییر رو به چلویی نداشته و درجا زده
بازم بگم...
در ضمن این موشک های v2 المان بعد از سه دست رسیده به ایران ترتیب : از المان به شوروی و سپس به چین و سپس به کره شمالی و در اخر به ایران کار تکنسین های ایرانی نیست
1397/4/9
صلام عاغای محندث میکانیکی لتفن یکم ادبیات فارصی بخون
1397/4/10
ستاری وزیر کدوم وزارتخانه است ما نمیدونیم تو که هنوز نمیدونی ستاری وزیر نیست چطور با این معلومات از موشک حرف میزنی
1397/4/14
جناب mmniku نگذاشتن رو به صورت عامینه گفتم نگزارن مابقیشم همه اشکال تایپی هست نه املایی
در ضمن اقای مجید حق با شماست اقای ستاری شاید وزیر نباشد ولی سمت مهمی تو دولت داره
1397/4/8
دم نویسنده مقاله گرم ! خیلی خوب و حرفه ای !
اتفاقا در پاسخ به همین سوال که چرا بهترین موشک ها را داریم ولی درست خودرو تولید نمیکنیم، یکی از فرماندهان سپاه گفت "خودروسازی را دست ما بدهید تا درستش کنیم" چرا نمیدن!؟ کاملا مشخصه! چون رنو ساندرو رو الان میتونند 100 تومن بفروشند، دلیل از این بهتر !
البته مشکل اصلی عدم مدیریت و عدم صلاحیت مدیران بالا رده است که تمام سیستم رو دچار اختلال کرده و متاسفانه هیچ ویروس کشی توان مقابله باهاشونو نداره ! اینا فقط نیسان آبی میخوان !
به نظر من سپاه همونطوری که موشک شلیک کرد به مواضع داعش، باید قاطی اونا یه چند تا موشک هم به مواضع خودروسازی شلیک میکرد تا مردم از داخل هم یه نفس راحتی بکشن ! والا خودروسازی بهتر از داعش نبوده تو این سال ها ! حداقل داعش فقط آدم می کشن ! اینا پولم ازت میگرن بعد می کشنت !
1397/4/12
کاملا درسته.با این کار ندارم که یگی با سپاه مشکل داره یا یکی از سپاه خوشش میاد بالاخره ارگانیه که هر چیزی دادن دستش به پیشرفت رسونده
منتها قضیه اینه که بعضی مسئولین یا بهتره بگم خائنین از اینکه صنعت خودروسازیه کشور بیفته دسته سپاه میترسن چرا؟ چون سودشون از بین میره
پس خونه مردمو تو شیشه میکشن
1397/4/14
یعنی شما فکر میکنی ما خودمون موشک میسازیم؟؟!!!تکنولوژی های نظامی داریم؟!!!ما فقط وارد کننده هستیم
اگر خودروسازی (بهتر بگم مونتاژکاری)هم مثل موشک وارداتی میشد تفاوتی نداشتن
1397/4/8
ممنون از مطلبتون
موفق باشید
1397/4/8
چه آدمهای عجیبی هستین شما
خوشحالین که موشک داریم
ولی ماشینهایی که عقب مونده ترین کشورهای دنیا سوارش نمیشن رو به قیمت نجومی میخریم و هر روز تو تصادف کلی جوون میمیرن
1397/4/8
پاسخ روشنه خودرو بانک چون ایران همش تو فکر جنگ کردن با ملتهای مختلفه فرصتی پیدا نمیکنه که بخواد ماشین طراحی کنه در جواب اون دوستمون که میگه ما نخبه داریم تو طراحی ماشین مثل منصوری و غیره باید عرض کنم که اونا اینجا نیستن و طراحی برای من و تو انجام نمیدن پس زیاد افتخار نکن به خودت اینجا ایرانه 40 ساله انقلاب شده ولی هنوز شهید داریم خاک میکنیم چرا چون خودمون با خودمون مشکل داریم
1397/4/11
اولا کاش يه نگاهي به تاريخ چند صدساله کشورمون مينداختي تا ببيني که ايران هميشه مورد هجوم نظامي بوده و هيچ وقت به فکر جنگ و کشور گشايي نبوده. دوم اينکه عدم توجه به دانش و توان داخلي از يک سو و توجه به سودجويي در قراردادها با شرکتهاي خودروساز به جاي انتقال تکنولوژي از سود ديگر، صنعت خودروسازي رو به چنين وضعي انداخته. يادمه سال 79 بود که يه شرکت انگليسي خودروي سمند رو براي يکي از کشورهاي جنوب شرقي آسيا طراحي کرد و بنا به دلايلي اين پيشنهاد به ايران داده شد. خوب جووناي ايراني براي اولين بار تونستند دانش cad-cam و بسياري از علوم روز رو تجربه و بومي کنند. نميگم سمند اوج تکنولوژيه. ولي وقتي به متخصص ايراني فرصت داده شد توانست. (داستان سمند رو تو لينک http://www.newdesign.ir/search.asp?id=507&rnd=865 بخونين) خلاصه آنکه ما مي تونيم اگر به جوان ايراني بها داده بشه.
1397/4/12
مرد حسابی چه‌چرت و‌پرت میگی همش به فکر‌جنگیم وقتی امریکا جونت از اول انقلاب میاد مارو تهدید بع حمله نظامی میکنه ما اگه به فکر‌ ارتقا توان دفاعی نبودیم با کدوم‌تجهیزات میخواستیم مقابله کنیم اصن اکه جنگ بشه تومیای جنگ؟؟یا سگ‌در بغل فرارر؟ همش القائات شبکه های ماهواره ای هستش..اگر‌در صنعت خودروسازی مدیرانی انقلابییی متعهد‌عاشق به وطن داشتیم حتما پیشرفت میکردیم ولی نداریممم
1397/4/8
وقتی که خودرو سازهای غربی تو شرایط تحریم پشت ایران رو خالی میکنند یا لااقل از ترس تحریم توان تصمیم گیری جهت حضور در بازار ایران رو ندارن نباید دوباره بهشون اجازه ادامه فعالیت داده بشه..این اسمش خیانته...باید شرکتهای ایرانی رو از لحاظ توان فنی ارتقا بدیم...و این بدست نمیاد مگر با تغییر مدیریت بیمار گونه ..ودست برداشتن از حمایتهای نادرست از این خودرو سازها....باید صنایع موفق در داخل کشور رو الگو کرد
1397/4/8
سلام خدا لعنت کند سودجویان را ونابود کند راندخواران را.علت درد و مشکل معلومه چیزی که معلوم نیست مسئول پاسخگو و صادق و اهل عمل خداپسندانه.
1397/4/8
آقایون داداشام
برید یک بار متن رو بخونید، بعدش بیاید کامنت بذارید.
نویسنده گفته ما میتوانیم پیشرفت کنیم، به شرط اینکه بخور بخور آدمهای غیرمتخصص قطع بشه.
صد در صد حرف درستیه.
دیگه اینقدر حاشیه ننویسید برای متن.
1397/4/11
کاملا موافق این متن هستم از خودرو بانک متشکرم. باید این موضوعات برای مردم روشن بشه
1397/4/12
شرمنده مشکلات همون هایی هستند که در بالا ذکر شد
ولی یک مشکل بالایی نگفت که من می گم اونم حزب کارگزارن که افتاده روی صنعت خودرو و هواپیما سازی مشکلات ما را آمریکا به وجود آورد اما تمامش داخل قابل حل
1397/4/12
اینکه الان در تولید خوردو پیشرفتی نداریم بخاطر بی کفایتی دولته. دولت اونقدر حقیره که نمیتانه به خودروساز فشار بیاره . خودروساز سوار دولت شده . میگه با قیمت خدا پراید میفروشم . یا میخری یا تمام کارمند ها رو اخراج میکنم . دولت هم ترس داره بحران بیکاری بدتر بشه . پس مجبوریم به خودروساز داخلی سواری بدیم مگر اینکه یه رئیس جمهور داشته باشیم مثل ترامپ ! بتونه جلوی مجلس وایسته . بتانه جلو سرمایه دار وایسه . بتانه جلوی سنگ اندازی آتش به اختیار ها وایسه.
1397/4/13
این اطلاعاتی که دادی به ما یعنی کله گنده های کشورمون نمیدونن؟؟!! والا همشون میدونند مشکل اینه که اینا سرشون باهم تو یه اخوره ودارن باهم میخورن که صدای هیچکس در نمیاد و تو تبلیغات تلویزیون میگن همه چیز گل و بلبله.
1397/4/13
دقیقا مسئله همینه
1397/4/14
احسنت به مقالتون . درسته دیگه یه خودروی چرند رو با قیمت 4 برابر به ما میفروشن اونوقت تازه این شروع ماجراست ، از روزی که خریدین باید خرج تعمیر و تعویض بکنید تا وقتی بخواهید بفروشید . تازه ما طراح داریم اصلا همین منصوری که میگین هم پیشنهاد طراحی برای شرکتهای خودروسازی بنجل خودمون داده که قبول نکردن ( کلیپش رو تو آپارات میتونید ببینید ) . وقتی خودروسازان ما 4 برابر هزینه ساخت هر خودرو رو دارن سود میکنن ، عمرا هم نمیان خودروی خوب و با کیفیت درست کنن . هم از فروش خودرو بی کیفیت سود میکنن هم از فروش قطعات بی کیفیتش . دیگه تکلیف مشخصه .
1397/12/9
عالی بود. امیدوارم روزی برسه که اقتصاد کشور مثل بخش نظامی تو سطح دنیا مطرح بشه💗