موضوعات داغ

فیات 500 جدید خریدار ندارد؛ توقف تولید هاچ بک ایتالیایی به دلیل تقاضای کم

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

استلانتیس تولید فیات 500 را به دلیل تقاضای پایین متوقف کرده است. این شرکت ابتدا در ماه سپتامبر به دلیل فروش ضعیف تولید را متوقف کرد و برنامه داشت که تولید را در 11 اکتبر از سر بگیرد. اما اکنون تولید فیات 500 تا اول نوامبر متوقف خواهد ماند.

شرایط برای استلانتیس چندان خوب به نظر نمی‌رسد. فروش برندهای این شرکت، مانند دوج و جیپ، در آمریکا به شدت کاهش یافته و برندهای خارج از کشور نیز عملکرد چندان بهتری ندارند. در کنار این اخبار ناگوار، استلانتیس اعلام کرده که تعلیق تولید فیات 500 تمام‌برقی به دلیل تقاضای کم، تا اول نوامبر ادامه خواهد داشت.

این شرکت ابتدا تولید این خودرو را در 12 سپتامبر متوقف کرده بود و برنامه‌ریزی کرده بود که کارخانه میرافیوری در ایتالیا را به مدت چهار هفته تعطیل کند. اما حالا این توقف تولید برای سه هفته دیگر نیز تمدید شده است.

طبق گزارش رویترز، این تصمیم همراه با بیانیه‌ای به اتحادیه‌های کارگری اعلام شد که در آن آمده است: "بازار خودروهای الکتریکی در اروپا با مشکلات عمیقی مواجه است."

فیات 500e

با وجود توقف تولید، فیات 500 هنوز به طور کامل کنار گذاشته نشده است. استلانتیس قصد دارد طی دو سال آینده بیش از 110 میلیون دلار در این خودرو سرمایه‌گذاری کند تا نسخه‌ای هیبریدی با موتور بنزینی تولید کند که سال آینده عرضه خواهد شد. این اقدام در واقع تغییری در برنامه‌ی اولیه شرکت برای تولید نسخه‌ای تمام‌الکتریکی است که به دلیل کاهش تقاضا صورت می‌گیرد.

برای درک بهتر موضوع، استلانتیس در نیمه اول سال 2024 تنها 470 دستگاه فیات 500 را در آمریکا فروخت. این در حالی است که در سال 2012، یعنی بهترین سال فروش این خودرو، شرکت توانسته بود 46,999 دستگاه از نسل قبلی 500 را به فروش برساند. حتی در سال 2020، پس از آنکه این خودرو در بازار آمریکای شمالی متوقف شد، استلانتیس توانست 674 دستگاه از آن را بفروشد.

فیات 500e

کاهش تقاضا، حداقل برای بازار آمریکا منطقی به نظر می‌رسد. فیات 500e فقط 149 مایل بُرد دارد و قیمت آن از 34,095 دلار شروع می‌شود. نیازی به تخصص در ریاضی نیست تا متوجه شویم این ارقام برای خریداران آمریکایی جذاب نیست. با همین قیمت، می‌توان یک خودروی الکتریکی هیوندای کونا با فضای بسیار بیشتر و 120 مایل بُرد بیشتر خریداری کرد. فیات 500 در این رقابت بازنده است.

اضافه کردن نسخه‌ای با موتور بنزینی اقدامی مثبت است، اما به نظر می‌رسد برای استلانتیس خیلی دیر شده باشد، با توجه به سایر خبرهای بدی که از این برند به گوش می‌رسد. امیدواریم این شرکت بتواند از بحرانی که خود را در آن گرفتار کرده است خارج شود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد