موضوعات داغ

پورشه کاین S یا ولوو XC90- شاسی بلند لوکس و دیگر هیچ ...!

8 تیر 1396

مقدمه

اگر یک اتومبیل نسبتاً سریع میخواهید، سدان های اسپرت و یا کوپه هایی در سطح ب ام و 228i کارتان را راه می اندازند، ولی برای داشتن امکانات خارج جاده ای و فضای بار مناسب میشود به گزینه هایی مثل هایلوکس اندیشید؛ شاید هم خواسته شما اتومبیلی پر آپشن و تجملاتی باشد که در این صوت میبایست به سراغ سدان های لاکچری بازار بروید. اما درصورتیکه بخش اعظمی از تمامی این خوبی ها را یکجا میخواهید فقط یک شاسی بلند لوکس میتواند پاسخگوی نیازتان باشد. البته حتی این قبیل خودروها نیز بدون عیب نیستند و با ابعاد ناکارآمد در شهر و قیمت های وحشتناکشان، برای بسیاری از افراد گزینه در دسترس و مناسبی به حساب نمی آیند؛ اما اگر با این دو مورد مشکلی نداشته باشید این کلاس جذاب و خاص، میتواند بسیاری از توقعات و نیازهایتان را برآورده کند. با این مقدمه امروز به سراغ دو تا از بهترین های این سگمنت آمده ایم تا ضمن معرفی کلی، مقایسه ای نیز میانشان انجام دهیم. البته حواسمان هم هست که بدلیل اختلاف قیمت شدید، ممکن است این مقایسه از چارچوب عدالت خارج شود؛ در نتیجه خودروبانک مثل همیشه سعی خواهد کرد که با رعایت انصاف از حقوق اتومبیل ارزانتر نیز دفاع نموده و بحث "هزینه - فایده" را در نظر داشته باشد.

معرفی کلی

در یک سمت میدان نسل جدید XC90 قرار گرفته. محصولی مهم و استراتژیک برای ولوو که به نوعی پرچمدار اتومبیل های این کمپانی به حساب می آید و با ویژگی های ظاهری و فنی فوق العاده اش توانسته نظر بسیاری را به سمت خود جلب نماید. البته شاید برخی بگویند که ولوو نیز مثل پورشه قدمت چندان زیادی در ساخت SUV ندارد، اما به نظر میرسد برای خودروسازی که استاد ساخت ماشین های سنگین است، رام کردن بچه غول های این کلاس، کار چندان سختی نخواهد بود! هرچند در دوره زمانه ای که برخی لیفان ایکس 50 را شاسی بلند مینامند، احتمالاً میبایست XC90 را جزء ماشین های نیمه سنگین تلقی کنیم!! ضمناً اتومبیل مورد تست نسل دوم این محصول میباشد و بر روی پلتفرم جدید ولوو (SPA) توسعه یافته.

اما در آنسوی میدان با برندی روبرو هستیم که بر خلاف ولوو به تولید اتومبیل های کوپه و مسابقه ای شهرت دارد. وقتی برای اولین بار خبر تولید یک SUV توسط پورشه مطرح شد بسیاری این قضیه را شوخی پنداشتند، چراکه این حد از سنت شکنی برای کمپانی که برای چندین دهه قیافه 911 را تغییر نداده قابل باور نبود! اما با تمامی حرف و حدیث ها بالاخره پورشه در سال 2002 با معرفی مدل کاین رسماً به سرزمین شاسی بلند ها پا گذاشت. جایی که برند هایی مثل جنرال موتورز و تویوتا سالها خاکش را خورده و بیابان ها را به تسخیر خود درآورده بودند. اما خودروساز مشهور آلمانی نیز با هوشمندی مشتریان متفاوتی را هدف قرار داد تا در مسیری که تخصص و تجربه بیشتری دارد (یعنی اتومبیل هایی با ماهیت اسپرت) به رقابت بپردازد. با نگاهی به آمار فروش کاین متوجه میشویم که پورشه این بار هم کارش را درست انجام داده و یک محصول موفق را به سبد محصولات خود اضافه نموده است. اما با تمامی این صحبت ها کاین S امروز باید به ما و البته رقیب سوئدی اش ثابت کند که ارزش این همه پولی که پایش پرداخت شده را داشته است.

طراحی ظاهری

تا همین چند سال پیش مسئولان ولوو تصور میکردند همینکه یک خودرو سواری از اتوبوس و کامیون ظریف تر باشد کفایت میکند! در نتیجه به غیر از چند استثناء سایر محصولات این کمپانی با ظاهری ساده و بعضاً زمخت ارائه میشدند که در بهترین حالت ممکن بود متین و باوقار از آب درآمده و نظر میانسالان را به سمت خود جلب نمایند! اما چند سالی است که اوضاع تغییر کرده و پیرمرد سوئدی مثل "بنجامین باتن" هر روز جوانتر از دیروز میشود! مثلاً در مورد همین XC90 اگر نگاهی به طراحی کسل کننده نسل قبلی بی اندازید و آنرا با این مدل جدید مقایسه کنید متوجه جهش های بزرگ رو به جلو در ولوو خواهید شد. در نسل جدید که امروز پیش روی ماست چراغ هایی جدی با یک جلوپنجره بزرگ و سپری اسپرت توانسته اند ظرافت و زیبایی را با این خطوط مستحکم بدنه در آمیزند و دیگر اثری از آن قیافه ی خشک و بی روح قبلی باقی نمانده است. ضمناً باید اعتراف کنم که بعد از Angel Eyes های ب ام و دیگر ندیده بودم که دی لایت های یک اتومبیل بتوانند تا این حد در افزایش جذابیت ظاهری موثر واقع شوند. رینگ های 20 اینجی اسپرت نیز در تلفیق با حالت ساده و شیک کناری تضادی چشم نواز خلق نموده اند و حالا هم جوانان و هم میانسالان میتوانند با این شاهزاده سوئدی ارتباط برقرار کنند. البته در طراحی قسمت عقبی علیرغم تمامی پیشرفت ها همچنان چین و چروک های کهنگی مدل قدیمی به چشم میخورد و ولوو دلش نیامده دست از سر سنت قدیمی اش بردارد. هرچند که این چراغ های امتداد یافته تا سقف به نوعی سمبل XC90 محسوب میشوند و کمبود نوآوری در این بخش بیشتر بدلیل حفظ اصالت بوده.

اما از شمال اروپا کمی پایین تر بیائیم تا ببینیم در آلمان چه خبر است. طراحی تکراری محصولات پورشه همواره موافقان و مخالفان زیادی داشته و دارد. عده ای ظاهر اصیل و شبیه بهم این اتومبیل ها را یک نقطه قوت میدانند و بعضی دیگر قضیه را به تنبلی و محافظه کاری بیش از حد تیم طراحی پورشه نسبت میدهند. اما شاید بتوان اینگونه عنوان کرد که توانایی های فنی فرزندان پورشه به قدری بالا است که ناخودآگاه در نظر انسان زیباتر از آنچه که هستند جلوه میکنند. به کاین خودمان بازگردیم. همان طور که انتظار داشتیم کلیات طراحی در دماغه نسبت به مدل قبلی تفاوت شدیدی ندارد و پورشه از همان الگوهای همیشگی در ساخت این اتومبیل بهره میبرد. صورت کاین در نظر اول کمی خندان و مهربان به نظر میرسد اما حالت آیرودینامیک قسمت فوقانی و هواکش های بزرگ سپرها بلافاصله به شما یادآوری می کنند که با یک هیولای بی رحم اشتوتگارتی طرف هستید! این طرح تهاجمی در امتداد بدنه نیز کشیده شده و حالتی پویا و سیال را به بیننده القا مینماید. البته از تاثیر رینگ های زیبای 21 اینچی مشکی رنگ نیز نباید غافل شد. و اما برخلاف ولوو بیشترین تغییر چهره و زیباترین بخش کاین در قسمت عقبی روئیت میشود که حالا چراغ های افقی جدید به انتهای اتومبیل حالتی مسابقه ای داده اند و دیگر از آن چهره عبوس و آفرودی نسل قبل خبری نیست!

قبل از هرگونه مقایسه باید گفت که در این رده قیمتی تمامی اتومبیل ها جذاب و دلربا هستند و اینجا تفاوت سلایق برنده را مشخص میکند. اما به طور کلی اگر با لوگوی پورشه و دلباختگان این برند کاری نداشته باشیم و از دید یک فرد بی طرف به قضیه بنگریم این ولوو است که با طرحی پر ابهت تر بخصوص در مقام یک خودرو شاسی بلند امتیاز بهتری بدست می آورد. در واقع میتوان قیافه XC90 را مشابه جورج کلونی تصور کرد که از دید اکثریت افراد جذاب است، اما محصول پورشه مرا به یاد لیونل مسی می اندازد! کسی که اگر او را نشناسید و از توانایی هایش خبر نداشته باشید احتمالاً با خودتان میگوئید که خوش تیپ تر از این هم زیاد دیده ام! البته همانطور که گفتیم سلایق متفاوت میباشند و ظاهر کاین نیز آنقدر خاص و منحصر به فرد هست که خیلی ها آنرا برتر از XC90 بدانند. بخصوص طرفداران اتومبیل های اسپرت که بدون شک ظاهر مسابقه ای کاین را ترجیح خواهند داد.

طراحی داخلی

داخل کابین ولوو هم مثل نمای بیرونی پیشرفت زیادی نسبت به نسل قبلی داشته و حالا با کابینی مدرن و در عین حال شیک روبرو هستیم. در اولین نگاه نمایشگر بزرگ 12.3 اینچی که همچون یک تبلت همه کاره در آغوش کنسول مرکزی قرار گرفته جلب توجه میکند. ولوو با تعریف بسیاری از تنظیمات بر روی همین نمایشگر لمسی توانسته داشبورد را از هر گونه شلوغ کاری دور نگاه دارد و محصول لاکچری خود را با ظاهری ساده و اصیل به مشتری عرضه نماید. کیفیت و ارگونومی هم در هر گوشه و کناری مشاهده میشود و به سرنشینان انرژی مثبت هدیه میدهد؛ وجود پشت آمپر دیجیتالی و فرمان مجهز ولوو در کنار این کابین بی آلایش سنت را با مدرنیته آشتی داده و رویت خطوط ملایم و شیک داخلی در کنار این همه تجهیزات روز، حس خوشایندی دارد. اما تمامی این زیبایی ها و نکات مثبت در برابر طراحی اسپرت و فریبنده پورشه رنگ خواهد باخت. در حقیقت داخل XC90 آرامش بصری بیشتری برقرار است و چه از نظر فضا و چه طراحی با محیطی خانوادگی تر و جادار تر روبرو هستیم؛ اما بر خلاف محصول سوئدی که میتواند با سلیقه هر رده سنی ارتباط برقرار کند پشت فرمان پورشه جایی برای پیرمردها نیست! طراحی اسپرت آمپرها و داشبوردی با خطوط شکسته در کنار کمربندهای قرمز رنگ و این صندلی های اسپرت، حس اشتیاق و جوانی را در انسان زنده مینمایند. و در مورد کیفیت و ارگونومی هم وقتی صبحت از یک پورشه میلیاردی به میان آید، نیازی به زیاده گویی ما نخواهد بود زیرا همه میدانند که این برند در این موارد چیزی کم نمیگذارد. یکی از جالب ترین و خاص ترین قسمت های کابین کاین این کنسول مرکزی شلوغ و پر از دکمه است که در نگاه اول پیچیده و گیج کننده به نظر میرسد اما پس از مدتی متوجه خواهید شد که کار با این کلیدهای بیشمار لذت بخش تر، سریع تر و حتی ساده تر از دکمه های چند کاره و لمسی و این جور چیزهاست!

با اینکه تعریف این دو اتومبیل از واژه لوکس متفاوت است اما شاخصه های تجمل گرایانه در ظاهر و باطن هر دو خودرو دیده میشود و این قضیه در تعداد و نوع امکانات رفاهی شان نیز مشهود است. در حقیقت هر دو شاسی بلند امروز ما با لیست بلند بالای آپشنها از راننده و سرنشینان میزبانی میکنند که در بخش بعدی به تعدادی از آنها اشاره خواهیم کرد.

پس با توجه به توضیحات بالا میبایست نمره برتر جذابیت داخلی را به کابین پورشه بدهیم که با طرحی جسورانه، محیطی لوکس و در عین حال اسپرت و شور انگیز را خلق نموده است. اما در مورد کارایی و فضای قابل استفاده که برای این سگمنت اصلاً هم کم اهمیت نیست ولوو برتری هایش را به رخ میکشاند. وجود صندلی های ردیف سوم که هرچند جای پای عالی برای افراد قد بلند ندارند اما کاملاً کاربردی هستند، در کنار این فضای بار بی نظیر، XC90 را به یک گزینه ایده آل برای سفرهای جمعیتی و طولانی تبدیل نموده است. البته هدف از تولید این دو اتومبیل نیز تفاوت هایی با هم داشته و بنابراین شما هستید که بر اساس نیاز و سلیقه خود از این اختلافات به عنوان امتیاز مثبت یا منفی یاد خواهید کرد.

آپشن های رفاهی و ایمنی

همانطور که گفتیم هر دو میهمان امروز ما از نظر امکانات کم و کسری باقی نگذاشته اند و انواع و اقسام گزینه های ضروری و غیرضروری(!) را داخل محصولشان گنجانده اند.

بگذارید از پورشه شروع کنیم. البته با آپشن هایی در سطح ترمز ABS و شیشه های برقی کاری نداریم چرا که اتومبیل هایی با قیمت یک چهلم کاین هم اینجور چیزها را (البته با عملکردی ضعیفتر) دارند! اما به غیر از اینها میتوان به گزینه های زیاد دیگری از قبیل: سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با امکان تنظیم جداگانه برای 4 منطقه از اتومبیل، صندلی های تمام برقی جلو با سه حافظه، آینه الکتروکرومیک، سیستم صوتی قدرتمند Burmester که صدای شفاف و قدرتمندی را به گوش میرساند بهمراه پکیج تصویری که به غیر از نمایشگر روی کنسول، به دو عدد مانیتور عقب با امکان پخش مستقل و هدفون های بی سیم نیز تجهیز شده است، گرمکن و سردکن صندلی های جلو سه حالته بهمراه گرمکن صندلی های عقب، صندوق عقب برقی، ورود و استارت بدون کلید، کنترل حرکت در شیب، امکان انتخاب حالت های مختلف رانندگی (اسپرت/راحت/نرمال)، قابلیت تنظیم ارتفاع و بسیاری تجهیزات دیگر اشاره کرد. همچنین در بخش ایمنی نیز آپشن های متنوعی از قبیل کیسه های هوای کامل، ترمز کمکی، مدیریت کشش PTM و کنترل دینامیک شاسی پورشه PDCC (که این ها خود از تلفیق سامانه های متنوعی حاصل شده اند)، LCA و پشت سری فعال و ... خیال شما را آسوده مینمایند.

اما سری هم به ولوو بزنیم. با اینکه XC90 امروز ما نمونه R-Design است و نسبت به نمونه های فول، امکانات کمتری دارد همچنان لیست قابل توجهی از آپشن های رفاهی و ایمنی را پیش رویمان قرار داده که در نوع خود عالی به نظر میرسند. مواردی مثل: سیستم ترمز و پایداری شامل BS, EBA, EBD, DSTC ، سیستم محافظتی ضربه های جانبی SIPS ، سامانه محافظ صندلی در تصادفات WHIPS و ایمنی داخل کابین Reduced Guard ، کیسه های هوا برای راننده و سرنشین کناری بهمراه جانبی و پرده ای، هدآپ هشدار برای جلوگیری از تصادفات، اخطار و ترمز اتوماتیک City Safety ، هشدار خواب آلودگی راننده و انحراف از مسیر Drive Alert ، حفاظت کابین در زمان واژگونی ROPS و.. همانطور که از یک ولوو انتظار داریم ایمنی شما را در بالاترین سطح ممکن تضمین مینمایند و بیخود نیست که این محصول ولوو نیز مثل برخی از برادرانش به ایمن ترین اتومبیل سگمنت خود شهرت یافته. و در بخش امکانات رفاهی نیز: ترمز دستی الکترونیکی، سیستم صوتی حرفه ای Bowers & Wilkins ، نمایشگر 12.3 اینچی لمسی، سنسور نور و باران، چراغ های تطبیق پذیر جلو، صندلی های برقی بهمراه حافظه و گرمکن، ورود و استارت بدون کلید، رادار نقاط کور، کنترل سرعت در سراشیبی HDC، درب صندوق عقب برقی، امکان انتخاب حالت های مختلف رانندگی و آینه الکتروکرومیک و ... برای خدمت گزاری آماده اند. البته اگر باز هم راضی نشده اید میتوانید با انتخاب نمونه Inscription و یا سفارش آپشن هایی مثل تنظیم ارتفاع، کشتی تفریحی خود را حتی از این یکی هم مجهزتر نمائید!

پیشرانه و توانایی های حرکتی

برای کسانی که از شاسی بلندهای ضعیف و بی بخار بیزارند، خبر های خوشی داریم. چرا که اینجا هیچ کمبودی از نظر قدرت و گشتاور احساس نخواهید کرد.

ابتدا سری به پیشرانه مسافر آلمانی مان بزنیم. اصلاً در مرام پورشه نیست که موتور ضعیف تولید نماید! بخصوص حالا که قرار است یک غول 2 تنی (حدود 2065 کیلوگرم) به پرواز درآید؛ در نتیجه با گشودن درب کاپوت با یک پیشرانه قلچماق 4.8 لیتری مواجه میشویم. تعجبی ندارد که این موتور V8 که توسط بهترین های دنیای خودرو مهندسی شده میتواند قدرت فوق العاده 400 اسب بخار در دور 6500 و گشتاور 500 نیوتن متر در دور 3500 را ارائه دهد. اما نگاهی هم به ولوو بی اندازیم. قلب تپنده XC90 کمتر از 2 لیتر (1969 سی سی) حجم دارد که در نگاه اول برای این بدنه ی عظیم الجثه انتخابی احمقانه به نظر رسد. اما زود قضاوت نکنید چرا که به جثه بمب اتم هم نمی آید که یک شهر را ویران کند! ولوو موفق شده به لطف تلفیق دو پورخوران در کنار یکدیگر (سوپرشارژر و توربوشارژر) و انواع تکنولوژی های بکار رفته از قبیل تزریق مستقیم سوخت از همین موتور کوچک 316 اسب بخار در دور 5700 و 400 نیوتن متر گشتاور از دور 2200 تا 5400 استخراج نماید. پس نگران هیکل بزرگ و وزن سنگین (حدود 2.1 تن) XC90 نباشید چرا که این اسب تیزپای سوئدی قادر است در عرض 6.5 ثانیه شما را به سرعت 100 کیلومتر برساند و کارش را با شتاب مناسبی تا حوالی 230 کیلومتر بر ساعت ادامه دهد. البته تمامی این تلاش برای شکست کاین S با شتاب صفر تا صد 5.9 ثانیه و حداکثر سرعت 258 کیلومتر بر ساعت کافی نیست؛ اما به هر حال توانایی های حرکتی XC90 آنقدرها هست که نه تنها کمبودی احساس نخواهید کرد، بلکه حتی میتوانید سر به سر برخی از اتومبیل های اسپرت دور و برتان نیز گذاشته و آنها را غافلگیر نمائید. در مورد پورشه هم که اعداد خود گویای همه چیز هستند و صحبت بیشتر را به بخش تجربه رانندگی موکول میکنیم. ضمناً هر دو اتومبیل به گیربکس 8 سرعته اتوماتیک مجهز شده اند و نیرو به تمامی چرخ ها انتقال می یابد.

این را هم بگوییم که این دو قویترین های خانواده خود نیستند و نمونه هیبریدی XC90 و یا کاین توربو S به راحتی از پس میهمانان امروز ما بر خواهند آمد.

و اما مصرف سوخت؛ البته شاید بگوئید که برای فردی که بیش از 500 میلیون برای اتومبیل زیر پایش هزینه کرده این قضیه اهمیت چندانی نخواهد داشت و برای دوست داران محیط زیست هم انتخاب های بهتری وجود دارد، اما به هر حال پورشه کاین با مصرف ترکیبی 10.5 لیتر در صد کیلومتر به نسبت توانایی هایش اصلاً شکمو به نظر نمیرسد و ولوو نیز با توجه به موتور کوچک و پر بازدهش در حالت ترکیبی فقط به 7.7 لیتر سوخت نیاز خواهد داشت که عدد فوق العاده خوبی است. البته در شرایط کشور ما مالکین هر دو اتومبیل بالاجبار از مکمل سوخت در کنار بنزین سوپر استفاده میکنند و با این وجود باز هم اعداد اعلامی کارخانه محقق نمیگردد. ضمن اینکه پیشرانه ولوو با توجه به وجود پرخوران هایش نسبت به کیفیت سوخت حساسیت بیشتری دارد.

تجربه رانندگی

با نشستن پشت فرمان پورشه و دیدن این همه کلید کنترلی که روی سقف و کنسول کناری قرار گرفته حس بودن در کابین هواپیما به انسان دست میدهد پس بی مقدمه آماده تیک آف از روی باند خیابان میشویم! صدای غرش موتور 8 سیلندر کاین گوش نواز است و نه مثل سوپر اسپرت ها باعث سکته ی سالمندان میگردد و نه مشابه اتومبیل های لوکس درگوشی نجوا میکند. خوشبختانه این صدا فقط یک توهم از هیجان نیست و با فشردن پدال گاز هرآنچه که از یک اتومبیل اسپرت انتظار دارید برآورده میگردد. شتابگیری پورشه عالی و کشش آن در سرعت های مختلف کاملاً رضایت بخش است. عملکرد گیربکس 8 سرعته نیز همانطور که انتظار میرفت کاملاً دقیق و سریع است و چه در رانندگی نرمال و چه حالت مسابقه ای هرگز دلتان برای جعبه دنده ی دستی تنگ نخواهد شد. سیستم تعلیق و کیفیت سواری در حالت رانندگی Comfort نسبتاً نرم و راحت است اما در مود اسپرت شما چه در مورد قابلیت های دینامیکی و چه خشکی سواری با یک کوپه ی غول پیکر روبرو میشوید که به خوبی به اسفالت خیابان چنگ میزند اما سواری سفت و سختی هم ارائه میدهد. سیستم های ترمز و پایداری کاین S نیز عملکرد دقیق و مطمئنی از خود نشان میدهند و این پورشه قد بلند با این مرکز ثقل بالا را به طرز شگفت آوری به زمین چسبانده اند. البته نباید از این محصول توقع قابلیت های حرکتی (روی اسفالت) در حد سوپر اسپرت های پورشه را داشته باشیم اما بدون شک کاین S میتواند کوپه های ارزانتر همین کمپانی را به چالشی سخت بکشاند. با نگاهی به کنسول میانی آپشن هایی هم برای رانندگی در خارج از جاده دیده میشوند. البته من نمیدانم چه کسی دلش می آید این اتومبیل را به رودخانه و کوه و تپه بکشاند اما به هر حال اگر روزی دلتان خواست یا مجبور شدید که این کار را بکنید پورشه با سیستم های تنظیم ارتفاع و تنظیم انتقال نیرو برای خارج جاده و قفل دیفرانسیل، این امکان را به شما خواهد داد.

خوب کمی هم از XC90 بگوئیم. با ورود به دژ مستحکم ولوو با محیطی شیک و آرام بخش روبرو میشویم که برخلاف پورشه طراحی مهیجی ندارد اما چشم را با سادگی و مهندسی خطوط نوازش میدهد. با اینکه به قدرت مناسب پیشرانه XC90 واقفیم اما باز هم تجسم یک عملکرد تند و تیز از این موتور کوچک اندکی دشوار میباشد! با استارت اتومبیل هم خبری از غرش و این جور چیزها نیست و همچنان شکمان بر طرف نشده است. اما تمامی این منفی بافی ها به محض فشردن پدال گاز رنگ میبازد و زمانیکه از XC90 درخواست سرعت نمائید از واکنش فوق العاده موتورش غافلگیر خواهید شد. البته همانطور که گفتیم XC90 در شتاب و حداکثر سرعت از پس کاین S بر نمی آید اما به نسبت قیمت، حجم موتور و بازار هدف، قدرتی فراتر از انتظار را ارائه داده است. اینجاست که میتوان به اهمیت و کارائی پورخوران ها پی برد. بخصوص که ولوو در این اتومبیل از مزیت های توربو و سوپر شارژر در کنار هم استفاده نموده تا هر یک عیب دیگری را پوشش دهند. در واقع سوپرشارژر اجازه نمیدهد واکنش های موتور با تاخیرهای معمول توربو همراه شود و در دورهای بالاتر نیز توربو به بهترین شکل وظیفه اش را انجام میدهد.

قابلیت های دینامیکی و ترمزها در کاین عملکرد بهتری داشتند و ولوو در حرکات مارپیچ کمی با سبکی فرمان و حرکات گهواری مواجه است، اما اگر مقایسه با پورشه را کنار بگذاریم XC90 به هیچ عنوان شما را نا امید نخواهد کرد و پشت فرمانش میتوانید از آسایش و امنیت سواری در کنار قدرت بالا بهره مند شوید. در واقع ولوو با خونسردی تمام بر اسفالت خیابان ها قدم میزند و رفتاری آرام و صلح طلب از خود نشان میدهد اما پشت این ظاهر فریبنده یک ببر وحشی خفته و اگر آن را رها کنید به خیلی ها رحم نخواهد کرد. در مسیرهای خارج جاده ای هم علیرغم قدرت و گشتاور ضعیفتر (نسبت به کاین) باز هم آنقدری که برای یک سفر آفرود نیاز است را در اختیار داریم و ارتفاع نسبتاً مناسب XC90 بهمراه سیستم دو دیفرانسیل هوشمند تا حدود زیادی اعتماد به نفس گلی کردن چرخ ها را به راننده میدهد. اما در هر صورت فراموش نکنید که اینها اتومبیل های لوکس به حساب می آیند و قرار نیست با آنها از دیوار راست بالا رویم!

نتیجه گیری

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد، تفاوت قیمت این دو اتومبیل نتیجه رقابت را از قبل مشخص کرده و ولوو علیرغم فضای داخلی و محفظه بار بیشتر و گزینه های ایمنی کاملتر، در سایر موارد در پس رقیب آلمانی اش قرار میگیرد. اما اگر به شما بگوئیم که برای داشتن شتاب و سرعت کمی بهتر و قابلیت های دینامیکی و لذت رانندگی بالاتر میبایست چند صد میلیون تومان روی ولوو بگذارید و تازه یک پورشه دست دوم 3 ساله را دریافت کنید ممکن است از تصمیم خود پشیمان شوید. در حقیقت کاین S به خودی خود اتومبیل بهتری است و قطعاً برای افرادی که محدودیت بودجه ای ندارند انتخاب جذاب تری خواهد بود اما از نظر ارزش در مقابل وجه پرداختی بدون شک XC90 برنده رقابت خواهد شد.

از نظر مخارج نگهداری نیز هرچند محصول ژرمن ها به هزینه های سر سام آور مشهور شده و حتی در برابر بنز و ب ام و نیز اتومبیل پرخرجی به حساب می آید اما متاسفانه وارد کننده ولوو هم در ارائه خدمات پس از فروش عملکرد مناسبی نداشته و تاکنون نتوانسته رضایت مشتریان را آن طور که باید و شاید جلب نماید.

در پایان ضمن تشکر از آقایان "رامین خان بابائی" مالک پورشه و "علی کاند" مالک ولوو که وقت و اتومبیل خود را جهت تهیه این مقاله در اختیار گروه خودروبانک قرار دادند، توجه شما را به جدول مشخصات این دو اتومبیل جلب مینمائیم. ضمناً جهت مشاهده خلاصه اطلاعات کلی خودروها میتوانید به صفحه کاین S و یا XC90 مراجعه بفرمائید.

مشخصات فني
مدلپورشه کاین Sولوو XC90 تیپ R-Design
پيشرانه8سیلندر V شکل4سیلندر خطی
حجم موتور4.8 لیتر 2 لیتر
حداکثر قدرت400 اسب بخاردر دور 6500316 اسب بخار در دور 5700
حداکثر گشتاور500 نیوتن متر در دور 3500400 نیوتن متر از دور 2200 تا 5400
شتاب رسمي5.9 ثانیه 6.5 ثانیه
مصرف سوخت ترکيبي10.5 لیتر در صد کیلومتر7.7 لیتر در صد کیلومتر
وزن2215 کیلوگرم2078 کیلوگرم
قيمت750الی900میلیون (2013)حدود 550 میلیون (2016)

142 عکس

نظرات کاربران

26 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1396/4/8
ولو بايد با پورشه ماكان مقايسه ميشد
با اختلاف قيمتي كه اين دوتا دارن اصلا نميشه مقايسه شون كرد
1396/4/8
حرف شما متين ولي از نظر بازار ايران اين طوري بايد رفتار مي شد رقيب اصلي ولوو كاين نه ماكان چون ماكان به نظر من با فضاي كوچيك و آپشن هاي كمتر نسبت به ولوو مخصوصا در تيپ فول (اينسكريپشن) كم مي اورد و حتي شايد تو بحث موتور
1396/4/8
ماکان از نظر کلاس بندی اتاق خیلی کوچیک تر از ولوو است
1396/4/10
برای اینکه مقایسه نزدیک تر و صحیح تری باشد، بهتر بود پورشه کاین در نظر گرفته می شد نه پورشه کاین اس. البته شاید دسترسی دوستان مجری تست اجازه این کار را نداده است.
از زحمات شما سپاسگزارم.
1396/4/8
و ما هنوز به پراید میگیم کم مصرف
1396/4/9
یعنی حتی لامبورگینی و فراری رو هم بررسی کردن .یکی باس پای پرایدو بکشه وسط . به نظرمن وولو کاربردی تره .
1396/4/8
ای کاش میشد مدل 2017 کاین رو مقایسه کرد.در مجموع بهتر از این دوتا مگه داریم عالین واقعا هر کدومو ادم انتخاب کنه برد کرده
1396/4/8
اونوقت ما داریم تو صف انتظار برای پژو ۲۰۰۸ همدیگه رو با گلوله میزنیم تا زودتر گیرمون بیاد،هر سازی هم ایران خودرو بزنه باهاش میرقصیم...
1396/4/9
اقا سهراب .ولش کن . 2008دوسال بعد تو اروپا جمعش میکنن .واس ملت ما ارزو شده .بازم 2008حداقلش اورپاییه . دست وپا شکستن واسه ساینا.اچ سی کراس بد ترکیب وساندرو و احتمالا چند روز بعد کوییو دیگه کجایی دلمون بزاریم .من موندم ما الان دقیقا قرن چندم هستیم .سپاه باس سایپا وایرن خودرو رو باموشک میزدن .بعد داعشو .والا
1396/4/8
جفتشون عالي و فوق العاده هستند ولي برند پورشه يه چيز ديگست.
1396/4/8
خوش بحال کسایی که دارن و سوار میشن. هرکدوم واقعا شاهکاره و میدونم خارج از ایران هم مردم به این دوتا توجه میکنن مخصوصا پورشه
1396/4/8
از لحاظ آلودگی محیط زیست ولوو اوله بخاطر کم مصرف بودنش
کلا سیاست شرکت ها در آینده به سمت کوچک کردن انجین پیش میره و استفاده از سوپر ارژ و توربوشارژ که ولوو خدای تولید قدرت از انجین های کم حجمه
ضمنا بدنه ولوو واقعا محکمه طی یک تصادف با رنو سیمبل کار راننده رنو به بیمارستان کشیده شد
البته کیفیت و قدرت زا پورشه میباره چون تخصصش سرعت و شتابه
کلا مهندسینی که در کارخونه پورشه کار میکنن از آلمانی ها آلمانی ترن
1396/4/8
در بازار ایران تنها بدی پورشه اینه که بعد از سوار شدن این ماشین دیگر نمیتونی سوار ماشین های دیگه شی
1396/4/9
بازم شما برداشتین این ماشینایی که جامعه 5درصدی میتونن بخرن مقایسه کردین یه کم به فکر جامعه 95 درصدی هم باشین
1396/4/9
ماشینای تا بازه 200 تومن رو هر کسی بالاخره اگه خودشم نتونه بخره بالاخره احتمالا تجربه رانندگیشو پیدا میکنه...اما این طور ماشینهاست که ادم باید راجع بهشون بخونه و لذت ببره...
1398/6/10
جامعه 5 درصد اون مفسد های کثیف حروم خور هستند.پراید هم دیگه از دسترس جامعه متوسط خارج شده.
1398/6/12
70 درصد جامعه آدم های جامعه پولدار هستند.که البته 65 درصد آنها مفسد اند.30 درصد بقیه نصف پراید سوار،بقیه ندارند
1396/4/9
چرا درگ نزدید ؟
1396/4/9
با مشاهده عکس ها احساس کردم کیفیت کابین پورشه بهتره البته از نزدیک ندیدم نمی‌دونم فقط از رو عکس گفتم
1396/4/9
بخصوص حالا که قرار است یک غول 2 تنی (حدود 2065 کیلوگرم) به پرواز درآید؛

اینجا اینجوری نوشتید بعد توی مقایسه اخر متن ولوو رو نوشتید 2065 وزنشه.

در مجموع رنگ بی نظیر ولوو و قلم نویسنده واقعا نظرمو به خودش جلب کرد. به نظر من داخل ولوو لوکستر و سادگی اون دلنشینتره البته این برای مردم ما که جددیدا با محصولات کره و چین با داشبور شلوغ و اغراق انگیز روبرو هستند شاید جالب نباشه.و ای کاش در مورد هزینه های نگهداری و خدمات پس از فروش هم ولوو هم پورشه بهتر و بیشتر حرف میزدید.
1396/4/9
سلام و عرض خسته نباشید خدمت خودرو بانک عزیز
ممنون از تمام زحمات خوب شما
اگر امکانش هست بی ام و ایکس 5 پنچ لیتری هم تست درایو انجام بدین
ممنون :)
1396/4/9
با سلام خدمت گروه خودرو بانك و عرض خسته نباشيد . دوستان عزيز گروه خودرو بانك لطف كنيد بيشتر متن ها و تست ها و فيلم هايى كه تهيه ميكنيد درباره ماشين هايى باشه كه توى قدرت خريد اكثريت يا كمابيش مردم باشه . معمولا بودجه اى كه مردم اكثريتشون ها كارى به عده اى خاص ندارم ، هزينه ميكنن براى يه ماشينى كه حداقل امكانات رو داشته باشه بين ٤٠ تا نهايت ١٢٠ تومن هستش . اين آمارى هستش كه شواهد داره نشون ميده كه شماره گذارى اين رنج از مبلغى ماشين ها خيلى بيشتره . و ما اين رنج از قيمتى رو بيشتر توى خيابون ها ميبينيم .پس گروه خودرو بانك عزيز يه لطف بفرماييد ماشين هايى رو تست كنيد كه به كار عامه مردم بياد . براى خود بنده كه ميخوام ماشينمو عوض كنم و نهايت يك بودجه تا ٨٠ تومن دارم به نظرم اينكه مصرف سوخت پورشه چقدره يا شتاب صفر تا صد فلان ماشين لوكس چقدره زياد به كار نمياد . چون اون دوست عزيز و صد در صد زحمت كشى كه پورشه داره نه نگران اينه كه مصرف ماشينش چقدره (كه خيلى از مالكان اين ماشينا اصلا براشون اين اعداد و ارقام مهم نيست) و فكر نميكنم دونستن اينكه صفر تا صد ماشين اين بزرگوار چقدره هم به كار بنده بياد!
دوستان عزيزم اين مطلبى كه عنوان كردم نظر كاملا شخصى بنده بود . و بازم يه تشكر و خسته باشيد به برو بچه هاى خوب گروه خودرو بانك
1396/4/11
امیدوارم دفعه بعدی تجربه رانندگی شاسی بلندها یا به نحوی دوئل بعدی بی ام وX6 و لکسوس Lx 2013 رو بزارید خیلی دیدنی میشه و باید نهایت تشکر خودم رو بابت گذاشتی این همه عکس زیبا از این دو شاسی بلند لوکس خدمت شما عرض کنم وقتی تصاویر رو میبینم انگار خودم الان داخل ماشین هستم ممنون
1396/4/12
یا حداقل این تست هم بااااز قابل قبول تره.چون اینجا هویت ماشین ها واسه مردم مشخصه و پیش بینیش سادس که پورشه قوی تر و گرانتره ماشین آنچنان به چالش کشیده نمیشه.بیشتر راجب شتاب و هندلینگو قدرت و آپشن و بازار دست دوم و خدمات هست و متن واسه این جور موضوعات کافیه
اما واسه آفرود قضیه اش دیگه فرق میکنه !
1396/4/15
امیدوارم روزی فرزندان و نوه های ما از یک زندگی متوسط که لیاقت ان سالها از ما گرفته شد برخوردار شوند و مانند اغلب کشور ها اجناس را با قیمت واقعی خریداری کنند نه اینکه دولت نفت را با دلار بفروشد و قطره چکانی با ریال به مردم بابت دستمزدشان بدهد توقع نیست همه مردم ماشین فوق لوکس سوار شوند اما انصاف هم نیست اتومبیل 20000 دلاری را با احتساب بی ارزشی ریالمان تا 4 -پنج برابر قیمت به فروش برسد مشخص است که درصد ناچیزی از مردم که اغلب از صاحبان قدرت هستند توان خریدش را دارند . پایدار باشید
1396/4/18
واقعا بنازم به این ولوو! با یه موتور 2 لیتری 316 اسب بخار قدرت!!! واقعا تحسین برانگیزه!