موضوعات داغ

نگاهی به هواوی آیتو M5، رقیب چینی پورشه ماکان به ایران می آید؟ + عکس

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

هواوی، یکی از بزرگترین شرکت های فناوری چین و معروف ترین در زمینه گوشی های هوشمند و شبکه های 5G، حالا یک خودرو ساخته است. به مناسبت حضور این خودرو در نمایشگاه پکن 2024 در این مقاله شما را با AITO M5 آشنا خواهیم کرد. در ضمن با توجه به آسان تر شده مسیر حضور خودروهای برقی و هیبریدی در کشور احتمالا در آینده شاهد حضور این محصول توانمند هواوی در کشورمان نیز باشیم.

AITO که مخفف Adding Intelligence To Auto است، فرزند هواوی و شرکت خودروسازی سرس مستقر در چونگ کینگ است و M5 اولین مدل از این برند جدید به شمار می رود.

یک خودروی الکتریکی با برد افزوده شده (EREV)، AITO M5 تمام پتانسیل ها را دارد اما آیا در مواردی که برای یک خودرو خوب مهم است، خوب عمل می کند؟

این محصول شاسی بلند 5 نفره هواوی با طول 4,770 میلی متر از نظر طولی دقیقاً مشابه مرسدس بنز EQC است. آیتو M5 وارد بازار شلوغی می شود. اما به عنوان یک EREV، پیشنهادی ارائه می دهد که هیچ خودروی الکتریکی مشابه دیگری نمی تواند داشته باشد و آن وعده برد بیش از 1100 کیلومتر است.

خودروهای EREV یک موتور احتراقی همراه با یک باتری و موتورهای الکتریکی را ترکیب می کنند. موتور احتراقی فقط برای شارژ باتری و تولید برق برای موتورهای الکتریکی به کار می رود.

بدین معنی که شما تجربه رانندگی ساکت و خاموش خودروی الکتریکی را با تحویل قدرت خطی و گشتاور آنی خواهید داشت، اما با اطمینان از اینکه جایگاه سوخت یا برق می تواند شما را به خانه برساند.

هواوی AITO M5

هواوی AITO M5، یک گرگ در لباس میش

برای نگاه کردن به M5 از بیرون، شما نمی توانید متوجه ویژگی های عملکردی آن شوید. شکل گرد و سادگی طراحی، به ویژه در نمای جانبی و عقب، حالتی شبیه به قالب ژله دارد و جزئیات تیز به حداقل رسیده است.

شاید بزرگترین نشانه از قدرت پنهان آیتو M5 از جلوپنجره غول پیکر آن ناشی می شود که چهره خودرو را تسخیر کرده است. این ویژگی احتمالاً به سبک خانوادگی تبدیل خواهد شد.

در نمای جانبی، شباهت به پورشه ماکان اجتناب ناپذیر است، اما جزئیات دیگری وجود ندارد. دستگیره های هوابرد قابل جمع شدن و رینگ های ملقب "Aero" بزرگ تنها ویژگی های واقعی این خودرو هستند.

نمای عقب

اوضاع در عقب کمی هیجان انگیزتر می شود، جایی که یک نوار روشن LED در عرض کامل، بر روی یک پانل پلاستیکی مشکی شیشه ای حالت خمیده دارد. البته پانل "دیفیوزر" پلاستیکی بزرگ در پایین سپر حالت یک افزوده اضافی را دارد و نمای اسپورت را ایجاد نمی‌کند.

در داخل M5، با یک صفحه 15.6 اینچی در مرکز و خطوط افقی زیاد تعهد به سادگی ادامه می یابد. هرچند با چرم ناپا که بی دریغ در تقریباً هر سطحی به کار رفته است احساس بسیار لوکس دارد. حتی جیب های درب و قسمت های پایینی کنسول مرکزی نیز این کار را انجام داده اند و پلاستیک های ارزان به سختی یافت می شوند. روکش های واقعی چوبی نیز در درب ها، داشبورد و پشت صندلی های جلوی بزرگ و راحت به کار رفته اند.

فضای داخلی آیتو M5

سرعت یک خودروی سوپراسپرت، با یک شاسی استاندارد

با یک موتور 200 کیلوواتی (272 اسب بخار) در محور عقب در نسخه های پایه، آیتو M5 از همان ابتدا قدرت بیش از کافی برای اکثر موارد را دارد، اما با نسخه های دو موتوره می تواند M5 را به یک هیولا تبدیل کند.

با شتاب رسمی 0 تا 100 کیلومتر در ساعت در تنها 4.4 ثانیه، M5 در خطوط مستقیم بسیار سریع است و شما را به صندلی میخکوب می کند. برای بسیاری از موارد، داشتن این میزان قدرت برای سبقت های سریع کافی خواهد بود.

در واقع، مدیر عامل هواوی، رن ژنگفی، گویا خواسته بود که آیتو M5 قابل مقایسه با پورشه ماکان GTS باشد.

اما در حالی که M5 از نظر سرعت همتراز GTS است، نمی تواند ادعا کند که همان سطح از پویایی را ارائه می دهد. فرمان سبک و تعلیق نرم نسبتاً نرم به این معنی است که M5 هرگز نمی تواند از نظر پویایی با ماکان GTS رقابت کند. آزمایش ها نشان داده است که با شتاب سنگین همراه با فرمان گرفتن، گوشه عقب M5 به شدت فرو می رود.

اما واقعیت این است که اکثر مصرف کنندگان چینی انتظار مانور GTS را نخواهند داشت و نیز فرصت چندانی برای استفاده از آن پیدا نخواهند کرد. در واقع، تفاوت بین حالت های "راحتی" و "ورزشی" فرمان به سختی قابل درک است.راحتی همچنان اولویت مصرف کننده متوسط است و M5 در این زمینه موفق عمل می کند و بیشتر جاده های نامناسب را بدون دردسر می بلعد.

آیتو M5

با قیمت معقول، AITO M5 می تواند ادعا کند که از نظر تجهیزات بسیار خوب است و فناوری های ارزشمندی را در خود جای داده است.از جمله مهم ترین آنها، پد شارژ بی سیم فوق سریع روی کنسول مرکزی است که با سرعت 40 وات شارژ می کند، بیش از دو برابر شارژرهای بی سیم استاندارد. این پد نیز به سمت راننده متمایل شده که در صورت نیاز قابل دسترسی است. زمانی که شارژ 40 واتی کافی نیست، دو پورت USB-C فوق سریع 66 واتی نیز وجود دارد تا کار را سریعتر انجام دهند.

در جاهای دیگر، مدل های فول آپشن دارای سیستم صوتی با 19 بلندگوی هواوی ساوند با قدرت 1000 وات هستند.این یک سیستم با کیفیت است که گزینه های متنوعی برای تنظیم صدا به سلیقه و موقعیت شما در خودرو دارد و تجربه ای سینمایی را ارائه می کند.چهار بلندگو از 19 بلندگو در تکیه گاه راننده قرار دارند، جایی که سیستم قادر است اعلان ها و دستورالعمل های مسیرنما را مستقیماً به راننده بدون آزار سایر سرنشینان ارائه کند.

سیستم صوتی 19 بلندگوی هواوی ساوند با قدرت 1000 وات

یک نمایشگر هد آپ در جلوی راننده نیز وجود دارد که اطلاعات ضروری را در خط دید راننده نگه می دارد.

تمام سرنشینان خارجی با صندلی های راحت و گهواره محکم در ردیف جلو احساس راحتی خواهند کرد.

صندلی های جلو دارای تمام امکانات گرمایش، تهویه و ماساژ هستند، در حالی که صندلی های عقب فقط دارای گرمایش بوده و هیچ دکمه ای برای فعال کردن آن در عقب ندارند.

این سیستم از طریق صفحه دیجیتال یا با استفاده از سیستم صوتی هواوی که می داند کدام سرنشین صحبت می کند، کنترل شود.متأسفانه، دریچه های هوا در جلو فاقد کنترل های فیزیکی هستند، که به این معنی است که باید از منوی آب و هوا در صفحه نمایش استفاده کنید، مانند تسلا.

در بالای سر، M5 دارای یک سانروف بزرگ پانوراما است که نور فراوانی را به داخل کابین می تاباند، در حالی که شیشه های جلو و عقب دوجداره برای عایق صوتی بهتر هستند.

همچنین قابلیت خروجی برق خودرو (V2L) با یک پریز 220 ولت در صندوق عقب دارد که سفرهای کمپینگ را آسان تر می کند. خود صندوق عقب می تواند 369 لیتر با صندلی های باز شده یا 776 لیتر با صندلی های خوابیده را جای دهد.

سانروف بزرگ پانوراما

مشخصات، ایمنی و پیشرانه ها

آیتو M5 در جلو دارای یک موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری توربوشارژ است که بر اساس چرخه میلر کار می کند، یعنی برای مدت طولانی تری در محدوده گشتاور اوج باقی می ماند، اما همانطور که گفته شد، این موتور چرخ ها را محرک نمی کند. قدرت در عوض از یک یا دو موتور الکتریکی می آید. مدل های پایه از یک موتور 200 کیلوواتی (272 اسب بخار) با گشتاور 360 نیوتن متر در محور عقب استفاده می کنند.

نسخه های پرمیوم و فلگشیپ دارای یک موتور 165 کیلووات در محور جلو هستند، که در مجموع 365 کیلووات (449 اسب بخار) قدرت و 665 نیوتن متر گشتاور دارند.

کمی گیج کننده است که نسخه پرفورمنس همچنان موتور 165 کیلوواتی در جلو را حفظ می کند اما موتور عقب را به 150 کیلووات تنظیم می کند، که در مجموع 315 کیلووات (422 اسب بخار) قدرت اما 720 نیوتن متر گشتاور دارد.

نسخه های چهارچرخ محرک بین 4.4 تا 4.8 ثانیه و نسخه دودیفرانسیل در 7.1 ثانیه شتاب صفر تا صد کیلومتر در ساعت را می پیمایند.

فضای عقب

تمامی مدل ها از یک باتری 40 کیلووات ساعت لیتیوم ترنری استفاده می کنند که بسته به مدل، بین 150 تا 200 کیلومتر برد الکتریکی و بیش از 1100 کیلومتر برد ترکیبی با موتور احتراق در چرخه WLTC دارند.

قیمت ها از 259,800 یوان (38,400 دلار) شروع می شوند و تا 331,800 یوان (49,000 دلار) برای نسخه فلگشیپ افزایش می یابند که از رقبای خارجی پرمیوم و Voyah FREE EREV کمی بزرگتر با قیمت پایه 313,600 یوان (46,400 دلار) ارزان تر است. ابعاد این خودرو 4.77 متر طول، 1.93 متر عرض، 1.625 متر ارتفاع، فاصله محوری 2.88 متر و وزن بین 2220 تا 2335 کیلوگرم اعلام شده است.

جمع بندی

فروش هواوی آیتو M5 اخیراً رشد کرده که بی دلیل نیست. این خودرو اگرچه ظاهر هیجان انگیزی ندارد اما قیمت بسیار منطقی و امکانات بسیار فراوانی دارد. با شتاب برق آسا، عملکرد هیجان انگیز اما نه لزوماً پایداری شاسی در حد انتظار دارد، اما این برای اکثر مصرف کنندگان اهمیتی ندارد.

نکته برجسته، برد هیبریدی برقی-بنزینی است. از بین بردن اضطراب برد به این شکل، برای خودرو لی اتو وان بسیار موفق بوده و باید برای آیتو M5 نیز خوب عمل کند. با یک سیستم عامل روان و تکنولوژی های هوشمند، این خودرو برای بسیاری جذاب خواهد بود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد